آموزش ترکیب بندی در عکاسی

۱۰ قانون ترکیب‌بندی که از شما یک عکاس حرفه‌ای می‌سازد – بخش دوم

ترکیب‌بندی ضعیف می‌‌تواند یک سوژه فوق‌العاده را بسیار معمولی نشان دهد، از طرفی با یک ترکیب‌بندی خوب می‌توانید از سوژه‌ای معمولی یک عکس فوق‌العاده بسازید. از این رو آشنایی با تکنیک‌های فنی در عکاسی حتی اگر با دوربین‌های موبایل عکس می‌گیرید باعث می‌شود از گرفتن و تماشای عکس‌های‌تان بیشتر لذت ببرید.

در ادامه بخش اول این مطلب ۵ قانون دیگر از ده قانون ساده و کاربردی ترکیب‌بندی را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

۶) خطوط مورب حسی درام گونه به مخاطب می دهند.

قانونی ترکیب بندی در عکاسی

خطوط افقی حسی آرام بخش به عکس می‌دهند، در حالی که خطوط عمودی نمایانگر دوام و ثبات هستند. برای ایجاد حسی درام‌گونه، حرکت و بلاتکلیفی به خطوط مورب نیاز دارید.

شما با تغییر موقعیت نسبت به سوژه، تغییر زاویه دید و تنظیم فاصله کانونی درست می‌توانید خطوط مورب را ثبت کنید. هرچه زاویه دیدتان گسترش یابد طول خطوط بیشتر می‌شود. با پایین و بالا بردن دوربین وسعت صحنه را افزایش دهید.

خط مورب در ترکیب بندی عکس

۷) با فضاهای خالی حس حرکت را انتقال دهید.

حس حرکت در عکاسی

تا به حال عکسی که به شما حس حرکت را منتقل کند دیده‎اید؟ اگر چه عکس‌ها خود تصاویری ثابت هستند اما می‌توانند حس حرکت را به بیننده القا کنند. این موضوع فقط به حرکت سوژه مختص نمی‌شود. وقتی به عکسی نگاه می‌کنید، ذهن شما ناخودآگاه اتفاق‌ها را پیش‌بینی می‌کند. اگر سوژه جایی به جز بیرون کادر برای حرکت نداشته باشد، حس عدم تعادل به شما دست می‌دهد.

این افکت تنها مخصوص سوژه متحرک نیست. برای مثال وقتی به چهره‌ای نگاه می‌کنید دید شما به سمت نقطه‌ای که نگاه سوژه به آن سمت است متمایل می‌شود.

ایجاد حس حرکت در عکاسی

۸) پس زمینه  را نسبت به سوژه خود کنترل کنید.

ترکیب بندی سوژه و زمینه در عکاسی

فقط روی سوژه تمرکز نکنید به رویداد‌های پس زمینه هم توجه کنید. زیرا پس‌زمینه به ساده کردن و پر کردن کادر کمک می‌کند. اغلب می‌توان با تغییر موقعیت پس‌زمینه تمایز و اهمیت سوژه را کنترل کرد. گاهی لازم است پس زمینه را محو کنید. برای این کار اندازه دیافراگم لنز را بزرگ‌تر کرده و فاصله کانونی را بلندتر کنید.

نمایش پس‌زمینه در کادر به داستان سوژه‌ی شما و میزان ارتباط آن با پس‌زمینه بستگی دارد. در عکس بالا پس‌زمینه محو شده است تا جزئیات چهره و لباس سوژه با قدرت بیشتری نمایش داده شوند.

استفاده از زمینه در عکاسی

۹)قانون‌ها را بشکنید.

رنگ در عکاسی

ترکیب‌بندی عکس همانند یک زبان تصویری عمل می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید پیام خاصی را به بیننده انتقال دهید. همانطور که در زبان گفتاری و نوشتاری بعضی وقت‌ها با شکستن قوانین جاری زبان سعی در جلب توجه بیشتر یا انتقال یک پیام خاص داریم، در عکاسی هم می‌توانید با شکستن برخی استانداردهای ترکیب‌بندی پیام متفاوتی را به بیننده منتقل کنید.

انجام این کار تصادفی نیست، ابتدا باید قوانین ترکیب‌بندی را بدانید و در آنها تبحر پیدا کنید. آنگاه در موقعیت مناسب آن را به صورت اصولی بشکنید. هرگز سعی نکنید تمام قوانین را با هم بشکنید.

به یاد داشته باشید برای هر قانونی که گفته شد، عکس‌هایی وجود دارند که ثابت می‌کنند با نادیده گرفتن آن قانون هم می‌توان همچنان عکسی فوق‌العاده را ثبت کرد.

کنترل رنگ در عکاسی

۱۰) خلاقیت با رنگ‌ها بیننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ترکیب بندی در عکاسی مفهومی

از رنگ‌های درخشان، متضاد و مکمل در کنار یکدیگر استفاده کنید. رنگ‌های روشن چشم شما را به سمت خود جلب می‌کنند. راه‌های متفاوتی برای ایجاد تضاد رنگی وجود دارد. سوژه و پس‌زمینه از لحاظ رنگی باید هارمونی مناسبی داشته باشند تا یک ترکیب‌بندی به یادماندنی خلق شود.

صحنه‌هایی که شامل یک طیف رنگی باشند معمولا دارای اثرگذاری بالایی هستند. همچنین عکاسی از صحنه‌ای که مجموعه محدودی از رنگ‌ها با طیف یکسان و هارمونی هماهنگ در آنها وجود داشته باشد، باعث ثبت یک عکس عالی می‌شود.

برای ثبت عکس لزوما نیاز به تنوع و تضاد رنگی بالا نیست. کافی است سوژه را طوری کادربندی کنید که رنگ‌های ناخواسته کمتری در کادر قرار گیرند.

سوژه و حفظ فاصله در عکاسی
اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *