زوم اپتیکال و زوم دیجیتال چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر به تازگی قصد ورود به دنیای عکاسی را دارید حتماً بارها با کلماتی چون زوم اپتیکال و زوم دیجیتال مواجه شده اید. با این دو مفهوم آشنا نیستید؟ اصلاً نگران نباشید؛ زیرا در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی هریک به تفاوت‌های زوم اپتیکال و زوم دیجیتال اشاره کنیم. زوم یکی از ویژگی‌هایی است که وقتی می‌خواهیم یک دوربین دیجیتال جدید بخریم به دنبال آن هستیم. به طور کلی دو روش برای زوم کردن روی سوژه عکس شما وجود دارد، اپتیکال و دیجیتال. زمانی در عکاسی، زوم به استفاده از لنز زوم برای تغییر فاصله ظاهری بین دوربین و سوژه اشاره داشت. اما امروزه با معرفی زوم دیجیتال، مفهوم زوم کمی پیچیده‌تر شده است. زوم اپتیکال با حرکت مکانیکی لنزهای دوربین انجام می‌شود تا عکسی نزدیک‌تر از سوژه به دست آید. زوم دیجیتال فقط قسمت کوچک‌تری از تصویر را می‌گیرد و سپس آن را کشیده تا کل صفحه را پر کند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آن چه که باید درباره تفاوت‌های زوم اپتیکال و زوم دیجیتال بدانید به شما بگوییم.

روش‌های مختلف زوم کردن در عکاسی چیست؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم به طور کلی دو روش اساسی برای بزرگنمایی در عکاسی وجود دارد: زوم اپتیکال و زوم دیجیتال. زوم اپتیکال از تغییرات فیزیکی در لنز برای تنظیم فاصله بین سنسور دوربین و سوژه استفاده می‌کند، در حالی که زوم دیجیتال از فناوری زوم برای بزرگنمایی یک ناحیه از تصویر استفاده می‌کند (درنتیجه یکپارچگی تصویر با کاهش مگاپیکسل به خطر می‌افتد).

زوم اپتیکال چیست؟

عملکرد زوم اپتیکال روی دوربین های عکاسی

زوم اپتیکال با قطعات متحرک داخل لنز دوربین انجام می‌شود. عناصر شیشه‌ای داخل یک لنز زوم به جلو و عقب حرکت می‌کنند و فاصله کانونی نسبی متفاوتی ایجاد می‌کنند. هنگام بزرگ نمایی، فاصله کانونی افزایش می‌یابد. زوم اپتیکال باعث کاهش کیفیت در تصویر نمی‌شود، اگرچه لنزهای زوم به دلیل اجزای داخلی خود اغلب کمی وضوح کمتری نسبت به لنزهای پرایم معادل دارند. ویژگی‌های زوم اپتیکال عبارتند از:

  • بزرگتر از لنزهای پرایم؛
  • بدون افت کیفیت؛
  • ممکن است شارپ کمتری نسبت به یک لنز پرایم معادل داشته باشد.

زوم دیجیتال چیست؟

نحوه کار زوم دیجیتال دوربین عکاسی و دوربین موبایل

زوم دیجیتال، برخلاف زوم اپتیکال، از عناصر متحرک لنز استفاده نمی‌کند. هنگام بزرگ‌نمایی دیجیتال، بخشی از قاب توسط حسگر دوربین انتخاب و بزرگ‌تر می‌شود تا کل فریم را پر کند و اثر بزرگ‌نمایی بدون زوم را تقلید کند. به دلیل این بزرگ شدن دیجیتال، زوم دیجیتال اغلب باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود. زوم دیجیتال در اکثر دوربین‌های مدرن از جمله دوربین‌های تلفن همراه تعبیه شده است. ویژگی‌های زوم اپتیکال عبارتند از:

  • بدون عناصر لنز متحرک؛
  • تعبیه شده در دوربین‌های دیجیتال؛
  • کاهش کیفیت تصویر.

تفاوت بین زوم اپتیکال و زوم دیجیتال چیست؟

حتماً تا این بخش مقاله متوجه تفاوت‌های زوم اپتیکال و زوم دیجیتال شده اید. زوم اپتیکال شامل حرکت فیزیکی لنز دوربین است که با افزایش فاصله کانونی، نزدیکی ظاهری سوژه تصویر را تغییر می‌دهد. برای بزرگنمایی، لنز از حسگر تصویر دور می‌شود و صحنه بزرگ‌نمایی می‌شود. اما در مقابل زوم اپتیکال، زوم دیجیتال به عنوان نرم افزار پردازش عکس تعبیه شده در دوربین در نظر گرفته می‌شود. زوم دیجیتال، با بزرگ‌نمایی پیکسل‌ها در مرکز عکس و برش دادن بقیه، بزرگ‌نمایی را انجام می‌دهد و در عین حال وضوح و کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد. به طور کلی تفاوت‌های زوم اپتیکال و زوم دیجیتال عبارتند از:

  • زوم اپتیکال از لنزها برای بزرگنمایی روی تصویر قبل از این که سنسور آن را بگیرد استفاده می‌کند؛
  • زوم دیجیتال از پردازنده برای بزرگنمایی تصویر پس از گرفتن سنسور استفاده می‌کند؛
  • زوم اپتیکال وضوح و جزئیات تصویر را حفظ می‌کند در حالی که زوم دیجیتال تمایل به درونیابی بسیاری از داده ها دارد؛
  • دوربین‌های دارای زوم اپتیکال عموماً گران‌تر و بزرگتر از دوربین‌هایی هستند که فقط زوم دیجیتال دارند؛
  • تنظیم مداوم سطح زوم در دوربینی با زوم اپتیکال ممکن است باتری را کمی سریعتر تخلیه کند.

زوم اپتیکال بهتر است یا زوم دیجیتال؟

اگر می‌خواهید عکس‌هایی با وضوح بالا بگیرید، از زوم اپتیکال استفاده کنید، که وضوح تصویر را بدون توجه به این که چقدر بزرگ‌نمایی می‌کنید یکسان نگه می‌دارد. بیشتر عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از زوم دیجیتال استفاده نکنند، در عوض عکس‌برداری با فرمت RAW و بزرگ‌نمایی را انتخاب می‌کنند.

با زوم دیجیتال، میزان بزرگنمایی شما به مگاپیکسل دوربین یا تعداد پیکسل‌هایی که یک تصویر را تشکیل می‌دهند و وضوح را تعیین می‌کند بستگی دارد. زوم هوشمند نوع جدیدی از زوم دیجیتال است که اندازه تصویر را کاهش می‌دهد، به طوری که تصاویر با زوم دیجیتال کیفیت بالاتری دارند. با این حال، زوم دیجیتال در دوربین می‌تواند مفید باشد، زیرا به شما امکان می‌دهد در لحظه دورتر را ببینید، به‌طوری‌که تصور بهتری از آنچه در حال عکاسی هستید، به‌ویژه زمانی که با سوژه‌های متحرک کار می‌کنید، داشته باشید. همچنین معمولاً تنها نوع زوم موجود هنگام استفاده از دوربین گوشی هوشمند است، در حالی که زوم اپتیکال تنها نوع زوم موجود برای دوربین‌های عکسبرداری است.

ترکیب زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

بسیاری از دوربین‌های مدرن با لنزهای داخلی با زوم دیجیتال و اپتیکال تولید می‌شوند. ممکن است دوربینی را پیدا کنید که به عنوان زوم ۶ برابری تبلیغ شده است، اما با بررسی دقیق‌تر مشخصات فنی، ممکن است متوجه شوید که دوربین در واقع دارای زوم اپتیکال ۳ برابر + زوم دیجیتال ۳ برابر است. در اصل، این امر بدان معنی است که دوربین تا یک نقطه از زوم اپتیکال استفاده می‌کند و در صورت نیاز به زوم بیشتر، زوم دیجیتال آن را به دست می‌گیرد.

سخن پایانی

زوم اصطلاحی است که اغلب در عکاسی استفاده می‌شود و به معنای تغییر در فاصله ظاهری بین دوربین و سوژه است. زوم در عکاسی به طور کلی دو نوع اصلی زوم اپتیکال و زوم دیجیتال است. هر دو روش از فناوری‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و کیفیت‌های متفاوتی در نتایج ایجاد می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم ا دقیقاً متوجه شوید که مهم‌ترین تفاوت بین زوم اپتیکال و زوم دیجیتال چیست. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

۴.۱/۵ - (۱۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *