راهنمای عکاسی در شب

راهنمای عکاسی در شب

شب القا کننده ی احساسی است که فرصتی مناسب را برای گرفتن گروه جدیدی از عکس ها که بیانگر آن احساسات هستند، فراهم میکند. دوربین خودتون رو آماده کنید تا به کمک این آموزش از لحظات زیبای شب عکس بگیریم.

این آموزش مطالب زیر رو پوشش میده تا بتوینم شات های زیبا از لحظات زیبای شب بگیریم:

  • چگونه بر نور کم غلبه کنیم
  • تامین نوردهی به دوربین (Exposure)
  • چه زمانی عکس بگیریم
  • پیشنهاد سوژه های عکاسی در شب

دید شبانه

سنسور دوربین شما عملکردی همانند چشم انسان داره.زمانی که مقدار نور در محیط کاهش پیدا میکنه، کارایی سنسور هم تغییر میکنه  و باید تلاش کنیم تا نور بیشتری رو به سنسور برسونیم. این مشکل رو میشه با انتخاب دوربینی که گشادی لنز ( Aperture ) بیشتری داره، حل کرد. سنسور دوربین دیجیتال از میلیون ها پیکسل ( المان تصویر یا Picture Elements ) تشکیل شده، با افزایش  ایزو ( ISO ) در تنظیمات دوربین، حساسیت لنز به نور افزایش یافته  و باعث تقویت سیگنال های نور دریافتی توسط پیکسل ها میشه.

متاسفانه، تقویت سیگنال های نور با استفاده از افزایش ایزو میتونه معایبی هم داشته باشه، سیگنال های ناخواسته موجود در پس زمینه تصویر هم تقویت میشن که باعث افزایش نویز ( Noise ) در عکس میشه، برخی دوربین های دیجیتال تکنولوژی هایی برای مقابله با افزایش نویز در نورهای کم دارن– مثلا دوربین های Canon از تکنولوژی با نام HS System استفاده میکنن–.

حتی با استفاده از این تکنولوژی ها و افزایش ایزو در تنظیمات دوربین باید بدونید که سرعت شاتر به طور قابل توجهی در شب کاهش پیدا میکنه، به خاطر همین استفاده از سه پایه یا گیره برای پایدار نگه داشتن دوربین در فرآیند نوردهی ( Exposure ) توصیه میشه اما اگر این تجهیزات رو ندارید، مطمئن شید که دوربین رو روی سطح صاف و پایدار–  مثل نیمکت یا سقف ماشین — قرار بدید یا برای عکس برداری دستی، دقت بیشتری در پایدار نگه داشتن دوربین در حین عکسبرداری داشته باشید.

کنترل فلش

یک راه حل برای دور زدن نور کم در شب، اضافه کردن نور بیشتر با استفاده از فلش هست، مطمئناَ فلش دوربین دیجیتالیتون برای این هدف تعبیه نشده! فلش تا حد زیادی برای عکس برداری در نور کم –در مکان هایی با عمق کم– نظیر عکسبرداری از افراد یا عکسبرداری در فضای بسته کارایی داره، به عنوان مثال برای عکسبرداری از خیابان در نور کم، فلش قدرت درخشان کردن خیابان رو نداره و نمیتونه خیلی مفید باشه، دلیل دوم برای اینکه استفاده از فلش در تاریکی شب، نمیتونه خیلی مناسب باشه این هست که جذابیت سوژه های موجود در شب عمدتاَ برای درخشانی و نور طبیعی خود سوژه هاست. بنابر این اضافه کردن نور مصنوعی میتونه فضای موجود رو از بین ببره.

اکثر دوربین های دیجیتال در نور کم به صورت اتوماتیک از فلش استفاده میکنند، اگر درباره عکاسی در شب جدی هستید همین حالا فلش دوربینتون رو غیرفعال کنید! معمولاً دوربین ها، قابلیت غیرفعال کردن فلش رو از طریق تنظیمات در اختیارتون قرار میدن.

زمان نوردهی ( Exposure Time )

نوردهی ( Exposure ) در شب میتونه خیلی  پیچیده باشه! معمولاً ناحیه های تیره و بدون نور زیادی در فریم وجود دارن که در میون اونها صحنه هایی با نورهای بیشتر دیده میشن. سیستم نوردهی خودکار دوربین شما، ممکن در مقابله با این تضاد نوری دچار سردرگمی بشه و عکس های خیلی تیره ( Dark ) یا خیلی روشن ( Bright ) بگیره. البته به طور کلی این یه مشکل در دوربین های دیجیتالی محسوب نمیشه، شما میتونید عکس هایی با نوردهی های متفاوت بگیرید، اکثر دوربین های دیجیتالی دارای قابلیت جبران نوردهی ( exposure compensation ) هستن که معمولا میتونید در تنظیمات دوربینتون اون رو بین ۲- تا ۲+ قرار بدید. برای این که بتونید از این قابلیت به خوبی استفاده کنید باید با استفاده از آزمون و خطا– در تغییر مقادیر بین ۲- تا ۲+ — و گرفتن شات های متعدد به عکس دلخواهتون برسید.

عکاسی در شب

عکاسی از غروب

یک از بهترین لحضات برای عکاسی در شب، دقیقا بعد از غروب خورشیده! زمانی که خورشید در حال غروب کردن هست، هنوز نور زیادی رو برای دوربین عکاسی شما فراهم میکنه، درست وقتی که آسمون از نظر شما تیره و تاریک به نظر میرسه، دوربین شما اون نور رو در طی فرآیند طولانی نوردهی ( Exposure ) شکار میکنه و پس زمینه آبی رنگ عمیقی رو به سوژه اصلی عکس میده.

عکاسی از ساختمان ها و آثار یادبود در زمان غروب میتونه سوژه ای مناسب برای شما باشه!

عکاسی در نور کم

عکس های دنباله دار در غروب

عکس های متعدد از یک موضوع خاص در طول زمان غروب آفتاب و یا از قبل از آن تا بعد از آن، باعث میشه تا به قدرت غروب در زیباتر کردن عکس هاتون پی ببرید، البته برای این کار باید وقت آزاد زیادی داشته باشید، اما نتیجه نهایی مطمئناً شما رو از تغییر رنگ آسمون در طول غروب شگفت زده میکنه!

سعی کنید صحنه ای رو با سوژه ای مناسب پیدا کنید، ساختمان ها، تندیس ها و مجسمه ها میتونن سوژه های مناسبی برای عکاسی در شب به صورت دنباله دار باشن، سعی کنید در عکاسی از سه پایه استفاده کنید تا بین شات هاتون در عکس های دنباله دار تغییر ایجاد نشه، هر چند این مساله الزامی نیست.

برای عکسبرداری به صورت دنباله دار شما به آسمونی صاف و بدون ابر نیاز دارید، اولین عکستون رو یک ساعت قبل از غروب آفتاب بگیرید و سعی کنید در بازه های ۱۰ یا ۱۵ دقیقه ای این روند رو تا یک ساعت پس از غروب ادامه بدید، در نهایت وقتی عکس ها رو ترتیبی مشاهده میکنید، خواهید دید که رنگ آسمان از آبی به قرمز، از قرمز به آبی تیره و نهایتاً به سیاه تغییر میکنه.

عکاسی از چهارشنبه سوری!

عکاسی از آتش بازی میتونه کمی سخت باشه، سعی کنید نکات زیر رو در عکس گرفتن از لحظات زیبای چهارشنبه سوری در نظر بگیرید:

  • بعضی از دوربین ها تنظیماتی رو برای گرفتن عکس از آتش بازی دارن، با مراجعه به راهنمای دوربینتون این تنظیمات رو فعال کنید.
  • فوکوس دوربین رو بر روی حالت غیر اتوماتیک ( Manual ) یا  فوکوس در بی نهایت ( Focus on infinity ) قرار بدید.
  • گزینه “Manual shooting mode” رو در تنظیمات دوربینتون فعال کنید و مقدار ” گشادی لنز یا Aperture ” رو بر روی f/۸ قرار بدید. سرعت شاتر باید  بین یک شصتم ثانیه (برای زمانی که دوربین در دستتون قرار داره) و مقدار ۵ تا ۱۰ ثانیه (برای زمانی که دوربین بر روی سه پایه قرار داره) باشه و ایزو ( ISO ) باید بر روی ۴۰۰ تنظیم بشه.
  • پس از انجام تنظیمات بالا دوربین رو برای گرفتن عکس ها به صورت دنباله دار ( Movie mode ) تنظیم کنید و شات های زیبا بگیرید.
عکاسی چهارشنبه سوری

خیابان های شهر

خیابان ها شکل و شمای  کاملا متفاوتی در شب دارند، پنجره های مغازه ها میدرخشند، نورهای نئون تصویر را رنگی میکنند، حتی نور معمولی خیابان باعث میشه تا ساختمان ها رمانتیک به نظر برسن! اگر براتون ممکنه، بعد از بارش باران از خیابان عکس بگیرید، سطح خیس خیابان و پیاده رو، نور موجود رو بازتاب میکنه و تاثیر زیادی بر روی عکستون میذاره.

در نهایت، چون نور زیادی در شب وجود نداره دلیل نمیشه تا سوژه های زیبا برای عکاسی در شب وجود نداشته باشه! دوربینتون رو برداید و به دل شب بزنید و عکاسی در شب رو با آموزش های موجود در این مقاله امتحان کنید، عکس های مورد علاقتون رو در آرشیو نگه دارید، ماه بعد خواهید دید که صحنه های بی نظیری را شکار کرده اید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *