آموزش خوش رنگ شدن عکس

رمز خوش‌رنگی عکس‌های شما

تعادل سفیدی عکس ها از آن نکته های دنیای عکاسی هستند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند. ولی زمانی که احساس می کنید عکس های شما خیلی بی روح افتاده اند یا انگار رنگ زرد زشت همه جای عکس شما را را گرفته است آن وقت متوجه می شوید که تعادل سفیدی عکس نیز ارزش یاد گرفتن را دارد. پس اجازه دهید به ساده ترین و کاربردی ترین شکل ممکن این قاعده را برایتان شرح دهم:

دلیل تنظیم تعادل سفیدی، تلاش برای این است که رنگ ها در عکس دقیقا همانطوری ثبت شود که در واقعیت مشاهده می کنیم.

تنظیم رنگ در عکاسی

چرا نیاز داریم رنگ ها را در زمان عکاسی صحیح ثبت کنیم؟ به خاطر آنکه هر جسم به عنوان یک منبع نوری، نور مختص به خود را بازتاب می کند و این نور ها از لحاظ حرارت کاملا با هم تفاوت دارند و در گستره ی وسیعی از حرارت ها از خیلی سرد مانند آبی آسمانی تا خیلی گرم مانند شعله ی شمع قرار می گیرند.

ما معمولا به این حرارت ها توجه نمی کنیم چون چشم ما به صورت اتوماتیک خود را با محیط تنظیم می کند. این در حالی است که خیلی از اوقات دوربین انقدر با هوش نیست که این تغیرات را بفهمد و شاید لازم باشد ما آن را به دوربین یادآوری کنیم. بنابراین در رنگ های سرد باید به دوربین بگوییم کمی اجسام را گرم تر نشان دهد و بر عکس

تنظیم تعادل سفیدی

دوربین های دیجیتال به شیوه های مختلفی تعادل سفیدی را تنظیم می کنند. به خاطر همین شاید لازم باشد برای این کار به دفترچه دستور العمل دوربین خود مراجعه کنید. اما معمولا همه دوربین ها دو مود اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای تنظیم تعادل سفیدی دارند.

تنظیمات پیش فرض تعادل سفیدی

چند مورد ابتدایی پیش فرض تعادل سفیدی که در دوربین ها خواهید یافت را اینجا با هم مرور خواهیم کرد:

  • خودکار: در این مود اجازه می دهید که دوربین بهترین حدس خود را در هر تصویر بزند.  این مود در بسیاری شرایط جواب خواهد داد اما در مقابل بعضی از نور های فریبنده کاملا کم خواهد آورد. شما به احتمال زیاد تا به حال از این مود استفاده کرده اید و دیده اید که همه جا موفق نبوده است.
  • تنگستنتنگستن نماد لامپ های حبابی قدیمی است و برای عکس های داخل خانه و زیر نور زرد این لامپ ها تعبیه شده است.
  • فلورسنتاین مود سردی رنگ فلورسنت را جبران می کند و عکس را گرم تر نشان می دهد.
  • نور خورشید/ آفتابیبرای عکس ها در فضای آزاد و شرایط کاملا معمولی
  • ابریبا توجه به سردی بیشتر روز های ابری، این مود از مود قبلی، بیشتر عکس را گرم می کند.
  • فلاشنور فلاش دوربین ها سرد است و این مود می کوشد تاثیر این سردی را خنثی کند.
  • سایه: نور در سایه یک مقدار سرد تر (آبی تر) از زمانی است که در نور مستقیم خورشید قرار داریم. این مود عکس شما را به همین نسبت گرم تر می کند تا عکس شما واقعی تر دیده شود.

برای مثال این عکس یک کتابخانه در اتاقی است که یک لوستر با سه لامپ حبابی در آن قرار دارد. عکس اول همانطور که مشاهده می کنید بسیار گرم افتاده است.

تنظیم رنگ عکس

با تنظیم مود تعادل سفیدی این عکس گرفته شد. همانطور که می بینید رنگ ها به رنگ واقعی خود نزدیکی بسیار بیشتری دارند.

تنظیم رنگ در عکاسی

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *