تجهیزات ضروری عکاسی از جشن عروسی

روز عروسی قطعاً مهم‌ترین روز زندگی برای عروس و داماد خواهد بود. آن‌ها دوست دارند در کنار مراسم باشکوه خود عکس‌ها و فیلم‌های به یاد ماندنی و البته با کیفیتی به ثبت برسانند. به همین دلیل است که از عکاسان با تجربه و حرفه‌ای استفاده می‌کنند. در حالی که این تمام آن چیزی نیست که عروس و داماد برای ثبت عکس‌های خود نیاز دارند. بلکه چیزی که اهمیت بیشتری دارد تجهیزات مورد نیاز عکاسی از عروسی است. اولین چیزی که عکاسان مشتاق باید بدانند این است که عکاسی از مراسم عروسی دشوارتر از مراسم‌ها و یا سوژه‌های دیگر است. به این خاطر که هیچ عروس و دامادی دوست ندارد عکس‌های بی‌کیفیت شما را ببیند. بنابراین اگر می‌خواهید که در روز شادی و ثبت کردن بهترین خاطرات زندگی دو نفر نقش مهمی داشته باشید در این مقاله با ما همراه شوید. زیرا می‌خواهیم به معرفی لیست تجهیزات مورد نیاز عکاسی از عروسی بپردازیم. پس دست به کار شوید و وسایل خود را آماده کنید.

وسایل ضروری برای عکاسی از عروسی

هنگامی که از قبل برنامه‌ریزی خود را برای عکاسی از عروسی انجام می‌دهید، باید در همین حین تجهیزات عکاسی که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید را انتخاب کنید. نکته‌ای که باید بدانید این است که عکاسی در فضای باز به تجهیزات متفاوتی نسبت به عکاسی در مراسم عروسی نیاز دارد. در نتیجه عکاسان باتجربه دقیقاً می‌دانند که از چه وسایل و تجهیزاتی باید در کیت خود استفاده کنند. اما با این حال اگر فرد مبتدی هستید چندین تجهیزات ضروری برای عکاسی وجود دارد که باید حتماً آن‌ها را همراه خود داشته باشید. از جمله این تجهیزات می‌توان به سه پایه برای تثبیت دوربین، چندین لنز، بدنه دوربین، نور، فلاش داخلی و خارجی، کارت حافظه، باتری قابل شارژ، کیسه مخصوص برای نگهداری تجهیزات و… اشاره کرد. در ادامه بیشتر با این تجهیزات آشنا خواهید شد.

دوربین عکاسی و وفیلمبرداری

عکاسی از عروس و داماد

از آنجایی که دوربین مهم‌ترین قطعه از تجهیزات عکاسی شماست، برای انتخاب درست آن باید چندین نکته را در نظر بگیرید. برای عکس ‌برداری رپورتاژ بهتر است دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه را انتخاب کنید. مدل‌های پوینت و شات دارای کاستی‌های قابل‌توجهی هستند که باعث می‌شود برای گرفتن پرتره عروسی مناسب نباشند. هنگام انتخاب تجهیزات عکاسی عروسی، بهتر است یک دوربین فول فریم بخرید که با لنزهای مختلف قابل استفاده باشد. یک دوربین خوب باید به شما این امکان را بدهد که بتوانید با فرمت RAW عکس بگیرید، رزولوشن حداقل ۲۰ مگا پیکسل داشته باشد و استفاده از آن نیز آسان باشد. علاوه بر این، سطح نویز در ISO  باید حداقل ۸۰۰ باشد. حتی اگر گران‌ترین دوربین عکاسی پرتره را بخرید که از بالاترین کیفیت تصویر پشتیبانی می‌کند، اگر ندانید چگونه مانند یک عکاس حرفه‌ای عکس بگیرید، هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. عکاسان حرفه‌ای عروسی اغلب از مدل‌هایی استفاده می‌کنند که توسط برندهای دوربین مانند نیکون، کانن و سونی عرضه شده‌اند.

به کنترل‌های منو و ویژگی‌های موجود در دوربین حتماً توجه کنید. به عنوان مثال، شما باید بتوانید به سرعت بین حالت‌های مختلف جابجا شوید و تعادل رنگ سفید را بدون نگاه کردن به صفحه منو تنظیم کنید. هنگام عکس گرفتن و ترتیب دادن مهمانان برای عکس گروهی باید تنظیمات دوربین را به سرعت تنظیم کنید. اگر بدانید چه تنظیماتی برای چه موقعیتی بهتر عمل می‌کند، می‌توانید عکس‌های عالی برای مشتریان خود بگیرید و نظرات خوبی دریافت کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نیازی به حمل دو بدنه دوربین در همه جا ندارد با این حال مهم است که بدنه دوربین فول فریم دوم را همیشه در دسترس خود داشته باشید. به این دلیل که اگر اتفاق ناگواری برای دوربین اصلی شما بیفتد دیگر نمی‌توانید عکس برداری کنید. از جمله بهترین دوربین‌های پیشنهادی برای عکاسی عروسی عبارت‌اند از:

  • نیکون D850
  • نیکون Z6
  • Canon 5D Mark IV
  • Canon EOS R6
  • سونی a7R III
  • سونی آلفا ۷ IV

لنز دوربین

بهترین لنز برای عکاسی از عروس

عکاسان عروسی حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که شرایط بیرونی، آب و هوا، مکان، نور و حتی خلق و خوی مهمانان ممکن است در طول عکس برداری تغییر کند. یک عکاس خوب باید بتواند این تغییرات را در نظر بگیرد و بر اساس آن عمل کند. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد از مراسم عروسی و پذیرایی در اتاقی با نور ضعیف عکس بگیرید. اگر عکاس مبتدی هستید، ممکن است عکس گرفتن در فضای باز برای شما دشوار باشد زیرا شرایط آب و هوایی ممکن است غیرقابل پیش بینی باشد. در حالی که نمی‌توانید برای هر موقعیتی لنز مورد نیاز را تهیه کنید، اما برای ثبت سایه‌ها و هایلایت‌های زیبا همراه داشتن ۱ تا ۳ لنز کافی است. اگر تجربه زیادی ندارید نیازی به خرید لنزهای گران قیمت نیست. حتی عکاسان حرفه‌ای نیز به ندرت دوربین‌های زیادی را برای عکاسی در فضای باز تهیه می‌کنند.

برای گرفتن عکس در داخل خانه می‌توانید از لنز ۵۰ میلی متری استفاده کنید، زیرا در چنین فضاهایی نمی‌توانید از لنزهای فوکوس بلند استفاده کنید. این لنز به شما این امکان را می‌دهد حتی زمانی که هوا تاریک است بتوانید عکس‌های خوبی بگیرید. از طرفی، با آن می‌توانید تمام جزئیات پس زمینه را ثبت کنید. علاوه بر این، نیازی به استفاده از فلش نخواهید داشت. این موضوع به شما کمک می‌کند عکس‌های نرم‌تر و طبیعی‌تری بگیرید که انگار در فضای باز گرفته شده‌اند. این فاصله فوکوس همچنین اجازه می‌دهد تا عکس‌های پرتره عالی با دیافراگم باز بگیرید. به لطف عمق میدان کم، می‌توانید روی سوژه خود تأکید کنید و پوست مدل یا سوژه را نرم‌تر نشان دهید. از جمله بهترین لنزهای پیشنهادی برای عکاسی عروسی عبارت‌اند از:

  • Nikon AF-S 24-70mm NIKKOR F2.8G ED
  • Nikkor 70-200mm f/4G ED VR
  • لنز Canon 50mm F1.8 STM
  • Canon 11-24mm f/2.8
  • Sony FE 85mm f/1.8
  • Sony FE 24-240mm f/3.5-6.3 OSS

اگر سرمایه اندکی دارید، بهتر است یک لنز چشم ماهی  یک لنز تله فوتو و همچنین مقداری لنز برای پرتره به همراه داشته باشید . لنز دوربین یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی عروسی است. اگر چندین لنز در دست داشته باشید، گرفتن عکس‌های عالی برای شما آسان‌تر خواهد بود. لنز ۲۴ تا ۷۰ میلی متری برای فضاهای محدود ضروری است. این لنز همه کاره برای گرفتن عکس در شرایط نوری مختلف مفید خواهد بود. می‌توانید از آن برای رپورتاژ، عکس‌های عروسی، ثبت جزئیات، اشیا یا عکس‌های پرتره استفاده کنید. لنز چشم ماهی برای گرفتن عکس در زوایای غیر معمول مفید خواهد بود. در چنین عکس‌هایی، توجه بیننده به مرکز متمرکز می‌شود که حسی سورئال ایجاد می‌کند. این لنز اجازه می‌دهد تا عکس‌هایی با زاویه دید عریض بگیرید و بتوانید تمام مکان عروسی را ثبت کنید. همچنین شما می‌توانید از چنین لنزی برای ثبت رویدادهای دسته جمعی از جمله مهمانان و رقص استفاده کنید. با یک لنز ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متری می‌توانید تمام جزئیات مراسم عروسی را ثبت کنید و عکس‌های خود را حتی شایسته چاپ در مجلات کنید! با استفاده از چنین لنزهایی عکس‌های خیره‌کننده‌ای از حلقه‌های ازدواج بگیرید و هایلایت ها و سایه‌های زیبایی را ثبت کنید.

اگر علاقه مندید با لنزهای دوربین عکاسی بیشتر آشنا شود مقاله معرفی انواع لنز دوربین عکاسی و کاربرد آن‌ها را مطالعه کنید.

سه پایه دوربین عکاسی

عکاسی با سه پایه دوربین

برای تثبیت دوربین و گرفتن عکس‌هایی با نوردهی طولانی، حتماً از سه پایه استفاده کنید. ممکن است جایگزین کردن آن با سایر دستگاه‌های مقرون به صرفه غیرممکن باشد، زیرا ممکن است بر کیفیت عکس‌های شما تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید اطمینان پیدا کنید که عکس برداری شما بدون لرزش و باکیفیت انجام شود، یک سه پایه خوب برای کارتان ضروری است. یک سه پایه قابل اعتماد باید وزن دوربین شما را با سنگین‌ترین لنزی که استفاده می‌کنید نگه دارد. اگر می‌خواهید در خارج از خانه عکس بگیرید، پاهای آن باید آن را روی هر نوع سطحی ثابت نگه دارند. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که سه پایه باید به شما این امکان را بدهد تا دوربین خود را بتوانید در جهت‌های مختلف حرکت دهید. از جمله بهترین سه پایه‌های پیشنهادی برای عکاسی عروسی عبارت‌اند از:

  • Manfrotto 057
  • Gitzo GT3532
  • Neewer 72.4-Inch

نور جهت عکاسی

فلش دوربین عکاسی

اگر تا به حال هرگز از منابع روشنایی استفاده نکرده‌اید، ممکن است تنظیم نور برای اولین بار برای شما دشوار باشد. وقتی بتوانید از نور طبیعی استفاده کنید راحت‌تر می‌توانید عکاسی کنید. با این حال، در برخی از روزها، ممکن است استفاده از نور طبیعی غیرممکن باشد. برای اطمینان از اینکه سوژه‌هایتان به خوبی نور کافی را برای عکس برداری دریافت می‌کنند، می‌توانید از چندین منبع نور مانند فلاش، مونولایت و سافت باکس در هنگام عکس ‌برداری از عروسی استفاده کنید. فلش یکی از تجهیزات مهم برای گرفتن عکس عروسی است. با این حال، شما باید چندین باتری خوب با حداقل ۵۰۰ بار شارژ و شارژرهای با کیفیت داشته باشید. موفقیت جلسات عکاسی شما تا حد زیادی به این قطعه از تجهیزات عکاسی عروسی بستگی دارد. ما توصیه می‌کنیم سرعت بازیافت دستگاه خود را در نظر بگیرید. زیرا بر حداقل فاصله بین خاموش شدن فلاش شما تأثیر می‌گذارد. سازندگان معمولاً آن را در چند ثانیه نشان می‌دهند، با این حال، این مقدار فقط برای دستگاه‌هایی با باتری جدید صدق می‌کند. در برخی موارد ممکن است دو عدد متفاوت مانند ۰.۱-۶ ثانیه را در برگه مشخصات مشاهده کنید. عدد پایین نشان می‌دهد که در صورت استفاده از فلاش با کمترین توان، با چه سرعتی می‌توانید از آن استفاده کنید. عدد بالاتر نشان می‌دهد که چقدر باید منتظر بمانید تا بتوانید از فلاش با حداکثر توان استفاده کنید. از جمله بهترین فلاش‌های عکاسی عروسی عبارت‌اند از:

  • Neewer NW-670 TTL
  • Canon Speedlite 600EX II-RT
  • نیکون SB-5000

مونولایت‌ها فلاش‌های پرقدرت با چراغ‌های مدل سازی داخلی هستند. کیت عکاسی عروسی شما باید شامل یک شارژر باتری، یک مونولایت و چندین سر باشد. مونولایت بیشتر برای عکاسی پرتره استفاده می‌شود. از آنجایی که آن‌ها به قدرت زیادی نیاز دارند، در نتیجه بیشتر برای عکس برداری استودیویی مناسب هستند. با این حال، می‌توانید از برخی مدل‌های قابل‌حمل آن برای عکس ‌برداری در فضای باز نیز استفاده کنید. در این مورد، ابتدا مطمئن شوید که ویژگی‌ها، در دسترس بودن قطعات و قیمت آن‌ها را در نظر بگیرید. از جمله انواع مونولایت مناسب برای عکاسی عروسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Profoto B1X 500 AirTTL
  • Flashpoint XPLOR 600PRO
  • گودوکس SK400II

سافت ‌باکس‌ها برای گرفتن عکس از زمین رقص نیز بسیار مفید هستند. به خاطر داشته باشید که هر چه آن‌ها به موضوع نزدیک‌تر باشند بهتر است. هنگام خرید سافت باکس، به یاد داشته باشید که این ابزار باید قابل‌حمل باشد. اگر می‌خواهید بهترین سافت باکس را برای نیاز خود انتخاب کنید، به قدرت آن توجه کنید. سافت باکس‌های ال ای دی از نظر انرژی کارآمد هستند و حتی زمانی که توسط یک منبع تغذیه قابل‌حمل تغذیه می‌شوند، می‌توانند کار کنند. قدرت سافت باکس به نوع لامپ آن بستگی دارد و توان آن از ۸۵ تا ۱۵۰ وات متغیر است. از جمله بهترین سافت باکس‌ها برای عکاسی عروسی عبارت‌اند از:

  • Julius Studio 20 x 28 inches
  • Neewer 700W 24×24 inches
  • RALENO Softbox 20 x 28 inches

پهپاد فیلمبرداری

استفاده از پهباد برای عکاسی عروس و داماد

مانند سایر تجهیزات عکاسی عروسی، پهپادها به شما این امکان را می‌دهند که به سطح حرفه‌ای جدیدی از عکاسی ارتقا یافته و اعتبار خود را افزایش دهید. عکاسی عروسی با هواپیمای کوچک یا پهپاد بسیار محبوب است و تقاضای زیادی دارد. بنابراین با وجود در اختیار داشتن این قابلیت، سفارشات عکاسی و فیلم‌برداری زیادی خواهید داشت. اگر مشتری بخواهد از عروسی با هواپیما عکس بگیرد، عکاسان حرفه‌ای ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار به قیمت عکس برداری خود اضافه می‌کنند. قیمت کل باید به برنامه، روز عروسی و مکان بستگی داشته باشد. اگر به عکاسی با استفاده از پهپاد علاقه دارید، مطمئن شوید که در مورد مقررات استفاده از آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، زیرا باید به قوانین پایبند باشید. عکاسی که می‌خواهد عکس‌های عروسی هوایی بگیرد باید مجوز داشته باشد تا از هزینه‌های احتمالی جلوگیری کند و یک پهپاد را به طور قانونی اداره کند. به لطف مجوز، شما مجاز به استفاده از پهپاد در مناطق عمومی خواهید بود. به این دلیل که استفاده از پهپاد و فرستادن آن به ملک خصوصی افراد یک کار ممنوعه است.

همچنین اگر نیاز به گرفتن عکس در مکانی نزدیک ساحل خصوصی، خانه، پایگاه نظامی و دیگر اشیای مشابه داشته باشید بهتر است نگهبان خصوصی و پلیس را حتماً در جریان گذاشته و یا فیلم‌های مربوط به آن را از بین ببرید. اما برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی بهتر است مکان عروسی جایی انتخاب شود که در نزدیکی این مناطق قرار نداشته باشد. به خاطر داشته باشید که اگر چه پهپادها کاملاً بادوام هستند، بهتر است از استفاده از آن‌ها در روزهای بارانی یا باد خودداری کنید. با این حال، شما آزاد هستید که از آن‌ها زمانی که هوا سرد است استفاده کنید. چنین دستگاه‌هایی دارای باتری‌هایی هستند که در برابر دماهای پایین مقاومت خوبی دارند. وقتی هوا سرد است، پهپاد شما چندین دقیقه بیشتر کار می‌کند. از جمله انواع پهپاد مناسب برای عکاسی و فیلم‌برداری عروسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • DJI Spark
  • DJI Phantom 4 Pro
  • DJI Mavic Air 2

کیف دوربین

اگر می‌پرسید چه چیزی یک کوله پشتی دوربین را از یک کیف دوربین معمولی متمایز می‌کند و آیا می‌تواند با تمام تجهیزات دوربین شما مناسب باشد؟ پاسخ به قیمت وسایل و بودجه شما بستگی دارد. یک کیف دوربین معمولی به ۲ محفظه تقسیم می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد لنزهای خود را از بقیه وسایلتان دور نگه دارید. برای انجام این کار می‌توانید جداکننده‌های Velcro را در داخل کیف دوربین خود حرکت دهید تا محفظه‌هایی با اندازه‌های مختلف ایجاد کنید. بسته به طرح و اندازه کیف خود، می‌توانید از آن برای نگهداری لنز، باتری‌های جایگزین، فیلترها، کارت‌های حافظه، فلاش و بدنه دوربین استفاده کنید. در حالت کلی پنج نوع کیف دوربین محبوب شامل کوله پشتی دوربین‌دار، کیسه‌های دوربین نورد، کیف‌های دوربین شانه، کیف‌های دوربین سلینگ و کیف‌های دوربین پیام رسان وجود دارد.

هم کیف‌های دوربین و هم کوله پشتی لوازم جانبی عکاسی عروسی برای ایمن نگه داشتن تجهیزات شما هستند. کوله پشتی برای عکس برداری طولانی مناسب‌تر است زیرا به شما امکان می‌دهد از کشیدگی عضلات و کمردرد جلوگیری کنید. کیف‌های دوربین معمولاً بزرگ‌تر هستند و این باعث می‌شود برای عکاسانی که از سه پایه استفاده می‌کنند مناسب باشند. از جمله بهترین کیف‌های دوربین که می‌توانید از آن‌ها برای حمل دوربین خود به روش ایمن استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • Vanguard Alta Sky 51D
  • Pelican 1510 Case With Foam
  • Peak Design Everyday Sling 5L
  • Timbuk2 The Snoop
  • ONA The Roma

تجهیزات اضافی دیگر

وسایل مورد نیاز برای عکاسی حرفه ای از جشن عروسی

در این قسمت به دیگر تجهیزات اضافی برای عکاسی عروسی می‌پردازیم:

بازتابنده :یک بازتابنده برای هر چک لیست تجهیزات عکاسی عروسی ضروری است. برای عکس‌های پرتره و همچنین برای عکس حلقه ازدواج، گل و سایر لوازم جانبی از آن استفاده می‌شود. یک بازتابنده ۵ در ۱ به شما این امکان را می‌دهد تا شرایطی را برای خلق یک عکس مطلوب ایجاد کنید. زیرا دارای ضلع‌های سفید، سیاه، نقره‌ای و طلایی و همچنین پخش کننده نور است.

کارت حافظه اضافی :کارت حافظه اضافی نیز باید در کیت عکاسی ضروری شما گنجانده شود. اگر می‌خواهید عکس خود را به صورت فایل RAW ذخیره کنید، به خاطر داشته باشید که یک تصویر تنها حدود ۳۰ مگابایت باشد. کارت‌های حافظه با ظرفیت ذخیره سازی بیش از ۱۶ گیگابایت ممکن است زمانی که عکس‌های زیادی ذخیره می‌کنید بسیار کند شوند. به همین دلیل است که بهتر است به جای استفاده از فلش درایوهای کند ۶۴ گیگابایتی، از ۱۰ درایو فلش ۱۶ گیگابایتی استفاده کنید. به طور کلی در یک روز عروسی یک عکاس باید ۱۰۰۰ تا۱۵۰۰  عکس بگیرد. در نتیجه حتما چندین کارت حافظه بردارید.

ماشه‌های رادیویی بی سیم: این وسیله به شما امکان می‌دهند دوربین و فلاش را از راه دور کنترل کنید. به لطف آن‌ها، می‌توانید فلاش خود را طوری پیکربندی کنید که هنگام عکس گرفتن خاموش شود. اکثر ماشه‌های فلاش دارای فرستنده‌ای هستند که باید روی دوربین و گیرنده نصب شود. این تجهیزات با انواع دوربین‌ها سازگار هستند.

باتری‌های یدکی: باتری‌های یدکی برای کیت عکاسی عروسی شما ضروری هستند. هر چه تعداد باتری‌های یدکی بیشتری داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. معمولاً جلسات عکس عروسی یک روز کامل طول می‌کشند و شما باید تقریباً بدون وقفه عکس بگیرید. هر دوربین باید حداقل ۲ یا ۳ باتری یدکی داشته باشد. همراه داشتن شارژر و باتری‌های یدکی فلاش و سایر لوازم جانبی نیز مهم است. اگر باتری تمام شد و جایگزینی ندارید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • خاموش کردن فلاش داخلی
  • صفحه نمایش را روشن نگه ندارید، از منظره یاب استفاده کنید
  • تثبیت کننده تصویر را خاموش کنید
  • از حالت ورزشی استفاده نکنید
  • دوربین خود را گرم نگه دارید

سوپر منگنه‌ها: این‌ها قطعاتی از تجهیزات عکاسی عروسی هستند که دوربین‌ها، چراغ‌ها و بقیه کیت عکاسی را در خود جای می‌دهند. اگر دستیار ندارید، این ابزار برای شما فوق‌العاده ضروری هستند. به این دلیل که شما دیگر نیازی به گرفتن سه پایه یا پایه دیگر ندارید. همچنین این وسیله برای تعمیر چراغ‌ها یا فلاش استفاده می‌شود.

بند دوربین: این وسیله یک سرمایه گذاری واقعا معقول است. با آن می‌توانید لحظات مهم زیادی را ثبت کنید و به دستان شما استراحت می‌دهد. تسمه‌های دوربین بسیار متنوع است، بنابراین بند دوربینی را انتخاب کنید که واقعاً دوست دارید.

سخن پایانی

در این مقاله برای تمام عکاسان مبتدی و حرفه‌ای به معرفی لیست تجهیزات مورد نیاز عکاسی عروسی پرداخت کنیم. در پایان دوربین‌های نیکون برای افراد مبتدی که قصد عکاسی دارند گزینه بسیار مناسبی است، زیرا این برند مدل‌هایی با کنترل‌های بصری بیشتری عرضه می‌کند و همچنین برای کسانی که بودجه اندکی دارند نیز مناسب است. با این حال اگر می‌خواهید دوربین حرفه‌ای‌تر و گران‌قیمت‌تری بخرید دوربین کنون هم پیشنهاد مناسبی است. بسته به مکان عروسی که قصد عکس برداری دارید اگر هوا خیلی تاریک باشد بهتر است از فلاش استفاده کنید. به این دلیل که نورپردازی در حرفه عکاسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با این حال همیشه نور و سایه‌های متعادل را برای عکاسی خود در نظر داشته باشید تا از تیره و روشن شدن بیش از حد عکس‌ها جلوگیری کنید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *