سایز صحیح چاپ عکس

سایز استاندارد چاپ عکس به پیکسل و میلیمتر

طبق گزارش ارتباط با مشتریان عکس پرینت، یکی از سوالات متداول شما کاربران محترم در مورد کیفیت عکس هاست.  اینکه سایز صحیح و استاندارد چاپ عکس چقدر است؟ ابعاد فایل چقدر باشد تا عکس چاپ شده از طرفین کراپ نشود؟ بهترین کیفیت برای هر سایز عکس چقدر است؟ و…

قرار است در این مقاله به جواب تمام این سوال‌ها برسیم! ما نموداری تهیه کردیم که در آن به راحتی می‌توانید اطلاعات مفید را در چند ثانیه پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

رابطه مگاپیکسل دوربین و کیفیت چاپ

در نمودار اول می‌خواهیم رابطه بین قدرت دوربین شما و کیفیت چاپ را نشان دهیم. برای استفاده از نمودار، در ردیف افقی مشخص ‌کنید که دوربین شما چند مگاپیکسل است. حالا رنگ‌ها به شما می‌گویند که در چه سایزی بهترین کیفیت چاپ به دست می آید. یا اینکه در چه محدوده‌ای بهتر است از چاپ عکس صرف نظر کنید.

بگذارید با یک مثال عملی قضیه را بهتر توضیح بدهیم. فرض کنید شما یک دوربین دوازده مگاپیکسلی خریده‌اید. طبق این نمودار در سایز های ۱۵×۱۰ و ۳۰×۲۰ بهترین کیفیت را به دست می‌آورید. در سایز های ۳۰×۳۰ و ۴۰×۳۰ کیفیت مطلوب است. همچنین در سایز های ۴۵×۴۵، ۶۰×۳۰ و ۶۰×۴۰ و نیز مجموعه شاسی های چهارتکه ۳۰×۳۰ تک عکس، کیفیت کار متوسط خواهد بود.

مگاپیکسل دوربین و چاپ عکس

دو نکته مهم برای کار با نمودار بالا را در نظر داشته باشید

۱. کیفیت عکس بدون در نظر گرفتن نور محیط، لرزش دست و فوکوس در نظر گرفته شده است. اگر این شرایط در عکس‌های ما محیا نیست، باید توقعمان از کیفیت چاپ را نیز متناسب مهارت عکاسی خود در نظر داشته باشیم.

۲. دقت کنید وقتی با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی خود عکس می‌گیرید، در تنظیمات روی کیفیت کمتر تنظیم نشده باشد. چون در تنظیمات می‌توانیم طوری دوربین را تنظیم کنیم که حتی با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، عکس ۲ مگاپیکسلی بگیریم!

رابطه پیکسل عکس و کیفیت چاپ

اگر ندانیم عکس با چه دوربینی گرفته شده چطور؟ سوال خوبی است! در صورتی که اطلاعی از قدرت دوبین ندارید می‌توانید از اطلاعات خود عکس استفاده کنید. کافی است سایز عکستان را پیدا کنید. به سایز عکس معمولا پیکسل هم می‌گویند (حتما این سوال را شنیده‌اید که فلان عکس چند پیکسل در چند پیکسل است). برای بدست آوردن این پارامتر، روی عکس راست کلیک کرده و وارد قسمت Properties شوید. در تب سوم (details)، جلوی عنوان dimentions تعداد پیکسل طول و عرض آورده شده است

فهمیدن پیکسل عکس

بعد از فهمیدن ابعاد فایلتان می توانید با کمک جدول زیر ببینید که کدام سایزها برای چاپ قابل قبولند. همانطور که میبینید هرچقدر سایز عکس بالاتر می‌رود، پیکسل بیشتری مورد نیاز است. برای عکس‌هایی مثل ۷۰×۵۰ و ۷۰×۱۰۰ معمولا دوربین گوشی مناسب نیستند و بهتر است برای بهترین نتیجه، از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده کنید.

کیفیت چاپ عکس

توصیه بسیار مهم: دست کاری عکس در فوتوشاپ و افزودن بر تعداد پیکسل های آن کیفیت عکس را زیاد نمی کند و تنها حجم آن را بالا می برد. لطفا از این کار اکیدا خودداری کنید.

۳.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *