تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تسلط کامل بر تنظیمات دوربین عکاسی برای عکاسان مبتدی بسیار ضروری است، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های عکاسی را در خود تقویت کنند. با در نظر گرفتن عملکردها، دکمه‌های دوربین، شماره گیرها و… می‌توان تنظیمات دوربین را به راحتی درک کرد. اما باز هم دانستن بهترین تنظیمات دوربین عکاسی به همین سادگی‌ها نیست بلکه باید این تنظیمات را از افراد حرفه‌ای بپرسید. البته ما در این مقاله کار شما را آسان کرده و هر آنچه را که به درک بهتر شما در تنظیمات عکاسی کمک می‌کند را ایجاد کرده‌ایم تا بهترین تنظیمات دوربین را پیدا کنید. اگر خود را آماده کرده‌اید که بدانید هر صفحه و هر کدام از دکمه‌های دوربین چگونه کار می‌کنند و اگر در چه حالت قرار داشته باشند می‌توانند بهترین عملکرد خود را نشان دهند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی در یک نگاه

در یک نگاه کلی اگر بخواهیم بهترین تنظیمات دوربین عکاسی را بررسی کنیم باید به تنظیمات زیر اشاره کنیم:

  • دیافراگم: f/1.8-f/5.6 در نور کم یا برای عمق میدان باریک‌تر و f/8-f/16 برای DoF وسیع‌تر
  • سرعت شاتر: از ۳۰ ثانیه تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه بسته به صحنه
  • ISO: ۱۰۰- ۳۲۰۰ در دوربین‌های سطح پایه و ۱۰۰-۶۴۰۰ در دوربین‌های پیشرفته‌تر
  • حالت دوربین: حالت دوربین دستی یا حالت اولویت دیافراگم
  • حالت نورسنجی: ماتریس/ ارزیابی بسته به مدل دوربین شما
  • حالت فوکوس: AF-S برای عکس‌ها و AF-C برای سوژه‌های متحرک
  • ناحیه فوکوس: یک نقطه برای عکس‌ها و منطقه برای سوژه‌های متحرک
  • تراز سفیدی: WB خودکار
  • فرمت فایل: فایل خام یا JPEG اگر نمی‌خواهید تصاویر خود را ویرایش کنید
  • حالت Drive: عکسبرداری تکی برای عکس‌های ثابت و پیوسته برای سوژه‌های متحرک
  • کاهش نویز نوردهی طولانی: خاموش
  • کاهش نویز ISO بالا: خاموش
  • فضای رنگ: sRGB
  • تثبیت کننده تصویر: هنگام عکاسی با دست و خاموش هنگام عکاسی از سه پایه
  • HDR/DRO: خاموش

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تنظیمات دوربین عکاسی

همانطور که در بالا ذکر شد، برای درک بهتر تنظیمات دوربین عکاسی و یادگیری نحوه تنظیم آن‌ها، به شدت توصیه می‌کنیم که حتما تمام نکات و تنظیمات زیر که به صورت جداگانه آورده شده است را بخوانید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تنظیمات دیافراگم

دیافراگم یکی از مهمترین تنظیمات عکاسی و یکی از تنظیمات اولیه دوربین برای مبتدیان است. به عبارت ساده، دیافراگم باز شدن لنز دوربین است که بر میزان نوری که از لنز به سنسور می‌رسد تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، این تنظیمات دوربین تاثیر مستقیمی بر نوردهی تصویر دارد و برای عمق میدان، وضوح و نمای نهایی تصویر بسیار مهم است. حداکثر و حداقل مقدار دیافراگم توسط عددی که به‌ عنوان مقدار F-stop شناخته شده است تعیین می‌شود. به این صورت که هر چه عدد کوچک‌تر باشد دیافراگم بزرگ‌تر می‌شود و بالعکس. مقاله آشنایی با مفاهیم دیافراگم، شاتر، ایزو رو جهت آشنایی بیشتر با مفهوم دیافراگم بخوانید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات دوربین دیافراگم

در تنظیمات دوربین دیافراگم شما هنگامی که می‌خواهید بخش بزرگی از صحنه را در فوکوس داشته باشید (عمق میدان زیاد)، باید از دیافراگم باریک استفاده کنید. یعنی دیافراگم بین f/8 و f/16 باشد. یک مثال خوب از دیافراگم باریک عکاسی منظره است. عکاسان به طور معمول از مناظر بین f/8 و f/11 عکس می‌گیرند. اگر برعکس، هدف شما فوکوس کردن بخش کوچکی از صحنه در حین تار کردن برخی از نواحی تصویر است یا اگر در نور کم عکاسی می‌کنید، باید دیافراگم حداکثر باز را هدف بگیرید. باز کردن لنز از f/2.8 به f/5.6. نمونه‌هایی از موارد مناسب برای عکاسی پرتره و شب هستند.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات دیافراگم در دوربین

در اکثر دوربین‌ها، صفحه دیافراگم در سمت راست بالای بدنه دوربین چه در صفحه جلو یا عقب قرار دارد.

تنظیمات سرعت شاتر

سرعت شاتر یکی دیگر از تنظیمات اساسی دوربین است که به تنظیمات اصلی دوربین نوردهی نیز مرتبط است. به طور خلاصه، سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز است و نور را می‌گیرد. تنظیم دوربین سرعت شاتر نقش کلیدی در نوردهی دارد و دو اثر مهم یعنی حرکت و لرزش دارد. سرعت شاتر بر حسب ثانیه و کسری از ثانیه اندازه گیری می‌شود. به دنبال این ترتیب، هر چه این عدد بیشتر باشد، زمان نوردهی طولانی‌تر است. مقاله  سرعت شاتر چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر در عکاسی را پیشنهاد می کنم حتما بخوانید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات دوربین سرعت شاتر

با توجه به بهترین تنظیمات دوربین برای سرعت شاتر، زمانی که می‌خواهید حرکتی را مانند عکاسی با نوردهی طولانی ثبت کنید یا می‌خواهید در نور کم به طور مثال در شب عکاسی کنید، باید از سرعت شاتر آهسته‌تر استفاده کنید. معمولاً از ۱/۶۰ ثانیه تا چندین دقیقه سرعت مناسبی خواهد بود. این تنظیمات عکاسی معمولاً در اکثر دوربین‌ها به ۳۰ اینچ محدود می‌شود، بنابراین برای افزایش این زمان باید از تنظیمات دوربین حالت Bulb و شاتر استفاده کنید. از طرفی دیگر، وقتی می‌خواهید حرکت را ثابت کنید باید سرعت شاتر سریع را هدف بگیرید. معمولاً بهترین تنظیمات و سرعت شاتر بین ۱/۶۰ تا ۱/۴۰۰۰ ثانیه است. یک مثال خوب برای تنظیم دوربین در این مورد عکس‌های اکشن مانند عکاسی از حیات وحش یا ورزش هستند.

تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات سرعت شاتر در دوربین

در اکثر دوربین‌ها، شماره ‌گیر سرعت شاتر در سمت راست بالای بدنه دوربین چه در صفحه جلو یا چه در عقب قرار دارد.

تنظیمات ISO

ISO آخرین تنظیم مثلث نوردهی و احتمالاً دشوارترین تنظیم دوربین برای مبتدیان است. به طور خلاصه، ISO اطلاعات نور گرفته شده توسط سنسور دوربین را افزایش می‌دهد. ISO به طور مستقیم بر نوردهی و نویز دیجیتال تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین یکی از تنظیمات مهم دوربین برای جلوگیری از نویز دیجیتال است. ISO در عکاسی در محدوده یا سطح خاصی اندازه گیری می‌شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، میزان نور و نویز دیجیتال بیشتر است.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات ISO

تنظیمات ایده‌آل دوربین برای ISO به اندازه سنسور دوربین و عوامل دیگری مانند نوع عکاسی بستگی دارد. وقتی در نور خوب عکس می‌گیرید، باید از تنظیم ISO پایین استفاده کنید. مقادیر ISO از ISO 100-ISO 400 به عنوان ایزوهای پایین در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، در شرایطی که نور زیادی در دسترس نیست یا باید سرعت شاتر را افزایش دهید یا به احتمال زیاد باید ISO را به مقدار بالایی تنظیم کنید. مقدار ایزو بالا معمولا بین ISO 800 و ISO 6400 است. در نتیجه بهتر است در این مواقع حداکثر مقدار ایزو را تنظیم کنید. با توجه به دوربین شما، بهترین تنظیم ایزو ISO 3200 برای دوربین‌های سطح پایه و ISO 6400 برای دوربین‌های پیشرفته‌تر است. به عنوان یک مثال، تنظیم مقدار ISO برای عکاسی از شفق شمالی در مقایسه با تنظیم مقدار ISO برای عکسبرداری در نور آفتاب بیشتر خواهد بود. مقاله ایزو در دوربین چیست؟ نحوه انتخاب ایزو ISO برای انواع عکاسی را برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا بخوانید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات ISO در دوربین

محل قرارگیری دکمه تنظیم ISO از دوربینی به دوربین دیگر کاملا متفاوت است. اما اکثر مدل‌ها دارای دکمه مستقیم برای تغییر آن هستند. اگر مطمئن نیستید که ISO روی چرخ دوربین شما کجاست، توصیه می‌شود دفترچه راهنمای دوربین خود را بررسی کنید.

تنظیمات حالت‌های دوربین

هنگامی که سه تنظیمات اصلی دوربین را بدانید، اکنون زمان آن رسیده است که یاد بگیرید چگونه تنظیمات دوربین را برای نوردهی تغییر دهید. به طور خلاصه، حالت‌های دوربین کنترل‌هایی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تنظیمات اصلی عکس مانند دیافراگم، سرعت شاتر و ISO را تنظیم کنید تا بهترین نوردهی را در یک عکس داشته باشید. احتمالاً قبلاً شنیده‌اید که بهترین تنظیمات اولیه dslr یا بدون آینه نیاز به کنترل کاملاً دستی در دوربین دارند. در حالی که این موضوع تا حدی درست است. به این دلیل که شما می‌توانید از حالت‌های دیگر مانند حالت نیمه خودکار یا اولویت نیز بهره مند شوید. نکات زیر تنظیمات اصلی حالت‌های دوربین هستند:

  • حالت برنامه دوربین (حالت P): با استفاده از این حالت، دوربین شما به طور خودکار دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم می‌کند.
  • حالت اولویت شاتر (حالت S/Tv): در این حالت، سرعت شاتر را تنظیم می‌کنید و دوربین، دیافراگم را تنظیم می‌کند.
  • حالت اولویت دیافراگم (حالت A/Av): دیافراگم را تنظیم می‌کنید و دوربین سرعت شاتر را تنظیم می‌کند.
  • حالت دوربین دستی (M): با استفاده از این حالت، تمام تنظیمات دوربین را انتخاب می‌کنید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات حالت دوربین

بهترین تنظیمات و حالت دوربین برای عکس  ‌برداری برای اکثر عکاسان و به خصوص افراد مبتدی یکی از چالش‌ برانگیزترین موضوعات در بحث تنظیمات عکاسی است. به این دلیل که تعیین کردن بهترین تنظیمات حالت دوربین نسبت به دیگر قابلیت‌های دوربین عکاسی کمی دشوارتر است. هنگامی که با تنظیمات دوربین خود احساس راحتی بیشتری می‌کنید، به احتمال زیاد می‌خواهید حالت‌های دیگر دوربین را نیز امتحان کنید. اولویت شاتر در مواردی است که حداقل سرعت شاتر مورد نیاز برای ثابت کردن حرکت سوژه را می‌دانید، مانند عکاسی از پرندگان در پرواز، عکاسی ورزشی، یا هنگام عکاسی از هواپیما. تنظیمات دوربین با اولویت دیافراگم در طیف وسیعی از انواع عکاسی‌ها مفید است.

هنگامی که دیافراگم موردنیاز خود مانند دیافراگم باریک برای مناظر یا دیافراگم باز برای پرتره را بشناسید، این حالت کار را برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین یک حالت بسیار رایج برای عکس‌ برداری از حیات وحش است. حالت دستی، حالت نهایی است و تنظیمات دوربین در حالت دستی برای مبتدیان بسیار دلهره‌آورتر خواهد بود. می‌توانید از این حالت در موقعیت‌های زیادی مانند منظره، پانوراما، شب، عکاسی نجومی و… استفاده کنید. اگر می‌خواهید از حالت‌های دوربین خود حداکثر استفاده را ببرید و نوردهی را ببندید، توصیه می‌کنیم از حالت دوربین دستی یا حالت اولویت دیافراگم استفاده کنید. به طور معمول حالت تنظیم دوربین هنگام عکاسی از کهکشان راه شیری، نورهای شمالی، نوردهی طولانی و… در اکثر مواقع از نوع دستی است.

نحوه تغییر تنظیمات حالت دوربین

همه دوربین‌های دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند حالت دوربین را با استفاده از چرخ یا صفحه اصلی دوربین که در بالای بدنه دوربین قرار دارد تغییر دهید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تنظیمات حالت‌های نورسنجی

آخرین تنظیم مربوط به تنظیمات دوربین و نوردهی، حالت نورسنجی است. به طور خلاصه، حالت‌های نورسنجی روشی هستند که دوربین شما نور صحنه را اندازه‌گیری می‌کند. در دوربین‌های دیجیتال این کار با استفاده از نورسنج تعبیه شده در بدنه دوربین انجام می‌شود. بی توجهی به حالت دوربین، درک نحوه عملکرد نورسنجی و حالت‌های مختلف اندازه‌گیری یک کار مهم و اساسی است. تنظیمات دوربین شما برای یک روز آفتابی بسیار متفاوت از تنظیمات دوربین  برای عکاسی نجومی خواهد بود و نحوه محاسبه نور تاثیر مستقیمی بر نوردهی نهایی عکس شما خواهد داشت. اگر در یکی از حالت‌های خودکار دوربینتان عکاسی می‌کنید، حالت نورسنجی نحوه تنظیم تنظیمات دوربین را تغییر می‌دهد. در صورتی که به صورت دستی عکس می‌گیرید، مرجع شما برای اطلاع از اینکه آیا عکس به درستی نوردهی می‌شود یا خیر، مقدار نوردهی (EV) است که بسته به حالت نورسنجی نیز تغییر می‌کند. موارد زیر جزء تنظیمات اصلی حالت نورسنجی دوربین محسوب می‌شوند:

  • نورسنجی چند گانه یا ماتریسی: با استفاده از این حالت، دوربین نور کل صحنه را ارزیابی می‌کند و کادر را به مناطق مختلف تقسیم می‌کند.
  • نورسنجی با وزن مرکزی: دوربین مرکز کادر را می‌گیرد تا نور صحنه را محاسبه کند.
  • نورسنجی نقطه‌ای: دوربین از یک نقطه فوکوس برای محاسبه نور استفاده می‌کند.

بهترین تنظیمات دوربین

بهترین تنظیمات حالت نورسنجی در دوربین

نورسنجی چند گانه، حالت پیش‌فرض در اکثر دوربین‌های دیجیتال است و در بیشتر موقعیت‌ها هدف شما را برآورده می‌کند. تنظیم دوربین با وزن مرکزی زمانی که سوژه شما در وسط کادر قرار دارد، مانند پرتره هد شات یا در برخی عکس‌های حیات وحش مفید است. زمانی که سوژه شما یا ناحیه خاصی از سوژه که می‌خواهید عکس بگیرید بسیار کوچک است مانند چشم‌ها در پرتره، پرنده‌ای کوچک در کادر، یا ماه در برابر آسمان تاریک، نورسنجی نقطه‌ای را تنظیم کنید.

بهترین تنظیمات دوربین

بهترین تنظیمات دوربین

بهترین تنظیمات دوربین

نحوه تغییر تنظیمات حالت‌های نورسنجی دوربین

برخی از دوربین‌های پیشرفته دارای دکمه‌های مستقیم برای تغییر حالت نورسنجی هستند، اما در اکثر دوربین‌ها باید این کار را از منو یا دکمه عملکردها انجام دهید.

حالت جبران نوردهی

دکمه جبران نوردهی نیز به حالت‌های اندازه‌گیری دوربین مربوط می‌شود. با استفاده از این عملکرد، می‌توانید مقدار نورسنجی را در دوربین خود کم یا زیاد کنید و به دوربین اطلاع دهید که علاقه مند به داشتن یک تصویر پر نور یا کم نور هستید. هنگام استفاده از هر یک از حالت‌های خودکار یا نیمه خودکار دوربین، می‌توانید این تنظیمات دوربین را مورد استفاده قرار دهید. حالت جبران نوردهی یک راه خوب برای کمک به دوربین شما در شرایط نوری چالش برانگیز است. به خصوص زمان‌هایی که در تصویر مانند صحنه‌های برفی کنتراست بالایی وجود دارد. از طرفی دیگر هنگام ثبت یک صحنه با توجه به دید هنری شما مفید خواهد بود.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات جبران نوردهی

جبران نوردهی را می‌توان با استفاده از یک دکمه کوچک به همراه هر یک از صفحه‌های جلو و عقب یا با استفاده از چرخان جبران نوردهی خاص، در صورتی که دوربین شما دارای این چرخ باشد تغییر داد.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تنظیمات فوکوس دوربین

یکی از تنظیمات اولیه دوربین برای گرفتن تصاویر واضح‌تر، تنظیمات مختلف فوکوس دوربین است. به طور کلی، بسته به نوع عکاسی که انجام می‌دهید، می‌توانید این تنظیمات دوربین را به حالت فوکوس دستی (M) یا حالت فوکوس خودکار (AF) تقسیم کنید. دانستن تفاوت بین حالت فوکوس دستی و حالت فوکوس خودکار بسیار حائز اهمیت است. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که تنظیمات دوربین نیکون و تنظیمات دوربین کانن برای فوکوس به طور معمول یکسان هستند، اما نام‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تنظیمات انواع حالت فوکوس

حالت‌های فوکوس ابزاری هستند که برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا دوربین پس از فشار دادن دکمه فوکوس قفل می‌شود یا به تنظیم فوکوس ادامه دهد، به کار می‌روند.در حالت کلی،  دو تنظیم اصلی دوربین برای حالت فوکوس وجود دارد:

  • حالت فوکوس خودکار تکی (AF-S/One-shot AF): با استفاده از این حالت، دوربین فوکوس را روی سوژه قفل می‌کند، اما اگر حرکت کند، دوربین فوکوس را برای جبران تنظیم نمی‌کند. این بهترین حالت تنظیم برای سوژه‌های ثابت و یکی از بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از منظره است.
  • حالت فوکوس خودکار پیوسته (AF-C/AI-Servo): با استفاده از این حالت، هنگامی که فوکوس خود را قفل کردید، دوربین شما سعی می‌کند سوژه را هنگامی که در داخل کادر حرکت می‌کند ردیابی کند. این بهترین حالت تنظیم برای سوژه‌های متحرک مانند عکاسی از حیات وحش، ورزش و خیابان است.بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات عکاسی حالت فوکوس

در مورد تنظیمات عکس مربوط به حالت فوکوس، حالت‌های زیر اصلی‌ترین و بهترین تنظیمات برای انتخاب هستند:

  • حالت تک نقطه‌ای (AF تک نقطه‌ای/نقطه AF دستی): با استفاده از این حالت، می‌توانید یک نقطه فوکوس را انتخاب کنید. این بهترین منطقه فوکوس برای منظره، پرتره‌های ثابت، عکاسی ماکرو و معماری است.
  • حالت منطقه پویا (گسترش ناحیه فوکوس پویا/نقطه AF): هنگامی که نقطه فوکوس شما انتخاب شد، اگر سوژه شما حرکت کند، دوربین از چندین نقطه فوکوس برای ردیابی آن استفاده می‌کند. برای عکاسی از حیات وحش، ورزش و خیابان بهترین است.
  • حالت منطقه خودکار (منطقه AF خودکار/انتخاب نقطه فوکوس خودکار خودکار): دوربین به طور خودکار نقاط فوکوس مورد استفاده را تعیین می‌کند. برای صحنه‌هایی که باید روی چیزی آسان و نزدیک به دوربین تمرکز کنید بهترین انتخاب است.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

از طرفی دیگر، تنظیمات دوربین دیگری مانند فوکوس خودکار EYE برای یادگیری در مورد مناطق فوکوس وجود دارد، اما این به مدل دوربین شما بستگی دارد.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات دوربین فوکوس

دکمه‌ها و صفحه‌ها برای تغییر تنظیمات فوکوس از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است. در اکثر دوربین‌های سطح مبتدی، می‌توانید این کار را از منو انجام دهید در حالی که اکثر دوربین‌های پیشرفته شامل دکمه‌های مستقیم یا دکمه‌های سفارشی برای انجام آن هستند.

تنظیمات تراز سفیدی یا WB

یکی دیگر از تنظیمات اولیه و آسان دوربین برای یادگیری، تنظیمات مربوط به تراز سفیدی است. به طور خلاصه، تعادل رنگ سفید یک تنظیم عکاسی برای دریافت رنگ‌های تصویر شما بدون تأثیر رنگ منبع نور صحنه است. به طور کلی از تنظیمات تراز سفیدی رنگ برای جلوگیری از گرفتن عکس‌هایی با رنگ گرم و سرد استفاده می‌شود. تعادل رنگ سفید ارتباط نزدیکی با دمای رنگ دارد که بر حسب کلوین یا K اندازه‌گیری می‌شود. هر چه عدد در مقیاس بیشتری باشد، رنگ سردتر خواهد بود. با توجه به تنظیمات تراز سفیدی در دوربین، سه نوع اصلی وجود برای آن دارد:

  • تعادل رنگ سفید خودکار (AWB): همان‌طور که از نام آن مشخص است، دوربین به طور خودکار بهترین حالت برای تراز سفیدی یا WB را تنظیم می‌کند.
  • تنظیمات از پیش تعیین شده تعادل سفیدی (تراز سفید نیمه خودکار): دوربین حالت‌های از پیش تعیین شده مختلفی را در رابطه با دمای رنگ‌های مختلف ارائه می‌دهد.
  • تنظیم دستی دوربین تعادل رنگ سفید (حالت تراز سفیدی سفارشی): می‌توانید با تنظیم یک عدد کلوین خاص یا ایجاد تعادل رنگ سفید سفارشی، تعادل رنگ سفید را به صورت دستی تنظیم کنید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

بهترین تنظیمات تراز سفیدی

AWB یا تعادل رنگ سفید خودکار محبوب‌ترین و پرکاربردترین تنظیم تراز سفیدی است که به طور پیش فرض در اکثر دوربین‌های دیجیتال تنظیم شده است. تنظیمات از پیش تنظیم تعادل سفیدی برای محیط‌هایی که یک نوع نور بر صحنه غالب است، بهترین گزینه هستند. تعادل رنگ سفید دستی یکی از بهترین تنظیمات دوربین در شب و در شرایطی است که نور می‌تواند مانند هنگام عکاسی پانوراما دچار تغییر شود. از طرفی دیگر، یک تنظیم اساسی دوربین در عکاسی محصول برای به حداکثر رساندن دقت رنگ است. برخلاف تنظیمات قبلی دوربین تا زمانی که در حالت خام عکاسی می‌کنید، می‌توانید تعادل رنگ سفید را در مراحل پس از پردازش کاملاً تغییر دهید. تنظیمات اکثر دوربین‌های عکاسان حرفه‌ای مربوط به تعادل رنگ سفید در بیشتر مواقع به صورت خودکار است. به جز مواقعی که در نور کم یا پانوراما عکس می‌گیرند.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات تراز سفید

این تنظیمات از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است. اکثر دوربین‌های مبتدی این تنظیمات را در منو و بیشتر دوربین‌های پیشرفته این تنظیمات را در دکمه‌های مستقیم یا سفارشی خود دارند.

تنظیمات فرمت فایل

بهترین تنظیمات کیفیت دوربین مربوط به فرمت فایل است و ساده‌ترین آن مربوط به عکاسی در فرمت خام است. فایل‌های خام حاوی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به JPEG هستند که هنگام ویرایش تصاویر ضروری است و باید از رنگ و محدوده دینامیکی حداکثر استفاده را ببرید. برخی از دوربین‌ها گزینه فایل‌های خام «فشرده» و «غیر فشرده» را ارائه می‌دهند. اگر مدل دوربین شما می‌تواند Raw را بدون از دست دادن کیفیت فشرده کند، این گزینه را انتخاب کنید. در صورت کاهش کیفیت، توصیه می‌شود از گزینه تنظیمات دوربین فایل خام فشرده نشده استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید بعداً عکس‌های خود را ویرایش کنید، می‌توانید با فرمت RAW + JPEG نیز عکس بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که کارت‌های SD شما زودتر پر می‌شوند.

تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات کیفیت فایل در دوربین

حتی اگر برخی از دوربین‌های پیشرفته به شما اجازه می‌دهند این تنظیمات را با یک دکمه مستقیم تغییر دهید، اما شما باید این کار را از منوی دوربین انجام دهید.

حالت Drive

حالت‌های درایو تنظیمات بسیار خوب دوربین هستند که بسته به نوع سوژه‌ای که در حال عکاسی هستید، می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید و از آن‌ استفاده کنید. به عبارت ساده، از حالت‌های درایو برای کنترل فرکانس عکس‌ برداری استفاده می‌شود. تنظیمات اصلی دوربین حالت درایو عبارت‌اند از:

  • تک شات: وقتی شاتر را فشار می‌دهید، یک عکس می‌گیرید. این یک حالت ساده و بهترین حالت در اکثر شرایط برای عکس برداری است.
  • حالت پیوسته یا حمله‌ای: وقتی شاتر را فشار می‌دهید، دوربین شما چندین عکس پشت سر هم می‌گیرد. تعداد عکس‌هایی که می‌توانید به صورت پشت سر هم بگیرید به مدل دوربین شما بستگی دارد. اکثر دوربین‌های پیشرفته بسته به مدل، این گزینه را نیز دارند که عکس‌های پشت سر هم را کم یا زیاد انجام دهند.
  • تاخیر شاتر: وقتی شاتر را فشار می‌دهید، دوربین بعد از یک زمان مشخص مانند ۲، ۵ یا ۱۰ ثانیه شاتر را رها می‌کند.
  • قفل آینه: با استفاده از این تنظیم، دوربین DSLR آینه را بلند می‌کند تا از لرزش آینه جلوگیری کند. این یک تنظیم انحصاری برای دوربین‌های DSLR است.

بهترین تنظیمات دوربین حالت درایو

می‌توانید در بیشتر موقعیت‌ها از تک ‌شات و در هنگام عکس‌ برداری اکشن مانند حیات وحش، ورزش و… از حالت پیوسته استفاده کنید. تاخیر شاتر یک حالت بسیار مفید هنگام عکاسی با استفاده از سه پایه است. برای جلوگیری از لرزش و گرفتن تصاویر واضح‌تر، می‌توانید یک تاخیر ۲ یا ۵ ثانیه‌ای تنظیم کنید. این بهترین حالت برای عکاسی با نوردهی طولانی، مناظر و عکاسی در شب بدون استفاده از شاتر از راه دور است. از طرفی دیگر، این تنظیم، یک تنظیم دوربین مفید برای سلفی‌ها و پرتره‌هایی است که می‌خواهید خود را در کادر قرار دهید. در نهایت قفل آینه یکی از بهترین تنظیمات دوربین DSLR زمانی است که دوربین خود را روی سه پایه قرار داده‌اید و از سرعت شاتر آهسته (معمولاً کمتر از ۱/۶۰ ثانیه) استفاده می‌کنید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تغییر حالت درایو

می‌توانید این تنظیمات عکاسی دوربین را از منو و قسمت عملکردهای دوربین خود تغییر دهید.

تنظیمات کاهش نویز با نوردهی طولانی

این تنظیم دوربین تا حدودی بحث برانگیز است. برخی از عکاسان از این تنظیمات عکس استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر هرگز از آن استفاده نمی‌کنند. با استفاده از کاهش نویز با نوردهی طولانی، دوربین شما مقداری کاهش نویز را در فایل شما پردازش می‌کند. نقطه ضعف اصلی این تنظیمات اولیه دوربین این است که شما نمی‌توانید با دوربین خود را در حالی که در حال پردازش کاهش نویز است کار کنید.  به عنوان مثال، اگر ۳۰ ثانیه از کهکشان راه شیری عکس بگیرید، دوربین ۳۰ ثانیه طول می‌کشد تا نویز را کاهش دهد و در این مدت نمی‌توانید از دوربین خود استفاده کنید. به همین دلیل، بهتر است در تنظیمات دوربین، کاهش نویز با نوردهی طولانی را خاموش کنید. بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند قابلیت کاهش نویز با نوردهی طولانی را در مرحله پس از عکس برداری انجام دهند.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه روشن یا خاموش کردن کاهش نویز با نوردهی طولانی

می‌توانید این تنظیمات عکاسی دوربین را از منو و در قسمت عملکردهای دوربین خود تغییر دهید.

تنظیمات کاهش نویز با ISO بالا

این یکی دیگر از تنظیمات دوربین است که شباهت زیادی به تنظیمات قبلی دارد. در این تنظیمات، دوربین شما نویز ناشی از استفاده از ISO بالا را کاهش می‌دهد. در این حالت، این کاهش نویز را فقط در صورتی می‌توان اعمال کرد که با فرمت JPEG عکاسی کنید. بنابراین اگر به صورت خام عکاسی می‌کنید، می‌توانید این تنظیمات دوربین را خاموش کنید.

تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه تنظیم تنظیم کاهش نویز با ISO بالا

می‌توانید این تنظیم عکس را از منو و در قسمت عملکردهای دوربین خود تغییر دهید.

تنظیمات فضای رنگ

تنظیمات اصلی عکس دوربین مربوط به فضای رنگی sRGB و AdobeRGB هستند.

sRGB: پرکاربردترین فضای رنگی و بهترین گزینه برای دقت رنگ در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف است.

Adobe RGB: شامل رنگ‌های بیشتری می‌شود، اما برخی از دستگاه‌ها و مرورگرها قادر به نمایش همه رنگ‌ها نیستند و سرعت‌های رنگی عجیبی ایجاد می‌کنند.

در حالی که فضای رنگی در عکاسی بسیار مهم است، اگر در حالت خام یا RAW عکاسی می‌کنید، این قابلیت چیزی است که می‌توانید آن را در بعدا تنظیم کنید. در نتیجه می‌توان گفت که تنظیمات عکس فضای رنگی شما در دوربین اهمیتی ندارد.

بهترین تنظیمات عکاسی

نحوه تغییر تنظیمات دوربین فضای رنگی

می‌توانید این تنظیمات دوربین را از منو و در قسمت عملکردهای دوربین خود تغییر دهید.

تنظیمات تثبیت کننده تصویر

به هیچ عنوان نمی‌توان تثبیت ‌کننده تصویر را از این راهنمای تنظیمات دوربین کنار گذاشت. به این دلیل که این یک تنظیم دوربین بسیار مفید است که به شما این امکان را می‌دهد با سرعت شاتر پایین‌تر به صورت دستی عکس بگیرید. دوربین‌ها و لنزهای دیجیتال پیشرفته دارای ویژگی‌های درجه یک تثبیت‌ کننده تصویر هستند، بنابراین می‌توانید در شرایط خاص از آن به نفع خود استفاده کنید. در زیر تثبیت کننده تصویر را در دو حالت روشن و خاموش بررسی کرده‌ایم:

  • تثبیت‌ کننده تصویر روشن: بهتر است هنگام عکاسی دستی از آن استفاده کنید، مگر اینکه به سرعت شاتر فوق‌العاده سریع نیاز داشته باشید.
  • تثبیت‌کننده تصویر خاموش: بسیار مهم است که هنگام عکاسی روی سه‌پایه یا سطوح ثابت دیگر این تنظیم دوربین را خاموش کنید تا از تصاویر تار جلوگیری کنید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه روشن یا خاموش کردن تثبیت کننده تصویر

می‌توانید این تنظیمات عکاسی دوربین را از منو و قسمت عملکردهای دوربین و در برخی از لنزها از بدنه لنز تغییر دهید.

تنظیمات HDR/DRO

این تنظیمات،  یک تنظیم قابل توجه برای دوربین‌های مدرن و جدید است و هدف آن ایجاد تصویری با دامنه دینامیکی بالا در دوربین است. اگر چه این ایده خوبی است، اما دوربین‌ها هنوز به اندازه کافی در ایجاد تصاویر HDR خودکار خوب نیستند. بنابراین اگر می‌خواهید به ظاهر طبیعی HDR در تصاویر خود برسید، توصیه ما این است که HDR/DRO را خاموش کنید و این افکت را پس از عکس برداری با استفاده از یک پلاگین خاص مانند HDR Pro از Nik Collection ایجاد کنید.

بهترین تنظیمات دوربین عکاسی

نحوه فعال یا غیرفعال کردن تنظیمات دوربین HDR

می‌توانید این تنظیمات عکاسی دوربین را از منو و قسمت عملکردهای دوربین خود تغییر دهید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره بهترین تنظیمات دوربین عکاسی صحبت کردیم. همان‌طور که در سراسر این راهنمای تنظیمات عکاسی مشاهده کردید، اگر می‌خواهید بهترین تصاویر ممکن را بگیرید، تنظیمات مهم دوربین زیادی وجود دارد که باید یاد بگیرید. تمام نکاتی که در این مقاله گفته شد تنظیمات دوربین به صورت خوب و ایده‌آل هستند اما با این حال از آنجایی که دوربین‌ها انواع مختلفی دارند بنابراین تنظیمات آن‌ها هم می‌تواند کمی تا قسمتی متفاوت باشد. در نتیجه از این مقاله به عنوان یک مرجع کلی استفاده کنید. توصیه ما این است که بر سه قابلیت اصلی دوربین یعنی دیافراگم، سرعت شاتر، ISO تسلط داشته باشید، زیرا این‌ها بیشترین تأثیر را بر تصویر نهایی شما خواهند داشت. از طرفی دیگر، یادگیری دکمه‌های دوربین اصلی و کاری که انجام می‌دهند مهم است. در نتیجه اندکی از تئوری‌ها فراتر رفته و آن‌ها را به صورت عملی نیز امتحان کنید. تنها راه درک بهترین تنظیمات دوربین، فقط عمل کردن به آن‌ها است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *