نحوه صحیح گرفتن دوربین در دست

چطور دوربین را در دست بگیریم؟

یکی از مشکلات متداول در حین استفاده از دوربین، لرزش دست و ثبت عکس‌های تار است. این مشکل معمولا به دلیل درست قرار نگرفتن دوربین در دست ایجاد می‌شود. طرز صحیح گرفتن دوربین، می‌توانید تاثیر چشمگیری در عکس‌هایتان داشته باشد. در این مطلب برای آموزش نحوه گرفتن صحیح دوربین در دست با ما همراه باشید.

لرزش دوربین و مشکلات آن

لرزش دوربین وقتی ایجاد می‌شود که حرکت ناخودآگاهی در دوربین رخ دهد. عکسهای تار بخصوص در نور کم بیشتر ایجاد می‌شوند. یعنی وقتی که شاتر برای مدت بیشتری باز است. کوچک‌ترین حرکت دوربین می‌تواند عکس شما را خراب کند. پس راه حل چیست؟ برای حل این مشکل دو راه ساده وجود دارد که در ادامه به بررسی هر دو میپردازیم.

راه حل اول) استفاده از سه پایه در عکاسی

یک راه آسان و بی‌دردسر استفاده از سه پایه است. سه پایه‌ها می‌توانند کاملا از لرزش دوربین جلوگیری کنند. این وسیله با سه بازوی محکم، دوربین شما را ثابت نگه می‌دارد. اما اگر سه پایه ندارید همچنان می‌توانید عکسهای عالی بگیرید. کافی است با طرز گرفتن صحیح دوربین در دست آشنا شوید.

راه حل دوم) گرفتن صحیح دوربین در دست

عکسهای تار معمولا در آثار کسانی دیده می‌شود که عادت کرده‌اند دوربین را از بدن خود دور بگیرند، یا تنها از یک دست استفاده کنند. استفاده از یک دست باعث کم شدن کنترل روی دوربین می‌شود. و دور گرفتن دوربین از بدن هم به سادگی احتمال ثبت عکس‌های تار را بالا می‌برد. عکاسی با یک دست وسوسه انگیز است. شاید حتی بستنی قیفی‌تان را با یک دست می خورید و با دست دیگر به شکار لحظات می‌پردازید! ولی مطمئن باشید اگر هر دو دستتان را به عکاسی اختصاص دهید از نتیجه بسیار راضی‌تر خواهید بود.

نحوه صحیح گرفتن دوربین در دست

نکات ساده اما کارامد در نگه داشتن دوربین

  • از دست راست برای نگه داشتن سمت راست دوربین کمک بگیرید. انگشت سبابه را بالای شاتر بگذارید و سه انگشت دیگر دور سطح جلویی دوربین را بپوشانند. شست راست قسمت عقبی دوربین را کنترل خواهد کرد. بیشتر دوربین‌های امروزی، جاهایی برای قرار دادن دست دارند که به شما برای جاگذاری صحیح انگشتان کمک می‌کند. دست راستتان را به جای محکمی گیر بدهید ولی دوربین را در دستتان فشار ندهید. یادتان باشد قرار نیست روی شاتر ضربه بزنید، قرار است آن را بفشارید.
  • نحوه قرارگیری دست چپ‌تان به نوع دوربین بستگی دارد ولی کلا باید وزن دوربین را تحمل کند. بنابراین حتی ممکن است ترجیح دهید زیر دوربین قرار بگیرد و یا اگر دوربین DSLR دارید زیر یا دور لنز را بپوشاند.
  • دوربین را زیاد از بدن‌تان دور نگاه ندارید. اگر از LCD برای عکاسی استفاده می کنید نهایت فاصله مناسب صفحه نمایش از چشم‌هایتان ۳۰ سانتی‌متر خواهد بود. بازوهایتان را به بدن بچسبانید و دوربین را در فاصله مناسب از صورت‌تان قرار دهید.
  • به استحکام موقعیت خود با تکیه بر جسمی محکم و سخت مثل درخت یا دیوار بیفزایید. اگر مجبورید بایستید و چیزی برای تکیه دادن ندارید، یک پایتان را به اندازه عرض شانه جلوتر از بدنتان قرار دهید تا بدنتان حالتی استوار پیدا کند. هر چه بدن‌تان ثابت‌تر باشد، دوربین هم لرزش کمتری خواهد داشت.
  • قبل از گرفتن عکس یک نفس آرام ولی عمیق بکشید، آن را نگاه دارید، عکس‌تان را بگیرید و حالا نفس‌تان را بیرون دهید. روش دیگر کاملا عکس این است: بازدم، چیلیک، دم. لرزش بدن در هنگان تنفس واقعا زیاد است و رعایت این نکته ساده کمک زیادی به کاهش لرزش عکس‌ها خواهد کرد.

و در آخر…

در اهمیت صحیح گرفتن دوربین شکی نیست. اما توجه کنید که عوامل دیگری نیز ممکن است باعث ثبت عکسهای تار شوند. در این مقاله به بررسی عامل نگه داشتن دوربین پرداختیم. قول می‌دهیم به زودی نکات بیشتری درباره عکاسی برایتان آماده کنیم. با عکس پرینت بلاگ همراه باشید.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *