آموزش عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی و گوشی موبایل

آموزش عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی و گوشی موبایل

امروزه بسیاری از عکاسان به لطف تعداد فزاینده‌ای از تصاویر زیبای آنلاین از گیاهان، حیوانات و حشرات کوچک، می‌خواهند بدانند چگونه عکس‌های ماکرو بگیرند. عکاسی ماکرو همیشه آسان نیست، مخصوصاً برای مبتدیان، اما یکی از پربارترین ژانرهای عکاسی است که می‌توانید انجام دهید. عکاسی ماکرو جایی است که شما به سوژه خود بسیار نزدیک می‌شوید تا سطوحی از جزئیات را که معمولاً با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند آشکار کنید. مویرگ‌های برگ‌ها، سطح قارچ‌های مریخی مانند و پوسته‌های شکم عنکبوت همگی موضوعاتی هستند که ممکن است سعی کنید از آن ها عکس بگیرید. با مهارت‌های مناسب، می‌توانید تصاویر شگفت‌انگیزی را حتی در حیاط خلوت خود ثبت کنید.

توصیه می‌کنیم برای یادگیری عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی و گوشی موبایل، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید. در پایان، دقیقاً خواهید دانست که چگونه عکس‌های ماکرو خیره کننده‌ای را برای خود ثبت کنید.خوشبختانه، برای گرفتن این نوع عکس‌ها حتماً نیازی به خرید یک DSLR یا لنز ماکرو گران قیمت ندارید. شما می‌توانید با گوشی موبایل خود نیز این کار را بکنید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی و گوشی موبایل بدانید به شما بگوییم.

عکاسی ماکرو چیست؟

عکاسی ماکرو عکاسی کلوزآپ از سوژه‌های کوچک، از جمله مواردی مانند اشکال و گل است. تا زمانی که سوژه خود را به اندازه کافی بزرگ‌نمایی کنید، می‌توانید عکس‌های ماکرو در استودیو یا محیط بیرون بگیرید. به طور رسمی، ممکن است بشنوید که عکاسی ماکرو تنها زمانی اتفاق می‌افتد که از سوژه‌های کوچک با بزرگنمایی «اندازه واقعی» یا بیشتر عکس بگیرید. اما اساساً عکاسی ماکرو به این معنی است که شما باید در جایی عکس بگیرید که سوژه شما به اندازه سنسور دوربین شما یا کوچکتر باشد و کادر را پر کند. (بنابراین، اگر سنسور دوربین شما یک اینچ عرض داشته باشد، از چیزی ۱ اینچی یا کوچکتر عکس خواهید گرفت).

انواع لنز ماکرو که باید با آن ها آشنا باشید

لنز ماکرو نوعی از لنز دوربین است که به طور خاص برای فوکوس نزدیک به سوژه با بازتولید ۱:۱ (اندازه واقعی) طراحی شده است. لنزهای ماکرو دارای فواصل کانونی بسیار متفاوتی هستند، از ۳۵ میلی‌متر تا ۲۰۰ میلی‌متر. در ادامه با سه نوع از لنزهای ماکرو آشنا خواهید شد:

  • لنزهای ماکرو کوتاه (۳۵ تا ۶۰ میلی‌متر): این لنزهای ماکرو سبک و ارزان هستند، اما همچنین از شما می‌خواهند که خیلی نزدیک به سوژه خود بمانید، که می‌تواند باعث ایجاد سایه روی سوژه شما شود.
  • لنزهای ماکرو متوسط (۹۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر): این لنزهای ماکرو میان رده، فاصله کاری طولانی‌تری دارند، اما همچنان به اندازه کافی سبک هستند تا بدون استفاده از سه پایه از آن استفاده کنید.
  • لنزهای ماکرو بلند (۱۵۰ میلی‌متر تا ۲۰۰ میلی‌متر): لنزهای ماکرو با فاصله کانونی بیشتر، عکس‌های با بالاترین کیفیت را در طولانی‌ترین فاصله ایجاد می‌کنند و برای سوژه‌های ماکرو فراری مانند حشرات ایده‌آل هستند. با این حال، آنها همچنین سنگین‌ترین و گران‌ترین لنزهای ماکرو هستند.

برای عکاسان مبتدی یا آماتور، اکثر کارشناسان لنز ماکرو با فاصله کانونی بین ۱۰۰ میلی‌متر و ۱۵۰ میلی‌متر را توصیه می‌کنند. در ادامه برخی از بهترین لنزهای ماکرو معرفی شده اند:

  • Sony: Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSSیا Sony E 30mm f/3.5 Macro
  • Canon: Canon EF 100mm f/2.8L Macroیا Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro
  • نیکون: Nikon AF-S VR Micro Nikkor 105mm f/2.8G یا Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40mm f/2.8G
  • تامرون: Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 VC USD
  • سیگما: لنز Sigma APO Macro 180mm f/2.8 EX DG OS HSM

بهترین دوربین برای عکاسی ماکرو چیست؟

در حالی که لنز ماکرو مهمترین قطعه تجهیزات عکاسی ماکرو است، بسیار مهم است که با یک دوربین با کیفیت بالا (و سازگار با لنز) شروع کنید. در حالی که هم دوربین‌های استاندارد DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه گزینه‌های خوبی برای عکاسی ماکرو هستند، دوربین‌های بدون آینه این مزیت را دارند که عکس نهایی را برای بررسی از طریق منظره‌یاب نمایش دهند. این امر به این معنی است که می‌توانید عکس خود را تنظیم کنید و تنظیمات را بدون حرکت دادن دوربین انجام دهید. اگر دوربین بدون آینه را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که یک منظره‌یاب الکترونیکی برای نماهای نزدیک دارد، زیرا فوکوس کردن یک عکس ماکرو از صفحه LCD بسیار دشوار است. در این بخش چند نمونه از مارک‌ها و مدل‌های دوربین برای عکاسی ماکرو آورده شده است:

  1. Canon:دوربین‌های Canon دیافراگم واقعی را به جای دیافراگم “عملکرد صحیح” به شما نشان می‌دهند. سری Canon EF گزینه خوبی برای عکاسی ماکرو است.
  2. نیکون: دوربین‌های نیکون با ۳۶ مگاپیکسل بالاترین وضوح را دارند. سری AF نیکون گزینه خوبی برای عکاسی ماکرو است.
  3. سونی: سونی برای مدت طولانی‌تری نسبت به Canon و نیکون در زمینه دوربین‌های بدون آینه تخصص داشته است و دوربین‌های فول فریم سری A بهترین گزینه بدون آینه است.
  4. مارک‌های دیگر: دوربین‌های میکرو چهار سوم مانند خط عکاسی ماکرو Olympus M نقطه شروع خوبی برای عکاسی ماکرو هستند. برندهای دیگری که باید در نظر بگیرید پنتاکس هستند.

تکنیک‌های عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی

یافتن تنظیمات مناسب دوربین برای عکاسی ماکرو بسیار بیشتر از آن که یک علم تئوری سخت باشد یک فرآیند آزمون و خطا است، اما برخی از نکات اساسی وجود دارد که باید در عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی در نظر داشت. در ادامه به این تکنیک‌ها اشاره شده است:

۱.از فلش استفاده کنید

در حالی که کاهش دیافراگم، عمق میدان مورد نیاز برای فوکوس کردن سوژه و همچنین نور کمتری به دوربین شما می‌دهد. اگر تنظیمات شما نور طبیعی کافی را ارائه نمی‌دهد، استفاده از فلاش دوربین یا نور حلقه ماکرو می‌تواند به مقابله با این مشکل کمک کند. با این حال، فلاش ممکن است سوژه را مبهوت کند، بنابراین یک پخش‌کننده فلاش ممکن است برای کاهش نور و بدون مزاحمت بودن سوژه مفید باشد.

۲. از فوکوس دستی استفاده کنید

 در سطوح بالای بزرگنمایی، ویژگی فوکوس خودکار در اکثر دوربین‌ها کار نمی‌کند زیرا نمی‌تواند به طور خودکار یک نقطه کانونی را پیدا کند. به جای استفاده از فوکوس خودکار، تا حد امکان به سوژه خود نزدیک شوید و از فوکوس دستی روی دوربین خود استفاده کنید. هنگامی که تنظیمات بهینه را پیدا کردید، بدن خود را به جلو و عقب تکان دهید تا قسمت‌های مختلف تصویر را در فوکوس قرار دهید. هر بار که سوژه در فوکوس است، عکس بگیرید. اگر نمی‌توانید کل سوژه را فوکوس کنید، سعی کنید چندین عکس با نقاط مختلف سوژه متمرکز کنید.

۳. از سه پایه استفاده کنید

 بین عمق میدان کم، استفاده از فوکوس دستی و موقعیت‌یابی ظریف دوربین، دستیابی به نتایج مطلوب در عکاسی ماکرو بدون استفاده از سه پایه برای تثبیت دوربین بسیار دشوار است. راه‌اندازی سه‌پایه برای عکس‌های ماکرو از اجسام ثابت ایده‌آل است، اما می‌تواند برای گرفتن نتایج بهتر برای سوژه‌های زنده مانند حشرات نیز استفاده شود. استفاده از سه پایه همچنین می‌تواند به شما کمک کند مجموعه‌ای از عکس‌های تقریباً یکسان بگیرید که برای تکنیک انباشته فوکوس که در زیر توضیح داده شده است بسیار مهم است.

۴. تعداد زیادی عکس بگیرید

 مانند هر روش عکاسی، هرچه عکس‌های بیشتری بگیرید، فضای بیشتری برای آزمون و خطا و فرصت‌های بیشتری برای گرفتن عکس عالی خواهید داشت. این امر به ویژه در مورد عکاسی ماکرو صدق می‌کند، جایی که ممکن است دیگر فرصتی نداشته باشید که دوباره از نزدیک با سوژه خود برخورد کنید.

۵. عکس‌ها را در نرم افزار ویرایش عکس، لایه‌بندی کنید

 جدای از تغییر دیافراگم، روش دیگری برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر برای عکاسی ماکرو این است که مجموعه‌ای از عکس‌ها را با استفاده از یک نرم‌افزار پس‌پردازش مانند Adobe Photoshop روی هم قرار دهید. این کار شامل گرفتن چندین عکس از یک سوژه در فواصل کانونی مختلف و سپس لایه‌بندی آنها با استفاده از نرم‌افزار است.

آموزش عکاسی ماکرو با گوشی موبایل

عکاسی ماکرو با گوشی سامسونگ، اپل و شیائومی

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، خوشبختانه برای گرفتن عکس‌های ماکرو نیازی به خرید یک DSLR یا لنز ماکرو گران قیمت ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید یک گوشی موبایل، یک لوازم جانبی ساده و کمی خلاقیت است. در این بخش، نکاتی را برای کمک به شما در گرفتن عکس‌های ماکرو خیره‌کننده با استفاده از گوشی موبایل ارائه کرده‌ایم.

۱.استفاده از لنزها در گوشی موبایل برای عکاسی ماکرو

در حالی که برخی از تلفن‌ها حالت ماکرو دارند، بهترین راه برای گرفتن عکس‌های ماکرو شگفت‌انگیز با گوشی موبایل، سرمایه‌گذاری روی یک لنز ارزان قیمت است که به طور خاص با دستگاه شما کار می‌کند مطمئن شوید که لنزی که می‌خرید با گوشی شما مطابقت داشته باشد و مانعی برای عکس‌برداری ماکرو شما ایجاد نکند. توجه داشته باشید که بیشتر لنزها روی گوشی شما می‌لغزند، بنابراین معمولاً نمی‌توانید از آنها با قاب گوشی استفاده کنید؛ بنابراین در انتخاب لنز برای گوشی موبایلتان دقت کنید.

۲. نورپردازی با گوشی موبایل برای عکاسی ماکرو

مانند همه عکاسی ها، نور برای گرفتن عکس‌های ماکرو خوب بسیار مهم است. نور روز احتمالاً بهترین و آسان‌ترین راه برای کار است، اما نور شدید خورشید می‌تواند سایه‌های بدی را ایجاد کند. با عکاسی ماکرو، گاهی اوقات می‌توانید با خم کردن آرام ساقه گل یا چرخاندن یک برگ به سمت خود، سوژه خود را برای کاهش سایه‌ها، حرکت دهید. همچنین می‌توانید از بدن خود برای جلوگیری از نور شدید خورشید یا قرار دادن دست روی سوژه خود برای کاهش تابش خیره‌کننده استفاده کنید. می‌توانید با طلوع و غروب خورشید بازی کنید و نور را در پس زمینه تصاویر خود مشاهده کنید. با لنزهای ماکرو، نور اغلب به شکل مناطقی که فوکوس ندارند، به عکس‌های شما اضافه می‌شود که باعث خواهد شد که عکس‌های شما درخشان به نظر برسد.

۳. فوکوس و کادربندی برای عکاسی ماکرو با گوشی موبایل

برای عکس‌های ماکرو، راه‌های بی‌پایانی برای کادربندی سوژه‌یتان وجود دارد، اما ممکن است در عمق میدان یا ناحیه‌ای از عکس که در فوکوس باقی می‌ماند، محدود شوید. شما می‌خواهید که سوژه بسته به بزرگنمایی شما (بیشتر) در فوکوس باقی بماند. هرچه بزرگنمایی بیشتر باشد، ناحیه فوکوس دقیق در تصاویر شما کمتر است. این امر می‌تواند منجر به عکس‌های شگفت آور زیبایی شود که شاید انتظار نداشته باشید با گوشی موبایل خود گرفته باشید.

گاهی اوقات سوژه مورد نظر شما حتی با بزرگنمایی کوچکتر (مثل لنز ۷x) برای عکسبرداری بسیار بزرگ است، بنابراین ممکن است مجبور شوید فقط روی بخشی از سوژه مانند مرکز گل یا چند گلبرگ فوکوس کنید. این بخش سرگرم‌کننده عکاسی ماکرو با گوشی موبایل است. شما می‌توانید از سوژه مستقیماً از بالا، از کنار یا حتی از پایین عکس بگیرید.

تکنیک‌های مهم عکاسی ماکرو با گوشی موبایل

هنگام گرفتن عکس‌های ماکرو، هر حرکت اضافه‌ای دشمن شماست. حتی حرکت جزئی در حین عکاسی باعث تاری عکس می‌شود. شما باید خیلی بی‌حرکت بمانید و هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا سوژه خود را حرکت ندهد. سه پایه برای تلفن شما می‌تواند کمک کند اما ضروری نیست. فقط موقعیتی را پیدا کنید که راحت باشد، تا حد امکان ثابت بمانید و تلفن خود را با دو دست ثابت نگه دارید.

گاهی اوقات، مانند یک روز که مملو از بادهای نا به هنگام است، غیرممکن خواهد بود که سوژه خود را در یک مکان نگه دارید. گاهی اوقات می‌توانید سوژه خود را ثابت نگه دارید (مانند یک گل)، اما در موارد دیگر مانند عکس گرفتن از حشرات نمی‌توانید این کار را بکنید. یک نکته مفید برای این مواقع استفاده از حالت پشت سر هم در دوربین گوشی شما است که عکس‌های زیادی را پشت سر هم می‌گیرد. در آیفون، می‌توانید دکمه دوربین را در کنار گوشی یا روی صفحه نگه دارید تا چندین عکس را خیلی سریع بگیرید. گوشی‌های اندرویدی نیز معمولاً راهی برای این کار دارند. اگر اکثر عکس‌های پشت سر هم داخلی ندارید، در حالی که تا حد امکان ثابت می‌مانید، عکس‌های زیادی بگیرید.

سخن پایانی

چه تازه شروع به کار عکاسی کرده باشید و چه رویای حرفه‌ای شدن را در سر دارید، عکاسی به تمرین فراوان و مقداری خلاقیت نیاز دارد. برای عکاسی ماکرو با دوربین عکاسی و گوشی موبایل علاوه بر تکنیک‌ها و روش‌های ارائه شده در این مقاله به ممارست و تمرین‌های بسیار نیاز خواهید داشت. با این حال ما سعی کردیم تمام موارد مورد نیاز شما برای عکاسی ماکرو را در این مقاله پوشش دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

۴.۴/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *