باتری آلکالاین یا لیتیومی

باتری آلکالاین بهتر است یا لیتیومی؟

باتری آلکالاین چیست؟ باتری آلکالاین بهتر است یا لیتیومی؟ همیشه یکی از فاکتورهای خرید دوربین نوع باطری است. اکثرا تصور می‌کنند خرید دوربین با باتری لیتیومی مزایای بیشتری دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که آیا واقعا این مسئله صحت دارد؟ و چه میزان در خرید دوربین اهمیت دارد. برای تعریف و مقایسه باتری آلکالاین و لیتیومی با ما همراه باشید.

انواع باتری کدامند؟

به زبان ساده، باتری وسیله‌ای برای تولید انرژی است. به این صورت که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در نتیجه می‌تواند برای راه‌اندازی انواع وسایل از این انرژی استفاده کنید. 

باتری‌ها براساس نوع واکنش شیمیایی، قابل شارژ بودن یا نبودن، کاربرد و… به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. می‌توان گفت پرکاربردترین باتری‌ جهان همین مدل قلمی آلکالاین است (حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد). مدل روی-کربن، لیتیومی و… از دیگر باتری‌های رایج می‎‌باشند.

باتری‌ آلکالاین چیست؟

باتری آلکالاین یا قلیایی، نوعی است که با واکنش بین روی و دی‌اکسید منگنز عمل می‌کند. این مدل عموما غیرقابل شارژ است. اما نوع دیگری از آن با نام باتری قابل شارژ قلیایی وجود دارد.

ویژگی‌های باتری الکالاین

۱. قیمت ارزان‌: این باتری‌ها تقریبا نصف باتری‌های لیتیومی قیمت دارند.

۲. ایمنی بالا: الکالاین بعد از اتمام دور انداخته می‌شود. به همین دلیل با شارژ مجدد و جریان برق سروکار ندارید. در نتیجه نگرانی بابت نوسانات برق، آسیب به باتری، عدم تطابق شارژر و… وجود ندارد.

۳. دوست محیط زیست: فاقد جیوه و مواد سمی است، و ضرری به طبیعت نمی‌رساند. لذا می‌توان این باتری را بازیافت کرد.

۴. همیشه در دسترس: اگر احیانا در سفر باتری شما مشکل پیدا کند، تقریبا در هر شهری می‌توانید به سادگی این باطری‌ها را تهیه کنید.

باتری آلکالاین چیست

باتری لیتیومی چیست؟

باتری یون لیتیومی یک خانواده از باتری‌های قابل شارژ است. این باتری‌ها تراکم انرژی بالایی دارند و در لوازم الکتریکی استفاده می‌شوند. در ادامه با خصوصیات باتری لیتیومی بیشتر آشنا می‌شویم:

ویژگی‌های باتری لیتیومی

۱. عمر بیشتر: تا سه برابر بیش از باتری‌های آلکالالین عمر می‌کنند.

۲. بقای بیشتر شارژ در باتری: در باتری‌های آلکالاین شارژی، در هر روز ۱ تا ۵ درصد از شارژ باتری کم می‌شود. ولی در باتری‌های لیتیومی شاهد کاهش محسوسی نیستیم.

۳. ظرفیت بالاتر: این مورد بستگی به نوع باتری دارد. اما در کل مدل لیتیومی ظرفیت بالایی دارند.

۴. کار در شرایط مختلف آب و هوایی: به عکس باتری آلکالاین، باتری‌های لیتیومی در شرایط بسیار سرد نیز به خوبی عمل می‌کنند.

باتری لیتیومی برای دوربین عکاسی

نتیجه مقایسه: باتری آلکالاین یا لیتیومی؟

  • در مجموع اگر مدیریت هزینه‌ها برای شما مهمتر است روی باتری آلکالاین تمرکز کنید. نه تنها به خاطر خرید باتری، بلکه از آسیب‌های دوربین مصون می‌مانید و علاقه به عکاسی هزینه کمتری روی دست شما خواهد گذاشت.
  • اما اگر در شرایط سخت آب و هوایی کار می‌کنید؛ یا می‌خواهید با یک بار شارژ تعداد بسیار زیادی عکس بگیرید، باتری‌های لیتیومی برای شما مناسب هستند.

راستی با نکات مقاله ۱۰ حربه برای استفاده طولانی‌تر از باتری می‌توانید از باتری خود حداکثر استفاده را ببرید. برای یادگیری سایر مقالات آموزشی عکاسی سری به وبلاگ عکس پرینت بزنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

3 دیدگاه ها

  • امیرناصر ۰۱ آذر ۱۳۹۹

    ممنون از توضیحات کامل شما.

    • الهه حسین پور ۰۲ آذر ۱۳۹۹

      سلام
      ممنونیم از همراهی شما

  • شهاب ۰۸ فروردین ۱۴۰۱

    با سپاس بسیار از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *