نکات عکاسی از اشخاص

۱۰ نکته کاربردی و جذاب برای عکاسی از اشخاص

حس دلچسب دورهمی‌ها و خنده‌ها، دویدن بچه‌ها در حیاط، سکوت و زیبایی محض در یک منظره دل انگیز…همه و همه لحظات نابی هستند که آرزو می‌کنیم کاش تا ابد باقی بمانند. خوشبختانه امروزه به لطف گوشی‌های موبایلمان، این خواسته کاملا شدنی است! در زمینه عکاسی با موبایل، مقاله امروز عکس پرینت به موضوع کاربردی عکاسی از انسانها اختصاص دارد.

برای گرفتن بهترین عکس از آدم‌های اطرافتان، باید چند نکته را بدانید و حسابی تمرین کنید. ما قدم اول، یعنی نکات و ترفندهای لازم را برایتان آماده کرده‌ایم. برای نگارش این مقاله با چند عکاس باتجربه حرف زدیم و توصیه‌های آنها برای عکاسی از افراد را گردآوری کردیم. پس برای ۱۰ نکته کاربردی عکاسی از آدم‌ها با گوشی موبایل با ما همراه باشید.


۱. پس زمینه عکس را بررسی کنید

پس زمینه عکاسی از افراد

در عکاسی پرتره، سوژه اصلی خود شخص است. اما برای یک پرتره عالی، حتما به پس زمینه عکس هم توجه کنید. اگر با یک زمینه شلوغ طرف هستید با کمی خلاقیت فضا را عوض کنید. یک راه ساده و دم دستی این است که از پس‌زمینه آسمان یا زمین استفاده کنید. اگر در بیرون از منزل عکاسی می‌کنید آسمان و چمن زیباترین زمینه‌ها برای سوژه شما هستند. در خانه هم بافت موکت و فرش، یا دیواری ساده کارساز است.

۲. یک داستان روایت کنید

نکات عکاسی از افراد

این بار به جای ژست دادن به سوژه‌تان و گرفتن تنها یک شات، اجازه دهید همه‌چیز در حال طبیعی خودش باشد. بهترین ترفند برای این نوع عکاسی، قرار دادن دوربین در حالت Brust (شات مکرر) است. این کار باعث می‌شود به جای ساختن یک صحنه مصنوعی، بخشی از جریان طبیعی لحظات باشید. منتظر ژست بخصوصی نمانید و به طور مکرر عکس بگیرید. شک نکنید با این نکته ساده می‌توانید ناب‌ترین لحظات را ثبت و روایت کنید.

۳. به تنظیمات نور توجه کنید

نکات عکاسی از آدم ها

برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای، میزان نور را بالا ببرید. بهترین اندازه نور عدد مشخصی و ثابتی ندارد. پس باید زمان بگذارید و میزان نورهای مختلف را تست کنید. چه با دوربین عکس می‌گیرد و چه با موبایل، در هر دو دستگاه تنظیمات exposure وجود دارد. برای یک نتیجه عالی، مقدار نور را کم کم بالا ببرید تا سوژه در بهترین حالت خودش قرار بگیرد. روشن یا تیره کردن محیط باعث می‌شود روی سوژه تاکید بیشتری شود و در نتیجه عکس‌های بهتری ثبت کنید.

۴. زمان را متوقف کنید

نکات عکاسی از اشخاص

می‌دانید چطور می‌شود زمان را متوقف کرد؟ کافی است در طول ویدئو عکس بگیرید! یکی از بهترین راه‌ها برای ثبت عکس‌های لحظه‌ای، فشردن دکمه عکس در حین فیلمبرداری است. دوربین‌ها و اکثر گوشی‌های هوشمند این قابلیت را در اختیارتان می‌گذارند. در این روش شاید نتوانید از فیلترهای عکاسی استفاده کنید، اما در عوض زیباترینِ فیلترها مثل خنده و زندگی در لحظه را به تصویر خواهید کشید.

۵. با سوژه‌تان راحت باشید

نکات ژست دادن در عکاسی

عکاسی از افراد مثل عکاسی از درخت یا طبیعت بی‌جان نیست. سوژه شما انسانی با احساسات منحصربه‌فرد خودش است. پس در عکاسی از افراد، حتما حواستان به فرد مقابل دوربین باشد. معمولا ژست دادن به افراد باعث می‌شود آنها احساس معذب بودن کنند. اینجا شمایید که می‌توانید فضا را عوض کنید. برای مثال چند سوال از سوژه بپرسید با او حرف بزنید و حتی شوخی کنید. این ارتباط ساده باعث می‌شود سوژه حالت راحت‌تری به خود بگیرد و عکس شما واقعی‌تر شود.

۶. از پنجره‌ استفاده کنید

ترفندهای نور در عکاسی

اگر به دنبال یک منبع نور جذاب می‌گردید از پنجره غافل نشوید! برای یک عکس خوب نیازی نیست حتما تجهیزات نوری گران‌قیمت داشته باشید. یک پنجره معمولی می‌تواند طبیعی‌ترین حالات نور را برایتان ایجاد کند. کافی است سوژه‌تان را نزدیک به پنجره قرار بدهید. نوع نور در این منبع، با توجه اندازه و مشخصات پنجره، جهت خورشید، وضعیت آب‌وهوا و … می‌تواند نرم و شارپ باشد. کافی است با کمی تکرار و تمرین نوع نور مناسب سوژه‌ را پیدا کنید و از نتیجه جادویی آن لذت ببرید.

۷. ارتفاع خود را تنظیم کنید

نکات عکاسی از افراد

وقتی در کادر شما ترکیبی از نور و سایه وجود دارد، بهترین فرصت برای گرفتن عکس‌های ماندگار است. اگر سوژه در عکس سایه انداخته، کمی ارتفاع را بالاتر ببرید تا قدرت نور هم در عکس ثبت شود. به تصویر کشیدن این تضاد، می‌تواند یک عکس تکرارنشدنی ثبت کند. یک ترفند ساده برای گرفتن این مدل عکس این است که کمی خم شوید و با زاویه‌ای از پایین به بالا عکاسی کنید.

۸. عمق و فاصله را نشان دهید

نکات عکاسی پرتره

گرفتن عکس‌های پرتره خیلی ساده بنظر می‌رسد. اما حواستان باشد فرق یک پرتره معمولی و عالی در توجه به یک سری جزئیات است. یکی از مهم‌ترین این موارد عمق عکس شماست. برای مثال در این عکس، سوژه حدود ۵ متر از درختان کاج فاصله دارد. برای خلق حالت محو و بلوری سوژه‌تان را در فاصله حداقل ۳ متری از پس زمینه قرار بدهید. با همین قانون ساده می‌توانید با دوربین معمولی گوشی عکس‌های حرفه‌ای بگیرید.

۹. شخصیت سوژه را ثبت کنید

ژست دادن به سوژه عکاسی

شاید بنظر عجیب بیاید؛ ولی شناخت سوژه تاثیر بسیار زیادی در ثبت یک عکس طبیعی دارد. اگر سوژه از نزدیکان شماست که عالی است! اگر نه با او صحبت کنید و سعی کنید به ویژگی‌های شخصیتی او پی ببرید. عکاس این عکس تعریف می‌کند که دخترک سوژه، عاشق دنیای کارتون و پرنسس‌ها است. به همین دلیل از او خواسته که برای ژست، دست خود را روی کمرش بگذارد و یک لبخند شیرین پرنسسی بزند. همین جمله و شناخت شخصیت سوژه، باعث خلق یک عکس فراموش‌نشدنی و جذاب شده است.

۱۰. خود را درگیر محیط کنید

عکاسی مستند

اگر می‌خواهید هنگام عکاسی از افراد، لحظه‌های ناب و واقعی خلق کنید، کافی است درگیر محیط شوید. اتفاقاتی که در حال وقوع است را از دست ندهید و خودتان را به دل ماجرا بزنید. این نکته کمکتان می‌کند عکس‌های مستند و پراحساسی ثبت کنید. مخصوصا اگر سوژه شما کودک است این راه را حتما امتحان کنید. کودکان معمولا به ژست گرفتن جلوی دوربین علاقه ندارند. پس چه ایده‌ای بهتر از اینکه به دل بازی و خنده‌شان بروید و واقعی‌ترین لحظات را ثبت کنید. با این ترفند معمولا دوربین گوشی بهتر از دوربین‌های عکاسی جواب می‌دهد. دوربین عکاسی ممکن است حواس‌ها را پرت کند و نتیجه دلخواه را نگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *