آموزش عکاسی در سفر

۱۰ نکته ساده و کاربردی برای عکاسی در سفر

آیا تابحال برایتان اتفاق افتاده که بعد از سفر از دیدن عکس‌ها ناامید شوید؟ آیا به دیگران گفته‌اید: کاش خودت بودی و اونجا رو می‌دیدی؟ آیا شده از سفرتان هیچ عکس جذابی برای چاپ و اشتراک در شبکه‌های اجتماعی پیدا نکنید؟ شما تنها کسی نیستید که این اتفاق برایش می‌افتد! عکاسی در سفر بهترین ایده برای ثبت خاطرات است. اما برای گرفتن بهترین عکس‌ها در مسافرت، لازم است چند نکته را بدانید. در این مقاله روش‎های ساده‎ای آموزش می‌دهیم تا شما هم بتوانید زیباترین عکس‌ها را در سفرتان ثبت کنید. پس با عکس پرینت همراه باشید.

۱. برای عکاسی برنامه‌ریزی کنید

اگر واقعا قصد دارید عکس‌های فوق‌العاده ثبت کنید، باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. در گام اول درباره مقصد سفر جستجو کنید. جاذبه‌های آن شهر را بررسی کنید و تصمیم بگیرید قصد بازدید از کدام‌ یکی را دارید. بعد از درآوردن لیست مربوطه، وقت زمانبندی است. بهتر است از قبل مشخص کنید که برنامه هر روز سفرتان چیست. در اینصورت خیالتان راحت است که هیچ بازدیدی را از دست نمی‌دهید و از طرفی زمان کافی برای عکاسی در اختیارتان است.

۲. به زمان عکاسی توجه کنید

اصطلاح ساعت طلایی عکاسی به گوشتان خورده است؟ این ساعت معروف، به زمان بعد از طلوع و قبل از غروب آفتاب گفته می‌شود. در این دو زمان، رنگ‌های گرم و ملایم جذابیت عکس شما را چند برابر می‌کنند. همانطور که می‌دانید نور خوب یکی از مهم‌ترین عناصر عکس است. پس حتما به ساعتی که عکس می‌گیرید دقت کنید. راستی برای عکاسی در سفر، زمان طلوع بهتر است. چون علاوه بر بحث نور، در این زمان جاذبه‌های گردشگری بسیار خلوت‌تر هستند. در نتیجه می‌توانید در آرامش و سکوت به عکاسی بپردازید.

نکات عکاسی در سفر

۳. از هویت مقصد سفر استفاده کنید

هر منطقه‌ای با توجه به فرهنگ و جغرافیا، هویت منحصربه‌فرد خودش را دارد. برای عکاسی در سفر حتما از این المان‌ها استفاده کنید. مثلا نماد شتر در صحرا و مناطق کویری، یا شکوفه‌های گیلاس در شهر توکیو. علاوه بر نمادها، از مردم بومی منطقه هم غافل نشوید. با آنها صحبت کنید و برای عکاسی ازشان اجازه بگیرید. ناامید نشوید و اگر قبول نکردند لبخند زده و سراغ نفر بعد بروید. (برای راهنمایی بیشتر سری به مقاله نکات عکاسی از اشخاص بزنید.)

۴. همه جا دوربین همراه داشته باشید

در عکاسی سفر، کسی نمی‌داند چه چیز در انتظارش است! شما پا به یک شهر جدید و متفاوت گذاشته‌اید، پس هر لحظه ممکن است اتفاق جذابی نظرتان را جلب کنید. به همین دلیل همراه داشتن دوربین در سفر کاملا ضروری است. اگر حمل دوربین و تجهیزات برایتان سخت است از گوشی موبایل استفاده کنید. البته حواستان به میزان شارژ موبایل باشد یا حداقل پاوربانک همراه داشته باشید.

۵. شاتر زدن را متوقف کنید

در ابتدای راه طبیعی است که وقتی شروع به عکاسی می‌کنیم، از شاتر زدن صرفا لذت می‌بریم! حتی لحظه‌ای فکر نمی‌کنیم که چرا می‌خواهم از این صحنه عکس بگیرم؟ تنها دیالوگ ما این خواهد بود: چه جالبه! چلیک! بنابراین وقتی به خانه می‌رسیم و عکس‌ها را در یک مانیتور بزرگ‌تر نگاه می‌کنیم، هیچ کدام از تصاویر آنگونه که به یاد می‌آوریم نبودند. در اینصورت با صدها عکس بی‌کیفیت مواجهیم که فقط وقت ما را در سفر گرفتند.

پس برای عکاسی در سفر، اول به صحنه‌ای که قصد دارید ثبت‌اش کنید به دقت نگاه کنید، و بعد شاتر را فشار دهید. دقت در ثبت عکس یک مزیت دیگر هم دارد. بهبود عکس‌های شما کمک می‌کنند که موقعیت‌های مناسب برای عکاسی را سریعتر پیدا کنید. 

عکس گرفتن در سفر

۶. سرعت را کم کرده و به اطراف دقت کنید

برای عکاسی در سفر تلاش کنید تا سرعت‌تان را کم کنید. مثل کسانی که دور و اطرافشان را نمی‌بینند راه نروید. با دقت محیط را ببینید و به جزئیاتی که در اطراف‌تان هستند دقت کنید تا بفهمید از چه چیزی می‌خواهید عکس بگیرید. قبل از عکس گرفتن از خودتان بپرسید: چرا این منظره توجه من را به خودش جلب کرد؟ وقتی چند بار این کار را تکرار کنید، می‌توانید با دقت و تمرکز، سوژه ویژه و خاص موردنظرتان را پیدا کنید.

۷. از جزئیات سفر عکاسی کنید

آیا تا بحال به علامت کوچک گل(مایکرو) در دوربین دقت کرده‌اید؟ وقتش رسیده از این علامت استفاده کنید. این حالت به لنز دوربین شما اجازه می دهد که روی سوژه نزدیکتری فوکوس کند و یک عکس کلوز آپ ثبت شود. برای عکاسی در سفر، جزئیات جالب اطراف را با این مود ثبت کنید. اگر بعد از سفر خواستید یک مجموعه و آلبوم از خاطرات آن بسازید، عکس‌های ماکرو حسابی به کارتان می‌آیند. برای راهنمایی بیشتر درباره این نکته، سری به مقاله عکاسی ماکرو بزنید.

عکاسی در مسافرت

۸. پس‌زمینه و پیش‌زمینه در عکاسی

برای عکاسی سفر در مناطق طبیعی به زمینه توجه کنید. پس‌زمینه و پیش‌زمینه دو عنصری هستند که می‌توانند یک عکس عالی بسازند. پس‌زمینه، نزدیک‌ترین سوژه به دوربین و پیش‌زمینه، دورترین سوژه از دوربین است. یک سوژه جالب پیدا کنید و آن را مقابل دوربین قرار دهید. سنگ، گل، یک مسیر دنباله دار و غیره! این سوژه‌ها معمولا باید ۳ قدم با دوربین شما فاصله داشته باشند.

وقتی یک پس‌زمینه خوب پیدا می‌کنید، به دنبال یک پیش زمینه جالب باشید که چشم‌های شما و البته بیننده را به آن سمت بکشاند. مثل رود، پرتگاه، آبشار، رنگین کمان و… این روش باید بر عکس نیز انجام شود. با تمرین کردن این روش‌، شما تغییرات مشهودی را در عکس هایتان خواهید دید.

۹. قانون یک سوم‌ها

اگر بهترین و معروف‌ترین عکس‌ها را چک کنید، قانون یک سوم در اکثر آنها رعایت شده است! ما این قانون را در مقاله یک سوم در عکاسی توضیح داده‌ایم. به طور خلاصه اگر شما یک عکس بگیرید و در آن دو خط افقی و دو خط عمودی فرضی رسم کنید، در این صورت یک شبکه دارید. حالا عنصر یا سوژه اصلی عکس شما می‌بایست روی یکی از این نقاط تقاطع خطوط عمودی و افقی قرار بگیرد. توصیه می‌کنیم از این اصل ساده در عکاسی سفر استفاده کنید و نتایج شگفت‌انگیز آن را ببینید.

قانون یک سوم عکاسی

۱۰. ویرایش و چاپ را فراموش نکنید

آخرین مرحله عکاسی در سفر ویرایش و چاپ آنهاست. سر فرصت تمام عکس‌ها را مرور کنید و بهترینشان را انتخاب کنید. بعد از گرفتن بکاپ و ادیت، نوبت چاپ خاطرات است. با چاپ عکس روی انواع محصولات خلاقانه می‌توانید هم خاطرات را ماندگار کنید، و هم از این محصولات برای دکور خانه استفاده کنید. انواع شاسی، بوم، قاب عکس، مگنت، فتوبوک، ریسه و پولاروید، ماگ، کاغذ عکس و… به طور آنلاین در سایت عکس پرینت قابل سفارش هستند. برای چاپ آسان و آنلاین خاطرات همراه شما هستیم.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *