آموزش و نکات مهم عکاسی در پاییز

آموزش و نکات مهم عکاسی در پاییز

برای عکاسان، این یکی از رنگارنگ‌ترین و فتوژنیک‌ترین فصل‌های سال پاییز است. پاییز رنگ‌های فراوان و نور شگفت‌انگیزی را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد تا عکس‌های شگفت‌انگیز و باورنکردنی را در تاریخچه عکاسی خود ثبت کنند. صرف نظر از این که شما یک عکاس مبتدی هستید یا یک عکاس حرفه ای و باتجربه، بدیهی است که هر کسی می‌تواند رنگ‌های گرم و غنی این فصل را ثبت کند. اما برای این‌که به بهترین نحو بتوان زیبایی‌های این فصل را به تصویر کشید بهتر است با نکات مهم و اساسی در این زمینه آشنا شوید. از این رو قصد کردیم در این مقاله به آموزش و ارائه نکات مهم عکاسی در پاییز بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آن چه که باید درباره عکاسی در پاییز بدانید به شما بگوییم.

نکات مهم عکاسی در پاییز که باید آن ها را بدانید

برای آن که بتوانید بهترین عکس‌ها را از پاییز بگیرید باید نکاتی را مدنظر قرار دهید که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

 نکته اول: برنامه ریزی

قبل از این که تجهیزات دوربین خود را جمع کرده و به یک سفر جاده‌ای برای جست‌وجوی مکان عکسبرداری عالی بروید، احتمالاً می‌خواهید ایده خوبی داشته باشید که از کجایم هستی می‌خواهید همه آن رنگ‌های پاییزی تماشایی را ثبت کنید. اگر مقصد خاصی در ذهن ندارید، از قبل کمی تحقیق کنید تا بتوانید به جای جست‌وجوی مکان، زمان بیشتری را برای گرفتن تصاویر صرف کنید. یک ایده مناسب برای این کار این است که بر اساس مکان در فلیکر یا گوگل جهت الهام گرفتن جست‌وجو کنید.

نکته دوم: تراز سفیدی

قبل از عکاسی با استفاده از تعادل سنج‌ها، حتماً تعادل رنگ سفید را تنظیم کنید. به جای صرف صدها دلار برای یک دستگاه گران قیمت سنجش نور و رنگ دستی، یک اپلیکیشن گوشی هوشمند را امتحان کنید. برنامه‌های تعادل سفیدی گوشی‌های هوشمند به طرز شگفت آوری دقیق و بسیار مقرون به صرفه هستند. تعادل رنگ سفید توسط Jonathan Zdziarski (برای iOS) یا White Balance Color Temp Meter (برای اندروید) را برای این کار بررسی کنید.

نکته سوم: ترکیب‌بندی درست

قانون یک سوم را در عکاسی به خاطر بسپارید و مطمئن باشید که افق از مرکز تصویر شما عبور نمی‌کند. برای ایجاد حس پرسپکتیو، یک شیء مورد علاقه را در پیش زمینه قرار دهید مانند یک کنده درخت، سنگ بزرگ یا یک گیاه. مراقب انبارها، پل‌ها، کلیساها، دامنه تپه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌های پردرخت، رودخانه‌ها و نهرها باشید. از خطوط و منحنی‌های جاده‌ها، مسیرها، رودخانه‌ها و نهرها در پیش زمینه استفاده کرده و بیننده را به سوژه در پس زمینه هدایت کنید.

نکته چهارم عکاسی در پاییز: استفاده از بازتاب

با استفاده از انعکاس آب، کمی خلاقیت به عکاسی پاییزی اضافه کنید. نهرها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌ها فرصت‌هایی برای انعکاس رنگ‌های پاییزی فراهم می‌کنند. آب‌های ساکن یک دریاچه آرام می‌توانند آینه‌ای خیره‌کننده مانند انعکاس ایجاد کنند. خودتان را به آب کاملاً ساکن محدود نکنید. آب‌های جاری نیز می‌توانند رنگ‌های پاییزی را با ایجاد الگوهای انتزاعی منعکس کنند.

نکته پنجم: استفاده از نمای نزدیک

از تنظیمات مارکو یا لنز تله فوتو برای ثبت جزئیات خیره‌کننده درختان و برگ‌ها استفاده کنید.

نکته ششم: عمق میدان

انتخاب دیافراگم بهینه در عکاسی منظره تا حد زیادی به لنز و ترکیب عکس شما بستگی دارد. برای بیشتر عکس‌های منظره، با استفاده از دیافراگم کوچک‌تر مانند f11 یا f16، هدف را در فوکوس کل صحنه قرار دهید. این دیافراگم‌ها بیشترین عمق میدان را به شما می‌دهند.

نکته: از استفاده از حداکثر تنظیمات (مانند f22) خودداری کنید زیرا اکثر لنزها هنگام استفاده از حداقل یا حداکثر دیافراگم (۱.۴ تا f22) در حداکثر وضوح خود نیستند.

نکته هفتم: تنظیم ISO

برای گرفتن رنگ‌های خیره‌کننده پاییزی و به حداقل رساندن نویز، در کمترین محدوده ISO ممکن (۱۰۰-۴۰۰) عکس بگیرید.

نکته هشتم: فایل‌های RAW

با استفاده از RAW عکس بگیرید تا بتوانید تصاویر خود را با استفاده از نرم افزار ویرایش عکس سازنده دوربین یا برنامه‌های شخص ثالث مانند Adobe Lightroom یا Photoshop تصحیح یا تنظیم کنید. فایل‌های RAW فضای زیادی را اشغال می‌کنند، بنابراین حتماً کارت حافظه کافی به همراه داشته باشید.

نکته نهم: استفاده از سه پایه

از سه پایه یا مونوپاد برای تثبیت دوربین خود و از بین بردن لرزش دوربین استفاده کنید.

نکته دهم: انتشار تایمر خودکار

در شرایط کم‌نور، سعی کنید از حالت Self-Timer Release استفاده کنید تا پس از فشار دادن دکمه شاتر، باز شدن شاتر را چند ثانیه به تأخیر بیندازید. این امکان حرکت دوربین را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند تا تصاویری واضح داشته باشید.

سخن پایانی

عکاسی زیبا از پاییز نیاز به رعایت تکنیک‌هایی دارد که در صورت به کارگیری آن ها، نتیجه خیره‌کننده خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات عکاسی در پاییز را ارائه دهیم. امیدواریم با به کارگیری این نکات بتوانید بهترین عکاسی را در پاییز امسال داشته باشید.

۴.۷/۵ - (۲۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *