آموزش عکاسی با موبایل

چگونه با موبایل عکس‌های بهتری بگیریم

قصد نداریم به شما بگوییم از این به بعد دوربین‌ عکاسی‌تان را کنار بگذارید و با موبایل‌ عکس بگیرید. بلکه قرار است کمک کنیم تا در مورد قابلیت‌های عکاسی با موبایل‌تان بیشتر بدانید. مهم‌ترین ویژگی گوشی‌های موبایل دم دست بودن آنهاست. در مقایسه با دوربین‌های حرفه‌ای، موبایل‌های دوربین‌دار بسیار سبک و کوچک هستند. یک وسیله‌ی قابل حمل که امکان مرور سریع عکسها را هم دارد.

از طرفی عکاسی با موبایل مثل یک پیش نیاز برای عکاسی با دوربین حرفه‌ای است. کار کردن با موبایل به شما این فرصت را می‌دهد که با تمامی تنظیمات پایه عکاسی آشنا شوید. چون تنظیمات محدودی را در اختیار شما قرار می‌دهد و با این روش می‌توانید کار با دوربین اصلی‌تان را هم بهتر یاد بگیرید. جدا از اینکه از چه موبایلی استفاده می‌کنید، نکات زیر به شما کمک خواهد کرد تا عکس‌های بهتری بگیرید:

۱. موبایل‌تان را مثل یک دوربین در دست بگیرید


خیلی از ما عادت داریم موبایل را با یک دست بگیریم. سعی کنید هنگام عکاسی، موبایل را درست مثل یک دوربین در دو دست جا دهید تا انگشت اشاره‌ی دست راست‌تان بر روی دکمه‌ی شاتر قرار بگیرد. وقتی موبایل را با دو دست گرفتید و از در دست داشتن آن احساس راحتی کردید به صفحه‌ی نمایش دقت کنید. طوری که انگار واقعا دریچه‌ی منظره‌یاب یک دوربین است. سعی کنید اطرافتان را نادیده بگیرید و تنها متکی به تصویری باشید که در صفحه‌ی نمایش می‌بینید.

۲. به جای زوم کردن به سوژه نزدیک‌تر شوید

اگر می‌خواهید از سوژه عکس نزدیک بگیرید یا یک کلوز آپ جذاب داشته باشید، بهتر است با چند قدم به آن نزدیک شوید. بعد از فاصله مناسب می‌توانید عکستان را ثبت کنید. درست است که تمام دوربین‌های موبایل قابلیت زوم دارند، اما با استفاده از زوم کیفیت عکس‌تان به شدت کم می‌شود. پس اگر میخواهید کار باکیفیتی داشته باشید هیچوقت از زوم موبایل‌ استفاده نکنید. با دوربین بدون زوم، می‌توانید استفاده‌ی صحیح از نور و قاب بندی را تمرین کنید.

نکات عکاسی با موبایل

۳. از یک سوژه چند عکس بگیرید

دوربین‌های قدیمی را به یاد دارید؟ حلقه فیلم داخل دوربین تعداد محدودی داشت و هدر دادن عکسها واقعا منطقی نبود! امروزه دوربین‌های دیجیتال به شما امکان می‌دهند برای گرفتن یک عکس، دفعات بیشتری تلاش و بالطبع اشتباه کنید. مزیت سرعت و نمایش آنی عکس را هم اضافه کنید تا متوجه شوید چه فرصت جذابی در اختیار شماست! با موبایل می‌توانید از سوژه‌هایتان چند عکس بگیرید تا یکی از آنها به نظرتان عالی بیاید. کافی است از یک منظره چند عکس پیاپی بگیرید، همیشه یکی از عکس‌ها با اختلاف از بقیه بهتر است. در این صورت ریسک لرزش دست و کیفیت پایین هم به حداقل می‌رسد.
راستی برای پاک کردن عکس‌هایی که فکر می‌کنید خوب نشده‌اند عجله نکنید. همیشه صبر کنید تا به خانه برگردید و سر فرصت عکس‌ها را در مانیتور کامپیوتر ببینید. خیلی وقت‌ها عکسی که در لحظه به درد نخور به نظر میرسیده، در مانیتور عکس خوبی‌است.

۴. به نور محیط و سوژه دقت کنید

نور در عکاسی با موبایل بسیار مهم است. هرچه سوژه تاریک‌تر باشد عکس نویزدارتر و بی‌کیفیت‌تر می‌شود. همیشه پشت به نور بایستید و عکاسی کنید، مگر اینکه سوژه خود منبع نور (مثل خورشید) باشد، یا به هیچ‌وجه امکان پشت به نور بودن وجود نداشته باشد.

البته منظورمان این نیست فرصت عکاسی در شب و مناظر تاریک را از دست بدهید. گاهی با موبایل خود در شب و هوای گرگ و میش عکس بگیرید و نتیجه را بررسی کنید. با این تجربه‌ها به تدریج آماده می‌شوید تا با دوربین اصلی خودتان هم به سراغ عکاسی در شب بروید و لذت ببرید.

۵. موبایل را تا می‌توانید بی‌حرکت نگه‌دارید

لرزش دست شما هنگام عکاسی با موبایل می‌تواند عکس‌هایتان را محو و تار کند. برای ثابت نگه داشتن موبایل، تکیه‌گاهی برای دست یا بازوی‌تان پیدا کنید یا حتی گوشی را به چیزی تکیه دهید. یکی دو ثانیه بعد از فشار دادن دکمه‌ی شاتر هم دست‌تان را در موقعیت عکاسی نگه‌دارید تا اگر موبایل شما در شاتر زدن کند است نتیجه‌ی عکستان خراب نشود.

عکاسی با موبایل

۶. حرکت داشته باشید و جای خودتان را تغییر دهید

سبکی و کوچکی موبایل این امکان را می‌دهد که به سادگی آن را بالا بگیرید، روی زمین دراز بکشید یا دوربین را در موقعیت‌هایی قرار دهید که با یک دوربین بزرگ غیر ممکن است. پس برای عکاسی از سوژه‌تان جا عوض کنید تا ببینید نتیجه‌ی کدام زاویه بهتر است. مطمئن باشید با اینکار هیچ ضرری نمی‌کنید. پس از چرخاندن موبایل‌تان موقع عکسبرداری و تست زاویه‌های مختلف غافل نشوید.

۷. لنز را تمیز کنید!

خیلی از ما لنز دوربین موبایل‌مان را سال به سال تمیز نمی‌کنیم. موبایل شما یا درون جیب شماست یا گوشه‌های کیف‌تان، یا در ماشین‌تان اینطرف و آنطرف می‌شود. پس طبیعی است که هر نوع گرد و خاکی روی لنز بنشیند. لنز را با ظرافت پاک کنید و از نتیجه‌اش در عکاسی‌هایتان شگفت زده شوید.

۸. چیدمان عکس‌تان را با دقت انتخاب کنید

سعی کنید در عکستان سوژه‌های زیادی نباشد. کیفیت عکس‌های موبایل قطعا به حد دوربین‌های عکاسی نمی‌رسد و در رده‌ی ضعیف‌تری قرار می‌گیرند. پس بهتر است عکستان ساده باشد و ترکیب بیش از حد شلوغی نداشته نباشد. برای اینکار مناظری را انتخاب کنید که در آن، تعداد کمی سوژه‌ی اصلی دارید و میخواهید همه چیز فوکوس باشد.
برای تمرین بیشتر در مورد ترکیب و چیدمان عکس، حتما سری به مقاله قانون یک سوم در عکاسی و راهنمای ترکیب بندی بزنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *