نکات عکاسی در پاییز

این ۱۰ راز عکاسی از پاییز را به کسی نگویید

پاییز، دوربین، حرکت!

پاییز رازهای بسیاری دارد که دانستن هر یک از آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند عکس‌های شگفت‌انگیزی بگیریم. از پاییز نباید آنگونه‌ای عکس گرفت که از فصل‌های دیگر؛ این فصل شگردها و رازهای خود را دارد. در ادامه به ۱۰ راز پاییز اشاره می‌کنیم که با آنها می‌توانید حتی با دوربین‌های معمولی عکس‌های حرفه‌ای بگیرید.

عکاسی پاییزی

راز ۱-یک قاب و هزار رنگ

در پاییز بازی رنگ‌ها به طبیعت جلوه جدیدی می‌دهد. رنگ‌هایی که در کنار هم جلوه‌هایی را خلق می‌کنند که دیدنش برای هر کسی انرژی بخش است. در این پاییز هزار رنگ، صحنه‌هایی را که در آن تنوع بی‌شماری از رنگ‌های زنده و شفاف وجود دارند، از دست ندهید. خیلی وقت‌ها مهم نیست سوژه عکاسی چیست، تنها تنوع رنگ‌ها را هدف بگیرید و حرکت!

تکنیک های عکاسی در پاییز
دریاچه لهستان/ عکاس: کوپرکلاسکی – این دریاچه در پاییز بیشترین وسعت خود را تجربه می کند.

در این فصل تغییر رنگ برگ‌ها یکی از مهم‌ترین تحولات طبیعت است که هر بیننده‌ای را به حیرت می‌آورد. این تغییر رنگ دسترنج تغییر تابش خورشید و در نتیجه خنکای هواست. از آنجایی که این تغییر به یک باره اتفاق نمی‌افتند معمولا ترکیب رنگهای زیبایی را ایجاد می‌کند. در مناظر طبیعی به دنبال قاب‌هایی باشید که در آنها این تفاوت و تغییر تدریجی پیداست.

عکاسی پاییزی

راز ۲- جادوی باران و مه

در پاییز با خنک شدن هوا و بارش باران‌های گاه و بی‌گاه، هوای مه‌آلود بیشتر از فصل‌های دیگر و به خصوص در ساعات اولیه روز مشاهده می‌شود. این وضعیت باعث جلوه انعکاس‌های زیبایی از نور می‌شود. یک جو پر از نور با یک حالت وهم آلود چیزی است که برای ثبت آن نیازی به فتوشاپ و ویرایش عکس ندارید.

ایده عکاسی پاییزی
دروازه بهشت،آنتریم( ایرلند)/ اولین شعاع‌های نور صبحگاهی/عکاس: استوان اندرسون

پاییز فصل خیال و رویاست. گاهی هم خاصیت وهم‌آلود دارد. مثل خواب‌های تلخ و شیرین و رمزآلود، که نتیجه مه‌های گاه و بی‌گاه در طبیعت است. فرصت ثبت این صحنه‌های رازآلود را از دست ندهید.

آموزش عکاسی پاییزی

راز ۳- پیکار گرم و سرد

پاییز فصل وداع پرشور طبیعت با گرماست. پاییز با تمام وجود این وداع را با رنگ‌های گرم خود می‌آراید و برای زمستان سرد آماده می‌شود. پاییز جشنواره رنگ‌هاست. و در بسیاری نقاط رنگهای گرم و سرد پاییزی در کنار هم زیبایی بدیعی را می‌سازند.

سوژه عکاسی پاییزی

به دنبال همنشینی رنگ‌های متضاد بگردید و طوری کادر عکس را تنظیم کنید که این تفاوت و تضاد به طور مشهودی پیدا باشد.

عکس پاییزی

در پاییز انگار بعضی از گیاهان قصد ندارند سبزی خودشانن را از دست بدهند و با سایر گیاهان اطراف خود در جنگ و پیکار هستند. این گیاهان و درختان همیشه سبز کنتراست رنگی زیبایی ایجاد می‌کنند که عکاسی از آن جلوه‌های باورنکردنی می‌سازد.

رنگ در عکاسی پاییزی
عکاس: پاچکو

گاهی هم پاییز به برخی برگ‌ها زودتر هجوم می‌برد. اختلاف زمان پاییزی شدن درختان متفاوت باعث کنتراست‌های زیبایی در طبیعت می‌شود. گاه زمانی که دل طبیعت هنوز در تابستان گیر کرده درختی هست که حال و هوایش پاییزی شده است.

عکاسی پاییزی

درختان کاج به دلیل همیشه سبز بودن و خطوط پرانرژی، پاییز را پویاتر نمایش می‌دهند.

راز ۴- آشوب برگ‌ها

برگ‌ریزان یکی از جذاب‌ترین رویدادهای پاییز است. برگ‌هایی که زمانی نمادی از سرسبزی و زندگی بودند حالا زرد شده و به نمادی از خاطرات روزهای گرم تبدیل می‌شوند. یک دیوار پر از برگ‌های رنگارنگ یا یک زمین پوشیده شده با حجم گاه و بیگاه برگ‌های زرد، سوژه جذابی برای عکاسی است که نمی‌توان به راحتی از خیر آن گذشت.

عکاسی پاییزی
دیواری از پاییز/عکاس: اریک کالا

تغییر رنگ برگ‌ها به شرایط دمایی و محیطی متفاوت هر یک از برگ‌ها بستنگی دارد و این تفاوت گاهی باعث ایجاد تونالیته‌های رنگی متنوع و جذابی می‌شود.

عکاسی پاییزی

وسعت شاخه‌های لخت و برگ‌های در حال ریزش درختان کمک می‌کند تا پاییز وسعت بیشتری از سطح شهر را پوشش داده و یک اثر هنری در مناظر شهری پدید آورد. چنین صحنه‌هایی را به خصوص برای ثبت یک تصویر نامتعارف از شهر از دست ندهید.

عکاسی از طبیعت پاییز
صبح پاییزی/عکاس: جاویر دلاتوره

برگ‌های خیس پاییزی حس و حالی متفاوت دارند و به نظر می‌آید زمین به رنگی نو درآمده و طبیعت جلوه دیگری به خود گرفته است.

رنگ در پاییز

راز ۵– پیوند زمین و آسمان

در این فصل و به خصوص در زمان غروب خورشید یک پیوند و همنشینی رنگی نایابی بین زمین و آسمان پدید می‌آید. سوژه‌های برای عکاسی که کمتر در موقعیت‌های دیگری می‌توان آنها را یافت.

ایده عکس پاییزی
عکاسی جذاب پاییزی
عکاس: کیل یونگ

در عکس فوق میوه‌های پاییزی ارتباط معناداری با غروب خورشید یافته‌اند و این صحنه یک مزه جادویی را برای بیننده تداعی می‌کند.

راز ۶- جاده‌های رقاص

پاییز فصل خاطره‌هاست و جاده‌ها و راه‌ها و خیابان‌ها حس غریبی از گذر زمان، خاطره‌های گذشته و روزهای آینده تداعی می‌کنند. ترکیب رنگی زمین‌های اطراف یک خیابان یا جاده و تمایز آن با بافت صاف و صیقلی و رنگ سرد آسفالت، باعث می‌شود جاده یک شخصیت معناداری به خود بگیرد. در چنین صحنه‌هایی ثبت پرسپکتیو رقصان جاده راز ماندگاری آن عکس است.

عکاسی از جاده پاییزی
جاده پاییزی

هرگز فرصت پیاده‌روی در مسیرهای روستایی و خاکی را در این فصل از دست ندهید. دوربین‌تان را به دست بگیرید و برای یک پیاده‌روی نصفه روزه آماده شوید. در کنار انرژی بیکرانی که از این پیاده‌روی خواهید گرفت، می‌توانید صحنه‌های بینظیری را از راه‌های رقصان در دل طبیعت بگیرید.

عکاسی از برگ های پاییزی
عکاس:جنک سدلار

هماهنگی رنگ تیره درختان خیس در کنار برگ های زرد و نارنجی فضایی درخور ستایس ایجاد کرده است. به دنبال سوژه‌هایی بگردید که در آن پاییز با تمام وجود خود را بر تمام طبیعت و شهر مستولی کرده است

برگ های پاییزی
آلمان/عکاس: تاکاهیرو بسهو

راز ۷- نورهای وهم آلود

نور این عنصر دلفریب پاییزی را به دقت بررسی کنید. مناظری که در آن نور به طرز فراگیری پس‌زمینه یا یک سوژه خاص را فراگرفته، یک ترکیب عالی می‌تواند بسازد. آنچه مهم است ثبت تفاوت حضور نور در منظره‌هایی است که به دیدن آنها به طرز دیگری عادت کرده‌ایم.

عکس جنگل پاییزی
رمانی/عکاس: نوکو پاسلارو

مناظر طبیعی و شهری در آغوش نورهای وهم‌آلود غروب یا طلوع یک روز پاییزی یک اثر هنری را خلق می‌کنند.

راز ۸- سازه‌های دلگیر

غربت و تنهایی سازه‌های انسانی در دریایی از آشوب رنگ‌های پاییزی در ذهن هر بیننده‌ای می‌تواند دنیایی از مفاهیم و معانی مختلف را تداعی کند. مناظری که سکون آنها در عکس به تداوم این معنا و حس کمک می‌کند.

عکاسی از جنگل پاییزی

بناهای دستساز گاهی زیبایی یک منظره را دو چندان می‌کنند. به خصوص وقتی که این سازه‌ها جنسی از خود طبیعت مثل سنگ و چوب داشته باشند.

عکس جنگل پاییزی
ویرجینیا/عکاس: فورست واندر

سازه‌های قدیمی، آسیاب‌ها، کلبه‌ها، پرچین‌های چوبی، معنی جدیدی به طراوت این فصل زیبا می‌دهند. در پاییز به دلیل رطوبت هوا بناهای چوبی و سنگی حس تازگی و نشاط به خود می‌گیرند.

راز ۹-خورشید خوش‌عکس

خورشید در پاییز رو به افول است. آتشی که هر روز ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. این در حالی است که طبعیت با رنگ‌های گرم خود انگار شباهت بیشتری به خورشید دارد. این تقارن زیبا را شکار کنید.

عکاسی از طبیعت

پاییز فصل سایه‌های بلند و معنادار هم هست. پیدا کردن موقعیتی برای ثبت زیرکانه بلندای آفتابِ در حال افول با درازای سایه‌های در حال رشد می‌تواند یک عکس ساده را به عکسی بی نظیر تبدیل کند.

جنگل پاییزی

راز ۱۰- نقاشی ابرها

در فصل پاییز، آسمان محل جولان دادن ابرهاست. ابرهایی با شکل‌ها و طرح‌های متنوع و عجیب که آسمان را به یک بوم نقاشی مدرن تبدیل می‌کند.

عکاسی از ابرها

اگر بتوانید دریاچه‌ای پیدا کنید که انعکاس طرح‌های شگفت‌انگیز ابرها در آن پیدا باشد، شک نکنید، دوربین را تنظیم کنید شما یک عکس فوق العاده خواهید گرفت.

عکاسی طبیعت دریاچه
عکاسی پاییزی دریاچه

دوربین‌هایتان را کوک کنید…

پاییز این فصل زیبا، یک عکاسخانه بزرگ طبیعی است. در این فصل زیبا فرصت را غنیمت بشمارید و با هر دوربینی که در دست دارید به ثبت این طبیعت شگفت انگیز بپردازید.

برای چاپ عکس‌های پاییزی خود از شاسی‌ عکس استفاده کنید تا تنوع بیکران رنگ‌های پاییزی به خوبی نمایان باشد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *