ایده عکاسی شب یلدا

سوژه‌ها و ایده‌هایی برای عکاسی شب یلدا

یلدا برای همه ما ایرانیان جشنی است روایت کردنی. اینکه برای شب یلدا چه تدارکی دیده‌ایم، یلدامان را با چه کسانی سپری می‌کنیم و چه خاطرات شیرینی از یلدا را به یاد نگه خواهیم داشت، برای همه ما مهم است. اگر برای ثبت روایت این شب تدارک نبینید، این بار هم خاطرات شیرین شب یلدا، مثل خاطرات یلداهای گذشته کم کم در هاله‌ای از فراموشی فرو می‌رود.

پیشنهاد ما این است که امسال برای ثبت خاطرات و عکاسی شب یلدا کمی خلاق‌تر عمل کنید. برای عکاسی برنامه‌ریزی کنید، از قبل به سوژه‌هایتان فکر کنید و در طول این شب دراز قدم به قدم نقشه‌های خودتان را عملی کنید. شک نکنید که نتیجه آن از فردای این شب به وضوح مشخص خواهد شد. ما در این مقاله تمام نکات و ایده‌های خلاقانه عکاسی شب یلدا را برایتان توضیح می‌دهیم. چیزی تا شب یلدا نمانده بیایید دست به کار شویم.

۱. عکاسی شب یلدا قبل از شروع مراسم

قصه شب یلدا مثل هر جشن ایرانی دیگر از قبل از مراسم آغاز می‌شود. از خرید میوه گرفته تا چیدن سفره شب یلدا. این لحظه‌های مربوط به تدارکات و پشت پرده را از دست ندهید. شاید ثبت آنها بی‌ارزش به نظر بیاید ولی شک نکنید مرور آن‌ها به اندازه عکس‌های خود مراسم لذت‌بخش است. اگر شما هم دیدن پشت صحنه فیلم‌ها را دوست دارید، قطعا حرف ما را تایید خواهید کرد. پس همین حالا خودتان را برای عکاسی شب یلدا از پشت صحنه، آماده کنید.

ایده عکاسی شب یلدا

۲. چیدن سفره در یک دقیقه

به راحتی و با نرم‌افزارهای ساخت time-laps توسط موبایل خودتان، می‌توانید یک ویدئوی جذاب از چیدن سفره یلدا تهیه کنید. یا اینکه در بازه‌های زمانی مشخص و از یک زاویه از سفره عکس بگیرید تا بتوانید فرایند پر شدن سفره را ثبت کنید.

۳. لحظه غروب با ساعت سلفی بگیرید

واقعا در روزهای تابستانی که تا ساعت ۹ شب هوا تقریبا روشن است، تصور اینکه در روز ۳۰ آذرماه ساعت ۱۶:۵۴ دقیقه خورشید دیگر در آسمان نیست، کمی سخت است. بله درست خواندید ساعت ۶ دقیقه مانده به ۵ عصر، شب شروع شده است. ممکن است آن لحظه محل کار یا خیابان یا خانه باشید. در هر صورت از همین حالا ساعت خود را برای روز دوشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۴ کوک کنید و دقیقا همان لحظه با یک ساعت بزرگ عکس سلفی بگیرید و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

۴. عکاسی از مهمان‌ها با تابلوی «یلدا مبارک» 

ایده جذاب دیگر برای عکاسی شب یلدا، یک تابلوی دست ساز است. کافی است یک برگه سفید بزرگ بردارید و روی آن بنویسید یلدا ۹۸ مبارک. تابلو را به دست تک تک افراد میهمانی بدهید و یکی یکی از آنها عکس بگیرید. بعدا تماشای این عکس‌ها به شما یادآوری خواهد کرد که یلدا را با چه کسانی سپری کردید و تماشای همه آنها در یک قاب، تصویر زیبایی برای روایت یلدا خواهد ساخت.

۵. فرایند خالی شدن سفره یلدا را روایت کنید

اگر از پر شدن سفره عکس گرفته‌اید، حالا وقت آن است که از آغاز پذیرایی و فرایند خورده شدن محتویات سفره یک روایت بسازید. اگر بتوانید مجددا از تکنیک Time-laps استفاده کنید و بعدا آن را در ادامه‌ی فیلم چیدن سفره قرار دهید عالی می‌شود. برای عکاسی شب یلدا از خوراکی‌ها، دوربین را در زاویه‌ای ثابت قرار دهید که سفره تمام کادر را پر کند. سعی نکنید حتما از چهره و خود افراد هم عکس بگیرید، همین که دست آن‌ها را وسط سفره شکار کنید کافی است. تشخیص اینکه این دست داخل کادر دست کیست و مشغول برداشتن چه چیزی از سفره است، بعدها باعث بحث‌های شیرینی می‌شود که به مرور خاطرات شب یلدا کمک می‌کند.

۶. انار، هندوانه و آجیل را فراموش نکنید

انار، هندوانه و آجیل این سه خوراکی پرطرفدار شب یلدا یک ویژگی مشترک دارند و آن نحوه خاص خوردنشان است. پس تعلل نکنید و وضعیت افراد را هنگام خوردن خوراکی‌های شب یلدا ثبت کنید. به هیچ وجه آنها را از این کار مطلع نکنید. گوشه‌ای بنشینید و در صورت امکان روی چهره افراد زوم کنید. اگر بخواهید مدام مثل خبرنگارها جا عوض کرده و زاویه دوربین را تغییر دهید، آنها واکنش تصنعی در عکس‌ها به نمایش خواهند گذاشت. روی مبل راحت بنشینید و مدام عکس بگیرید. اگر زیاد عکس بگیرید دیگر افراد به شما توجهی نخواهند کرد و این امر برای آنها عادی خواهد شد، بنابراین وضعیت عادی به خود گرفته و در نتیجه عکس‌های شیرین‌تری را ثبت کنید.

ایده عکس شب یلدا

۷. یک عکس دسته جمعی با تایمر

مهمترین لحظه در عکاسی شب یلدا، عکس دسته‌جمعی است. هر چه قدر هم که عکس‌های نامحسوس و طبیعی از افراد در حالت عادی بگیرید، نمی‌شود از خیر عکس دسته‌جمعی به همراه تزئینات شب یلدا و دورتادور سفره یلدا گذشت! همه باید در این عکس حضور داشته باشند. پس از عکس‌برداری با تایمر استفاده کنید که امروزه همه دوربین‌ها قابلیت آن را دارند. مونوپاد را فراموش کنید چون قرار نیست همه به زور خود را در کادر جا بدهند. حواستان به ثبت کردن سفره یلدا و تزئینات آن هم باشد. برای بهترین نتیجه، دوربین را روی یک سه پایه یا تکیه‌گاه محکم قرار دهید.

۸. عکاسی شب یلدا به صورت لحظه‌ای

لحظاتی در دورهمی شب یلدا در جریان است که گاهی ثبت کردن آنها بسیار کار سختی است. صمیمت افراد، احساس خوب با هم بودن و مصاحبت دلنشین. چاره‌ای ندارید برای شکار این لحظات باید از خلاقیت خود استفاده کنید. وقتی افراد با هم صحبت می‌کنند، به همدیگر گوش می‌دهند، می‌خندند و یا همه به یک نفر که ایستاده تا خاطره‌ای را بازسازی کند نگاه می‌کنند، بهترین فرصت برای ثبت دلنشینی این دورهمی است. دوربین‌تان آماده در دست‌تان باشد. شما می‌دانید که معمولا چه کسی وقتی شروع به صحبت می‌کند همه نظرها به او جلب می‌شود و لحظات خوشی رقم می‌خورد. در یک زاویه مناسبت قرار بگیرید و از زاویه دوربین، حرکات را دنبال کنید.

۹. حافظ‌خوانی و فال‌تان را ماندگار کنید

حافظ خوانی بهترین فرصت برای عکاسی شب یلدا است. به یاد داشته باشید در زمان حافظ خوانی همه ی افراد دور هم جمع می شوند. صندلی و محیط را به نحوی چیدمان کنید که در یک کادر بتوانید با تمرکز بر حافظ خوان تصویری کامل داشت باشید و چیدمان یلدا نیز مشخص باشد. به یاد داشته باشید از عمق میدان استفاده کنید.

همه ما منتظریم تا به بهانه شب یلدا تفألی به حافظ بزنیم و غرق در غزلی شویم که فکر می‌کنیم سرنوشت ما را پیش‌بینی خواهد کرد. به محض شروع حافظ خوانی دوربین را با محوریت حافظ و فردی که آن را می‌خواند تنظیم کنید. سعی کنید در عکس، کتاب حافظ و فردی که فال برای او گرفته شده وجود داشته باشد. حتی می‌توانید از غزل هر فرد به همراه خودش یک عکس تکی بگیرید، آنها را بعدا برایشان ارسال کنید تا با خواندن دوباره آن غزل شیرینی آن را دوچندان تجربه کنند.

۱۰. عکس‌های ویژه خانوادگی را ثبت کنید

معمولا دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا، تنها فرصتی است که ترکیب کاملی از تمام فامیل دور هم جمع می‌شوند. این فرصت را برای ثبت عکس‌هایی با سوژه‌های منحصربه فرد از دست ندهید. مثلا عکسی از تمام خواهرها، عکسی از تمام باجناق‌ها به همراه پدرخانم، عکسی از مادربزرگ، مادر و دختر، عکسی از پیرترین و جوان‌ترین عضو فامیل و… این عکس‌ها بعدا هدیه‌های بینظیری خواهند بود که با آنها تاریخچه و ساختار یک فامیل روایت می‌شود.

۱۱. عکاسی شب یلدا از کودکان

به یاد داشته باشید بچه ها هر جایی ممکن است شروع به بازی کنند و تنها دقت کنید زاویه متفاوتی را انتخاب کنید. سعی کنید عناصری که بچه ها با آن مشغول بازی هستند در کادر قرار بگیرد. به کودکان ملحق شوید. همراه شدن بزرگسالان در بازی بچه ها شور و انرژی خاصی را ایجاد می کند. برای عکاسی شب یلدا از کودکان صبور باشید. بچه‌ها انرژی زیادی دارند و نباید بخاطر عکاسی کردن آنها را مجبور به تغییر پوزیشن داد. با حوصله عکس‌های متمادی بگیرید تا به مرور، کودکان شما ژست عکاسی را فراموش کنند و مشغول بازی شوند. در مقاله‌ای اختصاصی می‌توانید ۲۰ ژست حرفه‌ای برای عکاسی از کودکان را ببینید و از آنها ایده بگیرید.

عکاسی کودک شب یلدا

عکس‌های‌تان را در کتاب عکس چاپ کنید

حالا با یک مجموعه شیرین عکاسی شب یلدا، تنها کاری که باقی مانده ماندگار کردن این خاطرات است. طراحی و چاپ یک فتوبوک، بهترین روش برای ثبت یا هدیه دادن خاطرات این شب به یادماندنی است. عکس‌هایتان را به همراه توضیحات و تاریخ با سلیقه خود در یک کتاب عکس چاپ کنید. علاوه بر فتوبوک، محصولاتی مثل شاسی، چاپ عکس، قاب عکس، مگنت، ماگ و … محصولات مناسبی برای ثبت خاطرات یلدایی هستند. برای طراحی تمام این محصولات اختصاصی با عکس و نوشته خودتان، کافی است به سایت و اپلیکیشن عکس پرینت مراجعه کنید. برای ثبت خاطرات شیرین زندگی در کنارتان هستیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *