تنظیمات دوربین برای عکاسی نجومی و آسمان در شب

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی نجومی و آسمان

اگر تا به حال تلاش کرده‌اید تا از آسمان پرستاره و زیبا تصویر به یاد ماندنی ثبت کنید می‌دانید انجام این کار با دوربین‌های معمولی که قابلیت‌های مختلفی ندارند تقریباً غیرممکن است. از طرفی دیگر دوربین‌های حرفه‌ای به دلیل تنظیمات زیادی که دارند ممکن است خیلی‌ها را غافلگیر کرده و کار را برای آن‌ها سخت کند. با تنظیم نادرست دوربین به احتمال بسیار زیاد فقط عکس‌های تاریک و تاری را خواهی دید.

اگر می‌خواهید اشیا در پیش زمینه به خوبی دیده شوند یا می‌خواهید از اجسام فضایی دور عکس بگیرید، باید تنظیمات پیشرفته‌تری را به کار گیرید و در کار خود عمیق‌تر شوید. در این مقاله با در نظر گرفتن تمام مشکلاتی که ممکن است در حین عکاسی نجومی و آسمان داشته باشید، می‌خواهیم نحوه عکاسی درست را به شما بیاموزیم. این نکات هم برای افراد مبتدی در دنیای عکاسی و هم برای افراد حرفه‌ای که می‌خواهند به دانش خود بیفزایند کمک خواهد کرد.

۱- از حالت دوربین دستی استفاده کنید

تنظیمات دستی دوربین برای عکاسی از آسمان

همانطور که می‌دانید عکاسی در شب یک فرآیند سخت و پیچیده است. شما باید تمام تنظیمات از جمله دیافراگم، سرعت شاتر، ISO و بسیاری دیگر از تنظیمات دوربین خود را تغییر دهید. پس از اینکه به حالت‌های دوربین وارد شدید، باید آن را در حالت دستی قرار دهید. به این دلیل که هیچ حالت خودکاری نمی‌تواند تصویربرداری درستی از آسمان شب داشته باشد. حالت دستی دوربین می‌تواند در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، اما دقیقا با این روش است که می‌توانید به عکس‌های مورد نظر خود دست پیدا کنید. به این دلیل که این حالت به شما کنترل کامل برای ایده‌های خلاقانه‌تان را می‌دهد و اندازه گیری‌های درست را در شرایط نوری سخت انجام می‌دهد. از طرفی دیگر حالت دستی دوربین تا حد امکان در جریان کار شما مشارکت می‌کند.

۲- بازترین دیافراگم موجود را انتخاب کنید

انتخاب نوع دیافراگم

از آنجایی که آسمان پرستاره فقط در تاریکی قابل مشاهده است، حسگر دوربین شما نمی‌تواند نور کافی را دریافت کند. در نتیجه باید تنظیمات مناسب دوربین را برای عکاسی نجومی انتخاب کنید. به این معنی که دیافراگم دوربین را تا حد امکان باز کنید تا بتوانید نور کافی را برای ثبت یک عکس نجومی زیبا دریافت کنید. با دیافراگم f/2.8 شروع کنید و این عدد را تا جایی که لنز اجازه می‌دهد افزایش دهید. اگر دوربین شما نمی‌تواند این کار را انجام دهد به احتمال بسیار زیاد ممکن است لنز ضعیفی داشته باشید و کاملا منطقی است که نگاه دقیق‌تری به لنزهای اختصاصی نجومی بیندازید. زیرا این لنزها می‌توانند عکاسی نجومی ‌فوق‌العاده‌ای را انجام دهند و دیافراگم باز را به شما ارائه دهند. به طرز کاملا شگفت انگیزی تنها چند تفاوت بزرگ در مقدار دیافراگم و نوردهی می‌تواند روشنایی عکس شما را کاملا دگرگون کند. به عنوان مثال دیافراگم f/1.4 می تواند تقریباً ۲۰۰ درصد نور را در f/2 وارد کند.

۳- سطح ISO را بالا تنظیم کنید

انتخاب iso برای شدت نور

برای عکس گرفتن صحیح از اجرام آسمانی در اعماق فضا، به سطوح ISO بالا و سایر سطوح نوردهی مناسب نیاز دارید. برخی از دوربین‌ها در ۸۰۰ یا ۱۶۰۰ به خوبی کار می‌کنند و ماه و ستاره‌ها را در برابر یک آسمان تاریک با نوردهی طولانی نشان می‌دهند. با افزایش ISO و حساسیت به نور، آماده شوید تا عکس‌های خود را با نهایت دقت و کیفیت ثبت کنید. اگر از دوربین عکاسی با نور کم استفاده می‌کنید که حداقل نویز را ایجاد می‌کند، کاملاً منطقی است که برای عکاسی از جایی بالاتر عکس بگیرید.

۴- سرعت شاتر خود را آهسته نگه دارید

تنظیم سرعت شاتر دوربین

این موضوع کاملاً مسلم است که ستارگان در آسمان شب بسیار سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید حرکت می‌کنند. بنابراین هر چه شاتر دوربین شما بیشتر باز باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا یک ستاره با نور تابش خود در عکس شما بماند. از نظر تنظیمات دوربین عکاسی، برای ثبت عکس‌های نجومی زمان بهینه سرعت شاتر ۲۵ ثانیه خواهد بود. بنابراین برای گرفتن عکس از ستاره‌ها کافی است تا سرعت شاتر را بر روی این مقدار نگه دارید. یک نکته حرفه‌ای که باید در نظر بگیرید این است که برای جلوگیری از تار شدن عکس خود حتماً جهت لنز را در نظر بگیرید. در شمال آسمان و جنوب آسمان چرخش ستاره کندتر است.

۵- در فرمت فایل RAW عکس بگیرید

ذخیره تصاویر با فرمت RAW

به عنوان یک قاعده، اکثر دوربین‌های DSLR دارای فرمت‌های پیش فرض JPEG برای عکس‌های شما هستند. با این حال، به شما توصیه می‌شود فرمت RAW را انتخاب کنید که تمام داده‌های اولیه دریافت شده از سنسور دستگاه را ذخیره می‌کند. از این فرمت در عکاسی‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید عکس‌های خود را با نرم افزار عکاسی نجومی بهبود بخشید، بدون استفاده از این فرمت نمی‌توانید کاری را به پیش ببرید. فرمت RAW داده‌های شما را در عمق بیت بالای حدود ۱۲ بیت ذخیره می‌کند. آن‌ها به صورت داده‌های خطی به دست آمده از یک مبدل A/D ارائه می‌شوند. این شاید یکی از مهم‌ترین تنظیمات عکاسی نجومی باشد که باید هنگام آماده شدن برای عکاسی انجام دهید. در حین ویرایش عکس‌های آسمان شب در برنامه فتوشاپ و لایت روم، با در دست گرفتن کنترل کامل بر روی تصویر، اهمیت این عمل را درک خواهید کرد. با این حال می‌توانید عکسبرداری را در دو فرمت JPEG و RAW به طور همزمان تنظیم کنید. اگر دوربین پیشرفته‌ای دارید که قادر به تولید عکس‌های کم نویز است، می‌تواند ایده خوبی باشد.

۶- White Balance را روی Daylight قرار دهید

تنظیم White Balance دوربین

عکاسی و تنظیم تعادل سفیدی نور روز را حتما امتحان کنید. این موضوع به ویژه در هنگام ذخیره تصاویر به صورت JPEG خوب عمل می‌کند. ماهیت اصلاح نور بر اساس دمای رنگ سفید مایل به ستاره‌ها است. با این حال اگر مقدار آلودگی نوری در آسمان وجود داشته باشد، ممکن است استفاده از این روش چندان خوب و مطلوب به نظر نرسد. اگر عکس شما با هایلایت‌ها و رنگ‌های قرمز آلوده شده باشد می‌توانید با تعادل رنگ سفید از به وجود آمدن این امر جلوگیری کنید. از طرفی دیگر به شما توصیه می‌شود که عکس‌برداری با فرمت RAW را امتحان کنید، به این دلیل که تصاویر حاصل شده را می‌توان به راحتی ویرایش کرد و تمام تنظیمات تعادل سفیدی ممکن را بر روی آن‌ها امتحان کرد.

۷- فوکوس خودکار را خاموش کنید

خاموش کردن فوکوس خودکار دوربین عکاسی

نکته مهمی که باید توجه کنید این است که فوکوس خودکار یک جنبه قوی از دوربین‌ها برای عکاسی نجومی در نور کم است. بنابراین بهتر است حالت فوکوس دستی را برای لنزهای خود انتخاب کنید. این به این دلیل است که اندازه و نور ستاره‌های آسمان شب برای دوربین در حالت فوکوس خودکار بسیار کوچک و ضعیف هستند. بنابراین عکسی که به دلیل فوکوس ضعیف، تار ثبت شود دیگر قابل اصلاح نخواهد بود. شما می‌توانید نویز عکس را اصلاح و تا حد زیادی پنهان کنید، اما این کار را نمی‌توانید با عکس‌های خارج از فوکوس انجام دهید. نکته حرفه‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای درست کردن حالت فوکوس روی درخشان‌ترین ستاره ماه یا سیاره و تمرکز کنید. برای تنظیم راحت‌تر، حالت «نمایش زنده» را امتحان کنید.

۸- از قانون ۵۰۰ استفاده کنید

قانون 500 در عکاسی

آیا چیزی درباره قانون ۵۰۰ در عکاسی شنیده‌اید؟ این یک فرمول بسیار ساده است که حداکثر زمان نوردهی مناسب برای عکس شما را تعیین می‌کند و به شما این فرصت را می‌دهد در حالی که ستاره‌ها هنوز پر نور هستند بتوانید عکس خود را ثبت کنید. این فرمول با در نظر گرفتن فاصله کانونی لنز، برای عکاسی در شب محاسبه می‌شود و می‌تواند به شما کمک کند تنظیمات مناسب دوربین خود را برای عکاسی نجومی به دست آورید. با رعایت این فرمول می‌توانید بهترین عکس‌های زندگی خود را از آسمان شب بگیرید و یا حداقل زمینه را برای گرفتن عکس‌های مناسب آماده کنید. در زیر می‌توانید از فرمولی استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا ستاره‌ها را در آسمان شب به صورت واضح ثبت کنید:

  • ۵۰۰ / (فاکتور برش x فاصله کانونی) = بهترین سرعت شاتر برای ستاره‌های تیز و پر نور
  • مقادیر ضریب برش بر اساس سنسور دوربین شما تعیین می شود و به شرح زیر است:
  • ۱x = سنسور فول فریم
  • ۱.۵-۱.۶x = دوربین‌های سنسور APS-C
  • ۲x = دوربین‌های Micro 4/3
  • ۲.۷x یا بالاتر = دوربین‌های کامپکت

۹- Long Exposure Noise Reduction را غیرفعال کنید

غیرفعال کردن Long Exposure Noise Reduction

می‌توان گفت تقریبا تمام دوربین‌های عکاسی ویژگی کاهش نویز با نوردهی طولانی را دارند. هدف این قابلیت از بین بردن تمام نویزهایی است که هنگام عکاسی با نوردهی طولانی و ISO بالا ظاهر می‌‌شود. شاید در نگاه اول با خود فکر کنید این یک روش و ایده خوبی است، اما ایده فقط خوب به نظر می‌رسد در حالی که نمی‌تواند به عکاسی نجومی و ستارگان در شب کمکی کند. به این دلیل که ویژگی‌ Long Exposure Noise Reduction در کاهش نویز کوتاهی می‌کند. علاوه بر تمام این‌ها روند تصویربرداری نیز دو برابر خواهد شد. زیرا پس از کلیک بر روی شاتر باید منتظر بمانید تا دوربین تنظیمات خود را بر روی آن اعمال کند. در نتیجه توصیه ما این است که این قابلیت را خاموش کرده و وقت خود را با این تنظیمات بیهوده تلف نکنید.

۱۰- شارپنینگ درون دوربین را خاموش کنید

خاموش کردن شارپینگ دوربین

اکثر دوربین‌های DSLR مجهز به یک فیلتر پایین گذر واقع در جلوی سنسور هستند که مشکلات ناشی از آرتیفکت‌های ضد آلیاسینگ را برطرف می‌کند. بنابراین، می‌توانید عکس‌هایی را که نیاز به شارپ کردن دارند، مستقیماً در دوربین JPEG یا نرم‌افزار ویرایش عکس خود دریافت کنید. با انجام این تنظیمات گفته شده بر روی دوربین خود، قطعاً منظره جذابی از ستاره‌ها ثبت خواهد کرد با این حال در معرض خطر ثبت یک عکس با نویز بسیار زیاد خواهید بود. به همین دلیل بهتر است این تنظیمات را برای سیاره‌ها به کار نبرید و آن را برای استفاده از برنامه‌های درجه یک کنار بگذارید. برای مناطق تیره‌تر شب استفاده از ماسک‌ها منطقی‌تر است. به این دلیل که جزئیات زیادی ندارند در حالی که می‌توانید قسمت‌های مختلف را از یکدیگر جدا کرده و کاری کنید که نویز روی آن‌ها تاثیر نگذارد.

۱۱- قبل از نوردهی، آینه را قفل کنید

قفل کردن آینه درون دوربین

اگر برای عکاسی نجومی و آسمان نوردهی طولانی را ترجیح می‌دهید می‌توانید قبل از نوردهی بدون قفل کردن آینه این کار را انجام دهید. با این حال هنگام کار با نوردهی کوتاه، برای ثبت تصاویر با وضوح زیاد از سیارات و ستارگان چند تایی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند پیشنهاد می‌شود قبل از نوردهی قفل آینه یا mirror lockup را انجام دهید. به این دلیل که این موضوع از حرکت بیش از اندازه دوربین و لرزش جلوگیری می‌کند. بسته به مدل و نوع دوربین می‌توانید این کار را با استفاده از تنظیمات سفارشی انجام دهید. با این حال برخی دیگر از دوربین‌ها وجود دارند که این امکان در آن‌ها قرار داده نشده است. شما می‌توانید هنگام استفاده از تایمر خودکار ابتدا آن را به طرف بالا حرکت دهید.

۱۲- تایمر خودکار را تنظیم کنید

تنظیم تایمر خودکار عکس گرفتن با دوربین

برای اینکه بتوانید یک عکس بسیار عالی از آسمان پر ستاره با وضوح مناسب و بدون تاریکی و نویز ثبت کنید. نمی‌توانید بدون رها کردن شاتر از راه دور و تأخیر تایمر این کار را انجام دهید. بنابراین تایمر خودکار دوربین روش خوبی است و ارزش هزینه اضافه را نیز دارد. برای انجام این کار فقط باید دوربین خود را بر روی یک سه پایه نصب کنید و از تایمر خودکار استفاده کنید. ۲ ثانیه زمان کافی است اما در صورت نیاز می‌توانید آن را روی ۵ یا ۱۰ ثانیه نیز قرار دهید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که کلیک کنید و کمی منتظر بمانید تا دوربین تصویر فوق‌العاده‌ای ثبت کند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی نجومی و آسمان صحبت کردیم. حتی اگر به اندازه کافی خوش شانس نیستید که ستاره‌ها را آن طور که می‌خواهید ثبت کنید، اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا با عمل کردن به این نکات گفته شده می‌توانید به نتیجه فوق العاده و یک چشم انداز زیبا دست پیدا کنید. این نکات توسط متخصصان واقعی طراحی شده است و هنگام کار با ایده‌های عکاسی در شب یک معجزه واقعی را با چشمان خود مشاهده می‌کنید. پس دفعه بعد که خواستید عکاسی نجومی از آسمان انجام دهید این نکات را به کار گیرید و منتظر نتیجه شگفت‌انگیز آن باشید.

۴.۴/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *