ایزو چیست؟

ایزو در دوربین چیست؟ نحوه انتخاب ایزو ISO برای انواع عکاسی

اگر به عکاسی علاقه‌مند باشید حتماً اصطلاح ایزو در دوربین به گوش شما خورده است. نور برای عکاسی لازم و ضروری است اما میزان نور و تنظیم آن مهم و حساس است. ایزو در دوربین‌های قدیمی به میزان حساسیت فیلم یا توانایی جذب نور فیلم گفته می‌شود. هر چه میزان ایزو بالاتر باشد، توانایی فیلم برای ثبت تصاویر در نور کم بیشتر است. در دوربین‌های دیجیتال امروزی ایزو به حساسیت یا افزایش سیگنال حسگر دوربین گفته می‌شود. تنظیم ایزو دوربین یکی از کارهایی است که باید برای کنترل نوردهی انجام دهید. دو مورد دیگر برای کنترل نوردهی در عکاسی سرعت شاتر و دیاگرام است؛ اما سؤال اینجاست نحوه انتخاب ایزو ISO برای انواع عکاسی چگونه است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ادامه این مطلب همراه ما باشید.


ایزو دوربین چیست؟

ایزو دوربین درواقع تنظیم میزان نوردهی برای عکاسی است. ایزو میزان نور دوربین برای عکاسی را تنظیم می‌کند و به عبارت ساده‌تر میزان تاریک یا روشن بودن عکس‌های شما را کنترل می‌کند. برای تنظیم میزان نوردهی دوربین یا ISO باید به چند نکته توجه کنید:

  • مقادیر کم ایزو، مانند ISO ۱۰۰ برای عکاسی در فضای باز و آفتابی بهتر است.
  • برای عکاسی در شب یا عکاسی در داخل خانه با نور کم بهتر است از ISO ۱۶۰۰ و بالاتر استفاده کنید.
  • تنظیم ایزو در مقادیر کم به شما کمک می‌کند تا نویز و نقاط عکس به کمترین میزان خود برسد.
  • اگر درحرکت عکاسی می‌کنید باید ایزو بالا را با سرعت شاتر هماهنگ کنید.

ایزو در دوربین‌های دیجیتال یکی از سه عامل نوردهی به همراه سرعت شاتر و دیافراگم بوده و به‌راحتی در هنگام عکاسی قابل تنظیم است. ISO میزان نور واردشده به دوربین شما را کنترل کرده و تأثیر قابل‌توجهی در تاریکی یا روشنی عکس‌های شما ازنظر فنی و هنری دارد. اعداد ISO توسط سازمان بین‌المللی استاندارد برای تعیین میزان حساسیت فیلم در دوربین به نور تنظیم‌شده است. در دوربین‌های دیجیتال امروزی، ایزو سیستم شماره‌گذاری یکسانی برای نشان دادن میزان حساسیت سنسور دوربین دیجیتال به نور دارد.

 

ایزو در دوربین

نحوه انتخاب ایزو برای انواع عکاسی چگونه است؟

انتخاب ایزو مناسب برای انواع عکاسی به میزان تجربه و مهارت فرد بستگی دارد. به‌عنوان یک عکاس حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای باید با ویژگی‌های دوربین خود و همچنین هدف خود از عکاسی آشنا باشید. انتخاب ایزو مناسب برای دوربین به شما این امکان را می‌دهد میزان مناسب نور برای سنسور دوربین را تنظیم کرده و تصویر شما کیفیت مناسبی داشته باشد. برای عکاسی در فضای روشن میزان ISO پایین مناسب‌تر است و برعکس زمانی که قصد دارید در شب و فضای تاریک عکاسی کنید برای جیزان کمبود نور، به ایزوی بالاتری نیاز دارید. ایزوی بالا حساسیت نور دوربین شما را افزایش داده و برای عکاسی در نور کم مناسب است. جهت مطالعه بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی نجومی و آسمان کلیک کنید.

ایزو در عکاسی

آشنایی با انواع ایزو در دوربین عکاسی

ایزو دوربین رقم‌هایی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰۰ دارد. هر یک از مقادیر برای عکاسی در موقعیت‌های مختلف مناسب هستند.

  • ISO۱۰۰: ایزو ۱۰۰ بهترین انتخاب برای عکاسی در فضای باز در روزهای آفتابی است. روشن‌ترین موقعیتی که ممکن است برای عکاسی داشته باشید به ایزو ۵۰ تا ۱۰۰ نیاز دارد.
  • ISO۴۰۰: وقتی نور محیط خوب است اما شدت کمتری دارد ایزو ۴۰۰ انتخاب خوبی برای عکاسی است. برای عکاسی در فضای داخل خانه در کنار پنجره و یا در یک روز ابری می‌توانید این مقدار از ایزو را انتخاب کنید.
  • ISO۸۰۰: اگر قصد دارید در داخل خانه بدون منبع نور اضافه مانند فلاش عکاسی کنید، به این مقدار از ایزو احتیاج دارید.
  • ISO ۱۶۰۰: این مقدار از ایزو برای عکاسی در تاریکی یا در فضای داخلی خانه با نور کم مناسب است.

بالا بردن میزان ایزو برای یک عکاسی خوب به ما کمک می‌کند؛ اما این کار معایبی دارد و ممکن است عکس ما را با مشکلاتی روبه‌رو کند. یکی از این مشکلات ایجاد نویز یا دانه‌های بیشتر در عکس است. ممکن است لکه‌های رنگی و نقاط نورانی به‌طور تصادفی در قسمت‌های مختلف عکس شما دیده شود. عکاسی با ایزوی بالا گرچه مفید است اما به‌نوعی یک معامله است. دریافت یک عکس روشن با نویز بالا نتیجه عکاسی با ایزوی بالا است؛ بنابراین بهتر است ایزو را اغلب در مقدار پایین نگه‌دارید و در صورت لزوم میزان آن را بالا ببرید.

خوب است بدانید فناوری سنسور دوربین‌های دیجیتال همیشه در حال بهبود و پیشرفت است. شاید ۱۰ سال پیش استفاده از ISO۸۰۰ باعث بالا رفتن میزان نویزها در تصاویر شما می‌شد (بسته به نوع دوربین)؛ اما در حال حاضر می‌توانید با ISO۱۶۰۰ یا ۳۲۰۰ عکاسی کنید و تصاویر باکیفیت و بدون نویز داشته باشید. البته اگر از یک دوربین فول فریم با آخرین فناوری حسگر استفاده کنید و با تکنیک‌های نوردهی به‌خوبی آشنا باشید.

ایزو در عکاسی

نحوه استفاده از ISO برای رسیدن به بهترین نتایج در عکاسی

به‌طورکلی توصیه می‌شود میزان ایزو دوربین خود را در مقدار پایه ۵۰ تا ۱۰۰ نگه‌دارید به‌جز در سه موقعیت زیر:

  • نور کم است و برای گرفتن عکس به نوردهی بیشتری نیاز دارید.
  • سوژه شما در حال حرکت است و گرفتن عکس واضح از آن مشکل است.
  • سوژه عکاسی شما میدان عمق زیادی دارد.

برای عکاسی در هر سه موقعیت بالا می‌توان از یک ‌راهکار مناسب استفاده کرد. در ادامه به بررسی هر سه موقعیت می‌پردازیم:

  • نور کم است و برای گرفتن عکس به نوردهی بیشتری نیاز دارید.

این موقعیت یکی از رایج‌ترین دلایل افزایش ایزو است. شما باید نوردهی خود را افزایش دهید اما در داخل خانه هستید یا در شب عکاسی می‌کنید؛ بنابراین ISO خود را افزایش دهید تا نور عکس خود را بیشتر کنید. البته ISO تنها یکی از سه عامل نوردهی در عکس است. اگر عکس شما تاریک است می‌توانید دیافراگم را باز کنید یا سرعت شاتر را کاهش دهید. البته به یاد داشته باشید باز کردن دیافراگم باعث کاهش عمق میدان شده و کاهش سرعت شاتر باعث کم شدن وضوح عکس می‌شود مگر اینکه از سه‌پایه محکم و تکنیک مناسب استفاده کنید؛ بنابراین با توجه به موقعیت باید تصمیم خود را گرفته و ایزو را افزایش دهید.

  • سوژه شما در حال حرکت بوده و گرفتن عکس واضح از آن مشکل است.

اگر سوژه شما با سرعت بالایی حرکت می‌کند به‌سرعت شاتر بالایی نیاز دارید و اگر نور نیز محدود است اغلب باید ISO را افزایش دهید. اگر فقط سرعت شاتر را بالا ببرید عکس‌های شما کم‌نور می‌شوند. جهت آشنایی با نحوه کار شاتر روی لینک کلیک کنید سرعت شاتر چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر در عکاسی

  • سوژه عکاسی شما میدان عمق زیادی دارد.

اگر قصد دارید از یک منظره یا معماری با عمق بالا عکاسی کنید بهتر است ایزو را افزایش دهید؛ زیرا برای بالا بردن عمق تصویر اغلب دیاگرام را باریک می‌کنید. این کار باعث کم شدن نوردهی و تاریک شدن عکس می‌شود. در این حالت استفاده از ISO ۲۰۰ تا ۴۰۰ به کمک شما می‌آید.

ایزو در دوربین

موقعیت‌های عکاسی که نیاز به ISO بالا دارند

متخصصان عکاسی همیشه توصیه می‌کنند میزان ایزوی خود را پایین نگه‌دارید مگر اینکه در شرایط و موقعیت‌های زیر قرار گرفته باشید:

  • عکاسی از یک رویداد ورزشی در فضای سرپوشیده مخصوصاً وقتی سوژه شما به‌سرعت بالا حرکت می‌کند.
  • عکاسی از یک منظره بدون سه‌پایه و با عمق زیاد
  • عکاسی از آسمان شب یا عکاسی نجومی که برای ثبت تصاویر ستاره‌ها به‌سرعت بالای شاتر نیاز دارید
  • عکاسی از یک پرتره در فضای تاریک، عصر یا شب در فضای سربسته
  • عکاسی از یک مراسم در داخل خانه با نور کم پنجره
  • عکاسی از یک کنسرت با فضای تاریک
  • عکاسی از یک گالری هنری یا فضای داخلی ساختمان
  • عکاسی در اوایل صبح یا عصر از حیات‌وحش با سرعت شاتر بالا
  • عکاسی از سوژه‌هایی با سرعت بسیار بالا و سریع که نیاز به‌سرعت شاتر بالا دارند.

ایزو در دوربین

موقعیت‌های عکاسی که نیاز به ISO پایین دارند

موقعیت‌های عکاسی هستند که شما باید در آن‌ها مقدار ایزو را پایین نگه‌دارید. این موقعیت‌ها شامل موارد زیر است:

  • عکاسی از مناظر ثابت و بدون حرکت درحالی‌که دوربین شما روی سه‌پایه نصب است.
  • عکاسی از پرتره در نور خوب
  • عکاسی از یک مراسم با نور کافی پنجره و استفاده از فلش
  • عکاسی از کالا و محصولات با تنظیم نور مصنوعی مناسب و قوی

ایزو در عکاسی

سخن پایانی

تنظیم میزان ISO در عکاسی بیش از هر چیز به تجربه و مهارت شما بستگی دارد. دوربین خود را بردارید و در شرایط مختلف از سوژه‌ها عکاسی کنید. میزان ایزو دوربین خود را تغییر دهید و نتیجه و کیفیت عکس‌های خود را مقایسه کنید. این نکته را به یاد داشته باشید با تنظیم مناسب ایزو می‌توانید به شکل مناسبی از امکانات دوربین خود استفاده کنید بدون اینکه نیاز داشته باشید یک دوربین جدید و گران‌قیمت تهیه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *