آموزش فروش عکس در سایت های ایرانی و خارجی

آموزش فروش عکس در سایت های ایرانی و خارجی

سال‌ها پیش، تنها راه کسب درآمد از فروش عکس‌ها، استفاده از استودیوهای عکاسی بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، هر عکاسی، چه آماتور و چه حرفه ای، می‌تواند با استفاده از سایت‌های عکاسی ایرانی و خارجی برای عکس‌های خود یک خریدار آنلاین پیدا کند. یادگیری نحوه توسعه محصولات، تبلیغ عکس‌ها و انتخاب خریدار به شما کمک می‌کند تا به سرعت درآمد کسب کنید. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم تا با آموزش فروش عکس در سایت‌های ایرانی و خارجی و معرفی ۱۰ سایت برتر فروش عکس به شما در این زمینه کمک کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آن چه که باید درباره فروش عکس از طریق سایت‌ها بدانید به شما بگوییم.

آموزش فروش عکس در سایت‌های ایرانی و خارجی

برای آن که بتوانید به درستی عکس‌های خود را در سایت‌های ایرانی و خارجی به فروش برسانید لازم است به مراحلی که در ادامه به آن ها اشاره شده مسلط شوید. تا انتها این مراحل را دنبال کنید تا درنهایت بتوانید عکس‌های خود را در سایت‌های دلخواه خود بفروشید.

مرحله اول: خریدار خود را بشناسید

اگر می‌خواهید عکس‌های خود را به صورت آنلاین و در سایت‌های ایرانی و خارجی بفروشید، باید پایگاه مشتریان خود را بشناسید. امروزه، بزرگترین خریداران عکس سهام وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت‌های کوچک متوسط ‌هستند. شرکت‌های بزرگ‌تر نیز عکس‌های استوک زیادی می‌خرند، اما اغلب عکاسان داخلی دارند، بنابراین باید روی شناخت خریداران خود تمرکز کنید.

مرحله دوم: بدانید چه چیزی می‌فروشد

علاوه بر این که می‌دانید عکس‌های خود را به چه کسی می‌فروشید، باید انواع عکس‌هایی را که اغلب مردم می‌خرند نیز بشناسید. به طور کلی، انواع عکس‌هایی که بهترین فروش را دارند عبارتند از:

  • افراد (در خانه، بازی، و محل کار)؛
  • طبیعت؛
  • غذا؛
  • مسافرت و گشت و گذار؛
  • شهرها؛
  • ابزارها.

**نکته: دسته‌بندی های مختلف را در برخی از سایت‌ها که در این مقاله مورد آنها صحبت خواهیم کرد، مرور کنید. این کار به شما ایده محکمی از برخی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین انواع تصاویری که امروزه به فروش می‌رسد، خواهد داد.

مرحله سوم: جایگاه خود را پیدا کنید

فروش آنلاین عکس برای کسب درآمد خیلی آسان نیست. از یک طرف، امکانات بی‌حد و حصری برای فروش عکس‌هایتان در سایت‌های ایرانی و خارجی وجود دارد. از طرفی دیگر نیز، هزاران عکاس مانند شما هستند که سعی می‌کنند از فروش آنلاین عکس‌های خود پول دربیاورند. برای متمایز شدن، باید جایگاه خود را پیدا کنید. هر عکاس موفقی، سبک خاص خودش است. برای فروش آنلاین عکس خود در سایت‌های ایرانی و خارجی، ابتدا باید جایگاه خود را در بازار پیدا کنید و سبک خود را نیز توسعه دهید.

مرحله چهارم: مخاطبان خود را افزایش دهید

اگر به دنبال راه‌هایی برای «فروش آنلاین عکس‌های خود» هستید، باید شبکه‌ای شوید و افرادی را پیدا کنید که به دنبال عکس‌هایی هستند که خلق می‌کنید. مانند یوتیوبرها، وبلاگ نویسان و به طور کلی هنرمندان، عکاسان نیز باید روی افزایش مخاطبان خود سرمایه گذاری کنند. به هر حال، آن‌ها بلوک‌های سازنده کسب‌وکار هستند و درنهایت کسانی هستند که تصمیم می‌گیرند آیا شما قادر به فروش آنلاین عکس‌ها هستید یا خیر.

سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بصری مانند اینستاگرام با مخاطبان داخلی مکان‌های خوبی برای شروع هستند. با این حال، هنگام یادگیری نحوه فروش آنلاین عکس و کسب درآمد، ارزش دارد که یکی از سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس را بررسی کنید، جایی که می‌توانید با عکاسان دیگر ارتباط برقرار کرده و شروع به افزایش دنبال‌کنندگان کنید.

پیوند دادن حساب‌های اشتراک‌گذاری عکس ممکن است مدیریت آنها را نیز آسان‌تر کند. همچنین یک راه عالی برای افزایش دید شما است. با پیوند دادن حساب‌های خود، می‌توانید با یک کلیک و یک پست، عکس‌های خود را در اینستاگرام، فیس‌بوک و موارد دیگر منتشر کنید. به عنوان مثال، برای انجام این کار در اینستاگرام، به سادگی به Options->Settings->Linked Accounts بروید. به این ترتیب مخاطبان خود را افزایش می‌دهید. با افزایش مخاطبان خود و ایجاد برند برای خود، نه‌تنها فروش آثار خود را در هر یک از سایتهای ایرانی و خارجی آسان‌تر می‌کنید، بلکه می‌توانید مبلغ بیشتری نیز دریافت کنید.

مرحله پنجم: یک سایت مناسب برای فروش عکس‌های خود بیابید

به نرخ‌های پرداخت چندین سایت مختلف نگاه کنید. سایت‌های اصلی عکس استوک مانند Dreamstime، freedigitalphotos.net و Shutterstock انتخاب‌های محبوبی برای عکاسان آماتور هستند، در حالی که حرفه‌ای‌ها اغلب Getty Images یا Corbis را انتخاب می‌کنند. هر کدام از این سایت‌ها نرخ پرداخت متفاوتی دارند، اما اکثر سایت‌ها حداقل ۳۰ درصد کمیسیون ارائه می‌دهند. قبل از ثبت‌نام، حتماً نرخ کمیسیون هر سایت را بررسی کنید. اغلب، محبوب‌ترین سایت‌ها کمترین کمیسیون را پرداخت می‌کنند. این که بخواهید سریع با پول کمتر عکس‌هایتان را بفروشید یا نه، کاملاً به خودتان بستگی دارد!

مرحله ششم: الزامات و مضامین سایت را بررسی کنید

الزامات و مضامین سایت انتخابی را به خوبی بررسی کرده تا از رد تصاویر جلوگیری کنید. هر سایتی الزامات خاص خود را برای کیفیت دانلود و تمرکز خاص خود روی موضوعات دارد. اگر شرایط خاص سایت را رعایت نکنید، تصاویر شما پذیرفته نمی‌شوند. قبل از ارسال، مطمئن شوید که عکس‌های شما شرایط لازم را دارند و با موضوع سایت مطابقت دارند. به عنوان مثال، Dreamstime برای اندازه دانلود به حداقل ۳ مگاپیکسل نیاز دارد و همچنین عکس‌های تجاری را ترجیح می‌دهد.

مرحله هفتم: ایجاد حساب کاربری در سایت‌های ایرانی و خارجی فروش عکس

اغلب ثبت‌نام در سایت‌های ایرانی و خارجی که برای فروش عکس‌هایتان انتخاب می‌کنید، رایگان است. اگر سایت رایگان نیست، ممکن است بخواهید در استفاده از آنها تجدید نظر کنید، مگر این که هزینه آن بسیار ارزان و با یک‌بار پرداخت انجام شود. حتماً دستورالعمل‌های سایت را به دقت بخوانید، زیرا اغلب اطلاعات مهمی در مورد مسائل مربوط به پرداخت و حق نسخه‌برداری در آن ها گنجانده شده است.

مرحله هشتم: قسمت پرداختی حساب خود را بررسی و تکمیل کنید

بیشتر سایت‌ها از طریق پی پال مبالغ را به شما پرداخت می‌کنند، اگرچه ممکن است تعداد کمی از سایت‌ها از طریق ایمیل و پرداخت را از طریق چک انجام دهند. شما باید آدرس ایمیل مرتبط با حساب پی پال خود را به همراه هرگونه اطلاعات اضافی که نیاز دارند ارائه دهید. اگر حساب پی پال ندارید، یک حساب پی پال را راه اندازی کنید. تسویه حساب با شما از سایتی به سایت دیگر متفاوت است. برخی فقط زمانی به شما پرداخت می‌کنند که شما درخواست وجه نقد کنید و برخی دیگر در روز خاصی از ماه مبالغ را پرداخت می‌کنند. قبل از دادن اطلاعات حساب کاربری یا آدرس منزل خود، مطمئن شوید که در یک سایت معتبر ثبت‌نام کرده‌اید.

مرحله نهم: ثبت‌نام برای چندین سایت را در نظر بگیرید

 ثبت نام برای چندین سایت می‌تواند به شما امکان کسب درآمد بیشتر بدهد، اما مراقب باشید! اگر تصویری را در یک سایت می‌فروشید، ممکن است مجبور شوید آن را در تمام سایت‌های دیگر حذف کنید. همچنین، برخی از سایت‌ها قراردادهای انحصاری را ارائه می‌دهند که اگر فقط عکس‌های خود را به آنها بفروشید، مبلغ بیشتری را در ازای هر عکس پرداخت می‌کنند. قبل از ثبت‌نام در چندین سایت، تمام موارد و الزامات آن ها را بخوانید.

نکاتی که باید در فروش عکس در سایت‌های ایرانی و خارجی به آن ها توجه کنید

برای آن که بتوانید به خوبی و به درستی در فضای آنلاین و سایت‌های ایرانی و خارجی به فروش عکس‌هایتان بپردازید علاوه بر مراحل بالا باید به نکاتی نیز توجه کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

۱.یک نمونه کار متنوع از تصاویر دیجیتال ایجاد کنید

 اگر فقط ۴ یا ۵ سوژه اصلی در تصاویر خود داشته باشید، آنها فقط برای نوع خاصی از مشتری جذاب خواهند بود. در حالی که هنوز هم می‌توانید از این راه درآمد کسب کنید، بهتر است مجموعه‌ای متنوع از تصاویر با موضوعات و رنگ‌های مختلف داشته باشید. هرچه تصاویر شما برای افراد بیشتری جذابیت داشته باشد، پول بیشتری به دست خواهید آورد.

۲.برای کسب بیشترین درآمد، تصاویر عمومی را انتخاب کنید

 تصاویر عمومی برای بیشتر مخاطبان جذاب هستند، بنابراین این عکس‌ها بیشتر از تصاویر غیرمعمول به فروش می‌رسند. نمونه کارهای دیجیتالی خود را مرور کنید و تصاویر عمومی را با جذابیت انبوه انتخاب کنید. به عنوان مثال، تصاویر گل‌ها، مناظر، عکس‌های تک سوژه مانند قفسه کتاب‌های قدیمی، آسیاب بادی یا بطری شراب در این زمینه به خوبی کار می‌کنند.

۳.برای کسب بهترین نتیجه، تصاویری را انتخاب کنید که کیفیت بالایی دارند

 اکثر سایت‌های ایرانی و خارجی فروش عکس، قوانینی در مورد وضوح، اندازه، فرمت فایل و غیره دارند. مطمئن شوید که تصاویر شما از این قوانین پیروی می‌کنند تا رد نشوند. اگر سایتی که از آن استفاده می‌کنید الزامات مشخصی نداشته باشد، مشتریان به احتمال زیاد تصاویری با کیفیت بالا با وضوح خوب خریداری می‌کنند. فقط بهترین کارهای خود را ارائه دهید. تصاویری با جزئیات واضح و رنگ متعادل انتخاب کنید. به عنوان مثال، تصاویر تار و با کنتراست بالا، انتخاب مناسبی نیستند.

۴.تصاویر خود را با برچسب‌های مرتبط تگ کنید

تصاویر خود را با برچسب‌های مرتبط تگ کنید تا در جستجوهای سایت ظاهر شوند. هنگامی که عکس‌های خود را در وب‌سایت ها آپلود می‌کنید، آنها در میان هزاران عکس دیگر قرار می‌گیرند. فکر کردن به برچسب‌ها برای هر تصویر به آنها کمک می‌کند تا در جستجوها ظاهر شوند. برای هر تصویر چندین برچسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر تصویری از ساحل آپلود می‌کنید، برچسب‌های شما ممکن است شامل کلماتی مانند “ساحل”، “سرگرمی”، “روز آفتابی”، “شن”، “موج سواری” یا “گرمسیری” باشد.

از ترکیبی از برچسب‌های عمومی و برچسب‌های خاص استفاده کنید. برچسب‌های عمومی محبوب‌ترین برچسب‌ها هستند زیرا بیشترین جست‌وجو را دارند. استفاده از برچسب‌های عمومی عکس‌های شما را در معرض دید اکثر مردم قرار می‌دهد. برچسب‌های خاص می‌توانند تصاویر شما را در مقابل گروه متفاوتی از افراد قرار دهند. از ترکیبی از هر دو استفاده کنید، تا هم افرادی که به دنبال چیزی خاص هستند بتوانند شما را پیدا کنند و هم افرادی که برای عبارات کلی جست‌وجو می‌کنند.

۵.از استفاده از تصاویر دارای افراد یا نمایش جزئیات در آنها خودداری کنید

 هر شخصی که در عکس‌های شما ظاهر می‌شود باید قبل از فروش تصویر، فرم انتشار را امضا کند. همین امر در مورد تصاویری که دارایی شخصی شخص را نشان می‌دهد، مانند ویترین فروشگاه محلی یا انبار همسایه شما، صدق می‌کند. شما باید هر بار که از تصویری مانند این استفاده می‌کنید، فرم‌های قانونی صحیح را ردیابی کرده و آنها را امضا کنید، که تخطی از آن دردسرساز خواهد بود.

معرفی ۱۰ سایت برتر فروش عکس خارجی

متاسفانه تا لحظه تولید این محتوا هیچ سایت مفید ایرانی که در زمینه فروش عکس باشد پیدا نکردیم که در این لیست قرار دهیم، شما اگر سایت خوب و موفقی سراغ دارید در بخش نظرات همین مقاله معرفی کنید تا پس از بررسی در لیست سایت ها قرار دهیم

۱۰ سایت برتر فروش عکس باید آنها را بشناسید به شرح زیر است:

۱. سایت Shutterstock

Shutterstock

سایت Shutterstock یکی از محبوب‌ترین و بهترین وب سایت‌ها برای فروش آنلاین عکاسی است. آنها تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به مشارکت کنندگان پرداخت کرده‌اند. پس از آپلود یک عکس در Shutterstock، همچنان این سایت به شما امکان می‌دهد حق چاپ خود را حفظ کنید. شهرت دیگر آنها این است که آنها یک وب سایت عکاسی قابل اعتماد برای خریداران هستند. بنابراین، داشتن خریداران زیاد در این سایت فرصت‌های درآمدی شما را نیز افزایش می‌دهد. آنها تا ۳۰ درصد از پورسانت فروش عکس‌های شما را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌تواند ۰.۲۵ تا ۱۲۰ دلار باشد. قیمت عکس بسته به طرح اشتراک خریدار است.

۲. سایت Alamy

سایت Alamy

دومین سایت برتر برای فروش آنلاین عکاسی، Alamy است و یکی از بالاترین وب سایت‌های پرداخت‌کننده حق امتیاز است. در این وب سایت شما ۴۰٪ کمیسیون برای یک قرارداد غیر انحصاری و ۵۰٪ کمیسیون برای یک مجوز انحصاری دریافت خواهید کرد. همچنین فرصت‌هایی برای عکاسان دانشجو وجود دارد که در آن ۱۰۰٪ کمیسیون پرداخت می‌کنند. این فرصت برای مشارکت کنندگان دانشجو شگفت‌انگیز است. عکس‌های این سایت با قیمت بسیار مناسبی فروخته می‌شوند و بیشترین مشتری بالقوه را برای عکس دارند. تعداد زیادی از بازدیدکنندگان ماهانه به Alamy کمک می‌کنند تا به بازار بزرگ عکس تبدیل شود.

۳. سایت‌های Gettyimages و iStock Photo

سایت‌های Gettyimages و iStock Photo

به طور کلی، GettyImages یک شرکت گروه‌بندی است که از ترکیب Gettyimages، iStock photo و photo.com تشکیل شده است. همچنین ۵۰۰px و Eyeem شریک آنهاست. GetImages بالاترین کیفیت عکس‌ها را به مشتریان ارائه می‌دهد، بنابراین عکس‌های آنها با قیمت بالایی فروخته می‌شود. با این حال، قیمت در عکس‌های Istock کمی پایین‌تر است. از سوی دیگر، چاپ‌های photo.com برای فروش محبوب هستند. شما فرصت‌های زیادی برای کار با Gattyimages و کسب درآمد خوب دارید. اما، این سایت هیچ اطلاعات دقیقی در مورد میزان پرداختی به شما نمی‌دهد.

۴. سایت Adobe Stock

سایت Adobe Stock

Adobe Stock نیز یکی از بهترین وب سایت‌ها جهت فروش عکس برای مشارکت کنندگان است. زیرا تعداد زیادی مشتری عکس استوک دارند. همچنین Adobe Stock به دلیل ارائه عکس‌های با کیفیت تاکنون مورد قدردانی مشتریان خود قرار گرفته است. در واقع، Adobe یک شرکت بزرگ است که خدمات زیادی مانند Adobe Photoshop، Adobe Lightroom، Premiere Pro، InDesign، افتر افکت و غیره دارد.

Adobe Stock حق امتیاز ۳۳٪ برای عکس‌ها و ۳۵٪ برای تصاویر هنری برداری را با شما به اشتراک می‌گذارد. بنابراین شما یک فرصت درآمدی بزرگ در این سایت دارید.

۵. سایت Depositphotos

سایت Depositphotos

Depositphotos نیز یک سایت عالی برای عکس‌های شما با تعداد زیادی از مشتریان و مشارکت کنندگان است. این سایت تقریباً بیش از ۶۰ میلیون فایل داشته و در بیش از ۲۰۰ کشور مشتری دارد. همچنین بیش از ۴۵۰۰۰ مشارکت‌کننده در حال همکاری با Depositphotos هستند تا عکس‌های خود را به صورت آنلاین بفروشند. فعالیت در این سایت این فرصتی است که آثار هنری شما را به مشتریان جهانی خود بفروشد، درنتیجه شانس شما برای کسب درآمد بیشتر در اینجا وجود دارد..

۶. سایت Dreamstime

سایت Dreamstime

Dreamstime نیز یک وب سایت عکاسی مشهور برای مشارکت کنندگان است. بسیاری از عکاسان به طور انحصاری در این سایت فعالیت می‌کنند. تعداد زیادی از مشتریان هدفمند، عکس‌های استوک را از Dreamstime خریداری می‌کنند. پس از فروش عکس‌های آپلود شده، ۲۵ تا ۵۰ درصد حق امتیاز دریافت خواهید کرد.

۷. سایت Can Stock Photo

سایت Can Stock Photo

CanStockPhoto یک راه آسان برای فروش عکس‌های استوک شما دارد. سیستم‌های آپلود و تأیید آسان در زمان کوتاه برای مشارکت کنندگان این سایت بسیار مفید است. هنگامی که یک تصویر را آپلود می‌کنید، ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا کیفیت بررسی شود و برای فروش نمایش داده شود. نرخ کمیسیون آن نسبت به سایت‌های دیگر بسیار خوب است، به ازای هر فروش تا ۵۰ درصد حق امتیاز به شما می‌دهد.

۸. سایت ۱۲۳RF

سایت 123RF

رتبه هشتم بهترین وب سایت عکس استوک در لیست ما ۱۲۳rf است. این وب سایت حق امتیاز ۳۰٪ تا ۶۰٪ به مشارکت کنندگان پرداخت می‌کند که بسته به سطح شما تعیین می‌شود. وقتی به سطح خوبی برسید، درصد بیشتری از حق امتیاز دریافت می‌کنید. این وب سایت بیش از ۱۱۰ میلیون فایل داشته و روزانه حدود ۱۰۰۰۰۰ عکس در آن آپلود می‌شود.

۹. سایت Bigstock

سایت Bigstock

Bigstock یکی از قدیمی‌ترین آژانس‌های Microstock است که می‌توانید عکس‌های خود را در آن به مشتریان جهانی بفروشید. این شرکت در سال ۲۰۰۴ در کالیفرنیا در ایالات‌متحده آمریکا تاسیس شد. در Bigstock، فرآیند فروش مبتنی بر سیستم اعتباری در سال ۲۰۰۹ آغاز شد که توسط Shutterstock اداره می‌شد. طبق آخرین به روز رسانی، تقریباً ۴۳ میلیون تصویر بدون حق امتیاز برای فروش دارد. در این سایت به مشارکت‌کننده ۳۰ درصد حق امتیاز پرداخت می‌شود، بنابراین دریافت ۰.۵۰ دلار در هر بارگیری امکان‌پذیر است.

۱۰. سایت Canva

سایت Canva

Canva یکی از کاربرپسندترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های ایجاد طراحی گرافیکی برای طراحان است. ویژگی‌های آسان کشیدن و رها کردن آن به کاربر کمک می‌کند تا طراحی زیادی را به سرعت ایجاد کند. آن‌ها میلیون‌ها کاربر برای خرید دارند و دائماً به دنبال عکس‌های جدید برای گسترش تجارت خود هستند.

سخن پایانی

عکاسی یک نوع سرگرمی است، بنابراین شما می‌توانید سرگرمی خود را به درآمد تبدیل کنید.. اساساً عکاسی استوک با عکاسی هنری عمومی کاملاً متفاوت است و فرصتی عالی برای فروش عکس شماست. برای دریافت بازخورد عالی برای فروش کارتان، سعی کنید مفاهیم، ‌ایده‌ها یا احساسات جدید را به تصویر بکشید. سایت‌های مختلف عکاسی به انواع مختلفی از عکس‌ها نیاز دارند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با فروش عکس در سایت‌های ایرانی و خارجی آشنا کرده و درنهایت ۱۰ سایت برتر فروش عکس را برای کسب درآمد شما معرفی کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

۴.۷/۵ - (۴۳ امتیاز)

9 دیدگاه ها

  • مصطفی اسفندیار ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

    باسلام وخسته نباشیدمن علاقه خاصی به عکاسی دارم لطفاراهنمایی کنیدچطوری واردسایتهای فروش عکسام بشم

  • مهتاب ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

    سلام وقت بخیر برای اینکه تو سایتهای خارجی ک معرفی کردیه اید عکس بفروشیم باید شماره حساب در خارج کشور داشته باشیم

    • پریسا کاکاوند ۰۵ آذر ۱۴۰۲

      خیر نیازی به حساب خارجی نیست و میتوانید از سایت های واسط جهت نقد کردن درآمد خود استفاده کنید

  • محمد ۰۹۱۴۰۵۳۰۷۵۵ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

    سلام میشه یه سایت خوب بهم معرفی کنید برای فروش عکس ازهرجاوهرچیزی که بخوان براشون عکس میگیرم ممنون

  • محمد ۰۹۱۴۰۵۳۰۷۵۵ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

    سلام میشه یه سایت بهم معرفی کنید بنده ازهرجاوهرچیزی بخواهید عکس میگیرم براتون میفرستم چون احتیاج دارم به این پول سرکارهم هستم ولی باحقوقی که میگیرم کفاف زندگیرونمیده ممنون میشم کمکم کنید

  • نینا ۰۶ مهر ۱۴۰۲

    برای دریافت مبلغ از فروش عکس باید چه طور در یافت کنیم.

    • پریسا کاکاوند ۰۵ آذر ۱۴۰۲

      از سایت های واسط می توانید استفاده کنید

  • علی ۱۴ دی ۱۴۰۲

    تشکر واقعا برای من مفید بود بدردم خورد

  • علی ۱۴ دی ۱۴۰۲

    تشکر واقعا مقاله خوب و مفیدی ارائه کردید بدردمن که خورد انشاالله کسانی هم که لازم دارن بتونن استفاده ببرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *