نکات مهم عکس پاسپورت نوزاد و کودک

۱۲ نکته مهم برای عکس پاسپورت نوزاد و کودک

اگر لازم است که در چند ماه اول پس از تولد نوزادتان، عکس پاسپورت کودک خود را تهیه کنید؛ این مقاله با ارائه تمام نکات مربوط به عکس پاسپورت کودک، به شما در تهیه و گرفتن چنین عکسی، در عرض چند دقیقه کمک می‌کند. ضمن این‌که تمام الزامات رسمی را برآورده کرده و جلوی استرس فرزندتان را نیز خواهد گرفت.

آیا عکس‌های بهتری برای پاسپورت کودکتان می‌خواهید؟

اگر می‌خواهید عکس‌های پاسپورت کودک خود را بهبود ببخشید؛ باید ۱۲ نکته مهمی را که در ادامه عنوان می‌شود در نظر بگیرید:

۱. بررسی قوانین و الزامات مرتبط، در کشور خودتان

قوانین کشور ایران و بین الملل در عکس پاسپورت نوزاد

تنها چیزی که در مورد تصاویر پاسپورت در تمام کشورها مشترک است؛ پس‌زمینه سفید و زاویه جلو یا از روبرو است. با وجود این دو نکته مهم، باید بدانید که کشور شما چه الزامات خاص دیگری برای عکس پاسپورت دارد. پارامترهای اجباری احتمالی عبارتند از: مقدار فضای سفید اطراف فرد، اندازه عکس، وجود حاشیه در عکس و غیره. مثلا قوانین کنونی ایالات متحده امریکا برای عکس‌های پاسپورت ایجاب می‌کند که عکس، رنگی و فاقد فیلتر باشد و هیچ ژست عکاسی از نوزاد در آن دیده نشود. پس‌زمینه باید کاملا سفید باشد. همچنین فرد نباید از عینک، کلاه و هدفون استفاده کند. نکته بعدی نیز این است که چشمان فرد کاملا باز بوده و صورت او تار نباشد.

۲. عکس‌برداری با پس‌زمینه‌ای سفید

پس زمینه سفید رنگ

ایجاد پس‌زمینه سفید برای عکس پاسپورت کودک بسیار راحت است. اگر وسیله خاصی ندارید؛ می‌توانید از یک ملحفه‌ یا روبالشی سفید، تیشرت یا حتی صندلی ماشین و سایر سطوح نرم مشابه استفاده کنید. اگر ملحفه یا روتختی سفید دارید به آسانی آن‌ها را روی تخت پهن کنید و از بالا عکس بگیرید.

۳. نگه‌داشتن سر کودک با حوله یا بالش کودک

ثابت نگه داشتن سر نوزاد

کودک شما باید به تنهایی در عکس باشد؛ پس نباید برای نگه داشتن او در وضعیت صاف و عمودی از دستان خود استفاده کنید. پس با کمک یک بالش یا یک حوله تا شده، موقعیت مناسب سر کودک را تا زمانی که عکس گرفته شود حفظ کنید. بالش یا حوله را زیر پارچه‌ای که به عنوان پس‌زمینه استفاده می‌کنید؛ قرار دهید و مطمئن شوید که گوش‌های کودک قابل مشاهده است.

۴. استفاده از یک اسباب بازی برای جلب توجه کودک

سرگرم کردن کودک برای عکاسی

استفاده از اسباب بازی ایده خوبی است. درست مشابه اجرای ایده‌های زیبای عکاسی کریسمس و مراسم مشابه آن، که والدین برای عکاسی حضور دارند. یکی از والدین می‌تواند مسئول قرار دادن کودک باشد و دیگری پشت عکاس باشد و توجه کودک را به خودش جلب کند یا حتی خودش عکس بگیرد. اسباب‌بازی‌هایی که تولید صدا می‌کنند؛ مثل جغجغه می‌توانند باعث شوند که کودک به دوربین نگاه کند. با این حال، مراقب باشید که کودکتان را بیش از حد سرگرم نکنید چون باید چشمانش باز باشد.

۵. بدون مانع نگه داشتن صورت کودک

عدم استفاده از پستانک در عکاسی

در برخی کشورها مانند ایالات متحده، وزارت امور خارجه الزامات سختگیرانه‌ای در مورد عکس پاسپورت نوزاد اعمال می‌کند. حتی اگر کودک شما به علت پزشکی باید همیشه عینک بزند؛ برای گرفتن عکس پاسپورت، باید عینک و کلاه و هر چیز دیگری را از روی صورتش بردارید. اگر کودکتان موهای بلندی دارد؛ قبل از گرفتن عکس مطمئن شوید که موها جلوی صورتش را نمی‌گیرد. دست‌های او نیز نباید مقابل صورتش باشد. همچنین کودک شما مجاز به پوشیدن لباس‌هایی مانند لباس‌های فرم، نیست.

۶.عکاسی بعد از شیر دادن به نوزاد یا بعد از چرت زدن او

بهترین زمان عکاسی بعد از شیر دادن به نوزاد

مانند اجرای سایر ایده‌های عکس نوزاد تازه متولد شده، عکاسی برای عکس پاسپورت را نیز در زمانی که نوزاد معمولاً بیدار و خوشحال است؛ انجام دهید تا شانس شما برای گرفتن یک عکس پاسپورت خوب افزایش یابد. به این علت که لازم است چشمان کودک باز باشد و حالت صورتش خنثی باشد؛ بهترین زمان‌ها برای عکاسی از نوزادان معمولا درست پس از تغذیه یا چرت زدن است.

۷. استفاده از نور طبیعی

نور طبیعی

هیچ چیز بهتر از جذابیت نور طبیعی برای عکس‌های پرتره نیست. پس سعی کنید عکس‌برداری را در اواخر صبح یا اوایل بعد از ظهر که نور طبیعی فراوانی وجود دارد؛ انجام دهید تا بهترین نتایج ممکن را بگیرید. در این ساعات معمولا روحیه فرزندتان نیز عالی است. می توانید نوزادتان را طوری قرار دهید که پاهایش از پنجره دور باشد و در نتیجه، نور روی سرش می‌تابد و عکس را زیبا و طبیعی می‌کند.

۸. از بین بردن سایه ها با بازتابنده‌های DIY

نورپردازی دقیق نوزاد و کودک

تصاویر پاسپورت، ویزا و شناسنامه همگی باید فاقد سایه‌های تیره باشند. راه بهینه برای بهبود عکسبرداری نوزاد، پخش کردن نوری است که توسط چندین منبع می‌تابد. می‌توانید این کار را در اتاقی انجام دهید که نور طبیعی از طریق پنجره‎‌ها و از دو دیوار مجزا می‌تابد. در یک روز بیش از حد آفتابی، از یک پرده شفاف استفاده کنید تا نور پخش شود و از شر سایه‌های تیره خلاص شوید. اگر فقط از یک پنجره، نور طبیعی دریافت می‌شود؛ بهتر است یک بازتابنده عکاسی DIY بسازید که به‌عنوان منبع نور ثانویه عمل کند. برای ایجاد آن می‌توانید به آسانی ملحفه سفیدی را روی چند صندلی، با فاصله از پنجره بکشید و بعد کودک را بین منبع نور و بازتابنده قرار دهید.

۹. خاموش کردن فلش دوربین

عدم استفاده از فلش دوربین

هنگام گرفتن عکس پاسپورت برای نوزادان تازه متولد شده، فلش دوربین را خاموش کنید؛ در غیر این‌صورت هم خطر ایجاد اثر قرمزی چشم وجود دارد و هم به چشم کودک آسیب می‌زنید. اما اگر تصمیم به استفاده از فلش دارید باید قرمزی چشم را در فتوشاپ رفع کرده یا از اپلیکیشن‌های حذف قرمزی چشم استفاده نمایید. اگر سایه‌های تیره‌ای در عکس وجود داشت؛ پیشنهاد می‌شود چند چراغ در اتاق روشن کنید. این روش اگرچه ایده‌آل نیست ولی حداقل تضمین می‌کند که به چشمان کودک شما آسیبی وارد نشود.

۱۰. استفاده از سرعت شاتر سریع و فوکوس روی صورت

سرعت شاتر برای عکاسی از نوزاد

طبیعتا نوزادان تازه متولد شده نمی‌توانند در هنگام عکاسی ثابت بمانند. پس اگر با دوربین عکاسی می‌کنید؛ سرعت شاتر را ۱/۲۰۰ بیشتر تنظیم کنید تا مطمئن شوید که عکس کودک تار دیده نمی‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که سرعت شاتر بالاتر، نیاز به نور مطلوبی دارد. همچنین توصیه می‌شود دوربین را روی حالت «پشت سر هم» تنظیم کنید و عکسبرداری سریع را فعال کنید. اطمینان حاصل کنید که دوربین روی صورت کودک فوکوس (متمرکز) شده است. اگر با گوشی عکس می‌گیرید؛ روی تصویر بینی کودک ضربه بزنید تا مطمئن شوید فوکوس در جایی درست قرار گرفته است.

۱۱. برش عکس به ابعاد ۲×۲ اینچ

برش دقیق تصویر پاسپورت در فتوشاپ

قبل از اینکه عکس پاسپورت کودک خود را ارسال کنید؛ اول باید آن را برش دهید تا شرایط ارائه شده را برآورده کند. می‌توانید این کار را در فتوشاپ یا با کمک یک نرم‌افزار تخصصی انجام دهید. مثلا نرم‌افزارPassport Photo Maker  به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی، تصویر قابل قبولی را برای گذرنامه فرزندتان طراحی کنید. این نرم‌افزار به‌صورت خودکار چهره نوزاد را تشخیص داده و عکس را با رعایت مشخصات مربوطه برش می‌دهد. اندازه تصویر پاسپورت باید ۲×۲ اینچ (۵۱×۵۱ میلی‌متر) باشد و تصویر صورت نوزاد باید از چانه تا بالای سر در ۱-۱.۳ اینچ (۲۵-۳۵ میلی‌متر) قرار گیرد.

۱۲. خدمات چاپ عکس

پرینت عکس

زمانی‌که عکس را گرفتید و ویرایش کردید؛ باید آن را چاپ کنید. اما پیش از آن، باید بررسی کنید که آیا تمام موارد ضروری را درست انجام داده‌اید یا نه. مثلا نکاتی همچون اندازه عکس، مقدار فضای اطراف صورت نوزاد و غیره. همچنین لازم است بدانید که باید از کاغذ براق استفاده کنید یا مات. آیا تصویر به حاشیه نیاز دارد یا نه. تمام این اطلاعات باید به ارائه‌دهنده خدمات چاپ مورد نظر شما منتقل شود. برای چاپ عکس کودک خود می‌توانید به‌راحتی به سایت عکس پرینت مراجعه کنید و از سرویس چاپ عکس آنلاین استفاده کنید..

سخن پایانی

شاید گرفتن عکس‌های پاسپورت قابل قبول، از کودک به‌خصوص در دوران نوزادی کار دشواری به‌نظر برسد. اما گرفتن این عکس از فرزندتان، در خانه آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید و نیاز نیست که حتی برای گرفتن عکس پاسپورت، کودک را حتما به استودیوی عکاسی ببرید. فقط کافی است که الزاماتی که قوانین هر کشور تعیین می‌کند را در نظر گرفته و با صبر و حوصله شرایط عکاسی را برای نوزاد فراهم آورید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *