چاپ خاطرات

راهنمای نگهداری از عکس‌های قدیمی

عکس‌ها و نگاتیوهای قدیمی همگی در معرض نابودی هستند. دو خطر عمده تغییر رنگ و زرد شدن عکس از مشکلات رایج آنهاست. اما این عکس‌ها گذشته ما و خاطرات تکرار ناپذیرمان را شکل می‌دهند. پس راه حل نجات چیست؟ در این مقاله از عکس پرینت برای جواب این سوال با ما همراه باشید.

علت خرابی عکس‌ها چیست؟

تکنولوژی‌های قدیمی چاپ عکس مشکل اول هستند. دوام و پایداری شیمیایی روش‌های قدیمی معمولا پایین‌تر است. از طرفی خود عکس در شرایط محیطی عادی، به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد و محو می‌شود. این اتفاق معمولا در اثر رطوبت، دمای بالا و تجزیه رخ می‌دهد. به جز این دو مشکل، عکس‌ها همواره در معرض آسیب فیزیکی پاره شدن، خش افتادن، ریختن مایعات و سایر آسیب‌ها نیز هستند. پس با همه این شرایط، اگر به داد عکس‌های قدیمی نرسید از بین خواهند رفت.

روش‌های نگهداری عکس قدیمی

یک سری به آلبوم‌های عکس قدیمی کودکی خود یا عکس‌های جوانی پدر و مادرتان بزنید. احتمالا بتوانید تغییر رنگ و محو شدن را در آنها ببینید. خطر از آنچه که فکر می‌کنید، به شما نزدیک‌تر است! خوب راه حل چیست؟ اینکه نظاره‌گر از بین رفتن خاطراتمان باشیم؟ خیر.

در اولین قدم می‌توانید عکس‌هایی که هنوز محو نشدند را خیلی سریع نجات بدهید. اسکن کردن عکس‌ها می‌تواند جلوی از بین رفتن عکس‌ها را بگیرد. هرچه زودتر بجنبید، احتمال این که عکس‌هایتان آسیب کمتری دیده باشند بیشتر است. در ادامه شیوه‌های زیر را برای جلوگیری از آسیب بیشتر به عکس‌ها به کار ببرید:

نگهداری عکس قدیمی

۱. عکس‌ها را سرد نگه دارید

سازمان‌هایی مثل ناسا و کتابخانه کنگره آمریکا عکس‌های خود را در سردخانه‌ها نگه‌داری می‌کنند. تحقیقات شرکت کداک نشان می‌دهد نگه‌داری عکس‌ها در محیطی سرد حداقل ۱۰ برابر به عمر عکس‌ها می‌افزاید. یک قانون کلی این است که : هرچه عکس قدیمی‌تر، محیط نگهداری سردتر!

۲. عکس‌ها را خشک نگه دارید

تا جای ممکن عکس‌ها را در محیطی خشک نگه‌داری کنید. بیشتر متخصصین معتقدند نگهداری عکس‌ها در محیطی با ۳۰٪ رطوبت شرایطی ایده‌آل برای نگهداری عکس‌هاست. البته رسیدن به این درجه از نظر عملی سخت است. اکثر فریزر‌های معمولی تا ۶۰٪ رطوبت دارند. اگر به تجهیزات فنی لازم دسترسی ندارید عکس‌ها را در فریز نگهداری کنید و سعی کنید آن‌ها را در محفظه‌های دربسته قرار دهید تا رطوبت به آنها آسیب نزند.

۳. از زیر زمین اجتناب کنید

زیر زمین‌ها علیرغم این که جای خوبی برای نگهداری وسایل قدیمی هستند، ولی عکس‌ها را از این فضا دور کنید! زیر زمین و زیر شیروانی هر دو مرطوب و بدون تهویه مناسب هستند. بعد از خارج کردن عکس‌ها از زیرزمین، آنها را در جایی با جریان هوای مناسب، خشک و خنک نگه دارید.

و در آخر

اگر عکس‌هایتان را در آلبوم‌های چسبی قدیمی نگهداری می‌کردید، حتما سری به مقاله نجات عکس‌ها از آلبوم‌های چسبناک بزنید. در این مطلب راهنمای کوتاه و مفیدی برای نگهداری از این عکس‌ها ارائه داده‌ایم. نهایتا فراموش نکنید که خاطرات معنای زندگی ما هستند که در صورت از بین رفتن قابل بازگشت نیستند. پس نگهداری از آنها را جدی بگیرید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *