نکات عکاسی از خانواده

۱۰ نکته برای گرفتن بهترین عکس‌‌های خانوادگی

خانواده اولین و زیباترین جمعی است که در زندگی تجربه می‌کنیم. آدمهای دوست‌داشتنی که در شادی‌ها، موفقیت‌ها و روزهای سخت و آسان در کنارمان هستند. ما معمولا عادت داریم از اتفاق‌های جدید به‌سرعت عکاسی کنیم. سفر به یک شهر متفاوت، مناظر نو و هر قابی که تا به حال تجربه نکردیم. حالا سوال اینجاست که چند عکس خوب از خانواده خودمان داریم؟!

اینکه زمان زیادی در کنار خانواده هستیم، باعث می‌شود ارزش این لحظات را درک نکنیم. اما مطمئن باشید زیباترین قاب‌ها برای ثبت کردن، همین لحظات شیرین خانوادگی هستند. در این مقاله از عکس پرینت قصد داریم دید تازه‌ای از عکاسی خانوادگی ایجاد کنیم. با ۱۰ نکته کاربردی برای گرفتن بهترین عکس‌های خانوادگی با ما همراه باشید.

نکته ۱) همه را دور هم جمع کنید.

عکس دسته‌جمعی از جذابترین عکس‌های خانوادگی است. همه اعضای خانواده را دور هم جمع کنید. برای اینکه در قاب جا شوید فاصله را کم کنید و حتی همدیگر را در آغوش بگیرید. برای گرفتن عکس از تایمر موبایل استفاده کنید. گوشی موبایل را در فاصله مناسب روی پایه قرار دهید. اگر پایه ندارید می‌توانید گوشی را به یک سطح محکم تکیه دهید، یا حتی با چسب نواری به صندلی و کمد و… بچسبانید. راستی یادتان باشد برای یک عکس باکیفیت‌تر، از دوربین عقب موبایل استفاده کنید.

نکات عکاسی خانوادگی

نکته ۲) روی لحظات شاد تمرکز کنید

همیشه عکس‌هایی که با حس خوب و لبخند مرور می‌کنیم، عکس‌ لحظات شاد و پرخاطره هستند. پس چه بهتر که از همین حالا به فکر ثبت این لحظات برای آینده باشید. هیچ نیازی به ژست گرفتن در مقابل دوربین نیست. کافی است حالت عکاسی را روی عکس متوالی (Brust mode) قرار دهید. حالا به دل جمع خانوادگی‌تان بزنید و از لحظات شاد عکس بگیرید. در میان عکس‌های متوالی بهترین حالت را انتخاب کنید و در پوشه مخصوص چاپ قرار دهید.

عکاسی خانوادگی

نکته ۳) از تکنیک عکاسی کاندید استفاده کنید

تکنیک کاندید (Candid photography) ثبت عکس در لحظه است. در این سبک وقتی عکاس با سوژه جالبی مواجه می‌شود، بدون اینکه جلب توجه کند آن لحظه را ثبت می‌کند. معمولا حتی خود سوژه متوجه عکاسی نمی‌شود. نتیجه این سبک عکس‌های پر احساس و غیرمصنوعی است که در طبیعی‌ترین حالت گرفته شده‌اند.

البته وقتی قرار است عکس کاندید و یهویی بگیرید نیم نگاهی به اصول عکاسی هم داشته باشید. بهتر است نور را در نظر بگیرید و به مناسب بودن زمینه عکس توجه کنید.

عکاسی لحظه ای

نکته ۴) رشد کودکان را ثبت کنید

ثبت خاطره برای کودک، هدیه‌ای است که در آینده با هیچ قیمتی نمی‌توان تهیه کرد. پس از همین امروز برای عکس گرفتن از لحظات رشد کودکتان برنامه‌ریزی کنید. نیازی نیست عکس‌ها با دکور یا لباس خاصی گرفته شوند. لحظات کاملا معمولی و طبیعی، بهترین مجموعه برای یادگاری هستند. اولین قدم‌ها، دوچرخه سواری، لحظه کاردستی ساختن و حتی خرابکاری‌های کودک می‌توانند ایده‌های خوبی باشند. این مجموعه مثل یک گنجینه برای خانواده و فرزند شما خواهد بود. پس تا می‌توانید لحظات این‌چنینی را ثبت و نگهداری کنید.

عکاسی کودک

نکته ۵) به یک شات عکاسی بسنده نکنید

در عکس‌های طبیعی، احتمال اینکه اولین شات عکس عالی دربیاید کم است. پس هرگز به یک عکس بسنده نکنید و چندین بار آن لحظه را ثبت کنید. این نکته به‌خصوص در عکاسی کودکان اهمیت بیشتری دارد. حتی وقتی حس کردید عکسی که میخواستید را گرفتید، ۱۰ عکس دیگر هم بگیرید! با این کار معمولا عکس بهتری گیرتان می‌آید.

عکاسی کودک

نکته ۶) واکنش لحظه‌ای افراد را ثبت کنید

واکنش‌های ثانویه و لحظه‌ای از زیباترین لحظات برای عکاسی هستند. در نکته ۳ توضیح دادیم که در عکاسی کاندید بهتر است سوژه متوجه شما نشود. اما در اینجا قرار است پا را کمی فراتر بگذاریم. به این صورت که عکس شما همچنان طبیعی است؛ اما با واکنش لحظه‌ای طرف مقابلتان ثبت می‌شود. مثلا اگر سوژه حواسش به شما نیست کافی است نامش را صدا بزنید، به او بگویید دوستش دارید یا هر جمله دیگری که بتوانید لبخند و واکنش لحظه‌ای او را ثبت کنید.

عکاسی لحظه ای

نکته ۷) روزهای عادی را نادیده نگیرید

برای عکس گرفتن منتظر روز و مناسبت خاصی نمانید. در هر خانواده‌ای اکثر روزها متوسط و عادی هستند. اگر تمام این روزها را نادیده بگیرید چیز زیادی برای ثبت باقی نمی‌ماند. از این به بعد نگاه ویژه‌ای به کارهای روتین در خانه‌تان داشته باشید. دور هم نشستن روی میز، صحبت‌های زمان عصرانه، و حتی پریدن کودکان روی تختخواب ایده‌های ساده و روزمره‌ای برای ثبت هستند. فقط حواستان باشد که زیاد خودتان را درگیر دوربین نکنید. چند عکس ساده بگیرید و دوباره به آغوش گرم خانواده برگردید.

عکاسی در خانه

نکته ۸) عکس‌های الگودار را امتحان کنید

حتما شما هم عکس‌های بامزه‌ای در اینترنت دیده‌اید که اعضای خانواده به ترتیب سن یا با رنگ ست در کنار هم ایستاده‌اند. بد نیست یکی دو عکس با الگوی مشخص (مثل ترتیب قد) داشته باشید. می‌توانید این نوع عکس‌ها را برای زمانی بگذارید که اعضای خانواده برای رفتن به بیرون و مهمانی آماده شده‌اند. در این مواقع همگی در مرتب‌ترین حالت خودشان هستند. حالا همه در کنار دیوار بایستید و عکس جذابتان را ثبت کنید.

ایده عکاسی خانوادگی

نکته ۹) بگذارید خود واقعی‌شان باشند.

گاهی یک عکس واقعی از یک عکس زیبا دلنشین‌تر است. هرگز اعضای خانواده را مجبور نکنید که برای عکس تغییر حالت بدهند. اجازه دهید آنها خود واقعی‌شان باشند، حتی اگر این خود واقعی آزار دهنده باشد! برای مثال گاهی ثبت عکس کودک در لحظه نق زدن یا اذیت کردن نتیجه خیلی بامزه‌ای دارد! در این حالت است که می‌توانید واقعی‌ترین عکس‌ها را به دست بیاورید.

نکات عکاسی خانوادگی

نکته ۱۰) از سوشال مدیا الهام بگیرید

روزانه در اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و … صدها عکس به چشممان می‌خورد. ایده گرفتن از این عکس‌ها هیچ اشکالی ندارد. اما هرگز به فکر کپی کردن و ساختن دکور برای ثبت دقیق همان عکس نباشید. تک تک ما، اعضای خانواده‌مان و خانه‌مان منحصر به فرد هستیم. پس اجازه بدهید که در عکس، لحظه به طور طبیعی جریان داشته باشد.

ایده عکاسی پاییزی

آخرین و مهم‌ترین مرحله: چاپ عکس‌ها

در طول مقاله تلاش کردیم بهترین نکات را برای ثبت لحظات خانوادگی برایتان توضیح بدهیم. اما فراموش نکنید که گرفتن عکس به تنهایی تضمینی برای ماندگار شدن آن لحظه نیست. عکس‌ها فقط با چاپ هستند که برای همیشه باقی می‌مانند. در غیر اینصورت خطراتی مثل فراموش شدن در میان گالری موبایل، پاک شدن حافظه و گم شدن هارد و… در کمین خاطرات ما هستند!

همین حالا می‌توانید از هر جای ایران، با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن عکس پرینت، عکسهایتان را به صورت آنلاین سفارش چاپ دهید. با ثبت سفارش، خاطرات شما در بالاترین کیفیت به آدرس انتخابی شما ارسال می‌شود. برای ثبت ماندگار لحظات در کنار شماییم

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *