قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم‌ها در عکاسی

عکاسی در کنار دوربین و تجهیزات، به مهارت بستگی دارد. در این مطلب قرار است یکی از مهارت‌های پایه عکاسی را با هم یاد بگیریم. قانون یک سوم اصلی ساده و استاندارد برای ترکیب‌بندی سوژه شماست. توجه به این اصل باعث جذابیت و تعادل عکس می‌شود. برای آشنایی با قانون یک سوم‌ها در عکاسی با عکس پرینت همراه باشید.

قانون یک سوم چیست؟

این قانون نحوه چیدمان سوژه و سایر عناصر را مشخص می‌کند. در مواقعی که نمی‌خواهید سوژه اصلی را در مرکز عکس قرار دهید، «قانون یک سوم» به کمک شما میاید. به این صورت که در هر عکس افقی یا عمودی، دو خط افقی و دو خط عمودی فرضی مطابق شکل زیر رسم کنید. (البته اکثر گوشی‌ها و دوربین‌ها، تنظیمات ایجاد این خطوط را دارند.) حالا ۹ مستطیل مساوی در اختیار دارید که در چهار نقطه همدیگر را قطع می‌کنند. به این نقاط، مرکز توجه یا نقاط طلایی می‌گویند.

قانون یک سوم عکاسی

چطور از نقاط توجه استفاده کنیم؟

عناصر مهم عکس شما باید روی نقاط توجه، یا حداقل روی خطوط قرار بگیرند. انسان بصورت پیشفرض به نقاط تلاقی توجه بیشتری دارد. لذا توجه به این اصل باعث جذابیت، تعادل و زیبایی بیشتر عکس شما می‌شود. برای مثال در عکس‌های پرتره می‌توانید چشم مدل را روی نقاط توجه قرار دهید. یا در عکاسی از مناظر، خط افق را روی یکی از خطوط افقی بیندازید. در کل دو راه رایج برای استفاده از قانون یک سوم وجود دارد:

۱. مرکز سوژه اصلی را روی یکی از چهار نقطه‌ی تلاقی این خطوط فرضی قرار دهید. اینکه سوژه را روی کدام نقطه قرار دهید به سایر عناصر عکس بستگی دارد. مثلا ممکن است بخواهید سایه‌ی سوژه را هم که در قسمت پایین و چپ آن قرار دارد در کادر داشته باشید. در این صورت سوژه را در یک سوم بالا و راست قرار می‌دهید.

۲. عناصر مهم عکس را در محل‌هایی که خود این خطوط قرار دارند قرار دهید. بهترین نقاط قرارگیری عناصر مهم عکس، یک سوم بالایی عکس و یک سوم سمت چپ عکس هستند. از طرف دیگر، نقاط گوشه و خارج خط‌ها مکان‌های مناسبی برای تاکید نقاط مهم عکس نیستند.

قانون یک سوم در عکاسی

چه زمانی از قانون یک سوم استفاده کنیم؟

اگر همیشه سوژه را در مرکز عکس قرار می‌دهید، از این پس به قانون یک سوم توجه کنید. تلاش کنید با رعایت این اصل، با نقاط خارج از مرکز هم کار کنید. احتمالا با این ترکیب بندی، عکسهای جذابتری از حالت مرکزی خلق کنید. البته قرار نیست همیشه از قانون یک سوم استفاده کنیم. فراموش نکنید که این قواعد صرفا راهنماهایی برای عکس‌های بهتر هستند. پس قبل از ترکیب‌بندی به مفهوم سوژه دقت کنید. اگر می‌توانید با تغییر قاعده یا شکستن آن عکس بهتری خلق کنید، حتما این کار را انجام دهید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *