آشنایی با قطعات و دکمه‌های دوربین عکاسی

دوربین‌های مدرن معمولا آنقدر امکانات مختلف و دکمه‌های گوناگونی دارند که می‌توانند برای عکاسان کمی دلهره‌آور باشند. اما اگر می‌خواهید قدرت و مهارت عکاسی خود را ارتقا دهید و درک کنید که قطعات و دکمه‌های مختلف دوربین عکاسی چه کاربردی دارند با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم یک راهنمای قطعی برای آشنایی با قطعات و دکمه‌های دوربین عکاسی برای شما داشته باشیم. پس اگر می‌خواهید هر آنچه را که نیاز است درباره آشنایی با دوربین‌ها بدانید تا بتوانید بهترین عکس‌های عمرتان را ثبت کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

قسمت جلوی دوربین

نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که همه دوربین‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و می‌توانند ترکیب‌های مختلفی از چیدمان و دکمه‌های گوناگون داشته باشند. در نتیجه احتمال بسیار زیادی وجود دارد که دوربین شما شباهت صد در صدی با دوربین‌های Nikon D800 و Canon EOS M3 که در اینجا درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم نداشته باشد. اما با این حال قسمت جلوی اکثر دوربین‌ها دارای قطعات و دکمه‌های زیر است:

نمای روبرو دوربین های سری DSLR
نمای روبرو دوربین های سری DSLR
نمای روبرو دوربین های سری بدون آینه
نمای روبرو دوربین های سری بدون آینه
  1. دکمه شاتر: دکمه شاتر دکمه‌ای است که وقتی می‌خواهید عکس بگیرید، آن را فشار می‌دهید. فشار دادن این دکمه تا نیمه معمولاً ابتدا فوکوس خودکار را فعال می‌کند.
  2. صفحه جلو: صفحه جلویی عمدتاً برای تغییر دیافراگم یا سرعت شاتر استفاده می‌شود. اگر چه می‌توان از آن برای انجام انواع تنظیمات دیگر نیز استفاده کرد.
  3. دکمه سفارشی یا عملکرد: در حالی که این دکمه‌ها معمولاً به تنظیمات دوربین خاصی اختصاص داده می‌شوند، بسته به تنظیماتی که بیشتر استفاده می‌کنید، می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد.
  4. سوئیچ روشن و خاموش: این سوئیچ برای روشن یا خاموش کردن دوربین شما استفاده می‌شود.
  5. پایه لنز: این حلقه فلزی جایی است که لنز (با فرض اینکه از دوربین لنز قابل تعویض استفاده می‌کنید) به بدنه دوربین متصل می‌شود. پس از ردیف کردن نقاط، یک لنز را بچرخانید تا پایه لنز نصب شود.
  6. دکمه رها کردن لنز: هنگامی که می‌خواهید لنز را تغییر دهید، باید این دکمه رها سازی لنز را فشار دهید و سپس لنز را در جهت مخالف (به زمانی که آن را نصب کردید) بچرخانید تا آن را بردارید.
  7. آینه یا سنسور: اگر از یک دوربین DSLR بدون لنز استفاده می‌کنید، آینه‌ای را می‌بینید که به شما این امکان را می‌دهد از منظره یاب برای دیدن از طریق لنز استفاده کنید. در پشت این سنسور تصویر قرار دارد که در دوربین بدون آینه به دلیل نداشتن آینه آن را خواهید دید.

قسمت بالای دوربین

از جمله قطعاتی که در قسمت بالای دوربین عکاسی وجود دارد عبارتند از:

نمای بالا دوربین های سری DSLR
نمای بالا دوربین های سری DSLR
نمای بالا دوربین های سری بدون آینه
نمای بالا دوربین های سری DSLR
  1. صفحه‌های اضافی: در حالی که اکثر دوربین‌های لنز قابل تعویض دارای یک چرخش حالت هستند، بسیاری از آن‌ها صفحه‌های اضافی دارند که می‌توانند مواردی مانند سرعت شاتر، ISO یا حالت رها سازی را کنترل کنند.
  2. ISO: در قسمت بالا در کنار دریچه دیافراگم و سرعت شاتر، ISO یکی از تنظیماتی است بیشتر اوقات هنگام عکاسی می‌خواهید آن را تنظیم کنید، بنابراین باید بدانید که کجا قرار دارد.
  3. Hot-shoe: حتی اگر دوربین شما دارای یک فلاش پاپ آپ یا داخلی باشد، Hot-shoe به شما این امکان را می‌دهد فلاش خارجی را متصل کنید یا لوازم جانبی دیگر را به دوربین نصب کنید.
  4. فلاش پاپ آپ: بسیاری از دوربین‌ها دارای فلاش پاپ آپ هستند. اگر چه به اندازه بسیاری از موارد و امکانات دیگر چند منظوره یا قوی عمل نمی‌کند، اما همچنان می‌تواند در تعدادی از موقعیت‌ها مفید باشد.
  5. نشانگر سنسور: این نماد کوچک نشانگر سطح کانونی سنسور تصویر را نشان می‌دهد.
  6. دکمه حالت / شماره گیری: بسته به دوربین شما، این دکمه برای تغییر دوربین به حالت‌هایی مانند خودکار، برنامه، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم و دستی استفاده می‌شود. برخی از دوربین‌ها حالت‌های صحنه و فیلم‌ برداری را نیز روی صفحه مدرج دارند.
  7. دکمه شاتر: درست است که در قسمت بالاتر هم به دکمه شاتر اشاره کردیم، اما در برخی از دوربین‌ها دکمه شاتر در قسمت بالا قرار گرفته است. با فشار دادن این دکمه می‌توانید عکس را ثبت کنید.
  8. جبران نوردهی: این قسمت می‌تواند یک شماره‌ گیر اختصاصی یا دکمه‌ای باشد که با یک شماره‌ گیر جداگانه استفاده می‌شود و برای تنظیم مقادیر مختلف نوردهی به مقادیر انتخاب شده توسط دوربین استفاده می‌شود.
  9. دکمه ضبط ویدیو: بسیاری از دوربین‌ها دارای یک دکمه اختصاصی برای شروع و توقف ضبط ویدیو هستند. اگر چه برخی از آن‌ها زمانی که دستگاه روی فیلم تنظیم شده است از دکمه شاتر استفاده می‌کنند.
  10. صفحه نمایش LCD: یک صفحه نمایش LCD در بالای دوربین می‌تواند به شما این امکان را دهد تا بدون نیاز به استفاده از صفحه عقب، تنظیمات دوربین را به سرعت بررسی کنید.
  11. صفحه کنترلی: این صفحه عمدتاً برای تغییر دیافراگم یا سرعت شاتر استفاده می‌شود، اگر چه می‌توان از آن برای انجام تنظیمات دیگر نیز استفاده کرد.

قسمت پشت دوربین

از جمله بخش‌ها و قطعات مختلف پشت دوربین عکاسی عبارتند از:

نمای پشت دوربین های سری DSLR
نمای پشت دوربین های سری DSLR
نمای پشت دوربین های سری بدون آینه
نمای پشت دوربین های سری بدون آینه
  1. دکمه‌های پخش و حذف: برای بررسی و حذف تصاویر یا ویدیوهایی که گرفته‌اید می‌توان از این دکمه‌ها استفاده کرد.
  2. دکمه منو: اکثر دوربین‌های دیجیتال دارای مجموعه وسیعی از تنظیمات هستند که با استفاده از دکمه منو به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.
  3. کنترل‌های پخش: هنگام بازبینی تصاویری که گرفته‌اید، می‌توانید برای بررسی جزئیات بزرگ ‌نمایی کنید یا به‌ صورت شبکه‌ای عکس‌ها را مشاهده کنید. برخی از دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند که این کار را با استفاده از صفحه نمایش لمسی با حرکاتی که همه ما در گوشی‌های هوشمند با آن‌ها آشنا شده‌ایم انجام دهید.
  4. مانیتور یا صفحه لمسی: از مانیتور عقب دوربین می‌توانید برای دیدن تصویری که می‌خواهید ثبت کنید، بازبینی تصاویر و پیمایش منوها استفاده کنید. امروزه دوربین‌های بیشتری شروع به استفاده از صفحه نمایش لمسی می‌کنند.
  5. منظره یاب یا EVF: دوربین‌های DSLR دارای منظره یاب اپتیکال سنتی هستند. در حالی که دوربین‌های بدون آینه و کامپکت می‌توانند منظره یاب الکترونیکی داشته باشند که به شما این امکان را می‌دهد تأثیر تغییر تنظیمات را هنگام عکاسی ببینید. از طرفی دیگر، برخی از دوربین‌ها اصلا منظره یاب ندارند.
  6. دکمه‌های قفل: از این دکمه‌ها برای قفل کردن تنظیماتی مانند نوردهی، دیافراگم، سرعت شاتر و فوکوس در حالت پایین نگه داشتن استفاده می‌شود.
  7. صفحه‌های کنترلی: این صفحه‌ها برای تغییر تنظیمات کلیدی دوربین استفاده می‌شوند و می‌توانند به شکل چرخ‌های افقی، دیسک‌های چرخان عمودی یا دکمه‌های راکر باشند.
  8. کنترل‌های منو: برای پیمایش منوها استفاده می‌شوند. این دکمه‌ها همچنین می‌توانند عملکردهای اضافی نیز داشته باشند.
  9. Live View / Video: بسیاری از دوربین‌های DSLR دکمه‌ای برای فعال کردن Live View و انتخاب ضبط ویدیو دارند. با این حال دوربین‌های بدون آینه به احتمال زیاد فقط دکمه ضبط ویدیو دارند.
  10. اطلاعات: از این دکمه می‌توان برای نمایش تنظیمات دوربین در مانیتور عقب یا دسترسی به اطلاعات اضافی و در برخی از حالت‌های راهنمای دوربین استفاده کرد.

سمت چپ دوربین

در قسمت سمت چپ دوربین شما می‌تواند دکمه‌ها و قطعات زیر وجود داشته باشد:

نمای سمت چپ دوربین های سری DSLR
نمای سمت چپ دوربین های سری DSLR
نمای سمت چپ دوربین های سری بدون آینه
نمای سمت چپ دوربین های سری بدون آینه
  1. انتشار فلاش پاپ آپ: با فشار دادن این دکمه، فلاش مجبور به پاپ آپ می‌شود.
  2. کنترل‌های فوکوس خودکار: برخی از دوربین‌های عکاسی دارای دکمه‌های اختصاصی هستند که می‌توان از آن‌ها برای چرخش در حالت‌ها و تنظیمات فوکوس خودکار استفاده کرد.
  3. سوکت میکروفون: در حالی که دوربین شما دارای یک میکروفون داخلی است، در صورت امکان با استفاده از میکروفون خارجی کیفیت صدای بهتری را دریافت خواهید کرد.
  4. پورت USB: لازم به توضیح نیست که از یو اس بی برای اتصال دوربین به رایانه یا دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود.
  5. سوکت هدفون: لزوما تمام دوربین‌ها سوکت هدفون ندارند. با این حال اگر دوربین شما سوکت هدفون دارد از آن برای گوش دادن به صدا در حین ضبط ویدیو استفاده کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد سطوح را بهتر مدیریت کنید.
  6. پورت HDMI: پورت HDMI به شما این امکان را می‌دهد تا عکس‌ها و ویدیوها را مستقیماً در تلویزیون پخش کنید یا بسته به دوربین، فیلم را در دستگاه خارجی ضبط کنید.
  7. سمت راست دوربین

سمت راست دوربین عکاسی را اغلب قطعات زیر تشکیل می‌دهند:

نمای سمت راست دوربین های سری DSLR
نمای سمت راست دوربین های سری DSLR
نمای سمت راست دوربین های سری بدون آینه
نمای سمت راست دوربین های سری بدون آینه
  1. کارت حافظه: دوربین شما تصاویر را در یک یا دو کارت حافظه ثبت می‌کند، که می‌تواند از انواع مختلفی باشد. اما با این حال کارت حافظهSD، CompactFlash CFast 2 و XQD رایج‌ترین آن‌ها هستند.

قسمت پایین دوربین

بخش پایین دوربین عکاسی آخرین بخشی است که باید با قطعات آن آشنا شوید. از جمله قطعات بخش پایین دوربین عبارتند از:

نمای زیر دوربین های سری DSLR
نمای زیر دوربین های سری DSLR
نمای زیر دوربین های سری بدون آینه
نمای زیر دوربین های سری بدون آینه
  1. باتری: باتری دوربین‌ها به طور معمول در زیر آن‌ها قرار دارد. امروزه اکثر دوربین‌های اختصاصی دارای باتری‌هایی با قابل جابجایی هستند. به این معنی که می‌توانید وقتی یکی از باتری‌ها تمام شد باتری دیگری را با آن تعویض کنید.
  2. ترمینال پایین: اگر می‌خواهید از دوربین خود با دستگیره عمودی استفاده کنید، وجود ترمینال پایین می‌تواند مفید باشد.
  3. سوکت سه پایه: تقریباً همه دوربین‌ها دارای یک رشته یا سوکت استاندارد هستند که به شما این امکان را می‌دهد از آن‌ها با هر سه پایه استفاده کنید.

آشنایی با قسمت‌های لنزهای دوربین

اگر تا به حال چندین بار از دوربین‌های عکاسی مختلف استفاده کرده باشید حتما می‌دانید که دوربین‌ها از لنزهای مختلفی تشکیل شده‌اند. برای عکاس‌ها دانستن این موضوع که قسمت‌های مختلف لنز چیست و در کجا قرار دارند اهمیت زیادی دارد. از جمله بخش‌های مختلف لنزهای دوربین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمای لنز دوربین های سری DSLR
نمای لنز دوربین های سری DSLR
نمای لنز دوربین های سری بدون آینه
نمای لنز دوربین های سری بدون آینه
  1. پایه لنز و کنتاکت‌ها: پایه لنز و کنتاکت قسمتی از لنز دوربین است که به بدنه دوربین متصل می‌شود. پین‌های تماس یا کنتاکت‌ها نحوه ارتباط دوربین و لنز شما هستند.
  2. نقطه تراز لنز: هنگامی که لنز را وصل می‌کنید، نقاط روی دوربین و لنز را ردیف می‌کنید.
  3. تنظیمات فاصله کانونی یا فوکوس: این نشانگرها به شما این امکان را می‌دهند تنظیمات فاصله کانونی را با نگاه کردن به لنز بررسی کنید.
  4. حلقه فوکوس: در حالی که ممکن است بیشتر اوقات از فوکوس خودکار استفاده کنید، چرخاندن حلقه فوکوس به شما این امکان را می‌دهد کنترل را به صورت دستی در دست بگیرید. در برخی از دوربین‌ها ابتدا باید حالت فوکوس دستی را روشن کنید.
  5. نخ فیلتر: نخ فیلتر است که می‌توانید هر فیلتری را که ممکن است نیاز داشته باشید وصل کنید. این‌ها بسته به لنز در اندازه‌های مختلفی هستند.
  6. کنترل دستی یا فوکوس خودکار: برای فوکوس دستی، گاهی اوقات باید یک سوئیچ را روی لنز و دوربین فشار دهید.
  7. تثبیت کننده تصویر: لنزهای دارای لرزشگیر اپتیکال می‌توانند سوئیچ‌هایی برای روشن یا خاموش کردن آن و حتی جابجایی بین حالت‌های تثبیت کننده داشته باشند.
  8. نام لنز و جزئیات: حزئیات لنز به این صورت است که هر آنچه را که باید در مورد لنز بدانید، از جمله محدوده فاصله کانونی، دیافراگم و سایر فناوری‌های آن را به شما می‌گوید.
  9. حلقه زوم: چرخاندن این حلقه فاصله کانونی لنزهای زوم را تغییر می‌دهد و به شما امکان بزرگ‌ نمایی یا کوچک ‌نمایی را می‌دهد. بدیهی است که لنزهای پرایم دارای حلقه زوم نیستند.

سخن پایانی

در این مقاله به آشنایی با قطعات و دکمه‌های دوربین عکاسی پرداختیم. برای افراد مبتدی که تازه می‌خواهند عکاسی را شروع کنند و یا افراد حرفه‌ای که می‌خواهند دوربین‌های مدرن‌تر و جدیدتر را امتحان کنند، آشنایی با قطعات دوربین‌ها اهمیت زیادی دار.د دوربین عکاسی وسیله‌ای بسیار وسیع.تر از آن چیزی است که شما در در ذهن خود دارید. به این دلیل که این دوربین‌ها گاهی اوقات پیچیدگی خاص خود را دارند که اگر با قطعات و طریقه کار آن‌ها آشنا نباشید نمی‌توانید به بهترین شکل ممکن از این وسیله استفاده کنید. اما اکنون با معرفی تمام بخش‌های گفته شده درباره دوربین عکاسی، با کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا شده و می‌توانید عکس‌های فوق العاده‌ای را ثبت کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *