عکاسی در شب یلدا

چگونه در شب یلدا عکس‌های بهتری بگیریم؟

یلدا فرصتی است برای خلق و ثبت خاطرات جدید و مرور خاطرات قدیمی. برای دورهمنشینی با هر کسی که برنامه‌ریزی کرده باشید، تنها باشید یا با کسی که عاشقش هستید، با دوستان‌تان باشید یا با خانواده، میهمان باشید یا میزبان، در هر حال شما به بلندای بلندترین شب سال فرصت دارید تا خوش بگذرانید، از سفره رنگین شب یلدا دلی از عزا دربیاورید، خاطرات قدیمی را مرور کنید و خاطرات جدیدی را خلق کنید.

در هر حال دوربین‌تان را آماده کنید، تا خاطره شیرین دور هم بودن‌تان را بتوانید ثبت کنید. برای عکاسی از رویدادی مثل یلدا به دلیل ویژگی‌های آن نیاز دارید تا چند نکته کوچک را مد نظر قرار دهید تا کیفیت عکس‌ها به طور محسوسی بالا برود.

با این نکات کوچک ولی کاربردی می‌توانید عکس‌های شب یلدای بهتری بگیرید که فضای شاد و صمیمی آن را به خوبی نشان دهد. آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و یا چاپ‌شان کنید تا با هر بار مرور مجدد آنها دنیایی از انرژی در درون شما به وجود آید.

در ضمن سعی کنید اینبار عکس‌های خلاقانه‌ای بگیرید. برای به دست آوردن ایده‌های خلاقانه در رابطه با عکاسی از شب یلدا وبلاگ ما باعنوان «سوژه‌هایی برای عکاسی از شب یلدا» را بخوانید.

۱. فلش، بودن یا نبودن! مسئله این است.

به یاد داشته باشید در شب یلدا، شما در شب و در نور داخلی عکاسی می‎کنید. به احتمال زیاد نیاز خواهید داشت از فلش استفاده کنید. توجه داشته باشید زمانی که از فلش استفاده می‌شود برای غیرطبیعی نشدن عکس بهتر است دوربین فاصله بیشتری با موضوع داشته باشد تا انعکاس نامناسب مخصوصا در صورت‌ها صورت نگیرد. در صورتی که دوربین شما لنز دارد و یا قابلیت زوم اوپتیکال است سعی کنید از وضعیت تله و یا زوم استفاده کنید.

تکنیک های عکاسی

۲. دوربین‌تان را کوک کنید.

مدهای عکاسی دوربین‌تان را به دقت ببینید. حتی اگر لازم شد سری به دفترچه راهنمای آن بزنید. معمولا دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای، کامپکت و همینطور موبایل حالت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای برای عکاسی در شب و در فضای سربسته دارند. بعضا استفاده از آن ممکن است نتایج بهتری به بار آورد ولی حتما قبل از آغاز مراسم آنها را امتحان کنید و نتایج به دست آمده از عکس‌های حالت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید تا دوربین‌تان را درست کوک کنید.

تنظیم دوربین قبل از عکاسی

۳. یک صحنه برای عکاسی تدارک ببینید.

محلی که برای گرفتن عکس انتخاب کردید را مورد بررسی قرار بدهید. توجه داشته باشید فاصله کم مبل با دیوار باعث مشخص شدن سایه‌ای است که به ناگاه مانند شبه در عکس‌ها ظاهر می‌شود. این شبه با کمی فاصله دادن بین مبل و دیوار محو خواهد شد. سایه ها و اجسام نامربوط را تاحد امکان از کادر خارج کنید.

عکاسی در شب یلدا

۴. یک لباس هارمونیک به تن کنید.

به یاد داشته باشید. رنگ لباس تاثیر مستقیم بر رنگ چهره و حتی محیط دارد. این عامل را کوچک در نظر نگیرید. سعی کنید رنگهای لباس‌ها در کنار هم هارمونی مناسبی را ایجاد کند. رنگ‌های روشن در چهره‌های سفید رنگ پریدگی ایجاد می‌کند. توجه کنید لباس‌ها با رنگ زمینه همرنگ نباشند. دیده شدن افراد را در نظر بگیرید.

نکات عکاسی در شب یلدا

۵. به خودتان برسید.

به یاد داشته باشید نور فلش معمولا برق نامناسبی بر روی صورت ایجاد می کند. در صورت امکان با کمی لوازم آرایشی از انعکاس صورت جلوگیری کنید. موهای پریشان هرچقدر هم که کم باشد در عکس خود را به وضوح نشان میدهد. شانه زدن و یک دست کردن موها را فراموش نکنید.

جلوگیری از انعکاس نور در عکاسی

۶. برای عکاسی با تایمر آماده شوید.

طرز کار با گزینه تایمر را یاد بگیرید. برای اینکه تمام اعضای خانواده در عکس حضور داشته باشند بهترین راه تایمر است. جای عکاس را در تصویر مشخص کنید و کسی که به سرعت عمل بهتری دارد و لباس راحت‌تری برتن دارد را مسئول فشردن دکمه نمایید.

در ضمن سه پایه یادتان نرود. بیخیال دسته‌های منوپادی شوید که افراد به زحمت خود را در کادر جا می‌دهند. قرار است شما از همه افراد خانواده به همراه سفره و چیزهای دیگر عکس بگیرید. پس از یک سه‌پایه استفاده کنید. لازم نیست حتما اقدام به خرید پایه کرده باشید. می توانید با وسایلی مانند میز و کتاب برای خود پایه موقت ایجاد کنید. معمولا در ساخت این گونه پایه ها خلاقیت های جالبی شکل می گیرد.  البته توجه داشته باشید چیدمان پایه خلاقتان به قدری استوار باشد که مهمانی شما را بهم نریزد.

عکاسی با تایمر

یک روایتگر باشید تا فقط یک عکاس

یلدا نه تنها فرصتی است برای روایت قصه‌های و خاطرات قدیمی، بلکه در شلوغی این دنیا خود دوباره خاطره و قصه ای می‌شود برای روایت آن در آینده. عکس و عکاسی ابزاری است که تنها با کمی برنامه‌ریزی و خلاقیت می‌تواند تبدیل به روایتگر این لحظات خوش باشد. روایتی که منجر به ماندگار شدن آن می‌شود. پس سعی کنید به جای تنها عکس گرفتن، یک روایتگر خلاق باشید.

شما می‌توانید از فتوبوک برای چاپ و روایت خاطرات خوش این شب دلنشین استفاده کنید. 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *