راهنمای انتخاب سایز و رنگ تابلو برای مکان‌های مختلف منزل

راهنمای انتخاب سایز و رنگ تابلو برای مکان‌های مختلف منزل

انتخاب تابلو برای مکان‌های مختلف منزل کار سخت و چالش‌برانگیز است. وقتی برای خرید تابلو به بازار می‌روید اینکه چه تابلو با چه سبکی را انتخاب کنید بسیار مهم است. در اینجا سؤالات زیادی برای شما پیش می‌آید؟ ابعاد تابلو بهتر است چقدر باشد؟ آیا این تابلو با سبک دکوراسیون داخلی خانه من سازگار است؟

توجه به اندازه، جهت، کیفیت اثر هنری، نوع آن و کیفیت چاپ نوع مواد استفاده در آن بسیار مهم است. یکی دیگر از نکات مهم توجه به قاب یا فریم تابلو است. با توجه به همه این نکات می‌توانید تابلو نقاشی را برای خانه خود انتخاب کنید که ظاهر خانه شما را زیباتر کرده و سبک و سلیقه شخصی شما را منعکس می‌کند.

چگونه سایز مناسب تابلو را انتخاب کنیم؟

بهترین سایز تابلو برای خانه

اندازه تابلو بسیار مهم است. اگر قصد دارید با خرید تابلو نقاشی، تابلو عکاسی قاب شده یا نقاشی روی کاغذ اتاق خود را زیباتر کنید باید اندازه مناسب آن را انتخاب کنید. تابلو نقاشی جزئی از اتاق شما می‌شود و باید با سایر دکوراسیون روی دیوار هم‌خوانی داشته باشد.  تابلو نقاشی بزرگ یا کوچک نه‌تنها روی دیوار آویزان می‌شود بلکه کل فضا را به هم مربوط می‌کند. در مورد تابلوی‌های نقاشی از طبیعت اگر اندازه مناسبی نداشته باشند نمی‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

پوشش ۶۰ تا ۷۵ درصد از فضای دیوار

هر زمان که قصد دارید تابلو نقاشی روی بوم را خریداری کنید بهتر است روی پر کردن ⅔ تا ¾ سطح دیوار خود فکر کنید. اگر قصد دارید تابلو با تصویر چاپ‌شده بالای مبلمان خود آویزان کنید، اثر هنری بهتر است ⅔ تا ¾ کوچک‌تر از مبلمان انتخاب شود. برای مثال تابلویی ک قرار است بالای تخت خواب به عرض ۱۲۵ سانتی‌متر آویزان باشد باید در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر عرضه داشته باشد.

قبل از خرید تابلو دیوار را اندازه‌گیری کنید

قبل از خرید تابلوی نقاشی برای بخش‌های مختلف خانه باید دیوار موردنظر را اندازه‌گیری کنید. قابی که می‌خرید باید متناسب با دیواری باشد که روی آن قرار می‌گیرد. می‌توانید تابلو را در محل اندازه‌گیری کنید یا از فروشنده بخواهید ابعاد دقیق آن را به شما بگوید.

خرید تابلو بدون دانستن سایز اتاق

اگر در هنگام خرید اندازه دیوار اتاق را نمی‌دانستید بهتر است قاب بزرگ‌تر را خریداری کنید. برای همه پیش می‌آید که قاب عکس یا تابلوی زیبایی را می‌بینیم و تصمیم می‌گیریم آن را خریداری کنیم؛ اما ممکن است حدود و اندازه دیوار اتاق‌ها را فراموش کرده باشیم. در این مواقع بهتر است تابلو با ابعاد بزرگ‌تر را خریداری کنیم. زیرا هدف ما خرید اثر هنری و آویزان کردن به اتاق دیوار است. قاب یا تابلو بزرگ به‌خوبی دیده‌شده و زیبایی اتاق شما را بیشتر می‌کند. این در حالی است که قاب کوچک چندان کاربردی نیست.

تابلو افقی بخریم یا عمودی؟

تابلو نقاشی ممکن است عمودی یا افقی باشد. در هنگام خرید تابلو باید شکل فضای دیواری که قصد دارید روی آن نصب کنید را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید تصاویر قاب شده در فضای عمودی بین دو پنجره آویزان کنید، تابلویی با جهت عمودی خریداری کنید. این کار باعث می‌شود فضا جادارتر و بازتر به نظر برسد.

همچنین اگر می‌خواهید اثر هنری را روی دیوار خالی و عریض بالای تخت خواب یا میز ناهارخوری بزنید، تصویر منظره را افقی انتخاب کنید. با این کار اثر هنری ۶۰ تا ۷۵ درصد فضای دیوار را پوشش داده و به‌خوبی دیده می‌شود.

تابلو با کدام سبک مناسب‌تر است؟

تابلو با کدام سبک مناسب‌تر است؟

انتخاب تابلو هنری برای خانه برای اغلب افراد کار سختی است. تابلوهای هنری در سبک‌ها و انواع مختلف به فروش می‌رسند و ما نمی‌دانیم کدام سبک را انتخاب کرده و یا کدام برای خانه ما مناسب است. اگر به آثار هنری عکاس، نقاش یا طراح خاصی علاقه دارید مشکل شما تا حد زیادی حل شده است. می‌توانید آثار هنری همان فرد را خریداری کنید. اگر دکوراسیون منزل شما سبک ایرانی است توصیه میکنم قبل از هر انتخابی حتماً مقاله: راهنمای خرید تابلو برای دکوراسیون های مختلف خانه های ایرانی را کامل مطالع کنید تا با انتخاب تابلو برای فضاهای ایرانی بیشتر آشنا شوید و بهترین تصمیم را بگیرید.

در وهله اول اثر هنری را انتخاب کنید که به دیوار خانه شما آسیبی نرساند. در مرحله بعد می‌توانید مطالعه و بررسی کلی درباره چیدمان، دکوراسیون داخلی و تابلوی مناسب برای هرکدام داشته باشید. در این صورت در هنگام مراجعه برای خرید تابلو سردرگم نمی‌شوید و تابلو مناسب با خانه خود را پیدا می‌کنید.

تابلوی طبیعت برای هر خانه‌ای زیبا است

تابلوهای زیادی از طبیعت وجود دارد. این تابلوها همیشه زیبا بوده و هر بیننده را به خود جذب می‌کند. زیبایی طبیعت رقیبی نداشته و این تابلوها همیشه مد است. منظره از جنگل، دریا، آسمان یا حیوانات انتخاب خوبی برای اتاق نشیمن است. یکی دیگر از مزایای داشتن عکس از طبیعت در خانه قدرت شفابخش آن است.

سلامت روان و شادی از اثرات مثبت نگاه کردن به مناظر طبیعی است. وقتی به‌عکس طبیعت نگاه می‌کنید مغز شما همان واکنشی را نشان می‌دهد که در طبیعت حضور دارید. کارشناسان معتقدند که طبیعت، درمانگر است و این مسئله رابطه مستقیمی با بیماری‌های روانی در شهرها نسبت به روستا دارد.

اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید انتخاب تابلو طبیعت بسیار مناسب است. این تابلو علاوه بر زیبایی محل زندگی شما، از بیماری‌هایی مثل اضطراب، افسردگی و بیماری‌های روانی دیگر جلوگیری می‌کند.

چه نوع تابلویی را خریداری کنیم؟

چه نوع تابلویی را خریداری کنیم؟

بعد از انتخاب آثار هنری موردعلاقه خود و تعیین اندازه آن‌ها با توجه فضای خود، مرحله بعدی انتخاب نوع تابلو است. بهتر است از متریال مناسب برای چاپ عکس‌ها و قاب‌های خود استفاده کنید تا به تابلوی خود ظاهری مدرن و امروزی ببخشید. انواع و اقسام قاب، فریم و … برای نمایش تابلو در مکان‌های مختلف خانه وجود دارد.

قاب‌های فلوتر یا معلق Floater Frame

قاب‌های معلق از بهترین انتخاب‌ها برای انواع عکس، تصویر و بوم است. در این قاب، عکس با فاصله ۱ سانتی‌متر از لبه قرار می‌گیرد. قاب باکس‌های فلوتر در رنگ‌های مختلف سفید، مشکی، رنگ چوب و در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند.

 تخته فلزی

یکی دیگر از بهترین انتخاب‌ها برای نمایش آثار هنری روی دیوار خانه، استفاده از صفحه فلزی برای نصب است. این روش برای آویزان کردن عکس‌های طبیعت عالی است. تخته‌هایی که برای این کار انتخاب می‌کنید بهتر است تخت و صاف بوده و در فاصله معینی از دیوار به شکل شناور نصب شوند.

قاب‌های آکریلیک

قاب‌های آکریلیک از مدرن‌ترین روش‌های نمایش عکس و آثار هنری در خانه و گالری‌های هنری است. قاب‌های آکریلیک مقاوم و نشکن بوده و کیفیت عکس را به‌خوبی حفظ می‌کنند. این قاب‌ها با نگه‌داشتن پرتو نور در سطح خود جلوه‌ای سه‌بعدی ایجاد کرده و برای نمایش عکس‌های طبیعت مناسب هستند.

نقاشی روی بوم

یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌های نمایش آثار هنری آویزان کردن بوم نقاشی به شکل مستقیم روی دیوار است.

چه سبکی از تابلوهای نقاشی را برای چه قسمتی از خانه بخریم؟

چه سبکی از تابلوهای نقاشی را برای چه قسمتی از خانه بخریم؟

امروزه تابلو نقاشی بخش جدانشدنی از دکوراسیون داخلی است. همه قسمت‌های خانه از اتاق پذیرایی و نشیمن گرفته تا آشپزخانه و حمام، تابلوی مخصوص به خود دارند.

اولین قدم برای انتخاب تابلو برای خانه در نظر گرفتن سبک دکوراسیون داخلی و سبکی است که می‌خواهید برای اتاق خود ایجاد کنید. از اینجا شما می‌توانید تابلو مناسب با رنگ و طرح دلخواه را انتخاب کنید. تابلو می‌تواند مکمل یا متضاد با دکوراسیون داخلی باشد.

ایده‌های مناسب برای تابلو میز ناهارخوری

ازآنجایی‌که اغلب میزهای ناهارخوری بزرگ هستند بهتر است تابلو بزرگ را برای این قسمت انتخاب کنید. اگر تابلو کوچک را برای دیوار میز ناهارخوری انتخاب کنید برای پر کردن فضا به چند تابلو نیاز دارید. آویزان کردن آثار هنری کوچک در کنار میز ناهارخوری بزرگ ازلحاظ بصری، قدرت لازم را نداشته و تأثیر احساسی لازم را ندارد.

قاب‌های آکریلیک و عکس‌های نصب‌شده روی قاب فلزی برای دیوار میز ناهارخوری مناسب هستند.

عکس‌های سیاه‌وسفید خانوادگی در راهرو خانه

با چاپ عکس‌های خانوادگی به اندازه و سایز دلخواه به شکل سیاه‌وسفید و نمایش آن‌ها در قاب ساده می‌توانید راهرو خانه را از سادگی دربیاورید. عکس‌های سیاه‌وسفید حس نوستالژی و قدیمی داشته و با هیچ‌یک از طرح‌های رنگی شما تضادی ندارند.

در گوشه دیوار اتاق‌ها گالری هنری ایجاد کنید

شما در هر گوشه‌ای از اتاق یا به عبارتی گوشه دیوارها می‌توانید گالری از عکس‌ها داشته باشید. اغلب تصور ما این است که مجموعه قاب‌ها که در کنار هم گالری را تشکیل می‌دهند باید بالای کمد یا مبل قرا گیرند؛ اما شما در هر گوشه‌ای می‌توانید گالری عکس ایجاد کنید که بر جذابیت کار شما نیز می‌افزاید.

مجموعه‌ای آثار هنری در اتاق با سقف بلند

می‌توانید مجموعه‌ای از آثار یک هنرمند را به‌صورت گالری روی دیوار نشیمن استفاده کنید. گالری پرتره‌ها فضای اتاق را پرجنب‌وجوش کرده و سقف را بلندتر جلوه می‌دهد. از این روش به‌جای شلوغ کردن اتاق با مبلمان زیاد استفاده کنید.

پوشش کامل اتاق نشیمن با تابلو

می‌توانید یکی از دیوارهای اتاق نشیمن به‌عنوان‌مثال دیوار پشت مبل را با نقاشی دیواری بپوشانید. نقاشی دیواری حس صمیمت را ایجاد کند، انگار که در حال تماشای نقاشی در موزه هستید. با چیدمان مناسب در جلوی تابلو می‌توانید آن را از لمس شدن دور نگه‌دارید.

انواع تابلوهای هنری جدید در سال ۲۰۲۴

انواع تابلوهای هنری جدید در سال 2024

یکی از روش‌های انتخاب تابلو مطابق با مد روز است. اگر می‌خواهید بدانید در سال ۲۰۲۴ چه تابلوهای محبوبیت بیشتری دارد و دوست دارید دکوراسیون خانه شما مطابق با آن باشد می‌توانید در اینترنت جستجو کنید. دنیایی از رنگ، سبک و فن‌های مختلف وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ ترند شده‌اند. این تابلوهای جدید به‌خوبی دکوراسیون خانه شما را متحول کرده و شخصیت شما را منعکس می‌کند.

نقاشی‌های برجسته رزین

یکی از تابلوهایی پرطرفدار در سال ۲۰۲۴ تابلوهای رزین هستند. این تابلوها به‌صورت برجسته و پرزرق‌وبرق بوده و به‌صورت چندبعدی ساخته می‌شوند. تابلوهای زیبای الهام گرفته از طبیعت انتخاب خوبی برای اتاق نشیمن و اتاق پذیرایی هستند. این تابلو با انواع سبک‌های دکوراسیون هم‌خوانی داشته و فضای خانه شما را زیباتر می‌کند.

نقاشی‌های پاستلی برای القای آرامش به خانه

نقاشی‌های پاستلی اغلب از رنگ‌های آرام برخوردار بوده و آرامش را به فضای خانه شما می‌آورند. تابلوی پاستیل برای استفاده در اتاق‌خواب و فضای نشیمن انتخاب خوبی است. این سایه‌های ملایم را با مبلمان سبک و دکوراسیون مینیمالیستی ترکیب کنید تا خانه‌ای آرام و جذاب داشته باشید.

تابلوهای بزرگ دیواری

تابلوهای دیواری بزرگ با تصاویر زیبا و پرجنب‌وجوش یا عکس‌های باکیفیت می‌توانند به‌عنوان نقطه کانونی دیوار اتاق پذیرایی شما قرار گیرند. این مدل تابلو در سال‌های اخیر مورد استقبال قرارگرفته است. تابلوی بزرگ را می‌توانید بالای تخت خواب، بالای مبل و در نزدیکی در ورودی نصب کنید.

نقاشی آکریلیک روی بوم

نقاشی رنگ‌روغن یا آکریلیک که تمام آن کار دست است می‌تواند انرژی و جنب‌وجوش زیادی را به خانه شما بیاورد. این تابلو با رنگ‌های زیبا و بی‌نظیری که دارد می‌تواند به‌عنوان نقطه کانونی روی دیوار خنثی قرار بگیرد.

روش‌های مختلف آویزان کردن تابلو روی دیوار خانه

آویزان کردن تابلو روی دیوار کار سختی نیست شما می‌توانید به کمک میخ، پیچ و قلاب آویز تابلو را به دیوار متصل کنید؛ اما در کنار این‌ها روش‌های مختلفی برای قراردادان تابلوها در کنار هم وجود دارد. این روش‌ها شامل آویز تکی، آویز بلوکی و سالنی هستند. شما با انتخاب هر یک از این روش‌ها می‌توانید تابلو را روی دیوار نصب‌کرده و حس و حال و خلاقیت خود را به مخاطب نشان دهید.

انتخاب قاب عکس مناسب نیز بسیار مهم است. قاب علاوه بر اینکه اثر را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد مرز مشخصی بین عکس و دیوار مشخص می‌کند. طراحی نحوه قرار گرفتن قاب‌های روی دیوار نیز بسیار مهم است. قاب عکس‌های تکی باید از فاصله مشخصی از زمین روی دیوار چسبانده شوند. این تنها قانونی است که باید به آن توجه شود.

اما در مورد چند عکس و تابلو باید به طراحی توجه ویژه‌ای بشود. طراحی ایدئال تابلوها روی دیوار به موتیف، موضوع تابلو، اتاق، مبلمان و البته سلیقه شما بستگی دارد.

مکان مناسب تابلو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ابتدا مکان مناسب برای تصاویر خود را پیدا کنید. تصاویر و تابلوها باید در جایی آویزان شوند که به‌خوبی دیده شوند. عکس یا مجموعه‌ای از تابلوها نباید برای دیوار خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشند. اگر خیلی کوچک باشند روی دیوار گم می‌شوند. اگر تابلو خیلی بزرگ باشند نیز محدودیت‌هایی برای شما دارد.

اگر دیوار خیلی کوچک باشد، یعنی فضای خالی کنار قاب به سمت مبلمان، درها یا گوشه‌های خیلی کوچک باشد، فشرده به نظر می‌رسد. در این صورت باید جای دیگری برای تابلو پیدا کنید.

تابلو را در مکانی با نور مناسب قرار دهید

نور علاوه بر اینکه تأثیر زیادی روی ادراک مفهوم تابلو دارد، رنگ و جزئیات تابلو را بهتر نشان می‌دهد. در حالت ایدئال بهتر است نورپردازی به‌صورت یکنواخت و پراکنده باشد و هیچ نقطه تاریکی روی تابلو نباشد. نصب نورافکن بالای تابلو روشی است که برای این کار به کمک شما می‌آید.

اگر تابلو در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرد ممکن است در برابر اشعه ماورا بنفش آسیب ببینید. همچنین شیشه روی تابلو نور را منعکس کرده و تابلو به‌خوبی دیده نمی‌شود. برای محافظت بیشتر تابلو در برابر نور خورشید می‌توانید از شیشه‌های محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش استفاده کنید.

رنگ دیوار نیز در بیشتر مواقع خنثی است و دست شما را برای طراحی‌های مختلف باز می‌گذارد.

قبل از آویزان کردن تابلو، مدل را امتحان کنید

قبل از اینکه دیوارها را سوراخ‌کنید و تابلو را نصب کنید بهتر است طرح موردنظر را روی دیوار امتحان کنید. برای این کار می‌توانید از طرح‌های دیجیتال کمک بگیرید. چسباندن کاغذهایی با اندازه تابلوها روی دیوار هم کمک می‌کند مطمئن شوید طرح روی دیوار زیبا می‌شود یا خیر.

ترتیب و ایده‌های آویزان کردن تابلوها

با توجه به سبک اتاق، چیدمان و سلیقه می‌توانید یکی از روش‌های چیدمان خطی یا آشفته را انتخاب کنید. چشم انسان خطوط متقارن و خطی را دوست دارد؛ بنابراین چیدمان افقی یا عمودی تابلو انتخاب خوبی برای این کار است.

انواع طراحی برای آویز عکس:

  • آویز تک
  • آویز افقی
  • آویز عمودی
  • تابلو سه‌تایی
  • تابلو به‌صورت بلوکی
  • آویز تابلو به سبک سالن
  • آویز تابلو روی لبه

سخن پایانی

تابلو نقاشی سایزها و رنگ‌های مختلفی دارد و شما با توجه به سلیقه و دکوراسیون داخلی خود می‌توانید آن‌ها را روی دیوار نصب کنید. روش‌های نصب تابلو و نوع قاب تابلو نیز بسیار مهم است. گاهی اوقات مجموعه‌ای از آینه‌های قدیمی می‌تواند در کنار هم یک گالری هنری ایجاد کرده و فضای خانه ما را دگرگون کند. مرز خلاقیت و ایده در انتخاب تابلو نامحدود است؛ بنابراین انتخاب خود را به طرح‌های کلیشه‌ای محدود نکنید.

سؤالات متداول

  • بهتر است تابلو را با چه سایزی انتخاب کنیم؟ سایز تابلو به سلیقه شما و فضای دیوار خانه بستگی دارد.
  • تابلو بزرگ بهتر است یا تابلوی کوچک؟ تابلو بزرگ جزئیات را بهتر نشان داده و بیشتر به چشم می‌آید.
  • برای نصب تابلو از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟ انواع روش‌های تکی، افقی، عمودی، سه‌تکه و آشفته برای نصب تابلو وجود دارد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *