عکاسی ماکرو

سفری به دنیای عکس‌های ماکرو

تا به حال با عکس هایی که یک سوژه کوچک را بسیار بزرگ به تصویر کشیده مواجه شده اید؟ جزئیات و جذابیت این عکس ها مسحورتان نکرده است؟ افراد زیادی گمان می کنند که تنها هنر این نوع عکاسی نزدیکی بسیار به سوژه است و بعد از اینکه با دوربین های دیجیتال معمولی خود امتحان می کنند و نتیجه مناسبی نمی گیرند، آن را به دوربین ربط می دهند. امروز می خواهیم ببینیم آیا با دوربین های دیجیتال معمولی نیز می توان عکس های ماکرو گرفت؟

نکات عکاسی ماکرو

هرچند فاصله معنی داری بین عکس های ماکروی یک دوربین دیجیتال معمولی با یک دوربین حرفه ای و مجهز به لنز ماکرو وجود دارد، اما هنوز هم عکس های ماکروی بسیار ممتاز و عالی با این دوربین ها گرفته می شود. (تمام عکس های این مقاله با دوربین های معمولی گرفته شده است) در ادامه چند نکته را بررسی می کنیم که توجه به آن باعث می شود از دوربین خود حداکثر استفاده و حداکثر لذت را ببرید.

دنیای عکاسی ماکرو

انتخاب مود ماکرو

گام اول بسیار واضح به نظر می رسد اما بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند. این مود معمولا با نماد یک گل روی دوربین شما خودنمایی می کند. این مود تنظیمات بسیاری انجام می دهد که مناسب عکاسی ماکرو است. یکی از این کارها گشودن دریچه دیافراگم است به نحوی که سوژه واضح به نظر برسد و پشت زمینه محو شود.

استفاده از سه پایه

در عکاسی ماکرو، سه پایه همراه خوب شما خواهد بود. ثابت نگه داشتن دوربین نه تنها کیفیت عکس ها را بالا می برد بلکه به شما اجازه خواهد داد بلکه این توانایی را به شما می دهد بدون دست زدن به سوژه و زاویه ی دوربین، تنظیمات آن را عوض کنید و چندین عکس دقیقا با یک نما بیاندازید.

فوکوس

در عکاسی ماکرو عمق میدان عکس کاهش می یابد. به همین خاطر، فوکوس صحیح اهمیت دو چندان می یابد. اگر دوربین شما قابلیت تنظیم دستی فوکوس را دارد حتما این گزینه را انتخاب کنید و روی قسمتی از سوژه فوکوس کنید که مایلید در عکس در کانون توجه باشد.

فوکوس در عکاسی

ترکیب بندی

قانون یک سوم را بیاد دارید؟ مطمئن شوید که عکس شما یک محور اصلی دارد و آن را در یکی از نقاط اصلی توجه در قانون یک سوم قرار دهید. بدین طریق مطمئن می شوید که چشم بیننده به راحتی در عکس گردش می کند و تمام عکس را خواهد دید.

همچنین تلاش کنید تا برای سوژه خود یک پشت زمینه ساده انتخاب کنید تا سوژه شما برای تصاحب توجه بیننده با پشت زمینه در جنگ نباشد و بیشتر به چشم بیاید.

فلاش:

در بسیاری از عکس های ماکرو جلوه ها و تلالو نور تاثیر زیادی بر چشم نوازی عکس خواهد داشت. چالش اصلی با دوربین های دیجیتال معمولی این است که کنترل کمی روی فلاش آنها خواهید داشت. در نتیجه انتخاب ساعت مناسب روز و زمانی که از لحاظ نوری غنی باشد به شما کمک زیادی خواهد کرد. اگر نور بیشتری می خواهید تنظیمات دوربین خود را چک کنید، شاید اجازه تنظیم میزان روشنایی که فلاش ایجاد می کند را با شما بدهد. یا شاید هم بخواهید نور کمتری از فلاش بگیرید که با یک دستمال کاغذی روی فلاش می توانید تا اندازه ای آن را کنترل کنید.

عکس گل ماکرو

عکس بگیرید!

زمانی که احساس کردید صحنه درستی را برای به تصویر کشیدن یک عکس ماکرو است با تنظیم فوکوس، عکس بگیرید. سپس در نمایشگر دوربین عکس را بررسی کنید. خصوصا با زوم کردن در صفحه نمایش به سوژه دقت کنید که آیا کاملا واضح و شفاف به تصویر کشیده شده است یا خیر. تلاش کنید چندین بار این کار را تکرار کنید و هر بار تنظیمات خود را عوض کنید. با بررسی تفاوت این عکس ها، نکات بسیار جالب و کاربردی برای شما روشن خواهد شد.

استفاده از تایمر

در بخش سه پایه گفتیم که ثابت نگه داشتن دوربین یک اولویت است و روی کیفیت عکس بسیار تاثیر دارد. معمولا در لحظه فشردن کلید شاتر ممکن است یک مقدار وضعیت دوربین عوض شود. به شما توصیه می کنیم به جای اینکار از یک تایمر با مدت زمان کوتاه استفاده نمایید. اینکار باعث می شود در زمان عکاسی، دوربین در دستان شما کاملا بی حرکت باشد.

عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو نوعی عکاسی از نمای نزدیک و از سوژه‌های کوچک است. امروزه تصویر برداری ماکرو، تهیه تصویر از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح‌تر از آن چیزی است که در حیات دیده می‌شود.

ترکیب بندی

طریقه ای که مجموعه ای از اشیا در کنار هم تشکیل یک صحنه در قاب عکس را می دهند. تکنیک های متعددی برای ترکیب بندی در عکاسی وجود دارد که یکی از آنها قانون یک سوم می باشد. عمدتا این تکنیک ها باعث می شود چشم بیننده در عکس به درستی به حرکت درآید و توجه وی جلب گردد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *