نجات عکس قدیمی از آلبوم چسبی

عکس چسبیده به شیشه را چگونه جدا کنیم?

همه ما در خانه حداقل یک آلبوم قدیمی با ارزش داریم. آلبومی که نگهدارنده تمام خاطرات و یاد عزیزانمان است. هر وسیله با ارزشی به مراقبت و توجه نیاز دارد. اگر عکس‌هایتان هنوز در آلبوم‌های قدیمی هستند و گوشه‌هایشان دارد کم کم زرد می شود، باید عجله کنید. خراب شدن آلبوم عکس قدیمی به معنی محو شدن خاطرات شیرین است. ما در این مقاله راهنمای کاربردی برای نجات عکس‌ها از آلبوم‌های چسبی قدیمی آماده کرده‌ایم. پس به سراغ گنجه آلبوم‌ها بروید و تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

برای عکسهای آلبوم چسبی چه اتفاقی می‌افتد؟

حتما تا بحال چندین آلبوم چسبی از نزدیک دیده‌اید. این آلبوم‌های قدیمی یک ورقه چسبناک در زیر دارند که عکس روی آن محکم می‌شود. لایه بعدی یک محافظ شفاف برای روی عکس‌هاست. مشکل اینجاست که چسب این آلبوم‌ها بسیار اسیدی است. به همین دلیل در طول زمان جداکردن عکس از آن بسیار سخت می‌شود.

ترکیب اسید چسب با پلاستیک رویه، همان چیزیست که عکس‌های زیبای خانوادگی شما را نابود می‌کند. این اتفاق به مرور می‌افتد و هر چه آلبوم قدیمی‌تر باشد خطر آسیب به عکس‌ها بیشتر است. پس اگر یکی از این آلبوم‌های پرخاطره را در خانه دارید، هرچه سریعتر برای نجات آن اقدام کنید.

نگهداری از عکس قدیمی

چطور عکس‌ها را از آلبوم نجات دهیم؟

بهترین و مطمئن‌ترین راه حل این است که عکس‌ها را از آلبوم چسبی جدا کنید. برای برداشتن عکس از این نوع آلبوم‌ها باید دقت ویژه‌ای به خرج دهید. از گوشه عکس شروع کنید و اگر عکس با یک کشش ملایم جدا نمی‌شود هیچ فشاری به کار نبرید. در ادامه به چند نکته برای جدا کردن عکس‌های اشاره می‌کنیم. توصیه می‌کنیم سری هم به مقاله راهنمای نگهداری از عکسهای قدیمی بزنید.

۱. راه حل شیمیایی

در این روش می‌توانید از حلال‌های شیمیایی چسب استفاده کنید. این حلال‌ها در مغازه‌ها و فروشگاه‌های ابزار پیدا می‌شوند. اگر حلال مناسب در دسترستان نیست از تینر استفاده کنید. تینر به دلیل دارا بودن هپتان، همان کار را برایتان انجام می‌دهد. با یک کاردک یا ماله به آهستگی حلال را به چسب بمالید و سعی کنید عکس را بالا نگه دارید. حلال به سرعت از پشت عکس تبخیر می‌شود و آسیبی به آن نمی‌زند. این کار را ادامه بدهید تا تمام قسمت‌های عکس از چسب جدا بشود.

۲. راه حل فیزیکی

 راه حل شیمیایی کمی دقت می‌خواهد تا خود ماده به عکس آسیب نزند. اگر راه آسان‌تری می‌خواهید از روش‌های فیزیکی استفاده کنید. یکی از راه‌حل‌های دم دستی استفاده از نخ دندان است. تکه‌ای از نخ را ببرید. حالا آن را به آرامی از زیر عکس عبور دهید تا پیوند میان چسب و عکس را پاره کند. بعد از جدا شدن کامل، عکس را از آلبوم خارج کنید و نجاتش دهید!

۳. حرارت

 اگر عکستان با نخ دندان جدا نشد به سراغ سشوار بروید. برای اینکار چسب را به آرامی با یک سشوآر حرارت دهید. از حداقل حرارت استفاده کنید تا اگر کارساز نبود کم کم دما را بالا ببرید. این کار را در چند مرحله انجام دهید و در میان مکث کنید و وضعیت عکس را چک کنید. شما باید مطمئن شوید که عکس‌ها را بیش از اندازه گرم نکرده‌اید. برای تاثیر بیشتر می‌توانید ترکیب این روش با روش فیزیکی استفاده کنید.

چطور عکس قدیمی را از آلبوم جدا کنیم

*نکته: هرکدام از این شیوه‌ها ممکن است گاه منجر به نابودی عکس‌ها شوند. پیشنهاد می‌کنیم این روش‌ها را با احتیاط و هرچه سریع‌تر پیش از تخریب بیش تر عکس ها به کار ببرید.

بعد از جداسازی عکس‌ها چه کنیم؟

اگر موفق به جداسازی تمام عکس‌ها شدید کار زیادی باقی نمانده است. حالا فقط باید عکس‌ها را اسکن کنید. با داشتن نسخه دیجیتال عکس، می‌توانید در هر زمان آن را مجددا چاپ کنید.

برای چاپ عکسهایتان روی باکیفیت‌ترین کاغذ، از سرویس آنلاین عکس پرینت استفاده کنید. در عکس پرینت تمام خاطرات شما با تکنولوژی چاپ فتوشیمی و در واحد تولید بروز و مجهز تولید می‌شوند. شما می‌توانید به طور آنلاین، عکسهایتان را روی محصولات خلاقانه فتوبوک، شاسی، انواع کاغذ عکس، بوم، قاب عکس، مگنت و… سفارش دهید. ما برای محفوظ کردن خاطرات زیبای شما در کنارتان هستیم.

۴.۷/۵ - (۳۱ امتیاز)

5 دیدگاه ها

  • فرشته ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام ، ما تو خونمون یه عالمه آلبوم قدیمی داریم که اتفاقا چسبی هم نیستند اما خود عکسها بعد از گذشت این همه سال یه ماده چسبناک از خودشون ترشح کردن که باعث شده عکسها کثیف و چسبناک بشن ، با هیچی هم قابل شست شو نیستند ، آیا راه حلی برای تمیز کردنشون دارید که به من کمک کنه ؟

    • الهه حسین پور ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

      سلام دوست عزیز
      چند راه هست که می‌تونید با احتیاط ازشون استفاده کنید
      اول اینکه با نوک انگشت اشاره روی عکس و چسب‌ها رو مالش بدین تا کم‌کم چسبها جدا بشن
      اگر جواب نداد از گرمای سشوار استفاده کنید. فقط دقت کنید که عکستون آسیب نبینه، حرارت رو زیاد بالا نبرید و فاصله حداقل پنج سانتی متر رو حفظ کنید.
      بعضیا هم معتقدن میشه عکسها رو داخل یک زیپ کیپ یا نایلون پلاستیکی قرار داد، و بعدش گذاشتشون ۱۰ دقیقه داخل فریزر. یا این کار ممکنه چسب‌ها سفت و سخت بشن و بشه با یک وسیله نسبتا تیز جداشون کرد.
      در آخر هم میتونید از مغازه ابزارآلات حلال چسب خریداری کنید. ولی قبلش مطمئن بشید که به خود عکستون آسیبی نزنه.
      موفق باشید

  • فرزانه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

    سلام وقت بخیر واسه عکسی که به شیشه قاب چسبیده چیکار کنیم که بدون آسیب بتونیم عکس رو جدا کنیم?

  • آرمان ۱۵ آذر ۱۴۰۱

    سلام وقتتون بخیر ، عکسهای ما تو آلبوم هستن ، بعضی هاشونم از آلبوم بیرونن ، اما از گوشه شروع شدن به بنفش شدن و این بنفش شدن اونقدر پیش می‌ره تا عکس بطور کامل از بین می‌ره ، علتش چیه ، چیکار کنم بقیش اینطوری نشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *