راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر

سرعت شاتر چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر در عکاسی

سرعت شاتر چیست؟

عکاسی یکی از بهترین هنرهای جهانی است که علاقه‌مندان بی شماری را در سراسر جهان را به خود جذب کرده است. تکنیک‌های بسیاری هنگام عکس گرفتن وجود دارند که این هنر را بیشتر به نمایان می‌گذارند. قبل از بررسی سرعت شاتر باید با معنای شاتر دوربین آشنا شویم. هر دوربین عکاسی یک حسگر دارد. به پرده‌ای که روی این بخش قرار می‌گیرد و هنگام عکاسی از لنز عبور کرده و قبل از رسیدن نور به تندی جمع می‌شود شاتر می‌گویند.

هنگامی که نور در فضا به حسگر دوربین برسد، فعالیت دوربین متوقف خواهد شد. با توجه به این تعریف، سرعت شاتر به معنای زمان باز ماندن پرده و عبور نور معنا می‌شود‌. این مدت زمان هرچند که کوتاه باشد می‌تواند تأثیر بسیاری بر عکس شما بگذارد.

سه اصل ثابت و حائز اهمیت در عکاسی عبارتند از ایزو، دیافراگم و از همه مهم‌تر سرعت شاتر که در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم. در ادامه شما را با وظایف سرعت شاتر، راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر در عکاسی، رابطه سرعت شاتر با نوردهی، تنظیم سرعت شاتر و عکاسی با آن آشنا می‌سازیم.

وظایف سرعت شاتر

سرعت شاتر در وهله اول سه مسئولیت مهم بر عهده دارد که عبارتند از؛

  • ایجاد تصویر زنده، حرکت اجسام و یا افراد داخل تصویر
  • تغییر روشنایی تصویر
  • مات کردن برخی حرکت‌ها

راهنمای انتخاب سرعت شاتر

در این مقاله هر چه لازم است در رابطه با سرعت شاتر و انتخاب بهترین برنامه در این زمینه بدانید را برای شما آورده‌ایم.

سرعت پایین شاتر روی عکس شما تأثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تاری و ماتی حرکت که به آن motion blur می‌گویند.
  • استفاده در عکاسی‌های تبلیغاتی خودروها

با پایین آمدن سرعت شاتر، حسگر دوربین شما مدت زمان بیشتری در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد و باعث سوژه‌هایی جدید عکاسی می‌گردد. در عکس‌های تبلیغاتی از سرعت پایین شاتر جهت مات کردن تصویر چرخ‌ها و تایرهای خودرو استفاده می‌کنند‌. با این فرایند به ببننده حس حرکت اتوموبیل یا موتور سیکلت را منتقل می‌کنند. سرعت شاتر یکی از ترفندهای عکاسی امروزه است که بسیار کاربردی و مفید می‌باشد.

راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر

راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر در عکاسی

اگر خود را یک عکاس حرفه‌ای می‌دانید، از بارزترین مشخصه‌های عکاسی، سرعت شاتر است که از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با آن آشنایی داشته باشید. اگر در شمال کشور زندگی کنید می‌توانید در روز پرنده‌ای در حال حرکت را تصویر برداری کنید و یا در روز موج‌های دریا را در خوش نقش‌ترین حالت ممکن عکاسی کنید. به صورت کلی مدت زمانی که دوربین در حال عکس گرفتن است را سرعت شاتر می‌گویند.

سرعت شاتر روی روشنایی تصاویر شما تأثیر می‌گذارد بدان معنا که عکس‌های شما را روشن و یا تیره می‌کند. بنابراین سرعت شاتر با نوردهی رابطه مستقیم دارد. در عمل این مشخصه میزان نوری که دوربین ثبت می‌کند را تغییر می‌دهد.

رابطه سرعت شاتر با نوردهی

زمانی که از سرعت شاتر طولانی مدت صحبت می‌کنیم بدان معناست که تصویر ساخته شده شما روشن‌تر است. مطابق با این توضیح سرعت شاتر پائین یعنی عکسی که دوربین به نمایش خواهد گذاشت تیره‌تر است زیرا سنسور دوربین مدت زمان کوتاهی در معرض آفتاب و نور مستقیم خورشید قرار گرفته است.

تنظیم سرعت شاتر

دوربین‌های عکاسی در مدل‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌گردند. بدیهی است که محدوده سرعت شاتر در آن‌ها نیز تفاوت داشته باشد. برای تنظیم سرعت شاتر در ابتدا شما باید دوربین خود را در حالت S یا Tv قرار دهید. لازم به ذکر است برای اجرای این حالت باید دوربین را از حالت   Auto بیرون آورید. اگر دوربین روی حالت خودکار باشد نمی‌توانید سرعت شاتر را مطابق با میلتان تغییر دهید. با این کار سرعتی که دوربین مد نظر گرفته در اولویت قرار می‌گیرد.

سرعت شاتر ۱/۱۰۰ و ۱/۲۵ برای گرفتن تصاویر روشن مناسب هستند. هنگام خرید دوربین یکی از نکاتی که باید مد نظر قرار دهید، سرعت شاتر در حالت‌های گوناگون است. زمانی که سنسور حجم نور زیادی را جمع آوری کند می‌تواند تصویر واضح و شفافی به ثبت برساند. اگر سنسور نور کمی را در خود زخیره سازد، مسلما تصویر ثبت شده تاریک‌تر می‌افتد.

شاید از خودتان بپرسید که سرعت شاتر چطور اندازه‌گیری می‌شود؟ سرعت شاتر در بعضی موارد به نوع دوربین بستگی دارد به نوعی که دوربین‌هایی با برندهای جدید و مدل‌ها بالای DSLR دارای سرعت‌های شاتر بسیار بالا می‌باشند. به صورتی که سرعت ۱/۸۰۰۰ را نیز می‌توانند حین حرکت و جا به جایی ثبت کنند. در همین نوع دوربین سرعت شاتر بلند مدت ۳۰ ثانیه می‌باشد و برای سرعت‌های آهسته‌تر به برنامه‌های جانبی نیاز داریم.

اگر سرعت شاتر بالای یک ثانیه باشد، طولانی و اگر زیر یک ثانیه باشد کوتاه مدت در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه در این زمان عکس شما با وضوح بالایی باشد باید از سه پایه استفاده نمائید.

راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر

عکاسی با انتخاب بهترین سرعت شاتر

دوربین شما طیف وسیعی از شاتر شاتر یعنی از ۱/۸۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه را می‌تواند عکاسی کند و این که چه سرعتی برای چه فضایی مناسب است متفاوت می‌باشد.

هنگام شب که نور کافی در فضا وجود ندارد، می‌توانید عکس‌های زیبایی با استفاده از سرعت شاتر طولانی از محیط و یا افراد بگیرید. منظور از سرعت شاتر طولانی مابین ۱۵ آلی ۳۰ ثانیه می‌باشد. حال اگر در یک روز آفتابی بیرون بروید سرعت شاتر شما باید بین ۱/۱۰۰۰ و ۱/۵۰۰  باشد یعنی سرعت شاتر باید در کوتاه‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد.

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید از مهم‌ترین کاربردهای سرعت شاتر، تنظیم نور در فضا است که سرعت شاتر هنگام شب طولانی و در طول روز کوتاه می‌باشد.

Motion Blur

عکاسی یک هنر لذت‌بخش است که در صورت یادگرفتن تکنیک‌های آن پیشترفت زیادی در کار شما مشاهده خواهد شد.

اگر سرعت شاتر شما بسیار بالا باشد( برای مثال روی ۱/۲۵۰۰ باشد) یعنی چیزی حدود یک بار باز و بسته شدن پلک که به سرعت انجام گیرد. در این حالت تصویر شما کاملا فریز می‌شود و نمی‌تواند  تصویری با جزئیات تمام ثبت کند. اگر سرعت شاتر شما بالا باشد می‌توانید حرکت تند  ماشین‌ها و یا پرنده‌های در حال حرکت را نیز به زیبایی فریزر کنید. با قرار دادن دوربین روی سه پایه، لرزش عکس به حداقل می‌رسد. لازم به ذکر است قرار دادن دوربین روی سه پایه همیشه نمی‌تواند در عکس‌ها ثبات ایجاد کند اما تاری دید را به حداقل می‌رسانید.

راهنمای انتخاب سرعت شاتر

راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردید: شما با تنظیم سرعت شاتر متناسب با محیط و نور فضا، می‌توانید عکس‌های خلاقانه زیبایی بگیرید. در شب سرعت شاتر بلند مدت و در هنگام روز سرعت شاتر کوتاه می‌باشد. قابلیت motion blur و نوردهی از قابلیت‌های مثال زدنی این مشخصه محسوب می‌شوند. سرعت شاتر با توجه به مدل و نوع دوربین متفاوت خواهد بود و از ۱/۸۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه ممکن است تفاوت داشته باشند.

راهنمای انتخاب بهترین سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر راهنمای انتخاب سرعت شاتر

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و پاسخ پرسش‌های خود را در زمینه سرعت شاتر و انتخاب بهترین سرعت شاتر در عکاسی به دست آورده باشید‌.

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *