انواع کاغذ چاپ عکس

انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها

چاپ عکس هم درست مثل هر فرآیندی یک مثلث جذاب برای خودش دارد! سه سر این مثلت شامل: عکس دیجیتال، تجهیزات چاپ و کاغذ چاپ هستند. همانطور که از اسم مقاله پیداست امروز می‌خواهیم درباره انواع کاغذ چاپ عکس صحبت کنیم. شاید هنوز از اهمیت انتخاب کاغذ درست باخبر نباشید. مات یا شفاف بودن، وزن کاغذ، ضخامت و… به طور مستقیم روی ماندگاری و کیفیت عکس شما تاثیر دارند. پس همراه ما باشید تا با انواع کاغذ چاپ عکس، تشخیص آنها، و مزایا و معایب هر کدام آشنا شویم.

چطور بهترین کاغذ چاپ عکس را انتخاب کنم؟

انتخاب کاغذ چاپ تا حد زیادی بستگی به شرایط شما دارد. مثلا اگر می‌خواهید فقط عکسی را چاپ کرده و به خانواده نشان دهید، کاغذ براق برایتان مناسب است. ولی اگر عکس پرتره باکیفیت و حرفه‌ای دارید که ماندگاری بالایی می‌طلبد، بهتر است از کاغذ سیلک استفاده کنید.

پس برای تشخیص بهترین نوع کاغذ، ابتدا باید خصوصیات و مزایای هر کدام را بشناسیم. در این بخش توضیحات ساده و کارامد انواع کاغذ چاپ عکس را با هم میخوانیم:

۱. کاغذ چاپ براق (Glossory)

یکی از پرکاربرترین انواع کاغذ چاپ، مدل براق یا گلاسه است. این کاغذ را به دلیل انعکاس نور، به‌راحتی می‌توانید تشخیص بدهید. درخشش کاغذ براق جلوه جذابی به آن می‌دهد. توصیه می‌کنیم برای عکس‌های شاد و رنگی‌تان از این کاغذ استفاده کنید. شاید شنیده باشید که می‌گویند کاغذ گلاسه نویز گیر است. چون براق بودن سطح، باعث می‌شود نقص و کیفیت پایین عکستان تا حد بالایی پوشیده شود. پس برای عکسهای روزمره و با کیفیت کمتر (مثل عکسهای معمولی موبایل) مدل براق انتخاب مناسبی است.

در مورد ضعف این کاغذ باید بگوییم که نسبت به اثر انگشت حساس است. برای نگهداری درست کاغذ براق، باید حتما آن را درون کاور یا آلبوم‌هایی با لایه محافظ قرار دهید. این کاغذ به دلیل ضخامت کم و حساس بودن سطح، ماندگاری کمتری از سایر کاغذهای چاپ عکس دارد. اما به هر حال قیمت مناسب و جذابیت درخشش، باعث محبوبیت همیشگی کاغذ براق شده‌اند. راستی حواستان باشد برای قاب عکس از کاغذ براق استفاده نکنید. چون در این صورت انعکاس نور لامپ، زیبایی عکستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاغذ چاپ عکس براق

۲. کاغذ چاپ مات (Lustre)

کاغذ پرمصرف بعدی مات یا لاستر است. این مدل نور را انعکاس نمی‌دهد و سطح ماسه‌ای و ماتی دارد. به همین دلیل کنتراست عکس را به خوبی نمایان می‌کند. استفاه از کاغذ مات برای چاپ انواع عکس با کیفیت معمولی، عکس پرسنلی، قاب عکس، چاپ روی شاسی و… کاربرد دارد. راستی چاپ عکس‌های تیره یا سیاه سفید در کاغذ مات جلوه بسیار زیباتری نسبت به کاغذ براق دارد.

کاغذ مات با توجه به قیمت مناسبش، ماندگاری بالایی دارد. به اثر انگشت حساس نیست و جلوه نهایی یکدستی ارائه می‌دهد. در مورد معایب باید بگوییم که این کاغذ برای چاپ عکس‌های با جزئیات بالا مناسب نیست. چون به دلیل کم بودن تراکم نیترات نقره در سطح کاغذ (۵۰%) جزئیات به خوبی تفکیک نمی‌شوند.

کاغذ چاپ عکس مات

۳. کاغذ چاپ سیلک (Silk)

نوع دیگر کاغذ عکس، سیلک یا ابریشمی است. این کاغذ حساسیت کاغذ براق را ندارد و اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند. از طرفی نسبت به کاغذ مات ضخیم‌تر و محکم‌تر است. از نظر نمای ظاهری، کاغذ سیلک چیزی بین براق و مات است. درخشندگی کمی در این نوع کاغذ وجود دارد اما در عین حال رویه کاغذ، دارای بافت درشت و قابل لمس است.

کیفیت و کنتراست بالای سیلک باعث شده تا عکاسان و لابراتورهای حرفه‌ای از این مدل استفاده کنند. بهتر است برای عکس‌هایی که با دوربین قوی گرفته شده‌اند، کاغذ سیلک را انتخاب کنید. به این ترتیب، هم جزئیات و کیفیت عکس دیجیتال به خوبی حفظ می‌شود و هم خیالتان بابت ماندگاری خاطراتتان راحت است. البته باید توجه کرد که قیمت این کاغذ کمی بالاتر از دو مدل قبلی درمیاید.

کاغذ چاپ عکس سیلک یا ابریشمی

۴. کاغذ چاپ متالیک (Metalic)

کاغذ متالیک جزو گرانترین و حرفه‌ای ترین کاغذهای چاپ عکس است. قیمت بالای کاغذ به خاطر تراکم مواد به کار رفته در آن می‌باشد. درصد بالای ذرات نقره در بافت کاغذ، باعث شده تا نمای نهایی بسیار شفاف و زیبا باشد. کیفیت چاپ روی کاغذ متالیک به قدری بالاست که تمام جزئیات را به طور واضح نمایان می‌کند. به همین دلیل از این کاغذ برای چاپ پرتره‌های حرفه‌ای، عکاسی صنعتی و… استفاده می‌شود.

کاغذ متالیک از نظر نمای ظاهری مشابه کاغذ براق است. با این تفاوت که درخشندگی طبیعی و ملایم‌تری دارد. و البته مقاومت آن بسیار بالاتر از کاغذ براق است. از نظر دوام و ماندگاری این کاغذ جزو بهترین نمونه‌های بازار به حساب می‌آید. پس برای عکس‌های ویژه و منحصربه‌فردتان می‌توانید روی این کاغذ حساب کنید.

کاغذ چاپ عکس متالیک

۵. کاغذ چاپ اکلیلی (Bit light)

جدیدا آلبوم‌ها و عکس‌های چاپ شده اکلیلی حسابی پرطرفدار شده‌اند. استفاده از این نوع چاپ عکس بخصوص برای عکس نوزادان و کودکان جلوه رویایی و زیبایی ایجاد می‌کند. برای اطلاعات شما مخاطبان، چاپ اکلیلی را هم میان کاغذهای چاپ بررسی کردیم. اما باید بگوییم که در حقیقت خود کاغذ نیست که عکس اکلیلی را ایجاد می‌کند.

عکس اکلیلی و براق معمولا بعد از فرآیند چاپ انجام می‌شود. در واقع عکس ابتدا روی کاغذ مناسب چاپ شده و در ادامه از روش‌های متنوعی اکلیل دار می‌شود. یک روش استفاده از لمینت‌ است. به این صورت که لایه براق و شفاف اکلیل دار بعد از چاپ توسط دستگاه لمینت روی عکس چسبانده می‌شود. در روش دیگر از دستگاه مخصوص برای اضافه کردن ذرات درخشنده روی عکس چاپ شده استفاده می‌شود.

کاغذ چاپ عکس اکلیلی

۶. کاغذ چاپ کنواس (Canvas)

کنواس کاغذی ضخیم با تار و پود درشت است که به پارچه شباهت دارد. حتما بوم‌های نقاشی رنگ روغن را از نزدیک دیده‌اید. پارچه کشیده شده روی کلاف بوم در واقع همان کنواس است. امروزه از چاپ عکس روی کنواس در دکوراسیون استفاده فراوانی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به مقاله همه چیز درباره چاپ بوم بزنید.

چاپ روی کنواس به دلیل استفاده از جوهر و دستگاه مخصوص بسیار باکیفیت است. البته نمایش جزئیات در کنواس به اندازه کاغذی مثل متالیک نیست. این محصول دوام و ماندگاری کاملا بالایی دارد. چون در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت، حرارت، نور و… مقاوم است. از آنجایی که کنواس نور را منعکس نمی‌کند، کاغذ مناسبی برای چاپ خاطرات و نصب آنها روی دیوار خانه است.

چاپ عکس روی کنواس

سایر کاغذهای چاپ عکس کدامند؟

انواع کاغذ چاپ عکس همین ۶ دسته بالا بودند که با هم بررسی کردیم. اما ممکن است مدل‌های دیگری هم به چشمتان خورده باشد که برایتان سوال باشند. آنها معمولا کاغذ نیستند و با لمینت بافت و شکل میگیرند. برای مثال نوعی از عکس سه بعدی وجود دارد که با چسباندن لمینت ۳ بعدی روی عکس چاپ شده ایجاد می‌شود. یا چاپ کریستالی مدل دیگری است که در آن عکس با ماده شفاف کریستال ترکیب شده و به ورق مولتی پلکسی می‌چسبد.

قیمت انواع کاغذ چاپ عکس دیجیتال

قیمت کاغذ چاپ عکس بستگی به برند تولید کننده، ابعاد و وزن کاغذ دارد. طبیعتا هر چه کاغذ عکس مرغوب‌تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. فوجی، کنزو، اپسون، کانن و… از برندهای معتبر کاغذ عکس هستند. برای مثال در برند کنزو پکیج ۵۰ عددی کاغذ A3 در مدل مات حدود ۶۵ هزار، براق و فتوگلاسه ۹۵ هزار و ابریشمی ۱۵۰هزار به فروش می‌رسد.

چاپ عکس آسان و آنلاین

با مطالبی که تا اینجا یاد گرفتید، حتما می‌توانید از این به بعد انواع کاغذ چاپ عکس را تشخیص دهید. فراموش نکنید که خاطرات و لحظات خوش زندگی فقط با چاپ ماندگار می‌شوند. شما می‌توانید تمام عکسهای موبایل و کامپیوترتان را به آسانی چند کلیک سفارش چاپ بدهید. کافی است وارد اپلیکیشن یا سایت عکس پرینت شوید و محصول چاپ عکس را انتخاب کنید. بعد از انتخاب ابعاد و آپلود عکس، سه نوع کاغذ عکس پرطرفدار مات، براق و سیلک (ابریشمی) برای چاپ قابل انتخاب هستند. بعد از ثبت سفارش، خاطرات چاپ شده شما با بالاترین کیفیت و بسته‌بندی مطمئن به آدرس شما ارسال خواهد شد.

۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *