طراحی کاتالوگ و بروشور حرفه‌ای

طراحی کاتالوگ و بروشور حرفه‌ای صنعتی با بهترین قیمت و چاپ با کیفیت

کاتالوگ‌ها نقش مهمی در بازاریابی شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند. کاتالوگ و بروشور این امکان را به مشتریان می‌دهند که با دقت و حوصله محصولات را بررسی کرده و خرید خود را اطمینان بیشتری انجام دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد دریافت‌کنندگان کاتالوگ آنلاین شده و صفحات بیشتری را مرور می‌کنند. درواقع کاتالوگ اطلاعات لازم برای جستجو در وب را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

با طراحی بروشور حرفه‌ای می‌توانید برای سازمان خود مشتری جدید پیداکرده و مشتری‌های قدیمی را دوباره فعال کنید. بیش از ۸۰ در صد مردم کاتالوگ‌ها را در خانه نگهداری می‌کنند که این کار باعث شناخت بیشتر آن‌ها از برند و شرکت شما می‌شود.

کاتالوگ یا بروشور چیست؟

کاتالوگ یا بروشور یکی از عناصر اصلی بازاریابی در سازمان‌ها و شرکت‌ها است. به کمک کاتالوگ می‌توان اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را منتشر کرده و در دسترس مشتریان بالقوه قرار دارد. شاید در نگاه اول طراحی کاتالوگ کار چندان سختی به نظر نرسد اما تطبیق آن با عناصر بازاریابی که مدام در حال تغییر هستند کار سختی است. کاتالوگ یا بروشور باید ترکیبی از درک شما از بازار هدف به همراه خلاقیت باشد. در ادامه به ارائه توصیه‌های لازم برای طراحی کاتالوگ می‌پردازیم.

طراحی کاتالوگ چیست؟

ساخت و طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ توسط طراح کاتالوگ انجام می‌شود. کاتالوگ یک محصول یا ابزار اطلاع‌رسانی دیداری است. این ابزار خدمات و محصولات شما را برای مشتریان بالقوه و اصلی به نمایش می‌گذارد. کاتالوگ حرفه‌ای باید مطابق با استانداردهای طراحی کاتالوگ تهیه‌شده و تمام خط تولید و خدمات شما را به مشتریان ارائه می‌شود را با جزئیات کامل بیان کند.

در ابتدای کاتالوگ بیوگرافی مختصر و شرحی از سابقه و پیشینه سازمان شما آورده شده و به دنبال آن یک نمونه کار می‌آید. هیچ قانون و چارچوب مشخصی برای ظاهر، متن و کلیات کاتالوگ وجود ندارد و طراح کاتالوگ می‌تواند هرگونه خلاقیت مطابق با سازمان، محصولات و خدمات را در طراحی خود بگنجاند.

مراحل تولید و طراحی کاتالوگ

تولید و طراحی کاتالوگ توسط طراح کاتالوگ انجام می‌شود. طراح با کمک نرم‌افزارهای مخصوص و تجربه‌ای که دارد می‌تواند کاتالوگ حرفه‌ای صنعتی با بهترین قیمت را برای شما تولید کند؛ اما مراحل تولید شامل موارد زیر است:

جمع آوری اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات

اطلاعات مربوط به محصولات خود را جمع‌آوری کنید. این اطلاعات شامل ابعاد، قیمت، توضیحات لازم برای مشتری و غیره است. همه اطلاعات را در یک صفحه قرار دهید تا در هنگام طراحی به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. تصاویر محصول را جمع‌آوری کنید. در اغلب کاتالوگ محصولات عکس‌ها نقش مهمی در جذب مشتری دارند؛ بنابراین از تصاویر باکیفیت محصولات استفاده کنید.

برای تهیه کاتالوگ اطلاعات مربوط به هویت بصری برند را جمع‌آوری می‌کنیم. مواردی مانند رنگ‌ها، فونت، سایز و اندازه و شخصیت برند باید در کاتالوگ رعایت شود تا یک روند ثابت در طراحی کاتالوگ شرکت‌ها رعایت شود.

ساختار و طرح اولیه کاتالوگ را ارائه دهید

طراحی اولیه از کاتالوگ انجام‌شده و به‌اصطلاح ماکت کاتالوگ تهیه می‌شود. این کار به کارفرما کمک می‌کند طرح کلی کاتالوگ خود را ببیند. اگر وقتتان کم است می‌توانید با مداد طراحی از کاتالوگ داشته باشید. داشتن ماکت و طرح مشخص برای چیدمان محصولات باعث صرفه‌جویی وقت و زمان می‌شود.

اغلب کاتالوگ‌ها بیشتر تصویری بوده و متن کمی دارند؛ بنابراین بیشترین برنامه‌ریزی باید بر روی تصاویر انجام شود. در بروشور بیشتر عکس محصولات است که باعث جذب مشتری می‌شود. اگر برای انتخاب طرح کلی کاتالوگ تجربه کافی ندارید می‌توانید از قالب‌های آماده کاتالوگ در اینترنت و یا قالب‌های موجود در نرم‌افزارهای گرافیکی استفاده کنید.

شما به‌راحتی می‌توانید الگوها را برای خود شخصی‌سازی کنید و صفحات آن را کم یا زیاد کنید.

متن کاتالوگ باید خوانا و کوتاه باشد

اگر قرار است در کاتالوگ خود از متن استفاده کنید بهتر است جملات شما کوتاه باشند. متن‌های بلند را بشکنید و از عنوان‌های فرعی و بولت ها برای خوانا کردن متن خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود توجه خواننده را حفظ کنید.

طراحی کاتالوگ خود را شروع کنید

صفحه اول کاتالوگ هویت و معرفی برند است. در کاتالوگ‌های بزرگ با صفحات زیاد می‌توانید صفحه دوم را به فهرست مطالب اختصاص دهید. بعد از اتمام طراحی می‌توانید آن را چاپ کرده و یا به‌صورت دیجیتال منتشر کنید. اگر کاتالوگ مربوط به محصولات داخلی شرکت است می‌توانید آن را روی سایت منتشر کنید.

اصول طراحی کاتالوگ

اصول طراحی کاتالوگ جذاب

اصول طراحی کاتالوگ چیست؟ این سؤالی است که ممکن است به ذهن شما به‌عنوان طراح کاتالوگ یا کارفرما برسد. نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم صرف‌نظر از نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید یا محصولاتی که ارائه می‌دهید به شما کمک می‌کند کاتالوگ یا بروشور موفق طراحی کنید.

طراحی کاتالوگ مطابق با سبک زندگی مردم

مصرف‌کنندگان و مشتریان محصولات و خدمات شما سبک زندگی مشخصی دارند که در خواسته‌ها و سلیقه‌ی آن‌ها منعکس می‌شود. محصولات خود را به شکلی بازاریابی کنید که با سبک زندگی مخاطب شما همسو باشد و زندگی ایده الی که آن‌ها دوست دارند به دست بیاورند. بهتر است قبل از شروع طراحی کاتالوگ به درک کاملی از انگیزه مصرف‌کنندگان خود برسید. همه قسمت‌های بروشور شما از عکس، جلد، زبان و سایر قسمت‌ها باید مضمون یکسانی داشته و سبک زندگی مخاطب شما را منعکس کند.

بروشور را مختص مخاطب خود طراحی کنید

مخاطب کاتالوگ شما چه کسانی هستند. آیا در حال تولید کاتالوگ برای تجارت به کسب‌وکار (B2B) یا تجارت به مصرف‌کننده (B2C) هستید؟ این نکته را به یاد داشته باشید تبلیغات برای فروشندگان و تبلیغات برای مصرف‌کنندگان دو چیز بسیار متفاوت هستند. کاتالوگ طراحی‌شده برای هرکدام از این دسته‌ها دارای قالب‌بندی و طراحی منحصربه‌فردی است. مطمئن شوید که مخاطب هدف خود را به‌درستی درک کرده و قالبی را انتخاب کنید که برای آن‌ها جذاب باشد.

معرفی محصول مهم‌ترین عنصر کاتالوگ

طراحی کاتالوگ برای فروش محصول باید بیشتر از هر چیزی مخاطب را به خرید تشویق کند. هسته اصلی کاتالوگ باید محصول و معرفی همه‌جانبه آن باشد. عکس‌ها باید به‌خوبی محصول را نشان دهند و متن کاتالوگ باید به معرفی کامل محصول بپردازد. اینکه محصول سازمان چگونه می‌تواند زندگی مشتری را بهبود ببخشد. به‌عبارت‌دیگر محصول پادشاه است و همه جنبه‌های کاتالوگ باید آن را تحسین کرده و برجسته کند.

چگونه طراحی کاتالوگ موفق داشته باشیم

طراحی موفق یک کاتالوگ زیبا

قبل از شروع طراحی کاتالوگ باید بدانید که اندازه کاتالوگ یا بروشور برای هر موضوعی متفاوت است. عناصر اصلی طراحی کاتالوگ حرفه‌ای و باکیفیت شامل تصاویر زیبا، چیدمان هوشمندانه متن و تصاویر و سازمان‌دهی آن‌ها است. داشتن رویکرد مناسب با موضوع نیز بسیار مهم است.

برای مثال نحوه طراحی بروشور برای خرده‌فروشی محلی با طراحی بروشور برای جواهرفروشی بسیار متفاوت است؛ بنابراین قبل از شروع کار باید اندازه و ابعاد کار را شناسایی کنیم. در ادامه روش‌های لازم برای شروع کار طراحی کاتالوگ برای بیان می‌کنیم. به یاد داشته باشید طراحی کاتالوگ و بروشور حرفه‌ای کاری تخصصی است و بهتر است توسط طراح کاتالوگ حرفه‌ای انجام شود.

 بازار هدف خود را تعیین کنید

موفقیت کاتالوگ با افزایش میزان فروش مشخص می‌شود. طراح کاتالوگ باید آن را برای مخاطبان هدف خود جذاب کند. به‌عنوان‌مثال طراحی کاتالوگ برای مخاطبان جوان بسیار متفاوت از کاتالوگ برای مخاطبان مسن است. اگر مخاطبان شما در چندین رنج سنی قرار دارند باید بروشور را به شکلی طراحی کنید تا همه سلیقه‌ها و نیازهای آنها را برآورده کند.

اندازه و قالب مناسب برای کاتالوگ انتخاب کنید

اندازه و قالب کاتالوگ باید متناسب با تعداد محصولات و خدمات شما باشد. بروشور باید بتواند همه محصولات را نمایش داده و همچنین توجه مخاطب را به‌خوبی به محصولات یا خدمات شما جلب کند. برای شروع کار تعداد صفحات، ساختار و نحوه واکنش مشتریان و مخاطبان را در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال اگر بروشور مربوط به کار لوکس و خاص مثل ساعت یا جواهر است می‌توان هر صفحه از بروشور را به عکس یکی از کارهای گالری برای تأکید بیشتر بر کیفیت و اصالت کار اختصاص داد.

بروشوری حرفه‌ای و موفق است که مشتریان روی هر صفحه آن مکث داشته و بتوانند داستان و موضوع آن را دریافت کنند. بهتر است از چاپگر حرفه‌ای برای چاپ کاتالوگ خود استفاده کنید. برخورداری از کاغذ با کفیت و توجه به کیفیت بالای تصاویر و رنگ‌ها باعث جذب بیشتر مخاطب می‌شود.

از تصاویر با وضوح‌بالا استفاده کنید

کاتالوگ یا بروشور کسب‌وکار شما باید تصاویری باکیفیت از محصولات و خدمات شما داشته باشد. عکس‌های باکیفیت، جذابیت محصولات شما را بالابرده و فروش شما را افزایش می‌دهند. محصولات و خدمات باارزش‌تر خود را در اولویت قرار دهید. مطمئن شوید همه عکس‌ها با نور کافی و وضوح‌بالا گرفته‌شده‌اند.

 نکات چیدمان و طراحی حرفه‌ای کاتالوگ

چیدمان طراحی کاتالوگ حوزه درب و پنجره چوبی

چیدمان و طراحی کاتالوگ نکات مهمی دارد که بهتر است با آن آشنا شوید.

  • سبک و پالت رنگ کاتالوگ را تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال بروشور برای تجارت بهتر است شامل رنگ‌هایی مثل طلایی، نقره‌ای و قهوه‌ای باشد. برعکس کاتالوگ اسباب‌بازی باید فانتزی و رنگ‌های شاد و درخشان داشته باشد.
  • فونت‌ها را به‌درستی ترکیب کنید. برای ایجاد زیبایی هر چه بیشتر فونت‌های مناسب را با هم ترکیب کنید. از یک دو یا فونت هم‌خانواده استفاده کرده و حروف را برجسته یا کج کنید. اگر در پاراگراف‌ها از فونت سنس سریف استفاده می‌کنید بهتر است برای سر صفحه‌ها از فونت اسلب یا سریف استفاده کنید. از فونت‌های یکسانی در هر ناحیه استفاده کنید و دقت کنید فونت‌ها دو جور نشوند. بهتر است از دو یا سه تایپ فیس هم استفاده نشود.
  • در طراحی کاتالوگ هم محصولات و خدمات در حال فروش و هم جدید را در نظر بگیرید. محصولات جدید را برجسته کنید و تصاویر آن‌ها را در کاتالوگ بگنجانید. درصورتی‌که جشنواره فروش یا تخفیف برای محصولات جدید داشته باشید مشتریان زیادی برای آن‌ها جذب خواهد شد.
  • ثبات در طراحی کاتالوگ را حفظ کنید. کاتالوگ یا بروشور می‌تواند به‌عنوان یک راه فوق‌العاده برای تبلیغ شرکت شما باشد. اگر کاتالوگ شرکت شما همیشه با یک طرح ثابت و مشخص چاپ شود مشتری متوجه الگو، طرح، چیدمان و رنگ آن می‌شود و شرکت شما را با آن کاتالوگ می‌شناسد.
  • در طراحی خلاقیت به خرج دهید. از قسمت مرکزی کاتالوگ بیشترین استفاده را ببرید. طرح‌بندی خاص و خلاقانه کاتالوگ مثل قرار دادن عکس محصول در اندازه بزرگ یا گنجاندن توضیحات آن می‌تواند کاتالوگ شما را خاص و متمایز کند. بهتر است در این مسئله زیاده‌روی نکنید تا کاتالوگ شما شلخته و به‌هم‌ریخته به نظر نرسد.

اهمیت داشتن کاتالوگ برای شرکت‌ها

اهمیت داشتن کتالوگ برای شرکت های کوچک و بزرگ

کاتالوگ بیشتر از سایت‌ها و تبلیغات تلویزیونی روی میزان فروش تأثیرگذار است. شاید همین دلیل برای اهمیت داشتن کاتالوگ برای شرکت‌ها کافی باشد؛ اما فواید و اهمیت داشتن کاتالوگ به همین یک دلیل ختم نمی‌شود. بسیاری از برندها و خرده‌فروشان و بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی و شرکت‌های گردشگری سرمایه‌گذاری زیادی روی تولید و چاپ بروشور حرفه‌ای انجام داده‌اند. کاتالوگ باید همیشه بخشی از استراتژی بازاریابی و فروش شما باشد.

کاتالوگ بر روی تصمیم برای خرید تأثیر بیشتری می‌گذارد

کاتالوگ‌های فیزیکی تأثیر زیادی بر روی افراد و تصمیم برای خرید می‌گذارند. آن‌ها مدت زیادی در خانه مشتریان باقی می‌مانند و با توضیحات کامل خود آن‌ها را برای خرید وسوسه می‌کنند. آن‌ها ملموس و مؤثر هستند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها و خرده‌فروشان همچنان از کاتالوگ برای جذب مشتریان و تشویق آن‌ها برای خرید استفاده می‌کنند.

مشتریان با کاتالوگ‌ها ارتباط عمیق‌تری برقرار می‌کنند

حتی امروزه در عصر دیجیتال و امکان تبلیغ در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دیجیتال چاپ کاتالوگ را برای ارتباط بهتر با مشتری ترجیح می‌دهند. کاتالوگ ارتباط عمیق و عاطفی با مخاطب برقرار می‌کند. از طریق داستان‌ها و تصاویر آن، کاتالوگ افراد را به دل داستان و ماجراجویی می‌برد.

کاتالوگ‌ها فروش شما را در کانال‌های مختلف بالا می‌برد

تجربه نشان داده است کاتالوگ با معرفی دیگر مجراهای ارتباطی سکوی پرتابی برای خرید از دیگر کانال‌ها می‌شود. بهتر است کاتالوگ شرکت در کمپین بازاریابی چندکاناله گنجانده شود تا مشتریان را به سمت سایت‌های اینترنتی شرکت سوق داده و میزان فروش را بالا ببرد.

بهتر است هویت تجاری شما در کاتالوگ‌ها مشابه با همان لحن و تصاویر در دیگر کانال‌ها باشد. به‌عنوان‌مثال از همان تصاویر و لحنی که در رسانه‌های اجتماعی، سایت و … دارید در کاتالوگ شرکت استفاده کنید. دقت کنید شماره‌های تماس، ایمیل شرکت، آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی شرکت را در کاتالوگ بیاورید.

کاتالوگ‌های فیزیکی مکملی برای ارتباط دیجیتال

تحقیقات نشان می‌دهد تبلیغات فیزیکی تأثیر طولانی‌تری برای یادآوری آسان و خرید بر روی مشتری دارد. از طرف دیگر تبلیغات فیزیکی روی قسمتی از اعصاب و ناحیه‌ای مغز تأثیر می‌گذارد که مسئول ارزیابی و کیفیت محصول است و باعث می‌شود قصد خرید در مشتریان بالقوه افزایش پیدا کند.

به‌طور خلاصه علم ثابت می‌کند که کاتالوگ تأثیرات مثبت زیر را دارد:

  • یادآوری بهتر و طولانی‌تر
  • تداعی قوی‌تر برند
  • ایجاد ارتباطات عاطفی قوی‌تر

کاتالوگ احساسات و حواس چندگانه را تحریک می‌کنند

از لمس کاغذ در نوک انگشتان تا تصاویر زیبا و باکیفیت می‌تواند مشتری شما را برای خرید تحریک کند. بروشور تجربه‌ای واقعی و چندبعدی را به خواننده می‌دهد و باعث ایجاد ارتباط و خاطرات مثبت از محصول یا خدمات شما می‌شود.

برای طراحی کاتالوگ می توانید سایز و اندازه‌های مختلف را آزمایش کنید. مشتری شما به هر طراحی که بازخورد مثبتی دارد همان را برای بروشور خود انتخاب کنید. استفاده از تکنیک‌های نوآورانه چاپ مثل استفاده از بافت و بو در کاغذ نیز برای طراحی کاتالوگ جواب می‌دهد.

کاتالوگ‌ها را شخصی‌سازی کرده و برای مشتری هدف طراحی کنید

به لطف سایت‌های اینترنتی و خریدهای آنلاین شما می‌توانید مشتری‌های ثابت خود را شناسایی کنید. آن‌ها را از نظر سلیقه و سن و جنس دسته‌بندی کرده و برای هر گروه کاتالوگ مخصوص به آن‌ها را طراحی کنید. شما می‌توانید گروه مشخصی از محصولات و خدمات خود را به جامعه هدف خود ارائه دهید.

برای مثال جامعه هدف شما ممکن است آشپزها، خانم‌ها، دندان‌پزشکان و … باشند. این کار باعث افزایش خرید و بازگشت سرمایه شما در کوتاه‌مدت می‌شود. دسته‌بندی مشتریان به جبران هزینه‌های تولید کاتالوگ کمک می‌کند؛ زیرا این هزینه صرف مشتریانی می‌شود که به دسته خاصی از محصول شما علاقه‌مند هستند.

امکان ردیابی کاتالوگ و ارزیابی نتایج آن وجود دارد

کاتالوگ این امکان را به شما می‌دهد نتیجه چاپ و تولید آن را بررسی کنید. ازآنجایی‌که کاتالوگ برای گروه و دسته خاصی از مشتریان ارسال شده است شما می‌توانید از طریق خرید آنلاین و خرید از سایت و یا روش‌های دیگر تأثیر کاتالوگ بر خرید را اندازه‌گیری کنید.

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها از طریق ردیابی کاتالوگ‌ها می‌دانند کدام مشتری چه چیزی را در چه زمانی خریداری کرده است.

کاتالوگ‌ها در همه‌جا در دسترس هستند

کاتالوگ یک راهنمای خوب در دست مشتریان شما

کاتالوگ چاپی برخلاف تبلیغات دیجیتال همه‌جا و همه‌وقت در اختیار مشتری قرار دارد. کاتالوگ این امکان را به مشتری می‌دهد که با آرامش کامل همه محصولات را بررسی کرده و بهترین انتخاب را انجام دهید. محصولات و خدمات جدید را معرفی کرده و به مخاطب شما امکان خرید بهتری می‌دهد.

کاتالوگ تنها بر روی چند محصول متمرکز است. این در حالی است که افراد در هنگام ورود به سایت‌های اینترنتی ممکن است اسیر تبلیغات کالاهای دیگر شده و محصولات و خدمات شما را به‌درستی نبینند.

شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با ارسال فصلی کاتالوگ خود، مشتری را مشتاق و علاقه‌مند دریافت آن کنند. تولید زودبه‌زود کاتالوگ علاوه بر هزینه زیاد، رغبت مشتری برای دیدن آن را کاهش می‌دهد. خلاقیت و زیبایی‌شناسی را در طراحی کاتالوگ در نظر بگیرید و برند خود را با بروشور و کاتالوگ خود معرفی کنید.

نسل جدید و قدیم هنوز هم کاتالوگ‌های چاپی را دوست دارند

همه ما وقتی به نمایشگاه‌های مختلف می‌رویم علاقه زیادی به جمع‌آوری کاتالوگ‌ها و بروشورها داریم این کار علاوه بر امکان آشنایی با محصولات نوعی حس نوستالژی را برای ما فراهم می‌کند. برخی از کاتالوگ‌ها با داشتن تصاویر باکیفیت و زیبا تداعی‌کننده کارت‌پستال بوده و خاطرات گذشته را برای ما تداعی می‌کنند.

باوجوداینکه ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم بسیاری از مردم از دریافت کاتالوگ‌های چاپی به همراه نامه‌ها در صندوق پستی استقبال می‌کنند. بهتر است فهرستی از مشتریان خود داشته باشید و آدرس پستی آن‌ها را به‌روز نگه‌دارید. این کار باعث می‌شود از دریافت کاتالوگ توسط مشتریان خود اطمینان داشته باشید.

سخن پایانی

کاتالوگ و بروشور حرفه‌ای می‌تواند پلی باشد بین دنیای آفلاین و آنلاین. برای طراحی کاتالوگ و بروشور حرفه‌ای صنعتی با بهترین قیمت و کیفیت چاپ بهتر است به شرکت‌های فعال و باتجربه در این زمینه اعتماد کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *