ژست و نکات عکس گروهی

متخصص عکس‌های گروهی شوید

عکس گروهی و دسته‌جمعی همیشه پرخاطره هستند. چه کسی از مرور و تماشای این خاطرات لذت نمی‌برد؟ اگر می‌خواهید لحظات زیبای کنار هم بودن را ثبت کنید، کافی است چند نکته را در مورد عکاسی گروهی بدانید. با به یاد سپردن این نکات ساده و تمرین آن‌ها، شما هم به یک متخصص عکس گروهی تبدیل می‌شوید! پس حتما تا انتهای این مطلب از عکس پرینت با ما همراه باشید.

۱. به ترازها توجه کنید 

در عکس گروهی، آسان‌ترین راه برای یک ترکیب بندی عالی توجه به ترازها است. رعایت این نکته ساده است! شما باید افراد را در ترازهای مختلفی قرار دهید. به این ترتیب هر کسی با توجه به اندازه قدش در جایی قرار می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که حواس بیننده در حین نگاه کردن به یک واحد منسجم پرت نشود. در عکس می‌بینید که افراد ایستاده در یک سطح از نظر ارتفاع قرار گرفته‌اند و افراد نشسته نیز در یک سطح. این شکل ایستادن برای یک عکس فوری مناسب است، اما این یک ژست حرفه‌ای محسوب نمی‌شود. 

ژست عکاسی گروهی

۲. به صورت همه نگاه کنید

حتما چک کنید که صورت هیچ کس توسط شخص دیگری پوشیده (کاور) نشده است. این اتفاق می‌تواند به آسانی عکس  گروهی شما را خراب کند! حتی اگر بقیه قسمت‌های عکس عالی باشد، صورت پوشیده اولین نکته‌ای است که اعضای خانواده شما یا دوستانتان به آن دقت می‌کنند. پس به خاطر داشته باشید که قبل از فشار دادن شاتر، چهره تک‌تک افراد را نگاه کنید تا همه بطور واضح دیده شوند.

۳. گاهی ژست دادن را فراموش کنید!

به گروه اجازه دهید که در حالت طبیعی خودشان باشند. فیگور دادن به تک تک افراد در گروه‌ است. به محض اینکه یکی از افراد را در جای مشخصش قرار می‌دهید، یک نفر دیگر تکان می‌خورد و باید جای نفر دوم را مشخص کنید. اما اگر گروه بخواهد یک تجربه جدید داشته باشد، می‌توانید ژست رسمی را کاملا بیخیال شوید و از عکس گرفتن لذت ببرید! البته ژست‌های عمومی و مشترک همچنان قابل استفاده‌اند. مثلا از گروه بخواهید که به سمت دوربین بدوند، همه با هم به بالا بپرند، یا اینکه خیلی صمیمانه و راحت روی نیمکت یا روزی زمین بنشینند و بخندند.

۴. روی پله‌ها عکس بگیرید

ترفند جالب بعدی قرار گرفتن سوژه‌ها در جای ناصاف است! یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه افراد در سطوح مختلف قرار بگیرند، این است که پس زمینه مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنیم. برای مثال شما می‌توانید از خانواده یا گروه دوستان‌تان بخواهید که روی پله‌های راه پله بنشیند. در این ژست می‌توانید مطمئن باشید که صورت هیچ کس توسط فرد دیگر پوشیده نمی‌شوند و فضای کافی برای همه وجود دارد. این سبک عکاسی گروهی می‌شود در کنار تخته سنگ‌ها یا روی تنه درخت‌های روی زمین هم انجام داد.

۵. به یک فریم اکتفا نکنید 

بعد از گرفتن عکس‌ها زمانی که آنها را در کامپیوتر خود نگاه می‌کنید، عکس‌ها را تند‌تند رد می‌کنید تا به یک عکس خوب برسید. سپس می‌فهمید که یکی از اعضای گروه‌تان، به دوربین نگاه نمی‌کند! برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید عکس‌های مکرر بگیرید. کافی است دوربین را در وضعیت “Countinous Low” قرار دهید، در نتیجه هر ثانیه ۳ فریم عکس گرفته می‌شود. با این تنظیمات تعداد عکس‌هایتان بالا می‌رود و شاید مرتب کردن و ادیت آنها زمانبر باشد. اما در عوض می‌توانید مطمئن باشید هیچ لحظه قشنگی را به خاطر خراب شدن حالت یکی از افراد گروه از دست نمی‌دهید. 

ژست عکس گروهی

۶. هرچه نزدیک‌تر، بهتر 

اگر گروهی که از آن عکاسی می‌کنید یک گروه کاری باشد، قطعا نسبت به یک خانواده دورتر از هم می‌ایستند. عکاسی دسته‌جمعی با وجود این فاصله، حس گروه بودن را به خوبی منتقل نمی‌کند. اگر در این موقعیت قرار گرفتید از افراد بخواهید که به هم نزدیک‌تر بایستند. مطمئن باشید نتیجه نهایی بسیار متفاوت خواهد بود.

۷. عکاس، در نقش رهبر!

وقتی می‌خواهید عکس گروهی بگیرید، باید کاملا بر شرایط تسلط داشته باشید. وقتی افراد زیادی در کنار هم هستند، شرایط کاملا بی‌نظم خواهد شد و عکس گرفتن دوبرابر زمان معمول طول خواهد کشید. اگر شما کنترل شرایط را بدست نگیرید، آنها نمی‌دانند کجا باید بروند و چکار کنند؛ تا زمانی که شما به آنها بگویید.

۸. از تکنیک مثلث استفاده کنید 

مثلث یک ابزار مناسب برای ترکیب‌بندی است. این روش ساده، هنوز هم یک ایده کاملا مناسب برای گرفتن عکس‌های گروهی محسوب می‌شود. گرفتن عکس خانوادگی که در آن هر کسی در یک گوشه ایستاده است و فضای خالی زیادی بین اعضای خانواده وجود دارد، اصلا دلپذیر نخواهد بود! بنابراین بهترین راه برای گرفتن یک عکس گروهی استفاده از مثلث است.

گروه مورد نظرتان را طوری بچینید که آخرین نفر گروه در عکس گسترده‌تر باشد و فقط یک نفر را در نوک یا گوشه قرار دهید. این کار باعث می‌شود که گروه یک واحد کامل بنظر بیایند و عکس از نظر ترکیب بندی کامل باشد. راستی اگر به دنبال گرفتن عکس گروهی در خانواده هستید، مقاله ۱۰ نکته برای عکاسی خانواده به کمکتان می‌آید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *