نکات عکاسی از پاییز

راهنمای عکاسی در پاییز – بخش دوم

در مقاله عکاسی پاییز – بخش اول به موقعیت‌ها و شرایط عکاسی در پاییز اشاره کردیم. از تطبیق با آب‌وهوا گفتیم و درباره نور و سایه حرف زدیم. در این قسمت درباره تکنیک‌های عکاسی در پاییز صحبت خواهیم کرد. شرایطی مثل هوا و نور نقش مهمی در خلق عکس‌های پاییز ایفا می‌کنند؛ درست است. اما نکته اینجاست که شما از چه تکنیک‌هایی برای عکاسی استفاده می‌کنید؟ با کمی خلاقیت می‌توانید پاییز اطرافتان را خارق العاده و خاص نشان دهید. برای یادگیری این نکات خلاقانه با ما همراه باشید.

تکنیک ساده پانوراما

کوه‌ها جزو محبوب‌ترین مناظر پاییزی هستند. در پاییز سطح کوه چشم‌انداز وسیعی از رنگ‌ها را پدید می‌آورد. اگر در یک منطقه روستایی عکاسی می‌کنید، حتما چند عکس از کوه و تپه ثبت کنید. برای این نوع عکس، پانوراما یکی از بهترین انتخاب‌ها است. وقتی که عکس پانوراما می‌گیرید، دقت کافی به خرج دهید تا عکس‌هایتان به خوبی به هم متصل شوند. در صورت نیاز تنظیمات دستی مثل قفل کردن فوکوس را نیز انجام دهید.

عکاسی پاییزی
Photo by Kay Gaensler

فیلتر پولاریزه

فیلتر پولاریزه یک ایده فوق‌العاده است که نور را کم می‌کند و به رنگ‌ها عمق می‌دهد (saturation). در عکس پاییزی فیلتر پولاریزه برای کاهش نور منعکس شده از خورشید روی برگ‌ها نیز کاربرد دارد. این یعنی برگ‌های ساییده و کهنه شده که رنگ را بخوبی بازتاب نمی‌دهند؛ با این فیلتر دوباره رنگی و پرطراوات جلوه می‌کنند.

کاهش سرعت شاتر

در عکاسی پاییزی، فروافتادن برگ‌ها بر روی زمین، و به رقص در آمدن رنگ‌ها بوسیله باد، دو موقعیت فوق‌العاده هستند. شما با پایین آوردن سرعت شاتر می‌توانید این موقعیت‌ها را هنرمندانه‌تر ثبت کنید. این تکنیک در مورد جریان آب هم قابل اجراست. در طول روز، شما باید سرعت شاتر را به شدت کاهش دهید تا بتوانید عکسی مثل عکس زیر ثبت کنید. (استفاده از دیافراگم‌های باز در این حالت عملی نیست.)

تکنیک عکس پاییزی سرعت شاتر
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

عکس‌های پاییزی مینیمال

قدرت یک ترکیب‌بندی درست و مینیمال، با چشم انداز پاییز برابری می‌کند. تک درخت، برگ‌ها و عکس‌های ماکرو از آن موقعیت‌های ساده‌ای هستند که گاهی فراموش می‌شوند. خلاصه اگر امکان سفر به دشت و جنگل پاییزی ندارید نا امید نشوید. تکنیک مینیمالیست بخصوص زمانی که در یک فضای کوچک هستید عالی عمل می‌کند.

بوکه‌ی پاییز

اگر یک لنز قوی دارید، ثبت بوکه پاییزی را از دست ندهید. بوکه‌ها حتی با یک ریسه معمولی در اتاق هم قابل ثبت هستند. اما بوکه پاییزی چیزی فراتر از این حرفها است! برگ‌های رنگی با شکل و تُن های متفاوتشان می‌توانند فرم موزاییکی زیبایی را خلق کنند. همچنین این موقعیت، یک بک‌گراند فوق‌العاده برای عکس‌های پرتره است. رنگ‌های پاییزی عمر کوتاهی دارند و شما باید بتوانید از این فرصت برای عکاسی در سبک خودتان استفاده کنید.

بوکه پاییزی
Photo by Christopher O’Donnell

پرسپکتیو خودتان را تغییر دهید

گاهی اوقات ساده‌ترین راه برای بهتر شدن عکاس‌های پاییزیتان؛ بهترین راه است. تغییر نقطه دید از سطح چشم، به دید از بالا یا دید از پایین می‌تواند پرسپکتیو خاصی ایجاد کند. تغییری که حتی خودتان هم انتظار نتیجه‌اش را نخواهید داشت.

برگ‌ها را بدزدید!

یکی از جنبه‌های خوب پاییز این است که شما می‌توانید برگ‌های پاییزی را هرکجا که می‌خواهید ببرید. با قرار دادن یک یا دو برگ به شکلی خاص، می‌توانید یک ترکیب‌بندی کاملا متفاوت و مطلوب ایجاد کنید. برای ترکیب برگ‌ها زمان بگذارید و راه‌های متفاوت را امتحان کنید. مثلا تکنیک نقاط فوکوس در یک عکس.

عکاسی برگ پاییز

پاییزتان را ماندگار کنید

امیدواریم با راهنمای ۱ و ۲ عکاسی در پاییز آماده خلق تصاویر زیبا باشید. اگر دنبال لوکیشن مناسب عکاسی هستند سری به مقاله مناطق پاییزی اطراف تهران بزنید. بعد از گرفتن عکس‌ها می‌توانید نتیجه را در محصولات متنوع چاپ کنید. در سایت عکس پرینت انواع شاسی، بوم، قاب عکس، چاپ عکس، مگنت و… با چند کلیک قابل سفارش هستند. برای ثبت آسان و آنلاین هنرتان همراه شما هستیم.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *