آشنایی با مدهای عکاسی

آشنایی با مدهای مختلف عکاسی

شما چقدر با مدهای مختلف عکاسی آشنا هستید؟ اگر همیشه از حالت اتوماتیک دوربین استفاده می‌کنید بد نیست. اما این مود محدودیت‌هایی هم دارد. هر سوژه‌ای یک راه جذاب برای ثبت می‌طلبد. گاهی برای گرفتن یک عکس عالی باید دوربین را روی تنظیمات خاصی قرار داد. در این موارد، مدهای خاص عکاسی کمک بزرگی هستند! در این مقاله برای آشنایی با حالت‌های مختلف عکاسی در دوربین و موبایل با ما همراه باشید. 

Portrait Mode (حالت پرتره)

می‌خواهید یک پرتره زیبا با زمینه محو بگیرید؟ همین حالت را انتخاب کنید! با مود پرتره دیافراگم در کمترین حد خود قرار می‌گیرد. این تغییر عمق میدان را محدود می‌کند تا تصویر پس زمینه (بک‌گراند) ملایم و محو بنظر برسد. این مود به شما اجازه می‌دهد تا بر روی سوژه‌های نزدیک (مثل افراد) فوکوس کنید؛ بطوریکه اجسام دورتر را محو نمایید. لذت عکاسی با portrait mode را هیچ جوره از دست ندهید!

Landscape Mode (عکاسی منظره)

 تصور کنید میخواهید از یک منظره زیبا عکاسی کنید. اما سوژه‌های دور از دوربین محو می‌افتند. در این شرایط مود landscape به کمکتان می‌آید. عکس گرفتن از جزئیات برای سوژه‌های دور، مثل کوه‌ها یا چشم انداز افق در این گروه قرار می‌گیرد. این مد با قرار دادن دیافراگم در عددی بالا، عمق میدان را افزایش می‌دهد، و سوژه‌های نزدیک و دور فوکوس می‌شوند.

Macro Mode (حالت نمای نزدیک)

حالت ماکرو زیباترین عکسها را حتی از فاصله ۱ سانتی‌متری و چسبیده به سوژه ثبت می‌کند. در واقع اگر قصد عکاسی کلوزآپ یا نمای نزدیک دارید، مد ماکرو بهترین انتخاب است. سوژه‌هایی مثل گل و گیاهان، حیوانات و… از سوژه‌های محبوب کلوزاپ هستند. در حالت ماکرو متوجه خواهید شد که فوکوس کردن سخت است. چون در فاصله‌های کم، عمق میدان محدود می‌شود.

Night Mode (عکاسی در شب)

معمولا عکسها بدون نور چندان جذاب از آب درنمی‌آیند. مود night خلاف این قاعده را به شما ثابت می‌کند. برای عکاسی از رنگ‌های رویایی و جزئیات در شب یا مواقعی که نور کمی داریم، از این حالت استفاده می‌شود. در این مد عکاسی، نوردهی طولانی است (بیشتر از حالت اتوماتیک). برای اینکه بتوانیم رنگ‌های قوی و جزئیات را در شب بدست آوریم، از فلاش استفاده نکنید. برای این مود استفاده از سه پایه به منظور ثابت بودن دوربین خیلی مهم است.

Sport Mode (عکاسی اسپرت)

مد اسپرت یا اکشن چه کاربردی دارد؟ برای اتفاق‌های ورزشی، حرکت ماشین‌ها، یا هر اتفاقی که قصد دارید بدون لرزش ثبت شود. دوربین در این حالت برای اینکه لحظه را ثبت کند، سرعت شاتر بالایی دارد. در این مد به نور زیاد نیاز داریم. سعی کنید از sport مد در شرایط نور زیاد طبیعی و فضای باز استفاده کنید.

Panorama Mode (حالت پانوراما)

 عکس گرفتن از یک منظره وسیع نیازمند تعداد زیادی عکس است که یک عکس واحد را تشکیل بدهد. حالت پانوراما این کار را برایتان انجام می‌دهد. دوربین تعدادی عکس را از راست به چپ (یا چپ به راست) بدون هیچ درز و شکافی با هم یکی می‌کند. ممکن است این حالت در همه دوربین‌ها و موبایل‌ها وجود نداشته باشد. اما اگر این مود جذاب را دارید حتما تست کنید.

و در آخر…

این بار قبل از هر چیلیک، فکر کنید از چه چیزی با چه مدی می‌خواهید عکس بگیرید. مطمئن هستیم با راهنمای این مقاله و خلاقیت خودتان می‌توانید زیباترین تصاویر را ثبت کنید. در آخر اینکه عکس پرینت برای ماندگار کردن این تصاویر باارزش در کنار شماست. کافی است عکس دلخواه را در سایت آپلود کنید؛ و روی محصولات متنوع سفارش چاپ دهید. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید سری به مقاله مودهای عکاسی نیمه اتوماتیک بزنید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *