exif چیست

EXIF چیست و به چه دردی می‌خورد؟

شاید خیلی از عکاس‌های تازه‌کار با داده‌ی EXIF آشنا نباشند. اگزیف و استفاده از آن می‌توانید برای گرفتن عکس‌های بهتر کمکتان کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن به زبان ساده توضیح بدهیم exif چیست؟ و با کاربرد آن آشنا شویم. با عکس پرینت همراه باشید.

exif چیست؟

EXIF DATA از عبارت Exchangable Image File  گرفته شده است. این اصطلاح یعنی داده‌ای که دوربین شما، برای توضیحات بیشتر به فایل عکس اضافه می کند. اگزیف فقط با فرمت عکس JPEG یا TIFF کار می‌کند. تقریبا تمام شرکت‌های سازنده دوربین عکاسی، از داده ی EXIF پشتیبانی می‌کنند. و بدون اینکه شما متوجه بشوید، هر زمانی که با دوربین‌تان عکس می‌گیرید این داده‌ها به عکس شما اضافه می‌شوند.

اطلاعات exif عکس را از کجا ببینیم؟

برای درک بهتر exif یک عکس نمونه را با هم چک کنیم. عکس زیر از محل کار ما در عکس پرینت گرفته شده است. با روش‌های زیر می‌توانیم به exif دسترسی داشته باشیم:

آموزش exif در عکاسی

۱ . استفاده از خود دوربین


عکس بالا با گوشی Galaxy Note II گرفته شده است. اندروید به شما این اجازه را میدهد تا اطلاعات EXIF مربوط به هر عکسی را مشاهده کنید. کافی است روی عکس مورنظر، گزینه Details را بزنید. این اطلاعات به صورت خلاصه نمایش داده می‌شوند، و شامل دیتاهایی مثل سرعت شاتر، گشادی لنز ( Aperture ) و تاریخ عکسبرداری هستند.

۲ . ویندوز کامپیوتر

راه دوم برای نمایش داده‌ی EXIF استفاده از ویندوز کامپیوترتان است. بر روی عکس موردنظر در ویندوز کلیک راست کنید و Properties رو انتخاب کنید. در پنجره‌ی جدید، از تب‌های بالا روی Details کلیک کنید. در اینجا می‌توانید اطلاعات EXIF مربوط به عکس را مشاهده کنید.

exif چیست

۳ . نرم افزارهای ویرایش تصویر


راه سوم برای نمایش داده EXIF استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر مثل فتوشاپ هست. این نرم افزارها داده کامل‌تری را به شما نمایش می‌دهند. برای دیدن اطلاعات اگزیف در فتوشاپ، عکس خود را با فتوشاپ باز کنید. از منوی فایل گزینه File Info را انتخاب کنید. حالا می‌توانید اطلاعات EXIF عکستان را مشاهده کنید. در نسخه‌های جدید نرم افزار فتوشاپ، این اطلاعات در تب‌های مختلف و به تفکیک نمایش داده می‌شوند. برای دیدن اطلاعات دوربین از تب‌های موجود، بر روی Camera data کلیک کنید.

همان‌طور که در عکس‌ زیر مشاهده می‌کنید، EXIF اطلاعات کاملی از عکس مثل، مدل و نوع دوربین، رزولوشن عکس، زمان و تاریخ عکسبرداری، سرعت شاتر، گشادی لنز ( Aperture ) و… را نمایش می‌دهد. با توجه به دوربین و نوع نرم‌افزاری که برای مشاهده EXIF استفاده می‌کنید، اطلاعات می‌توانند متفاوت باشند. معمولا دوربین‌های قدیمی اطلاعات کمتری را ذخیره می‌کنند، همچنین نرم افزارهای قدیمی اطلاعات کمتری را نمایش می‌دهند. اما به طور کلی داده‌ای که مشاهده می‌کنید به همین شکل است.

آموزش مفهوم exif

استفاده از داده exif در عکاسی

بررسی داده EXIF کمک زیادی به عکاسان می‌کند. چرا؟ چون عکاس با استفاده از این اطلاعات می‌تواند تاثیر تغییراتی که بر روی عکس انجام میدهد را بسنجد. مثلا اینکه در چه شرایطی استفاده از سرعت شاتر کم یا زیاد بهتر است. و در نهایت با استفاده از این مقایسه‌ها می‌توانید عکس‌های بهتری بگیرید.

یک مثال عملی

مثلا در همین عکس مقاله که از محل کار ما گرفته شده، بهتر بود تمرکز بیشتری روی کتاب باشد (به نسبت محیط اطراف). و اگر دفعه ی بعدی قرار باشد از همین محیط عکس بگیریم، گشادی لنز یا Aperture باید بیشتر باشد. (البته این عکس با دوربین موبایل گرفته شده)


و در آخر…

چک کردن EXIF موضوعی نیست که شما برای هر عکستان انجام بدهید. اما وقتی قصد یادگیری عکاسی را دارید، این اطلاعات می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد و نهایتا منجر به ثبت عکس‌های تخصصی و بهتری بشود. اگر به موضوعات آموزش عکاسی علاقمند هستید، حتما سری به مقالات وبلاگ عکس پرینت بزنید. همچنین برای چاپ آنلاین عکس روی محصولات متنوع، به سایت عکس پرینت مراجعه کنید. امیدواریم بتوانید از EXIF برای گرفتن عکس‌های بهتر استفاده کنید.

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *