نکاتی برای عکاسان تازه کار

یازده نکته برای عکاسان تازه‌ کار

به عنوان عکاسی تازه کار، نکاتی که کمکم کردن تجربه بهتری از عکاسی داشته باشم رو باهاتون به اشتراک میذارم.

۱. به سراغ گرانترین دوربین ها و تجهیزات نروید

گرفتن عکس های جذاب و زیبا با دوربین های معمولی هم ممکنه، برای این که متوجه بشیم چه نوع دوربینی نیاز داریم باید مدتی عکاسی کنیم تا نیاز خودمون رو بشناسیم و بعدا اگر قصد به روز کردن دوربینمون رو داشتیم متناسب با نیازمون این کار رو انجام بدیم.

۲حتما سه پایه تهیه کنیم!

از سوی دیگر سعی کنید سه پایه ی مرغوب و با کیفیتی تهیه کنید، تجربه ی شخصیم اینه که وقتی با سه پایه عکس میگیرم، خیلی خیلی بیشتر از عکس هام راضیم، هم چنین استفاده از تایمر دوربین حین عکاسی با استفاده از سه پایه به منظور پایداری بیشتر توصیه میشه.

۳همیشه دوربین همراهتون باشه 

سوژه های مورد نظر ما همیشه زمانی پیداشون میشه که اصلا انتظارشو نداریم   ( مثلا وقتی تو راه دانشگاهی و امتحان طراحی سازه های بتنی داری ) به خاطر همین شدیداً توصیه میشه دوربین و اگر ممکنه سه پایتون روهمیشه با خودتون به همراه داشته باشید، یا اگر این امکان وجود نداره با موبایلتون از سوژه ها عکس بگیرید تا یادتون بمونه در مراجعه دوباره به سوژه دوربینتون رو بیارید.

۴لیستی از سوژه های مورد نظرتون تهیه کنید

برای زمان هایی که نمی تونید دوربینتون رو همراه داشته باشید، لیستی از سوژه هایی که به طور تصادفی باهاشون برخورد میکنید و دوست دارید ازشون عکس بگیرید تهیه کنید تا وقتی فرصتش رو داشتید به عکاسی از اونها بپردازید! فقط یه نکته اونم این که من خودم همیشه سوژه ها رو با جزئیات کاملشون می نویسم، مثلا نوع نوری که تو اون لحظه هست رو یادداشت میکنم تا وقتی خواستم ازشون عکس بگیرم تو همون ساعت روز مراجعه کنم.

۵با دقت بیشتری به محیط اطراف نگاه کنید

وقتی تو اتاقتون نشستید شاید سوژه های جالبی برای عکاسی پیدا نکنید ولی اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه میشید که خیلی چیزها میتونه برای عکاسی جالب باشه ( مثل گل، آب و… )، گاهی اوقات یه سوژه ساده میتونه یه عکس خیلی عالی درست کنه!

۶از پروسه ی آموزش لذت ببرید!

عقیده ی شخصیم در رابطه با هر سرگرمی یا عادتی مثل عکاسی اینه که هیچ وقت از جو آموزش خارج نشم. با کمی دقت بیشتر به اطرافتون خواهید دید که هر چیزی میتونه فرصت مناسبی برای عکاسی باشه، این دقت رفته رفته طی یک پروسه ی آموزشی شمارو به عکاسی زبردست و ماهر تبدیل میکنه.

۷از آموزش های رایگان عکاسی نهایت استفادرو ببرید!

فلیکر (  Flickr.com ) یک منبع عالی برای دیدن عکس های دیگران و الهام گرفتن از اوناس. هم چنین فرامومش نکنیم، گوگل مثل همیشه میتونه راه حل هر مشکلی باشه، هم چنین میتونید از آموزش های عکاسی وبلاگ عکس پرینت و هم چنین دیکشنری اصطلاحات ما استفاده کنید.

۸با تنظیمات دوربینتون بازی کنید 

سوژه و نحوه عکاسی شما میتونه خیلی منعطف تر از اون چیزی باشه که تصور میکنید. راهنمای دوربینتون رو کامل بخونید و اون رو امتحان کنید، تا بتونید بیشترین بهره وری رو از دوربینتون برای گرفتن عکس های زیبا داشته باشید. در دوران آزمایشتون سعی کنید از یک سوژه ی مشخص با چندین تنظیم مختلف عکاسی کنید تا تاثیر هر کدوم از تنظیم ها رو متوجه بشید ( سرعت شاتر ، گشادی لنز ، میزان نوردهی ، ایزو و.. ) علاوه بر این بعد از عکاسی وقتی که دارید عکس ها رو با دوربینتون وارسی میکنید میتونید از داده ی EXIF یا EXIF DATA استفاده کنید تا به تنظیماتی که اعمال کرده بودید دسترسی داشته باشید و بتونید اونها رو مقایسه کنید، اگر با داده ی EXIF آشنایی ندارید مطلب EXIF چیست و به چه دردی میخوره؟ رو از وبلاگ عکس پرینت مطالعه نمایید.

۹قوانین اساسی را یاد بگیرید

اطلاعاتی که درباره عکاسی در اینترنت وجود داره نسبتا زیاده، اونهارو مطالعه کنید، وبلاگ عکاسان حرفه ای رو دنبال کنید تا با قانون ها و اساس عکاسی آشنا بشید، همیشه میگن باید قانون رو دونست تا بشه شکوندش .

۱۰به طور معمول عکس بگیرید!

سعی کنید هر روز و در هر شرایطی چنتد تا عکس بگیرید و تکنیک هایی که در موردشون مطالعه کردید  رو استفاده کنید، اگر این براتون ممکن نیست سعی کنید مدتی رو در آخر هفته به تمرین کردن بپردازید.

۱۱از آزمایش کردن نترسید

اگر از دوربین دیجیتال استفاده میکنید هزینه ی خطا صفره ، هر کاری دوست دارید در عکاسیتون انجام بدید مطمئناً چیزهای زیادی به این شکل میشه یاد گرفت.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *