دوام باتری دوربین عکاسی

۱۰ نکته طلایی برای استفاده طولانی‌تر از باتری دوربین

حتما تا حالا خالی شدن باتری دوربین را تجربه کرده‌اید. احتمالا باید یک جای فوق العاده زیبا بوده باشید که چراغ کوچک قرمز روشن شده و شما را با حسرت داشتن عکس‌های بیشتر تنها گذاشته. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است نکات استفاده طولانی‌تر از باتری را بدانید. برای یادگیری این نکات ساده با عکس پرینت همراه باشید.

۱. به جای LCD از چشمی استفاده کنید

اگر دوربین شما چشمی دارد، LCD را خاموش کنید. رها کردن LCD -مخصوصا از نوع با کیفیت‌های امروزی- سخت است! ولی اگر محدودیت باتری دارید به چشمی کوچک اکتفا کنید. یکی از بزرگترین قاتلان شارژ باتری شما همین LCD های چشم‌نواز هستند.

استفاده طولانی از باتری دوربین

۲. مدت زمان نمایش عکس را کاهش دهید

مدت زمان نمایش عکس، پس از عکس انداختن را چک کنید. و آن را به حداقل کاهش دهید. برای مشاهده عکس‌ها همیشه زمان هست! این کار باعث کاهش زمان روشن بودن LCD و در نتیجه افزایش طول مدت کارکرد باتری می‌شود.

۳. نور صفحه LCD را کم کنید

حتما از تاثیر نور صفحه روی مصرف باتری اطلاع دارید. همه ما در گوشی‌های موبایل با این مساله مواجه شده‌ایم. نور زیاد برابر مصرف زیاد است. هر چند ممکن است مشاهده LCD مشکل تر شود. البته این اتفاق معمولا در نور مستقیم خورشید اتفاق می‌افتد.

۴. تنظیمات گزینه POWER SAVER

گزینه حفظ انرژی را روی سریعترین زمان تنظیم کنید. وقتی مدتی از دوربین استفاده نمی‌کنید، power saver آن را به حالت خواب یا sleep می‌برد. تا زمانی که دوربین بی‌استفاده روشن است مصرف باطری به حداقل برسد. قابل ذکر است که حالت sleep با حالت خاموش فرق می‌کند. برای بیدار کردن دوربین خود، کافی است کلید شاتر را فشار دهید.

۵. تاثیر زوم روی مصرف باتری

از کلیدهای زوم فقط در زمان اضطراری استفاده کنید. موتوری که لنزها را به منظور زوم جابه جا می‌کند مصرف باتری قابل توجهی دارد.

۶. فوکوس را غیرفعال کنید

برای حفظ باتری، گزینه فوکوس بی‌وقفه (continuous focus) را غیر فعال کنید. فوکوس بی وقفه، موتورها و ادوات الکترونیکی دوربین شما را همواره آماده استفاده نگه می‌دارد. این عامل تاثیر زیادی در مصرف باتری دارد.

استفاده طولانی تر از باتری دوربین

۷. از نیم کلیک به درستی استفاده کنید

تا زمانی که واقعا قصد انداختن عکس ندارید، از نیم کلیک استفاده نکنید. منظورمان همان نیم کلیک روی کلید شاتر است که باعث فوکوس و تنظیم مجدد می‌شود. این گزینه هم روی باتری شما تاثیرگذار است.

۸. فلاش خودکار را خاموش کنید

از فلاش فقط در موارد ضروری استفاده کنید. گزینه “فلاش خودکار” شاید این موضوع را برای شما راحت کند اما مطمئن باشید که در روز روشن از آن استفاده نمی شود.

۹. عکسها را روی دوربین مرور نکنید

از مرور عکس‌ها و مخصوصا حذف آنها روی دوربین به شدت اجتناب کنید. برای دیدن عکس‌ها و حذف عکس‌های نامناسب، روی کامپیوتر فرصت خواهید داشت.

۱۰. باتری را به درستی شارژ کنید

یک نکته بسیار مهم و موثر این است که باتری خود را به دفعات شارژ کنید. خصوصا باتری‌های یون لیتیومی، که درصد قابل توجهی از دوربین‌ها از این نوع باتری استفاده می‌کنند. این باتری‌ها زمانی بهترین نتیجه را خواهند داد، که مرتبا و هر بار به صورت کامل شارژ شوند.

و در آخر… با باتری دوربین‌تان مهربان باشید!

رعایت نکات کوچک ولی مهم بالا تاثیر زیادی در کم کردن مصرف انرژی، و افزایش طول عمر باتری شما دارند. به عنوان نکته نهایی؛ اگر در هوای سرد عکاسی می‌کنید (به خصوص در باتری‌های آلکالاین) دوربین را گرم نگه دارید. می‌توانید این کار را با قرار دادن دوربین درون کت و نزدیک بدن خود انجام دهید. دمای پایین موجب تسریع فعالیت شیمیایی باتری و در نتیجه خالی شدن سریع باتری خواهد شد.

و نکته دیگر اینکه زمانی که یک هفته یا بیشتر از دوربین خود استفاده نمی‌کنید، باتری‌ها را به منظور جلوگیری از خالی شدن تدریجی از دستگاه خارج نمایید. برای اطلاعات بیشتر درمورد باتری‌ها، سری به مقاله باتری آلکالاین یا لیتیومی بزنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *