مراقبت و نگهداری از دوربین عکاسی

۱۲ نکته ضروری برای مراقبت از دوربین دیجیتال

دوربین عکاسی شما مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت دارد. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید به آسانی عمر دوربین عکاسی‌تان را بالا ببرید. برای نگهداری از دوربین لازم است دو مورد را بدانید. مورد اول عواملی که می‌تواند به دوربین شما آسیب وارد کند. و مورد دوم راهکارهایی که به سالم ماندن دوربین کمک می‌کنند. ما در این مقاله تمام نکات نگهداری از دوربین دیجیتال را برایتان توضیح می‌دهیم.


اول) مواردی که دوربین شما را نابود می‌کنند!

وقتی عوامل مضر را بدانید می‌توانید از آنها دوری کنید. ۶ عامل اصلی می‌توانند باعث آسیب و افت دوربین شما شوند. پس تلاش کنید تا جای ممکن دوربینتان را از این موارد دور کنید!

نگهداری از دوربین عکاسی

۱. کرم ضدآفتاب یا ضد گزیدگی

درست است که وقتی در محیط بیرون عکاسی می‌کنیم باید مراقب پوست خود باشیم، ولی موادی که برای این کار استفاده می‌کنیم می‌توانند به دوربین‌مان آسیب بزنند. کرم ضد آفتاب روغنی است و کرم ضد گزندگی دارای مواد شیمیایی خاصی است که به بخش‌های ظریف دوربین آسیب می‌زند.

راه حال ساده این است که بخش‌هایی از بدن خود را که با دوربین در تماس است تمیز نگه داریم. اگر سهوا دوربین‌تان روغنی شد سریعا و تا جای ممکن آن را تمیز کنید. از کیف دوربین‌تان به عنوان کیف دستی استفاده نکنید. حتی فکرش را هم نکنید که قوطی کرمتان را در کیف دوربین حمل کنید. یک قطره کرم یا مایعات روغنی دیگر می‌تواند به عمر دوربین‌تان خاتمه دهد.

۲. شن

هیچ‌چیز بدتر از وارد شدن ذرات ریز شن در دوربین نیست! دوربین اجزای محرکی دارد و چیزهای ساینده‌ای مثل شن می‌تواند دوربین را به کلی از کار بیندازد. و یا حداقل روی نقاط حساس آن خش بیندازد. دور نگه داشتن دوربین از محیط‌های دارای شن عملی نیست. بنابراین سفر با کیف‌های دربسته، همراه داشتن مسواک برای تمیز کردن دوربین از دانه‌های شن و تکاندن لباس‌ها راه‌حل خوبی هستند. همچنین از محیط خود آگاه باشید. به وزش باد، شوت شدن توپ وقتی دارید عکسی می‌گیرید یا حافظه و باطری دوربین خود را عوض می‌کنید نیز دقت کنید.

۳. گرد و غبار

گرد و غبار هم یک دشمن طبیعی دوربین دیجیتال است. ولی زیرک‌تر از شن! چون این عامل خط و خشی به جا نمی‌گذارد، ولی با نشستن روی قطعات داخلی دوربین (به خصوص سنسور تصویر) تاثیرات منفی ایجاد می‌کند.

۴. رطوبت

رطوبت به چندین شکل به دوربین صدمه می‌زند. متداول‌ترین حالت آب است. انداختن دوربین در استخر یا در رودخانه چندان دور از ذهن نیست. پس از بند گردنی یا مچی دوربین‌تان برای جلوگیری از این فاجعه استفاده کنید. همچنین وقتی می‌خواهید دوربین‌تان وارد محیط‌های دارای رطوبتی مثل شمال یا جنوب کشور کنید، بهتر است آن را در بسته پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت در آن نفوذ نکند.

۵. نمک

دریا و ساحل صحنه‌های بسیار زیبایی برای عکاسی هستند، ولی در عین حال می‌توانند برای دوربین شما خطرناک باشند. علاوه بر شن و آب یکی دیگر از عوامل مخرب نمک است. نمک به مرور می‌تواند موجب خرابی دوربین شود. پس اگر در ساحل عکاسی می‌کند روزی حداقل یک بار دوربین خود را پاک کنید.

۶. ضربه و فشار

بعضی از دوربین‌ها ضد آب و ضد ضربه هستند. اگر دوربین شما این قابلیت‌ها را ندارد همیشه مراقب باشید آن را کجا می‌گذارید. مواقعی که عکاسی نمی‌کنید حتما دوربین را داخل کیف مخصوصش حمل کنید. موقع دست به دست کردن دوربین دقت کنید و به یاد داشته باشید این وسیله، بسیاری از خاطرات زیبای شما را ثبت کرده است.


دوم) مواردی که برای مراقبت از دوربین باید رعایت کنید

با دوری کردن از موارد بالا، می‌توانید آسوده باشید که خطر بزرگی دوربینتان را تهدید نمی‌کند! اما همچنان راهکارهایی برای مراقبت بیشتر از دوربین دیجیتال وجود دارد. در ادامه به ۶ مورد از نکات نگهداری اشاره می‌کنیم.

تمیز کردن دوربین عکاسی دیجیتال

۱. سطوح دوربین را تمیز کنید

در دوره‌های منظم وقت بگذارید و به تمیز کردن دوربین بپردازید. این کار باعث می‌شود گرد و غبار و آلودگی و … از سطح دوربین برداشته شوند. برای تمیز کردن می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. اما بهتر است یک پاک کننده و اسپری مخصوص برای اینکار تهیه کنید. بخصوص برای بخش حساس لنز.

۲. حداقل یکبار دفترچه راهنمای دوربین را مطالعه کنید

امروزه صدها مدل متنوع دوربین از برندهای مختلف را می‌توان خریداری کرد. امکانات و ویژگی‌های هر مدل ممکن است بخصوص باشد. بنابراین بهتر است دفترچه راهنمای دوربین را حداقل یک بار مطالعه کنید. تا اگر ملاحظات خاصی برای استفاده و نگهداری از مدل دوربینتان وجود دارد، در جریان آن قرار بگیرید.

۳. از درپوش لنز استفاده کنید

اگر برای مدتی قصد عکاسی ندارید حتما درپوش لنز را روی آن قرار دهید. فراموش نکنید که لنز دوربین از حساس‌ترین قطعات است. درپوش از لنز در برابر خط و خش، غبار و آلودگی و ضربه محافظت می‌کند.

۴. شرایط فیزیکی نگهداری دوربین را رعایت کنید

همیشه برای نگهداری و حمل دوربین از کیف مخصوص آن استفاده کنید. وقتی در ماشین هستید دقت کنید که دوربین را پشت شیشه و در معرض تابش شدید آفتاب رها نکنید. دماهای خیلی بالا و پایین نیز برای قرار دادن دوربین مناسب نیستند. محیط خشک مطلوب‌ترین حالت برای دوربین است. در صورت امکان چند بسته سیلیکاژل برای رطوبت‌گیری در کف کیف دوربینتان قرار دهید.

۵. حواستان به باتری دوربین باشد

وقتی به مدت طولانی از دوربین استفاده نمی‌کنید، باتری را از آن بیرون بیاورید. دوربین حتی در حالت خاموش اندکی انتقال باتری دارد. این عامل در طولانی مدت باعث کاهش عمر باتری می‌شود. همچنین توصیه می‌کنیم هنگام شارژ کردن باتری، آن را در شارژ ۱۰۰% رها نکنید.

۶. لنز دوربین را با دقت عوض کنید

قبل از تعویض لنز دوربین را خاموش کنید. همواره تعویض لنز را در شرایط مناسب انجام دهید. زمانی که باد شدید می‌وزد، یا شن و گرد و غبار در هوا جریان دارد، وقت مناسبی برای تعویض لنز نیست.


و در آخر…

تیترهای بالا را یکبار دیگر با خودتان مرور کنید و سعی کنید به خاطر بسپارید.  مراقبت از دوربین اصلا کار سخت و وقتگیری نیست. در عوض کارایی بالا و عمر دوربینتان را تضمین می‌کند. در آخر اینکه سعی کنید اطلاعات خود را در مورد دستگاهتان همواره بروز نگه دارید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید. برای مثال در مقاله آموزش گرفتن دوربین در دست می‌توانید نحوه صحیح قرارگیری دوربین را یاد بگیرید. با عکس پرینت همراه باشید.

۴.۴/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *