تابستان کجای ایران بریم که خنک باشه؟

تابستان کجای ایران بریم که خنک باشه؟

تابستان فصل تعطیلات مدارس و شروع مسافرت‌های خانوادگی است، اما هوا در اکثر نقاط ایران گرم می‌شود و شاید شما را از رفتن به سفر منصرف کند. درست است که ایران یک کشور چهارفصل است، اما جنبه دیگر ایران این است که شما می‌توانید هم‌زمان هر چهارفصل را در این کشور تجربه کنید. مثلاً در بعضی مناطق ایران در فصل تابستان می‌توانید شاهد بارش برف هم باشید. فقط کافی است از جنوب ایران به شمال ایران سفر کنید، آن‌وقت متوجه اختلاف دما خواهید شد.

جنوب ایران آب‌وهوای گرمی دارد و بهترین زمان برای سفر به این مناطق زمستان است، اما برای فصل تابستان می‌توانید شهرهای شمالی با جنگل‌های سرسبز را در نظر بگیرید و از آب‌وهوای مطبوع آن لذت ببرید. به جز شمال ایران، مناطق دیگری هم هستند که در فصل تابستان آب‌وهوای خنکی دارند و می‌توانید برای سفر به این مکان‌ها برنامه‌ریزی کنید. حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا یکی از ناشناخته‌ترین مناطق ایران برای سفر در تابستان را به شما معرفی کنیم.

معرفی بهترین مقاصد برای سفر تابستانی در ایران

خیلی‌ها در فصل تابستان برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که به شهرهای توریستی مانند اصفهان، شیراز و یا مشهد بروند، اما پیشنهاد ما این است که امسال یک مقصد با آب‌وهوای خنک را برای سفر تابستانی خود انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از بهترین و خنک‌ترین جاهای ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

اسالم؛ شهری سرسبز در استان گیلان

شهر اسالم

اسالم یک شهر کوچک و بسیار سرسبز در شهرستان تالش استان گیلان است. شاید فکر کنید که استان گیلان در تابستان آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد، اما اسالم در واقع یک شهر در کوهپایه است که آب‌وهوای خنک و مطبوعی در فصل تابستان دارد. این شهر در بین کوه‌ها و مناطقی مانند جنگل گیسوم واقع شده و در تابستان آب‌وهوای خنکی دارد.

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایران یعنی جاده اسالم به خلخال هم در این منطقه قرار دارد و می‌توانید از گردش و عکاسی در این مکان لذت ببرید. مسیر اسالم به خلخال یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های جنگلی در کل ایران به شمار می‌رود و افراد زیادی در فصل بهار و تابستان این منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنند.

آلاشت؛ روستایی بکر در استان مازندران

شهر آلاشت

روستای آلاشت در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد و با محیط زیبایش، یکی از بهترین مقاصد تابستانی در ایران به شمار می‌رود. این روستا قدمتی طولانی دارد و هر سال تابستان افراد زیادی برای استفاده از آب‌وهوای خنک و محیط دل‌نشین این روستا، به آنجا سفر می‌کنند. آبشارهای شگفت‌انگیز و مسیرهای جنگلی هم در اطراف این روستا وجود دارد که شما را به ماجراجویی وادار می‌کند. این روستا یک رصدخانه هم دارد و دریاچه زیبای شورمست هم در ۵۰ کیلومتری آن واقع شده است؛ بنابراین، سفر به این روستا در تابستان به شما امکان می‌دهد که در یک فضا با آب و هوای خنک به تفریح و گردش بپردازید.

سرعین؛ شهر چشمه‌های طبیعی

شهر سرعین

شهرستان سرعین در استان اردبیل و در شمال غربی ایران واقع شده و مقصدی عالی برای فرار از گرمای تابستان است. این استان در واقع یکی از خنک‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود و در فصل زمستان خیلی مناسب سفر نیست، چون هوای بسیار سردی دارد.

سرعین به دلیل وجود چشمه‌های آب گرم طبیعی مشهور است. البته این چشمه‌ها خاصیت درکانی هم دارند و به همین دلیل محبوب هستند. بازدید از آتشفشان غیرفعال کوه سبلان و پل معلق مشگین شهر در اردبیل هم در هنگام سفر به سرعین از کارهایی است که حتماً باید انجام دهید.

فیلبند؛ بام مازندران

فیلبند

فیلبند که به بام استان مازندران معروف است، روستایی کوهستانی و کوچک است که در ارتفاع حدود ۲,۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. فیلبند به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد فقط در فصول گرم سال قابل بازدید است و بنابراین یک از مقاصد گردشگری بسیار محبوب در فصل تابستان به شمار می‌رود.

فیلبند مرتفع‌ترین نقطه در استان مازندران است و بر روی ابرها قرار دارد! دلیل اصلی علاقه مردم برای سفر به این روستای رؤیایی هم ابرها هستند. بیشتر اوقات ابرها در بین کوه‌ها به دام می‌افتند و منظره‌ای شگفت‌انگیز خلق می‌کنند که برای عکاسان بسیار سوژه خوبی خواهند بود.

جواهر ده؛ روستایی در نزدیکی رامسر

جواهر ده

جواهر ده مانند قطعه‌ای از بهشت بر روی زمین است و دمای آن به طور متوسط در روزهای گرم تابستان به ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این روستا در حدود ۳۰ کیلومتری رامسر در استان مازندران قرار دارد. چمنزارهای رنگارنگ پر از گل، آبشارها و چشمه‌های رؤیایی و نسیم خنکی که پوست شما را لمس می‌کند، این مکان را به انتخابی فوق‌العاده برای سفر تابستانی شما تبدیل خواهند کرد. یکی دیگر از جذابیت‌های این روستا مسیر رسیدن به آن است که بسیار زیبا و دیدنی است.

همچنین اگر می‌خواهید سنت و سبک زندگی مردم جواهر ده را بشناسید، تابستان زمان مناسبی برای سفر به جواهر ده است. در تابستان مردم کشتی و والیبال بازی می‌کنند و شما می‌توانید به‌عنوان تماشاگر در این مسابقات حضور داشته باشید.

در داخل روستا هتل و اقامتگاه هم برای مسافران تعبیه شده تا با خیال راحت به این منطقه سفر کنند. همچنین شما می‌توانید در هتل‌های شهرستان رامسر هم اقامت داشته باشید، چون فاصله رامسر تا جواهر ده فقط ۲۵ دقیقه است.

ماسال و باز هم گیلان

ماسال

ماسال یک منطقه بهشتی در ۶۰ کیلومتری تالش و ۵۵ کیلومتری رشت است. در این منظره طبیعی تقریباً دورافتاده در طول هر فصل می‌توانید اقیانوسی از مه ببینید. این اقیانوس خنک مه، رؤیای راه‌رفتن بر روی ابرها را برای شما به واقعیت تبدیل می‌کند.

ماسال ۶۲۲ کیلومتر عرض و ۸۴ متر هم ارتفاع از سطح دریا دارد و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع گیلان است.

غار علی‌صدر؛ منطقه‌ای خنک در دل کوه

غار علی‌صدر

غار علی‌صدر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران و جهان است. علی‌صدر همچنین یکی از غارهای آبی کمیاب است که امکان قایق‌سواری در آن وجود دارد. تفاوت شدید دمای داخل و خارج غار، این مکان را به مقصدی دلپذیر برای گردشگران تبدیل کرده است. غار علی‌صدر معجزه طبیعت است، زیرا مناظر شگفت‌انگیز زمین‌شناسی در آن به چشم می‌خورد.

غار علی‌صدر خارج از همدان در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. کبودرآهنگ بین دو شهر همدان و زنجان واقع شده، اما با همدان فاصله کمتری دارد.

روستای ماسوله در نزدیکی بندر انزلی

روستای ماسوله

ماسوله یک شهر تاریخی و توریستی و یک اثر معماری کامل است. سبک معماری در این منطقه خیلی جالب است و خانه‌ها طوری ساخته شده‌اند که حیاط خانه بالایی سقف خانه پایینی است. این روستا به‌صورت پلکانی شکل گرفته و ارتفاع پایین‌ترین قسمت تا بلندترین قسمت آن حدود ۱۲۰ متر است. گاهی اوقات مه زیبایی این روستا را در بر می‌گیرد که حال و هوای دلپذیری به خانه‌ها می‌دهد.

ماسوله با میانگین دمای سالانه ۱۳ درجه سانتی‌گراد، مقصد مناسبی برای تعطیلات تابستانی به شمار می‌رود.

فیروزکوه؛ منطقه‌ای خنک در نزدیکی تهران

فیروزکوه

آب‌وهوا در فیروزکوه در پاییز و زمستان سرد و برفی است، اما این منطقه می‌تواند یک استراحتگاه مطبوع تابستانی باشد. فیروزکوه علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که دیدن آنها در هوای خنک لذت‌بخش خواهد بود. برای نمونه می‌توان به کاروان‌سراها، قلعه‌های باستانی، گورستان‌های باستانی و عمارت‌های متعدد اشاره کرد.

لرستان؛ بهترین مقصد تابستانی

لرستان

استان لرستان به‌خاطر معماری و فرهنگ زیبای ایرانی، رقص، آوازهای شاد و البته بناهای معروفی چون قلعه فلک‌الافلاک معروف است. لرستان یکی از شهرهایی است که می‌تواند مقصد بسیار هیجان‌انگیزی برای فصل تابستان باشد. این شهر را باید گنجینه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دانست که هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

قلعه فلک‌الافلاک و چشم‌انداز زیبای آن از معروف‌ترین جاذبه‌های استان لرستان است. از دیگر مناظر لرستان باید به گرداب سنگی، پل شکسته (پل شاپوری)، آبشار بیشه، دریاچه کیو، دشت مخمل کوه و دره شیرز اشاره کرد.

کهگیلویه و بویراحمد؛ زادگاه اقوام لر

یکی دیگر از مناطقی که برای سفرهای تابستانی باید در نظر داشته باشید، کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر دوست‌داشتنی، خانه آبشارهای متعدد و دیگر شگفتی‌های طبیعی است.

هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن طبیعت بکر کهگیلویه و بویراحمد به این منطقه سفر می‌کنند، اما بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل تابستان است. هوای این شهر زیبا در اواسط تیرماه معتدل است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر می‌توان به آبشار یاسوج، آبشار بهرام بیگی، آبشار گنج بنار، آبشار زیبای کمر دوغ، شهر تاریخی بلاد شاپور و کتیبه‌های تنگ سروک از دوران امپراتوری اشکانی اشاره کرد.

رشته‌کوه دنا؛ جدیدترین منطقه گردشگری تابستانی

اگر عاشق طبیعت هستید و می‌خواهید از گرمای تابستان فرار کنید، حتماً به سمت رشته‌کوه دنا بروید. کوه دنا یکی از جدیدترین مناطق توسعه داده شده برای گردشگری است که آب‌وهوای خنکی در فصل تابستان دارد. این رشته‌کوه در دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و به‌عنوان مرتفع‌ترین کوه نقطه زاگرس شناخته می‌شود.

روستای جهان‌نما در گرگان

یکی دیگر از مقاصد معروف ایران در فصل تابستان، روستای زیبای جهان‌نما در گرگان است. این روستا جاذبه‌های فراوانی دارد و نه‌تنها یک مقصد تابستانی، بلکه یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل پاییز به شمار می‌رود.

روستای جهان‌نما ۳,۰۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و نام آن هم از واقعیت آمده است؛ یعنی وقتی در این روستا هستید، انگار جهان زیر پاهای شماست.

جاده پل زنگوله به بلده؛ منطقه‌ای ناشناخته و بسیار زیبا

یکی از مناطقی که شادی نام آن را نشنیده باشید، جاده پل زنگوله است. این جاده در اواسط مسیر تهران به چالوس قرار دارد و در واقع یک جاده فرعی است.

وقتی وارد جاده بشوید و به‌تدریج جلو بروید، روستاهایی را به ترتیب مشاهده می‌کنید که در دامنه البرز واقع شده‌اند و آب‌وهوایی کوهستانی دارند. سفر به این منطقه در فصل تابستان واقعاً دلچسب است و شاید مجبور شوید بعضی شب‌ها با چند پتو بخوابید!

کلام آخر

کشور ایران دیدنی‌ها و جاذبه‌های زیادی دارد، اما وقتی صحبت از فصل تابستان و گرما می‌شود، پیداکردن یک منطقه با آب‌وهوای خنک و جاذبه‌های طبیعی می‌تواند چاره کار باشد.

در این مطلب سعی کردیم تا بهترین و خنک‌ترین مناطق ایران برای سفر در فصل تابستان را به شما معرفی کنیم. حتماً برای سفر به این مکان‌ها برنامه‌ریزی کنید و از گذراندن چند روز تابستانی خنک لذت ببرید.

سؤالات متداول

آیا جای خنکی در ایران برای سفر تابستانی وجود دارد؟

بله، مناطق زیادی در ایران هستند که در فصل تابستان آب‌وهوای خنکی دارند.

خنک‌ترین مناطق ایران در فصل تابستان کدام‌اند؟

استان‌های شمالی و غربی ایران مانند مازندران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و… از مناطق خنک و خوش‌آب‌وهوا در فصل تابستان هستند.

آیا امکان بارش برف در ایران در فصل تابستان وجود دارد؟

بله، در بعضی مناطق ایران مانند استان اردبیل، ممکن است در فصل تابستان هم شاهد بارش برف باشید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *