بهترین مناظر طبیعی برای عکاسی در ایران

بهترین مناظر طبیعی برای عکاسی در ایران

ایران کشوری چهارفصل است و جاذبه‌های زیادی برای تماشا دارد. آن قدر تعداد این جاذبه‌ها زیاد است که برخی از آنها ناشناخته باقی‌ مانده‌اند. در میان مناظر دیدنی ایران، مناطق خیره‌کننده‌ای وجود دارد که برای عکاسی بسیار مناسب هستند و علاقه‌مندان به عکاسی را شگفت‌زده می‌کنند. بعضی از این جاذبه‌ها آن‌قدر زیبا و منحصربه‌فرد هستند که در جهان نظیر ندارند.

اگر به عکاسی از مناظر طبیعی و یا عکاسی از خودتان در طبیعت علاقه دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین و زیباترین مناطق ایران برای عکاسی را به شما معرفی کنیم. همچنین شما میتوانید عکس ها و تصاویر خود را از طریق سرویس آنلاین چاپ عکس ، شاسی عکس و قاب عکس مجموعه عکس پرینت با چند کلیک چاپ کنید و درب منزل در هر کجای ایران که هستید تحویل بگیرید.

معرفی مناظر طبیعی ایران

ایران در تمام فصول سال مناظری برای دیدن و عکاسی دارد؛ یعنی هر فصلی که تصمیم به گردش و عکاسی در ایران بگیرید، مناطقی وجود دارند که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید. تعدادی از شهرهای ایران هم که گردشگرپذیرتر هستند و جاذبه‌های دیدنی بیشتری دارند. در ادامه مکان‌های دیدنی هر یک از نقاط ایران برای عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

مناظر طبیعی شمال ایران برای عکاسی

بهترین جاهای شمال برای عکاسی

خطه سرسبز شمال ایران برای عکاسی حرف اول را می‌زند. شهرهای شمالی جاذبه‌های زیادی برای عکاسی دارند و به تهران هم نزدیک هستند؛ یعنی اگر در تهران باشید، می‌توانید ۳_۴ ساعته خودتان را به بهترین لوکیشن‌های عکاسی برسانید. در ادامه تعدادی از مکان‌های پرطرف‌دار شمال ایران برای عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

باداب‌سورت

باداب‌سورت نام منطقه‌ای پلکانی است که از سنگ‌های تراورتنی به وجود آمده اند. این منطقه دیدنی در شمال استان مازندران قرار گرفته و هر ساله میزبان جهانگردان و ایرانگردان است.

دو چشمه آب گرم معدنی در این منطقه وجود داشته‌اند که از جریان‌یافتن و ته‌نشین شدن رسوبات آنها، این پله‌های جذاب به وجود آمده‌اند. جذابیت دیگر این پله‌ها در رنگ آنهاست که در فصول مختلف سال، رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرند و این موضوع به دلیل غلظت بالای رسوبات اکسید آهن است. چشمه‌های این منطقه علاوه بر زیبایی برای عکاسی، خاصیت درمانی هم دارند و شما می‌توانید با سفر به این منطقه، با یک تیر دو نشان بزنید.

ماسال

بی‌نظیرترین مناظر جنگلی کشور و همچنین پدیده اقیانوس ابر در ییلاقات ماسال در استان گیلان قرار دارند و برای عکاسی بسیار جذاب هستند. روستای ییلاقی ماسال آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد و حتی در فصل تابستان می‌توانید از این آب‌وهوا لذت ببرید. در ارتفاعات ماسال هوای مه‌آلود و ترکیبی از کوه‌های مرتفع و جنگل‌های انبوه را خواهید دید. بهترین زمان سفر به ماسال هم اواخر بهار تا اواخر تابستان است.

ترکمن‌صحرا

دشت‌های معروف ترکمن‌صحرا در نزدیکی مرز بین ایران و ترکمنستان در شمال غربی ایران و در استان گلستان واقع شده‌اند. تپه‌های سرسبز این منطقه مناظر خیره‌کننده‌ای برای عکاسی از طبیعت به وجود آورده‌اند. ترکمن‌صحرا یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه اسب‌سواری در ایران است.

قله این دشت‌ها به قبرستان خالد نبی معروف است. قبرستان تاریخی خالد نبی و تپه‌های شگفت‌انگیز مجاور آرامگاه خالد نبی مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند که از دیدن آنها شگفت‌زده خواهید شد. بهترین زمان سفر به این منطقه در اردیبهشت‌ماه است.

دریاچه الیمالات

یکی دیگر از جاذبه‌های شمال ایران دریاچه الیمالات در استان مازندران است که در جاده نور به چمستان قرار دارد. الیمالات در واقع یک جنگل است که در میان انبوه درختان آن، یک دریاچه زیبا هم قرار دارد که انعکاس درختان در آن، مناظر زیبایی را ایجاد می‌کند. این دریاچه برای عکاسی معرکه است و اگر عکس‌های متفاوتی می‌خواهید، باید به این منطقه سفر کنید.

امکاناتی همچون قایق‌های پدالی و رستوران‌های نزدیک دریاچه هم در این مکان برای آسایش بیشتر مسافران تعبیه شده‌اند. در کنار عکاسی می‌توانید به دوچرخه‌سواری در کوهستان و مسیرهای جنگلی بپردازید و از آن لذت ببرید.

جاده اسالم به خلخال

جاده‌ای که استان‌های گیلان و اردبیل را به هم وصل می‌کند، جاده اسالم به خلخال است. این جاده پیچ‌وخم فراوانی دارد و درختانی که در مه فرومی‌روند، منظره جالبی به این جاده می‌دهند.  جاده پوشیده با درختان بلند و مه، حس مسیری رؤیایی و منتهی به بهشت را برای شما تداعی می‌کند. اسالم یکی از جنگل‌های شمال ایران با آب‌وهوای خنک است.

مناظر طبیعی جنوب ایران برای عکاسی

تخت جمشید در استان فارس

جنوب ایران هم شگفتی‌های زیادی برای دیدن و عکاسی دارد. منطقه جنوب ایران گرمسیر است و به همین دلیل بهتر است در فصل‌های خنک مانند بهار به این منطقه سفر کنید و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید. در ادامه، تعدادی از مکان‌های دیدنی جنوب ایران برای عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

مکان‌های دیدنی جزیره قشم

جزیره قشم در جنوب ایران، یکی دیگر از مناطق دیدنی و گردشگری برای عکاسی است. این جزیره مکان‌های دیدنی زیادی دارد که می‌توانند اهداف عکاسی خوبی برای شما باشند. قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس نیز شناخته می‌شود. مثلاً، غار نمک در این جزیره به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شهرت دارد.

غارهای نمکی، جنگل‌های حرا، صخره‌های مرجانی، دشت ستارگان، تنگه چاه کوه، جزیره هرمز و… از مکان‌های جذاب این جزیره هستند که برای عکاسی می‌توانید روی آنها حساب کنید.

مکان‌های دیدنی شیراز

استان فارس و شهر شیراز یکی از مناطق دیدنی ایران است که هر قدم از آن می‌تواند سوژه‌ای برای عکاسی با خود داشته باشد. از مکان‌های دیدنی شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باغ ارم
  • عمارت شاپوری
  • نارنجستان قوام
  • مسجد نصیرالملک
  • حافظیه
  • آرامگاه سعدی
  • ارگ کریم‌خان
  • شاه‌چراغ
  • باغ عفیف‌آباد
  • تخت‌جمشید
  • آبشار مارگون

آن‌قدر در شیراز مکان‌های دیدنی وجود دارد که باید چند روزی را به بازدید و عکاسی از آنها اختصاص دهید. مناظر و جاذبه‌های دیدنی به همراه عطر بهارنارنج در ماه اردیبهشت، حال و هوای بهشت را دارد!

مکان‌های دیدنی جزیره کیش

جزیره کیش در خلیج‌فارس قرار دارد و بیشتر برای تفریح شناخته می‌شود، اما زمانی که به این جزیره سفر می‌کنید، نمی‌توانید دست از دوربین عکاسی بکشید. ساحل خلیج‌فارس به‌تنهایی آن‌قدر زیباست که می‌توانید ساعت‌ها در آنجا عکس بگیرید. از دیگر مکان‌های دیدنی جزیره کیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشتی یونانی
  • شهر زیرزمینی کاریز
  • قلعه جنی
  • شهر باستانی حریره
  • باغ پرندگان
  • روستای باغو
  • ساحل مرجان

مکان‌های دیدنی سیستان و بلوچستان

یکی از استان‌های کویری ایران که در جنوب قرار گرفته، سیستان و بلوچستان است که برخلاف باور مردم، مکان‌های دیدنی زیادی دارد. یکی از این مکان‌ها چابهار است. چابهار یک بندر است که با اقیانوس هند و دریای عمان ارتباط دارد و آن‌قدر زیباست که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

یکی دیگر از جاذبه‌های سیستان و بلوچستان، شهر سوخته است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این شهر ظاهر جالبی دارد و دلیل نام‌گذاری آن هم سوختگی‌هایی است که بر تن این شهر دیده می‌شود. همچنین یک لایه خاکستر چهره شهر را پوشانده و به شهر سوخته مشهور کرده است.

علاوه بر این مکان‌ها، جاهای دیدنی دیگری هم در استان سیستان و بلوچستان و شهرهای زاهدان و زابل وجود دارد که در ادامه از آنها نام می‌بریم:

  • قلعه چهل‌دختران زابل
  • قلعه ناصری
  • قلعه رستم
  • قلعه بمپور
  • ارگ جلال‌آباد
  • هامون
  • سواحل مکران

مناظر طبیعی مرکز ایران برای عکاسی

کویر کرمان

مرکز ایران هم شامل شهرهایی مانند یزد، اصفهان و کاشان است که جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارند. فقط کافی است که مسیر حرکت خود به چهار طرف ایران را انتخاب کنید و سپس با موجی از زیبایی‌ها برای عکاسی و گردشگری روبرو خواهید شد. در مرکز ایران مکان‌های دیدنی زیادی برای عکاسی وجود دارد که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

کویر لوت

کویر لوت یکی از دو کویر بزرگ ایران است که ۵۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد. این کویر برای تفریح و پیک‌نیک جای مناسبی نیست، اما برای عکاسی واقعاً هیجان‌انگیز است، به‌خصوص در شب!

گرم‌ترین دمایی که تاکنون توسط ناسا بر روی زمین گزارش شده ۷۰.۷ درجه بوده که در همین کویر لوت ایران به ثبت رسیده است. با سفر به این منطقه، حس پا گذاشتن بر روی سطح مریخ را خواهید داشت. هیچ کجای ایران یا حتی دنیا نمی‌توان آسمانی به این زیبایی دید. تماشای طلوع و غروب خورشید نیز در دشت لوت که یکی از بهترین نقاط ایران برای عکاسی از طبیعت است، لذتی وصف‌نشدنی دارد. در سفر به کویر لوت، حتماً زمانی را هم به بازدید از کلوت‌های غول‌پیکر و شگفت‌انگیز اختصاص دهید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در مرکز ایران و در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. از شهر کاشان تا این کویر زیبا تنها دو ساعت فاصله است. این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه نمک حوض‌سلطان، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل می‌رسد.

کویر مرنجاب به‌خاطر تپه‌های ماسه‌ای در کشور معروف است و علاوه بر بازدید از این تپه‌های ماسه‌ای مرتفع و جنگل‌های قوسی که جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است، می‌توانید به دریاچه نمک آران و بیدگل، جزیره سرگردان و همچنین قلعه مرنجاب بروید و همچنین از جاده ابریشم دیدن و عکاسی کنید.

شهر اصفهان

اصفهان هم خانه مکان‌های دیدنی و تاریخی زیادی است که هم برای گردشگری و هم برای عکاسی بسیار جذاب هستند. تعدادی از مکان‌های دیدنی اصفهان عبارت‌اند از:

  • سی و سه پل
  • عمارت عالی‌قاپو
  • میدان نقش‌جهان
  • کاخ چهلستون
  • کلیسای وانک
  • پل خواجو

بهترین مناظر تهران برای عکاسی

قله دماوند

شاید فکر کنید که برای عکاسی از مناظر طبیعی باید به شهرهای دیگر ایران به جز تهران سفر کندی، اما باید بدانید که تعدادی از سازه‌های بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی برای عکاسی، در تهران واقع شده‌اند. در ادامه این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

پل طبیعت

یکی از جاذبه‌های تهران که چند سالی است که ساخته شده، پل طبیعت تهران است. این پل بر روی اتوبان مدرس واقع شده و با نورپردازی جذابی که دارد، در شب بسیار تماشایی است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان هم در محله پامنار تهران واقع شده و یکی از بناهای تاریخی تهران است و تأسیس آن به دوران صفویان می‌رسد. کاشی‌کاری‌ها و معماری این بنا برای عکاسی معماری و عکاسی پرتره بسیار مناسب است.

موزه زمان نیاوران

موزه زمان هم با نمای فیروزه‌ای خود، طرف‌داران زیادی را در بین علاقه‌مندان به بناهای تاریخی و عکاسی از این بناها پیدا کرده است. نمای بیرونی این موزه برای عکاسی معماری و همچنین عکاسی مدلینگ بسیار محبوب است و در داخل موزه هم هر چیزی مربوط به زمان را می‌توانید پیدا کنید.

قلعه آغشت

یکی از جاذبه‌های بسیار پرطرف‌دار، اما کمتر شناخته شده در اطراف تهران، قلعه آغشت است. اگر از طرف‌داران سری فیلم‌های هری پاتر باشید، حتماً قلعه هاگوارتز را به یاد دارید. قلعه آغشت خیلی به آن قلعه رؤیایی شباهت دارد و به همین دلیل معروف شده است. البته باید بگوییم که این قلعه کاربری شخصی دارد و شما نمی‌توانید به داخل آن وارد شوید، اما خوب عکس‌برداری از نمای بیرونی این قلعه بسیار هیجان‌انگیز است و عکس‌های متفاوت و منحصربه‌فردی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بهترین مناظر مشهد برای عکاسی

ازآنجایی‌که شهر مقدس مشهد هم یکی از مقاصد زیارتی و گردشگری به‌حساب می‌آید و ممکن است بخواهید به این شهر سفر کنید، مکان‌های دیدنی این شهر را هم به شما معرفی می‌کنیم تا برای عکاسی بتوانید به آنها سر بزنید.

باغ وکیل‌آباد

باغ وکیل‌آباد یک باغ طبیعی و بکر است و برای افرادی که به طبیعت سرسبز و صدای آب و پرندگان علاقه دارند، می‌تواند مکان آرام‌بخش و زیبایی برای عکاسی باشد. این باغ در انتهای بلوار وکیل‌آباد در شهر مشهد واقع شده است.

پارک ملت

پارک ملت شهر مشهد هم یکی از جاذبه‌های عکاسی این شهر به شمار می‌رود. چرخ‌وفلک بزرگی که در این پارک احداث شده هم چشم بینندگان را خیره می‌کند و می‌توانید عکس‌هایی خیره‌کننده با آن بگیرید.

خانه تاریخی داروغه

اگر به عکاسی از خانه‌های تاریخی و حال و هوای قدیمی آنها علاقه دارید، حتماً باید به خانه تاریخی داروغه در مشهد سر بزنید. این خانه با یک تراس بزرگ و ستون‌هایی در وسط تراس و دیوارهایی پر نق و نگار، هوش از سر بازدیدکنندگان و عکاسان می‌برد. عکاسی با لباس محلی هم در این خانه خالی‌ازلطف نیست.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا بهترین مناظر طبیعی برای عکاسی در ایران را به شما معرفی کنیم. البته تمام این مکان‌هایی که معرفی کردیم طبیعی نیستند و بعضی از آنها به دست انسان ساخته شده‌اند، اما آن‌قدر قدمت دارند که جزئی از طبیعت شده‌اند و حس خوبی را به بینندگان منتقل می‌کنند.

اگر شما هم به عکاسی از طبیعت، بناهای تاریخی و عکاسی از خود و خانواده و دوستانتان علاقه دارید، حتماً با یک دوربین و یا گوشی هوشمند به این مکان‌هایی که معرفی کردیم سفر کنید و از عکاسی لذت ببرید.

سؤالات متداول

بهترین مناظر طبیعی برای عکاسی در ایران و نزدیک به تهران کدام‌اند؟

برای عکاسی می‌توانید به موزه زمان، پل طبیعت، کاخ گلستان و یا قلعه آغشت در نزدیکی تهران بروید.

در کجای ایران می‌توانیم عکس‌های زیبایی بگیریم؟

در شهرهای تاریخی مانند شیراز، اصفهان و یزد می‌توانید لوکیشن‌های خوبی برای عکاسی پیدا کنید.

بهترین مکان برای عکاسی در شیراز کجاست؟

باغ ارم، عمارت شاپوری و حافظیه برای عکاسی بسیار زیبا و پرطرف‌دار هستند.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *