سرعت شاتر در عکاسی چیست؟

سرعت شاتر در عکاسی چیست؟ (برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها)

به عنوان یکی از اجزای مهم مثلث نوردهی در عکاسی، سرعت شاتر به سرعت بسته شدن شاتر دوربین اشاره دارد.از سرعت سریع برای گرفتن صحنه‌های کوتاه و واضح یا به عبارت دیگر، برای متوقف کردن هر اقدامی استفاده می‌شود.برخلاف سرعت شاتر سریع، سرعت شاتر آهسته عکس‌های تار و بسیار پویا ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد حتی نور بیشتری وارد دوربین شود.

با انتخاب ایزو مناسب برای تنظیمات دوربین و شرایط نوری موجود، می‌توانید تسلط دقیق‌تری روی عکس‌های خود داشته باشید.

سرعت شاتر چگونه اندازه گیری می‌شود؟

سرعت شاتر در عکاسی

اندازه‌گیری سرعت شاتر در واحدهای ثانیه و کسری‌های آن صورت می‌پذیرد. این دنباله به شرح زیر پیروی می‌شود: “…۵″، ۲″، ۱″، ½، ¼، ۱/۸، ۱/۱۵، ۱/۳۰، ۱/۶۰، ۱/۱۲۵، ۱/۲۵۰، ۱/۵۰۰…”. هر مقدار بعدی نمایانگر سرعت بالاتری است. به عنوان مثال، ¼ به معنای یک چهارم ثانیه است در حالی که ۱/۵۰۰ یک پنج‌صدم ثانیه را نشان می‌دهد.

همچنین ضروری است که با مفهوم توقف نوردهی که به میزان فاصله بین دو ارزش نوردهی مختلف اشاره دارد، آشنا باشید.

با افزایش یا کاهش آن به مقدار یک واحد، ارزش نوردهی را دو برابر یا نصف می‌کنید. درک نظری از عملکرد سرعت شاتر قبل از آشنایی با انواع مختلف سرعت‌های شاتر و انتخاب مناسب‌ترین‌ها برای ژانرهای مختلف عکاسی بسیار مهم است.

تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

به طور معمول، حداکثر سرعت شاتر برای اکثر دوربین‌های موجود در بازار امروز، شامل دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه، ۱/۴۰۰۰ ثانیه است. با این حال، ممکن است گزینه‌هایی نیز موجود باشد که از سرعت‌های ۱/۸۰۰۰ ثانیه و حتی بیشتر پشتیبانی کنند.

در مورد حداکثر سرعت شاتر که توسط اکثر دستگاه‌ها قابل اجراست، می‌توان به ۳۰ ثانیه اشاره کرد. اگر تمایل دارید از مقادیر بزرگتری استفاده نمایید، بهتر است از یک کنترل از راه دور برای دوربین خارجی استفاده نمایید.

چگونه سرعت شاتر را تغییر دهیم؟

نحوه تنظیم سرعت شاتر در عکاسی

برای تنظیم صحیح سرعت شاتر در دوربین، باید توجه داشته باشید که از کدام حالت دوربین استفاده می‌کنید.

حالت اولیه شاتر، که ممکن است با عنوان “S” یا “TV”در نوار مدرج دوربین نیز مشاهده شود. را انتخاب کنید. با انتخاب این حالت، می‌توانید سرعت شاتر مورد نظر خود را تعیین کنید. دوربین نیز به نوبه خود با تنظیم دیافراگم مطابق با انتخاب شما تنظیم می‌شود و در نتیجه نوردهی مناسب را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید در این حالت عکاسی کنید، صفحه کلید را روی “S” یا “TV” بچرخانید و از کلید فرمان یا چرخ کنترل دوربین برای تنظیم سرعت شاتر را به میزان دلخواه تنظیم کنید.

نحوه تنظیم دستی سرعت شاتر در دوربین عکاسی

حالت دستی که به عنوان “M” نیز شناخته می‌شود، وقتی که در صفحه تنظیمات مدرج دستگاه جستجو می‌کنید، امکان تنظیم کامل سرعت شاتر و دیافراگم را به شما می‌دهد. اگر قصد دارید سرعت شاتر را تغییر دهید، با چرخاندن کلید کنترل یا چرخ کنترل دستگاه، این تغییر را ایجاد کنید. برای مشاهده سرعت شاتر فعلی، می‌توانید از ال‌سی‌دی، صفحه عقب دستگاه یا منظره‌یاب بالا استفاده کنید.

همچنین لازم است بدانید که تنظیم سرعت شاتر در دوربین‌های مختلف ممکن است به روش‌های متفاوتی انجام شود. در برخی از دوربین‌ها، می‌توانید انتخاب کنید که کدام کدام چرخ این پارامتر را تغییر دهید.

در هر حالتی که انتخاب می‌کنید، همیشه به نوردهی مناسب توجه داشته باشید. برای این کار، می‌توانید از نورسنج یا هیستوگرام دوربین استفاده نمایید. اگر تصویر شما خیلی تاریک است، دیافراگم و عمق میدان را بیشتر کنید یا ISO را افزایش دهید. برعکس، برای عکس‌هایی که بیش از حد روشن ظاهر می‌شوند، باید سرعت شاتر، دیافراگم یا ISO را کاهش دهید.

کدام سرعت شاتر را باید انتخاب کنید؟

برای تعیین سرعت شاتر مناسب، لازم است بدانید که چه عواملی بر سرعت شاتر تاثیر دارند، از جمله این عوامل می‌توان به نوع صحنه‌ای که در حال عکاسی هستید اشاره نمود.

سرعت شاتر آهسته

سرعت شاتر آهسته در دوربین عکاسی

با انتخاب سرعت شاتر آهسته، شاتر دیرتر بسته می‌شود و امکان انجام کارهای خلاقانه فراوانی را می‌دهد. هرچه دیافراگم بیشتر باز باشد، نور بیشتری به دوربین وارد می‌شود و اشیاء در حال حرکت به شکلی تارتر ثبت می‌شوند.

اگر به عکاسی در شب یا در شرایط نور کم علاقه دارید، سرعت شاتر آهسته می‌تواند تفاوت قابل توجهی را به وجود آورد، اما فراموش نکنید که یک سه پایه همراه داشته باشید. نوردهی‌های طولانی، عکاسی با نوردهی طولانی عکس‌های پویا و جذابی را خلق می‌کند که رودخانه‌ها و آبشارهایی را به تصویر می‌کشد که به نظر می‌رسد در حال حرکت هستند در حالی که بقیه پس زمینه ثابت و واضح باقی می‌ماند. همیشه هنگام عکاسی یک سه پایه همراه داشته باشید تا از تاری تصویر به دلیل لرزش‌های دست جلوگیری شود.

به این ترتیب می‌توانید از حرکت گرفتن دوربین در تصویر نیز خلاص شوید. سرعت شاتر آهسته برای اجرای ایده‌های خلاقانه مختلف، مانند پانوراما یا ثبت حرکات واضح با استفاده از فلاش، بسیار مناسب است.

نکته حرفه ای:

به عبارت ساده، مقدار بهینه برای سرعت شاتر که توضیح داده شده است، فاصله کانونی لنز ضربدر دو یا حتی بیشتر است.

به عنوان مثال، اگر لنزهای ۵۰ میلی متری را ترجیح می‌دهید، سرعت شاتر باید روی ۱/۱۰۰ ثانیه یا کمتر تنظیم شود. هنگام عکاسی با لنز ۷۵ میلی متری، سرعت شاتر را حداقل روی ۱/۱۵۰ ثانیه تنظیم کنید.

سرعت شاتر سریع

سرعت شاتر سریع در عکاسی

سرعت شاتر کوتاه شامل ۱/۵۰۰ ثانیه و حتی سریعتر است. با این تنظیم، شاتر شما برای مدت زمان کمتری باز می‌شود و بنابراین نور محیطی کمتری دریافت می‌کند. برای دوستداران عکاسی با سرعت بالا این تنظیم مناسب است؛ زیرا قادر به تاری حرکت و گرفتن اشیائی است که با سرعت بالا حرکت می‌کنند.

اگر اهل عکاسی اکشن، از جمله عکاسی ورزشی یا حیات وحش هستید، سرعت شاتر سریع ضروری است و بدون آن نمی‌توانید به نتایج مطلوب و مورد پسند خود برسید. این تنظیم به شما کمک می‌کند سوژه خود را در مرکز تصویر قرار دهید،. این موضوع همان چیزی که برای عکس‌های پویا و دینامیک نیاز دارید.

علاوه بر این، سرعت شاتر بالا می‌تواند تاری در پس‌زمینه سوژه متحرک را کاهش داده و یا حتی کاملاً از بین ببرد. برای تعیین سرعت شاتر بهینه، سرعت حرکت سوژه را در نظر بگیرید. سریع ترین سرعتی که می‌توانید در دوربین‌های تخصصی پیدا کنید ۱/۸۰۰۰ ثانیه است. دوربین‌های درجه یک، به عنوان یک قاعده، نمی‌توانند چنین ارزش بالایی داشته باشند.

نکته حرفه ای:

سعی کنید سرعت شاتر دوربین را با حالت پشت سر هم ترکیب کنید. با این ترکیب، تنها با یک بار فشار دادن دکمه شاتر، چندین عکس پشت سر هم دریافت خواهید کرد.

همچنین می‌توانید دوربینی پیدا کنید که تا زمانی که انگشت خود را از روی دکمه شاتر بردارید، عکس می‌گیرد. به این ترتیب شما تنوع بیشتری از یک عکس دریافت می‌کنید و می‌توانید بهترین و واضح ترین عکس را انتخاب کنید، که در عکاسی ورزشی یا حیات وحش بسیار مهم است.

سوالات متداول

  • اگر سرعت شاتر خیلی زیاد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است عکس شما خیلی تاریک باشد. همچنین، دوربین ممکن است مشکلات ارتباطی با قطعاتی که به شاتر بستگی دارند داشته باشد.

  • دو دلیل برای تغییر سرعت شاتر در دوربین چیست؟

سرعت شاتر بر دو عامل تأثیر می‌گذارد: نور در عکس شما و جلوه‌های صحنه مانند توقف حرکت یا تاری حرکت.

  • آیا سرعت شاتر بر وضوح عکس تاثیر می‌گذارد؟

یکی دیگر از عوامل کنترل سرعت شاتر، اطمینان از حداکثر وضوح است. اگر هنگام عکاسی از یک صحنه پویا، سرعت شاتر اشتباهی را انتخاب کنید، در نهایت با یک عکس تار مواجه خواهید شد. سرعت شاتر بالا برای عکاسی ورزشی، حیات وحش، و عکاسی واضح از پرندگان ضروری است.

  • سرعت شاتر سریع چیست؟

سرعت شاتر سریع، سرعت شاتری است که می‌تواند یک صحنه بسیار پویا را به وضوح و واضح ثبت کند. به طور خاص، این مقادیر ۱/۲۵۰ ثانیه یا حتی کسری کوچکتر از ثانیه هستند.

  • کدام سرعت شاتر بیشترین نور را وارد می‌کند؟

هر چه مدت باز بودن شاتر بیشتر باشد، دوربین شما نور بیشتری دریافت می‌کند. برای این اثر، مقادیر ۱/۶۰ یا کسری بزرگ از ثانیه مناسب است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *