ایده عکاسی در سفر

۸ سوژه و ایده جالب برای عکاسی در سفر

سفر بهترین موقعیت برای ثبت لحظات شیرین است. فرقی ندارد سفر خارج می‌روید، یا به یک شهر دور، یا حتی اطراف شهر خودتان. همیشه موقعیت‌های جالبی در حین سفر وجود دارد. برای عکاسی در سفر نیازی به دوربین گران‌قیمت ندارید. با یک گوشی موبایل هم می‌توانید نتیجه عالی بگیرید. به شرطی که ایده‌های خلاقانه داشته باشید. ما در این مقاله ۸ سوژه جذاب عکاسی در سفر را به شما آموزش می‌دهیم. با عکس پرینت همراه باشید.

دوربین مناسب برای عکاسی در سفر

اگر دوربین حرفه‌ای دارید که چه عالی. در غیر اینصورت توجه کنید دوربین یا موبایلتان حداقل‌های زیر را داشته باشد. البته بدون این قابلیت‌ها هم می‌توان عکاسی کرد. اما به کار گرفتن این ویژگی‌های دوربینتان، از عکس معمولی یک عکس فوق‌العاده می‌سازد.

  • قابلیت فوکوس سریع و عکس برداری سریع. اکثر دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و کامپکت موجود در بازار این قابلیت را دارند. می‌توانید در حالت ورزشی (sport mode)، به راحتی عکس‌هایی با فوکوس و عکس برداری سریع داشته باشید.
  • حداقل ۵ مگاپیکسل.
  • عمر باتری کافی برای گرفتن صد عکس. یا هشت ساعت نگه داشتن شارژ.
  • امکان شارژ کردن دوربین در هنگام سفر. یا داشتن باتری پشتیبان در مواردی که امکان شارژ وجود ندارد.
  • کارت حافظه اضافه، یا امکان خالی کردن کارت حافظه در طول سفر.
  • دوربین یا موبایل را در حالت بالاترین رزولوشن تنظیم کنید. به این ترتیب می‌توانید عکس‌ها را در ابعادی بزرگتر از ۲۰ در ۳۰ سانتیمتر چاپ کنید. (مقاله سایز صحیح چاپ عکس را در بلاگ بخوانید)

۱. با عکس‌های سفر، قصه بگویید!

وقتی سفر را شروع می‌کنید طوری عکاسی کنید که انگار در حال قصه گفتن هستید! قصه سفر از زمان بستن چمدان‌ها شروع می‌شود. حتی قبل‌تر زمانی که با دوستان و خانواده در حال برنامه‌ریزی هستید. یا لحظه‌ای که صبح زود از رختخواب بلند می‌شوید و می‌خواهید خانه را ترک کنید. توصیه می‌کنیم این لحظات را از دست ندهید. لحظات پر از شوقی که شروع داستان سفر هستند. 

ایده عکاسی در سفر

۲. جزئیات سفر را فراموش نکنید

همین الان آخرین سفرتان را مرور کنید. حتما جزئیات کوچکی وجود دارند که با یادآوری‌شان خاطراتتان زنده می‌شود. این جزئیات را در حین عکاسی سفر فراموش نکنید. غذایی که می‌خورید، علامت‌های راهنمایی و رانندگی، منوی رستوران، نقشه مسیر، فروشگاه‌ها، شماره اتاق هتل، منظره‌ای که از اتاق هتل‌تان می‌بینید و… همه این‌ها جزئیاتی هستند که قصه سفر شما را کامل می‌کنند.

۳. سوژه‌های زوم برای عکاسی در سفر

یکی از اشتباهات عکاسی در سفر، پس زمینه‌‌های شلوغ است. برای چند دقیقه عکاسی از دور را فراموش کرده و زوم کنید! این سبک عکس گرفتن، تجربه‌ی جدیدی برایتان خواهد بود. صورت آدم‌ها و احساساتی که در حالت چهره‌ی آنها وجود دارد را به تصویر بکشید. یا استکان چایی که روی میز برای شما آورده‌اند. حتی زوم روی خوراکی‌های محلی آن شهر. همه این‌ها به شما کمک می‌کند که عکس‌های متفاوتی بگیرید. و به این ترتیب هیچ یک از خاطرات سفرتان را از دست ندهید.

عکاسی در سفر

۴. عکاسی از منظره‌ها در مسافرت

عکاسی از منظره برای به تصویر کشیدن زیبایی جایی است که به آن سفر کرده‌اید. درست است افراد هم می‌توانند در عکس منظره باشند. اما این بار تمام توجه و تمرکز را روی زیبایی منظره بگذارید. برای عکس گرفتن از منظره، دیافراگم دوربین خود را روی F/۸ تا F/۱۶ تنظیم کنید. در دوربین‌های کامپکت و یا موبایل نیز، تنظیم مخصوص عکاسی از منظره را انتخاب کنید.

۵. عکاسی با فلش یا بدون فلش؟

خاموش کردن فلش دوربین نتیجه خیلی خوبی در عکس‌ها دارد. البته این موضوع همیشگی نیست. اما دوربین‌های جدید با داشتن ISO بالا، این امکان را ایجاد می‌کنند که با نور کم عکس‌های عالی بگیرید. توصیه می‌کنیم از سوژه‌تان چند عکس آزمایشی بگیرید. یکبار با فلش روشن و یکبار بدون فلش. حالا نتیجه را مقایسه کنید. به یاد داشته باشید در موقعیت‌هایی مثل غروب آفتاب، حتما فلش دوربین را خاموش کنید. برای راهنمای تکنیکی بیشتر سری به مقاله نکات عکاسی در سفر بزنید.

۶. عکس‌های تکراری نگیرید

هر مکانی نماد و بنای خاص خود را دارد. مثلا سی و سه پل، مسجد امام، حافظیه و سعدیه و… در این مکان‌ها عکس‌های تکراری نگیرید! به دنبال یک پرسپکتیو متفاوت باشید. از یک زاویه متفاوت به مکان خاص نگاه کنید و قاب جدیدی ببندید. شاید عکس یک گربه در حال راه رفتن در پس زمینه سی و سه پل، قصه بیشتری برای گفتن داشته باشد.

عکاسی در سفر

۷. خودتان در عکس سفر باشید

منصفانه نیست که فقط در حال عکاسی از مناظر و سایر همسفرانتان باشید. پس حالا نوبت شماست. سعی کنید در چند عکس خودتان هم در عکس باشید. از قابلیت تایمر دوربین خود استفاده کنید. یا حتی عکس سلفی را امتحان کنید. بعدها هیچ کس باور نخواهد کرد که شما هم در این سفر بودید! بدون شوخی؛ مطمئن باشید قصه سفر بدون شما یک بخش مهمی کم دارد.

۸. از خاطرات سفر محصولات خلاقانه بسازید

شاید از آن دسته آدم‌هایی باشید که عکسهایشان همیشه در حافظه دوربین و هارد لپ تاپ شان دست نخورده باقی می‌ماند. اما این بار جور دیگه‌ای به قضیه نگاه کنید. سعی کنید یاد بگیرید که چطور عکس‌ها را چاپ کنید و از آن برای مرور خاطراتتان در خانه استفاده کنید.

حالا که عکس‌های خوبی از سفر گرفتید، وقت چاپ و ماندگار کردن خاطرات است. قصه سفر خود را در یک محصول جذاب تعریف کنید. می‌توانید زیر هر عکس، لوکیشن، تاریخ یا قصه آن را بنویسید. در نهایت محصولی با کیفیت چاپ کنید و آن را روی میز پذیرایی خود بگذارید. تا هر کسی که در طول سال به خانه شما آمد با او سفر تابستانی خود را مرور کنید. برای این کار کافی است به سایت عکس پرینت مراجعه کنید. انواع محصولات خلاقانه مثل فتوبوک، فتوباکس، شاسی عکس، شلف عکس و… آنلاین قابل چاپ هستند. همین حالا خاطرات سفرتان را ماندگار کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *